רכבים
צילום: shutterstock

מחירי ביטוחי הרכב ממשיכים לעלות; זינקו ב-30% בהשוואה לשנה שעברה

בחודש יוני האחרון נרשמה עלייה של 1.5% במחירי הביטוח, כאשר מתחילת 2023, יש קפיצה של 10% במחירים. בהשוואה לשנה שעברה מחירי פוליסות הביטוח זינקו ב-30% בממוצע. גם היקף גניבות הרכבים הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, עם עלייה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ועם זינוק של 82% בהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות. נזק של 1.85 מיליארד שקל למשק הישראלי
נחמן שפירא |

מחירי ביטוחי הרכב ממשיכים לעלות. חברות הביטוח ממשיכות להעלות את מחירי הפוליסות ובחודש יוני האחרון נרשמה עלייה של 1.5% במחירי הביטוח. מתחילת שנת 2023, נרשמה עלייה  של 10%. בהשוואה לשנה שעברה מחירי פוליסות הביטוח זינקו ב-30% בממוצע. גם היקף גניבות הרכבים הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, עם עלייה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ועם זינוק של 82% בהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות. נזק של 1.85 מיליארד שקל למשק הישראלי.

את הנתונים הללו אספה מחלקת המחקר והאנליזה ב-Wobi שמצאה על פי הנתונים ממאגרי המידע הממשלתיים, שמכת הגניבות מגיעה להיקף של כ-18,500 מקרי גניבות רכב בשנה הגורמים נזק כספי המוערך ב-1.85 מיליארד שקל.

Wobi-ב מעריכים כי עליית מחירי פוליסות ביטוחי הרכב תימשך עד שיימצא פתרון ומספר גניבות הרכב יפחת משמעותית, רק במצב זה יצליחו חברות הביטוח לייצב את המאזן השלילי בענף ביטוח הרכב.

ההשלכות למכת הגניבות היא בין היתר עליית מחירי הביטוח, כתוצאה גם מהקשחת הדרישות והתנאים למיגון הרכבים מצד חברות הביטוח. בשביל להפחית סיכונים הנהגים נדרשים להתקין מכשירי איתור ייעודיים בעלות של אלפי שקלים.

בנוסף, חברות הביטוח מבצעות בחינה מעמיקה יותר לפרופיל הנהגים ובכך גדלים פערי המחירים בפרמיות בין הפוליסות המוצעות. התוצאה הכוללת למצב שנוצר, היא שמשפחות רבות בישראל נאלצות להוציא אלפי שקלים נוספים בכל שנה על אחזקת הרכב.

 

תנודות המחירים של פוליסות הביטוח בהתאם לסוג הרכב:

 wobi 

 

 ברבעון הראשון לשנת 2023 התרחשו 4,884 מקרי גניבת רכבים, לעומת הרבעון המקביל בשנת 2018, בו התרחשו 2,763 מקרי גניבת רכבים

      

נתוני פשיעה - גניבות רכבים לפי ערים בישראל, רבעון ראשון 2023

wobi

קיראו עוד ב"בארץ"

ברבעון הראשון לשנת 2023 בתל אביב ובפתח תקווה (בכל אחת מהן) התרחשו מעל - 430 מקרים, ממוצע של 5 מקרי גניבת רכבים בכל יום. בבאר שבע - 266 מקרים לאותו הרבעון, ממוצע של 3 מקרי גניבת רכבים, בכל יום.

 

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi: "את הנזק הכלכלי שנוצר עם העלייה במקרי גניבות הרכב, סופג הצרכן הישראלי. עלות מכשירי האיתור כגון פוינטר ואיתוראן מגיעה עד לאלפי שקלים אך בהיעדר התקנה שלהם, מחיר הביטוח יהיה גבוה יותר באופן משמעותי. כאמור, מכלול גורמים שמתבטא בעלייה לעלות אחזקת הרכב, המסתכמת באלפי שקלים בשנה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בניין אנבידיה
צילום: אנבידיה

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?

המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה מס

העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.

המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.

מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.

עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.

הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה

כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.