הבורסה אדומה בפתיחה בבוקר של מימושים

המדדים פתחו בירידות שערים. יחס פוזיציות פתוחות שלילי למדי הצטבר בפתיחה - 1.27 מכר על כל רכש. טבע יורדת קלות, הבנקים פתחו בירידות, גילת מתקנת בירידה של 1.2%
חזי שטרנליכט |

לאחר שקבעה שיאים חדשים במדדיה פתחה הבוקר הבורסה בצעד אחד לאחור. המדדים המובילים החלו להסחר בירידות שערים, כאשר מדד ת"א 25 נסוג לאחור. קו 700 הנקודות שוב נראה מתרחק מהמדד השאפתן. נראה כי המשקיעים מתחילים לממש חלק מהרווחים שצברו בעת האחרונה.

התבטאות של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר כי הוא לא שולל הורדת ריבית נוספת, עשויה לתמוך בסנטימנט חיובי שיחזק את תחושת המשקיעים. הנגיד פישר הותיר את תחזית הצמיחה ב-2005 על 3.9%, ומסר על כוונה להגיע לאינפלציה של 2% בשנה.

מדד ת"א 25 פתח בירידה של 0.24% לרמה של 68.11 נקודות - שיא של כל הזמנים ורחוק 1.4% בלבד מרף 700 הנקודות. מדד ת"א 100 יחל להסחר ברמה של 706.29 נקודות - גם הוא קבע אתמול שיא חדש. מדד התל טק 15 יפתח ברמה של 426.15 נקודות.

המחזורים הראשונים בבורסה נמוכים ומסתכמים בכ-18 מיליון שקל. יחס הפוזיציות הפתוחות והקרובות שלילי מאוד וחריג - הוא עומד על 1.27 פוזיציות מכר פתוחה (Put) לכל פוזיציית רכש. היחס הרחוק שלילי גם כן, הוא עומד על 1.24 פיזציות מכר לכל פוזיציית רכש פתוחה.

ולגבי כלכלת ארה"ב? שם הפחיתו אמש את תחזית הצמיחה בכלכלה החזקה בעולם לרמה של 3.4% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.5%. גם תחזיות האינפלציה עודכנו. הן שונו כלפי מעלה לעבר רמה שנתית של 2.9% לעומת תחזית קודמת של 2%.

מניות בכותרות: יום אדום בפתח?

המניות מאותתות על מגמת מימושים הבוקר, והצבע האדום מאפיין את מדד המעו"ף. טבע פתחה הבוקר את המסחר בהחלשות מתונה של 0.07%. עוד בולטות במדד המעו"ף: מניות גיוון שפתחו בירידה חדה של 3%, מניות אי.די.בי אחזקות שמאבדות 1.3%, מניות פריגו שמדרימות ב-1%, ומניות אפריקה ישראל שיורדות ב-1%. 3 מניות פתחו בעליות במדד זה, ביניהן בולטת אלווריון שמתקנת למעלה ב-1.7%.

גילת לווינים פתחה את המסחר בירידה של 1.2% במחזור של 140 אלף שקל. אמש זינקה המניה בוול סטריט ב-8.7%, תוך מחזור ער עבורה של כחצי מיליון דולר. בשווקים מסתובבות שמועות כי איש העסקים מאיר שמיר, שהתאגח לאחרונה בסכום של 180 מיליון שקל, שוקל להשתלט על גילת.

אלביט הדמיה פתחה בירידות של 3.61%, במחזור ראשוני ער של 320 אלף שקל. זאת, על רקע הודעתה, כי היא שוקלת לרכוש את יתרת המניות של אלסינט בעסקאת סוואפ של מניות. אלביט הדמיה מחזיקה קיום בכ-61% ממניותה של אלסינט. מניות אלסינט זינקו אמש בתגובה ב-14.24% בבורסת ה-NYSE בניו יורק.

"ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר, כי ברן במגעים להכנסת שותף בחטיבת ההנדסה לפי שווי של 80 מיליון דולר. מדובר בגוף פיננסי גדול שמעוניין להשקיע בחטיבה כ-20 מיליון דולר. מניות החברה פתחו בירידה של 0.82%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.