מסמך סודי שנחשף: אי אישור הסכם המחזיקים הפרטיים ביוון - נזק של יותר מ-1 טריליון אירו; הדאקס נחתך 1.5%
שוקי המניות ברחבי העולם מעצימים את הירידות יום שני ברציפות לאחר שבדו"ח של המכון למימון בינלאומי (IFF) שדלף לרשת נכתב שחדלות פירעון לא מבוקרת של יוון תגרום נזק של למעלה מטריליון אירו (1.3 טריליון דולר) לגוש האירו.
"מספר השלכות חשובות והרסניות ינבעו מחדלות פירעון לא מבוקרת על אג"ח יווניות", נכתב במסמך שחיברו במכון, ונחשף באתר האינטרנט של 'חדשות יוון' (Athens News). "קשה לחשב במדויק את מידת הנזק, אך קרוב לוודאי שיהיה גבוה מטריליון אירו".
במסמך עוד נכתב שחדלות פרעון של יוון סביר שתכריח את איטליה וספרד לחפש סיוע המוערך בכ-350 מיליארד אירו על מנת להימנע מהידבקות במשבר החוב. אירלנד ופורטוגל יזדקקו גם הן לסיוע חיצוני כדי לבודד אותן מיוון, דבר העלול לעלות 380 מיליארד אירו לאורך חמש שנים.
ב-IFF מדגישים כי יש צורך שמחזיקי החוב של יוון יאשרו את הסדר האג"ח שנועד לחסוך ליוון למעלה מ-100 מיליארד אירו ולאפשר למצבה הפיננסי להתייצב ע"י קבלת סיוע מהאיחוד האירופי. אולם במידה שההסכם לא יזכה לאישור המיוחל, ההערכה היא שהבנק האירופי המרכזי יספוג הפסדים כבדים, שכן החשיפה של הבנק המרכזי ליוון מסתכמת ב-177 מיליארד אירו.
למחזיקי האג"ח הפרטיים של יוון יש עד יום חמישי הקרוב בשעות הערב להודיע האם הם ישתתפו בעסקת המרת החוב שהינה חלק מהתנאים לקבלת סיוע כולל בסך 130 מיליארד אירו מקרן המטבע הבינלאומית, הבנק המרכזי באירופה ומדינות גוש האירו.
ה-IFF, שעזר במשא ומתן על עסקת המרת האג"ח מטעם המחזיקים, עוד הזהיר כי הדבר יאלץ את הבנקים להגדיל עוד יותר את הונם, מה שבקלות יכול להגיע ל-160 מיליארד אירו. נזכיר כי העסקה מהווה "תספורת" נומינלית בשיעור של 53.5% למחזיקי האג"ח או של כמעט 75% במונחים ריאליים.
- 1.האחרון שהולך שיסגור את החשמל (ל"ת)בקשה קטנה אחת 06/03/2012 13:12הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
