פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

למה משה מכנה את המן "עינוי" ומה הקשר לשוק המניות ושוק האג"ח?

פרשת עקב: מה עדיף - תשואה של 2% בטוחה ויציבה על הפקדונות בבנק או פוטנציאל לרווח של עשרות אחוזים בשוק המניות אך אפשרות להפסדים משמעותיים? הטרייד אוף בין פוטנציאל רווח לבטחון בא לידי ביטוי בתיאור של משה את חיי עם ישראל במדבר
גיא טל | (14)
נושאים בכתבה פרשת השבוע

מה עדיף - ציפור אחת ביד או שתי ציפורים על העץ? הדילמה הזו בין אפשרות לרווח גדול אך לא בטוח לבין רווח קטן יותר, או שמירה על הקיים, באופן בטוח תוך כדי וויתור על פוטנציאל הרווח הגדול יותר מאפיין את הטרייד אוף בין מסחר במניות לבין השקעות סולידיות יותר כמו אג"ח או פקדונות הבנקים. 

המניות משקפות פוטנציאל לרווח עצום, במקרים מסוימים של מאות אחוזים. אדם שידע להשקיע בחברת אפל או אמזון לפני כמה שנים ראה את כספו מוכפל כמה וכמה פעמים. מצד שני הן עלולות לגרום גם להפסד, לעיתים אפילו של כל הכסף המושקע. ישנן לא מעט דוגמאות של מניות של חברות שנפלו מאז תחילת שנת 2022 בלמעלה מ-90%. בשוק האג"ח לעומת זאת זה שונה. מבלי להיכנס כעת למורכבות של הסוחרים בשוק האג"ח שכן עלול להיות תנודתי בעיקר באגרות הארוכות, נאמר שהרעיון הבסיסי הוא פשוט. אדם מלווה כסף לבנק או לחברה מסוימת תמורת רווח קבוע, אחוז מההון. הוא לא אמור להרוויח יותר מזה אך גם לא פחות.

בשוק הסולידי אם כן, הציפור בכל מקרה תישאר בכיסו מבלי חשש שתתעופף לה. המניות לעומת זאת הן שתי הציפורים שעל העץ, שעשויות לייצג רווח כפול ומכופל, אך עלולות גם להתעופף להן ולשהאיר את המשקיע בידיים ריקות. (נזכור שזוהי דוגמה קיצונית ובדרך כלל המניות לא משקפות תנודתיות כה עזה וגם בשוק האג"ח יש סיכונים, אך באופן כללי זה היחס ביניהן). 

אז מה עדיף? כמובן שהתשובה היא לא שחור ולבן ומשתנה מאדם לאדם אך גם תלויה במצב השוק. אם שוק האג"ח משקף תשואה נמוכה במיוחד, נניח 1%, ואילו שוק המניות משקף פוטנציאל רווח גדול בהרבה תוך סיכון נמוך יחסית יותר אנשים יעדיפו את שוק המניות. אם לעומת זאת התשואה הסולידית מטפסת ומשקפת פוטנציאל רווח גדול יותר, ומנגד שוק המניות הוא תנודתי ומסוכן יותר יותר אנשים יעדיפו את השוק הסולידי. כלומר יש הבדל בין השאלה: מה עדיף לי רווח בטוח של 1% או פוטנציאל רווח של 50%, לבין השאלה: מה עדיף לי רווח בטוח של 4% או פוטנציאל רווח של 7%. העץ הוא לא אותו עץ והציפורים הן לא אותן ציפורים. כך נוצרת קורלציה מסוימת בין שוק המניות לבין שוק האג"ח. ככל שתשואות האג"ח עולות שוק המניות נהיה פחות אטרקטיבי וימשוך פחות משקיעים מה שעלול לגרום לירידות שערים, וכן כשהתשואות בשוק הסולידי נמוכות יותר שוק המניות מקבל דחיפה מזרם משקיעים שמואס בתשואות הנמוכות בבנקים. העיקרון הזה בא לידי ביטוי בפסוק אחד בפרשתנו. 

בפרשת עקב ממשיך הנאום השני של משה רבינו לפני מותו. משה מתאר במהלך הנאום את החיים במדבר, כולל הקשיים שבהם, ללא כחל ושרק:

"וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' אלוקיך זה ארבעים שנה במדבר, למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך, התשמור מצוותיו אם לא"

 

משה לא מכחיש את הקשיים ואומר שההליכה במדבר הייתה עינוי וניסיון גדול לעם ישראל. התיאור הזה ממשיך גם בפסוק הבא:

 

"ויענך ויריעבך ויאכילך את המן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם"

התיאור הזה ממשיך את התיאור בפסוק הקודם של חיי המדבר כעינוי והרעבה. אולם המפרשים מתקשים בהבנת הקשר בין העינוי וההרעבה לבין אכילת המן בחלק השני של הפסוק. לפי פשוט הפסוק אכילת המן היא חלק מהעינוי, והרי המן ידוע במסורת כמאכל פלאי וטוב, אז איך המן הפך פתאום לחלק מהעינוי? 

קיראו עוד ב"בארץ"

כך מתארת התורה את המן בספר שמות: "ויקראו בית ישראל את שמו מן והוא כזרע גד לבן וטעמו כצפיחת בדבש". ובספר במדבר:  "שטו העם ולקטו... ועשו אתו עגות והיה טעמו כטעם לשד השמן". מאכל שמן במקרא הוא מאכל טעים ומבריא וכך מתואר המן.

גם בספר תהילים מתואר המן בצורה חיובית. במזמור ע"ח מתוארים קורות עם ישראל במדבר והניסים שליוו אותם שם: נס הבאר הפלאית שליוותה את ישראל במדבר מתואר כך: "יבקע צרים במדבר, וישק כתהמות רבה, ויוצא נוזלים מסלע, ויורד כנהרות מים". ובהמשך מתואר גם נס המן: "ויצו שחקים ממעל, ודלתי שמים פתח, וימטר עליהם מן לאכל, ודגן שמים נתן למו, לחם אבירים אכל איש, צידה שלח להם לשבע". המן מכונה אם כן "דגן שמים, ו"לחם אבירים" שאכלו בני ישראל "לשובע".

מלבד פשוטו של מקרא המדרשים מייחסים למן תכונות מופלאות נוספות: "והיה כל אחד מישראל טועם כל מה שהיה רוצה" ומדרשים נוספים מתארים איך הצדיקים היו מוצאים אותו בפתח אוהליהם ואילו הרשעים היו צריכים לחפש אותו במרחקים. 

בספר אור החיים (ר' חיים בן עטר, 1969 - 1743) מנסח את השאלה הזאת באופן הבא: "לפי משמעות הדברים גנאי המן יגיד (המקרא) שאכילת המן הייתה לצד הרעבון (כלומר שאכילת המן נחשבת כרעב), וזה אינו (כלומר, הפרוש הזה אינו נכון) שמצינו שהתורה הרבה בשבחי המן  כאמור והמן וגו' ואמרו רבותינו ז"ל שכל הכתוב בשבחו מדבר, וגם הוא מזון המלאכים (יומא עה) כאומרו לחם אבירים אכל איש". או בספר תולדות יצחק (רבי יצחק קארו, דודו של מחבר השולחן ערוך וממגורשי ספרד 1458 - 1535): " איך אמר ויענך ויריעבך ויאכילך את המן שנראה מזה שהמן הוא עינוי, ואינו כן אלא עונג שנאמר וטעמו כצפיחית בדבש והיה כטעם לשד השמן?"

חלק מהמפרשים ניסו להפריד בין שני חלקי הפסוק. האבן עזרא אומר: "ויענך - בדרך, וירעיבך - "קודם בוא המן". כלומר העינוי הוא עינוי הדרך והרעב הוא לפני שהיה מן, אבל כשהיה מן אין זה נחשב עינוי. בדרך זו הלכו מפרשים אחרים שניסו להפריד בין חלקי הפסוק. 

אולם כמה מפרשים כן מסבירים שהמן עצמו נחשב כהרעבה או עינוי. כך לדוגמה בפרוש בכור שור (רבי יוסף בכור שור, בן המאה ה-12): "וירעיבך - במן!, שלא היה נותן לו אלא דבר יום ביומו. והיינו וירעיבך, שאינו דומה מי שיש לו פת בסלו, למי שאין לו". הפרוש הזה מבוסס על הגמרא במסכת יומא (עד): המאכילך מן במדבר למען ענותך... אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו". 

פרוש המושג פת בסלו שמופיע בעוד מקומות בתלמוד הוא ביטחון בפרנסה העתידית. אדם שיש לו "פת בסלו" לא מודאג מהשאלה מה יאכל, שהרי יש לו כבר פת בסלו. אדם שאין לו בטחון בארוחה הבאה נחשב רעב כיון שהוא מודאג מהיכן תגיע הארוחה הבאה, גם אם לפני כמה דקות סיים ארוחת מלכים. 

מפרש הבכור שור שייתכן שהמן היה אוכל נפלא, טעים, מזין ומשביע. אוכל חלומי שהיה נוחת בפתח האוהל כל יום ומפרנס את עם ישראל במשך ארבעים שנה. הבעיה איתו הייתה שהוא לא היה בטוח. מי יאמר שמחר ירד המן? והרי השכן שלי (כנראה שהיה רשע) נאלץ אתמול לנדוד שעות ארוכות כדי לחפש אותו? אומר רש"י על הגמרא הנ"ל: "אוכל היום ודואג על למחר". זהו רעב ועינוי תמידי גם אחרי הארוחה הטעימה בעולם, חוסר היכולת לדעת האם עתידי מובטח, ואם אוכל לשים לחם על השולחן גם ביום המחר. המן היה שני ציפורים דשנות ויפות אבל עומדות על ענף מרוחק מבלי יכולת לדעת האם אוכל בסופו של דבר לתפוס אותן. 

המצב הזה, של חוסר וודאות לגבי העתיד, נקרא בפסוק על פי הפרוש הזה "עינוי" ו"הרעבה". אם ניקח את העיקרון הזה אל שוק ההשקעות נראה שזו השאלה שהמשקיע צריך לשאול את עצמו בבואו להחליט מה עדיף לו, האם הציפור ביד של ההשקעות הסולידיות, או שמא פוטנציאל הרווח של שני הציפורים על העץ של ההשקעות היותר מסוכנות. אם הוא מרגיש "עינוי" ו"רעב" וחשש שלא נותן מנוח ולא מאפשר חיים שלווים הרי שכנראה הוא לקח סיכון גדול מדי שלא מתאים לאופיו.

כמו כן, עולה מכאן עיקרון חשוב נוסף. האדם חייב תמיד להישאר עם "פת בסלו". השקעות בשוק ההון לא יכולות לסכן את הארוחה הבאה ואת הבטחון הכלכלי היומיומי. אדם לא יכול להשקיע כסף שאין לו ולא לסכן את כרית הבטחון הכלכלית שלו. התופעה שבה אדם לוקח הלוואות על מנת להשקיע בנכסים ספקלטיביים ש"בטוח יעלו" היא רעה חולה שגרמה ליותר מאדם אחד למשבר כלכלי חריף. הכלל הוא שאפשר להשקיע בשוק המניות רק כסף שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד מבלי לפגוע באופן מהותי ברמת החיים היומיומית שלך.

החזקוני (1250 -1310) הוא מפרש נוסף מאותה תקופה ומאותו אזור של הבכור שור - צרפת של המאה ה-13, והוא מפרש פרוש נוסף עם לקח אחר. תחילה הוא מפרש כמו הבכור  שור, ולאחר מכן מוסיף: "דבר אחר: וירעבך - שאם הוריד לך מן בעוד שהיית שבע מן הצידה שהייתה בידך לא היית משגיח עליו לטעמו, שלא היית מניח לחם שהיית רגיל בו בשביל מן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, ולכך הרעיבך". 

אומר החזקוני, שאילו היה מוריד ה' את המן מיד, אף אחד לא היה טורח לנסות אותו, שכן היה להם מספיק צידה ממצריים עם אוכל מוכר ואהוב. לכן היה צורך בהתחלה בהרעבה ועינוי, ומתוך הכורח והרעב נאלץ העם לטעום את המן, ואז ראה שטעמו כצפיחית בדבש וכטעם לשד השמן. דווקא ההרעבה אם כן הביאה למצב של אכילת המן - לחם אבירים. 

פרוש הדבר הוא שלעיתים קרובות אדם מעדיף את המוכר והידוע, ולא מנסה דברים חדשים מתוך השגרה הנוחה, והדבר גורם לו להפסיד הזדמנויות חדשות. לפעמים דווקא מצוקה ומחסור מאפשרים יציאה מהקופסא והתנסויות חדשות שמביאות לגילוי דברים חדשים ומועילים. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לרון 21/08/2022 12:32
    הגב לתגובה זו
    ואח"כ היישר לקריפטו,קנאביס,3D?
  • 10.
    חיים 21/08/2022 01:18
    הגב לתגובה זו
    היכולת-ועצם הרעיון-לשלב וללמוד מהמקורות לתוך המציאות הכלכלית של שוק ההון, בלי לנסות להמציא דברים בכוח או לזייף, מרשימה מאוד. אישית, זה עוזר לי להבין טוב יותר את המקורות ואת שיק ההון כאחד. כל הכבוד. תודה רבה.
  • 9.
    איש פשוט 20/08/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    מה למדנו ?? איך צריך להתנהל מעתה ואילך ??
  • מישהו 21/08/2022 07:55
    הגב לתגובה זו
    א. אם אתה לא ישן טוב בלילה אז אל תשקיע. ב. אל תשקיע את מי שאתה צריך כדי לחיות בצורה סבירה. תשקיע רק מה שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד.
  • 8.
    מעולה. אהבתי מאוד (ל"ת)
    מייק לבנובסקי, ר''ג 20/08/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מעניין (ל"ת)
    יאיר 20/08/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חי 19/08/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו כך , ביזפורטל
  • 5.
    יה 19/08/2022 14:31
    הגב לתגובה זו
    מצפה ליותר תכלס קשור לעולם הכלכלי .
  • 4.
    הכתבה ארוכה מידי (ל"ת)
    יה 19/08/2022 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד פעם כתבה מטומטמת (ל"ת)
    דולב 19/08/2022 13:34
    הגב לתגובה זו
  • לרון 19/08/2022 13:56
    הגב לתגובה זו
    מצאתי הרבה חכמה בכתוב
  • 2.
    מקסים תודה! (ל"ת)
    אריאל 19/08/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יפה מאוד ומעניין (ל"ת)
    שלומי 19/08/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
  • תודה על הכתבה! (ל"ת)
    יורי 20/08/2022 23:39
    הגב לתגובה זו
דוח דו"ח דוחות מסמכים מחשבון מספרים נתונים טבלה חשבון עמלות שורה ניהול דמי כסף חסכון פנסיה מס העלמות העלמת
צילום: Pixabay

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל

וגם - הון שחור והעלמות מס,  שאלות ותשובות

מנדי הניג |

רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.

מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.

החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.

מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.

האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

בעלי סוכנות רכב חשודים כי התחמקו מתשלום מס בסך עשרות מיליוני שקלים

צמד אחים מחדרה, שבבעלותם סוכנות רכב, נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים בעקבות חשד כי הצהירו על מחירי רכב הנמוכים באופן משמעותי משוויים האמיתי, לכאורה מתוך כוונה לחמוק מתשלומי מס

הדס ברטל |

משה ועמית קלינגר, שני אחים, בעלי חברה ליבוא ומכירת רכבים פרטיים ומסחריים, נלקחו לחקירה בעקבות חשד כי הצהירו על מחירים לרכבים שהם נמוכים מהשווי האמיתי שלהם, זאת כדי להתחמק מתשלום מס למדינה על סך עשרות מיליוני שקלים, תוך חשד לביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

בית משפט השלום בחיפה שחרר היום בתנאים מגבילים את האחים קלינגר, יבואני רכב ובעלי חברת "K M motors" שבחדרה, החשודים כי ייבאו לארץ רכבים מחו"ל, תוך הצהרה על מחירים כוזבים. החשדות עלו במסגרת חקירה שמנהלת רשות המסים בעניינם, באמצעות חקירות מכס ומע"מ חיפה והצפון בשיתוף עם בית המכס אילת. במסגרת החקירה עלה חשד לביצוע עבירות על פקודת המכס, מס קנייה, חוק מע"מ וחוק איסור הלבנת הון, בהיקפים המסתכמים בעשרות מיליוני שקלים.

אמש בוצעו חיפושים בביתם של החשודים ובעסק, ונתפסו מסמכים שונים. בתום החיפוש נלקחו החשודים לחקירה ראשונית במשרדי מכס ומע"מ חיפה והצפון. היום, כאמור, הורה בית המשפט על שחרורם בתנאים מגבילים וכעת החקירה נמשכת.