פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

למה משה מכנה את המן "עינוי" ומה הקשר לשוק המניות ושוק האג"ח?

פרשת עקב: מה עדיף - תשואה של 2% בטוחה ויציבה על הפקדונות בבנק או פוטנציאל לרווח של עשרות אחוזים בשוק המניות אך אפשרות להפסדים משמעותיים? הטרייד אוף בין פוטנציאל רווח לבטחון בא לידי ביטוי בתיאור של משה את חיי עם ישראל במדבר
גיא טל | (14)
נושאים בכתבה פרשת השבוע

מה עדיף - ציפור אחת ביד או שתי ציפורים על העץ? הדילמה הזו בין אפשרות לרווח גדול אך לא בטוח לבין רווח קטן יותר, או שמירה על הקיים, באופן בטוח תוך כדי וויתור על פוטנציאל הרווח הגדול יותר מאפיין את הטרייד אוף בין מסחר במניות לבין השקעות סולידיות יותר כמו אג"ח או פקדונות הבנקים. 

המניות משקפות פוטנציאל לרווח עצום, במקרים מסוימים של מאות אחוזים. אדם שידע להשקיע בחברת אפל או אמזון לפני כמה שנים ראה את כספו מוכפל כמה וכמה פעמים. מצד שני הן עלולות לגרום גם להפסד, לעיתים אפילו של כל הכסף המושקע. ישנן לא מעט דוגמאות של מניות של חברות שנפלו מאז תחילת שנת 2022 בלמעלה מ-90%. בשוק האג"ח לעומת זאת זה שונה. מבלי להיכנס כעת למורכבות של הסוחרים בשוק האג"ח שכן עלול להיות תנודתי בעיקר באגרות הארוכות, נאמר שהרעיון הבסיסי הוא פשוט. אדם מלווה כסף לבנק או לחברה מסוימת תמורת רווח קבוע, אחוז מההון. הוא לא אמור להרוויח יותר מזה אך גם לא פחות.

בשוק הסולידי אם כן, הציפור בכל מקרה תישאר בכיסו מבלי חשש שתתעופף לה. המניות לעומת זאת הן שתי הציפורים שעל העץ, שעשויות לייצג רווח כפול ומכופל, אך עלולות גם להתעופף להן ולשהאיר את המשקיע בידיים ריקות. (נזכור שזוהי דוגמה קיצונית ובדרך כלל המניות לא משקפות תנודתיות כה עזה וגם בשוק האג"ח יש סיכונים, אך באופן כללי זה היחס ביניהן). 

אז מה עדיף? כמובן שהתשובה היא לא שחור ולבן ומשתנה מאדם לאדם אך גם תלויה במצב השוק. אם שוק האג"ח משקף תשואה נמוכה במיוחד, נניח 1%, ואילו שוק המניות משקף פוטנציאל רווח גדול בהרבה תוך סיכון נמוך יחסית יותר אנשים יעדיפו את שוק המניות. אם לעומת זאת התשואה הסולידית מטפסת ומשקפת פוטנציאל רווח גדול יותר, ומנגד שוק המניות הוא תנודתי ומסוכן יותר יותר אנשים יעדיפו את השוק הסולידי. כלומר יש הבדל בין השאלה: מה עדיף לי רווח בטוח של 1% או פוטנציאל רווח של 50%, לבין השאלה: מה עדיף לי רווח בטוח של 4% או פוטנציאל רווח של 7%. העץ הוא לא אותו עץ והציפורים הן לא אותן ציפורים. כך נוצרת קורלציה מסוימת בין שוק המניות לבין שוק האג"ח. ככל שתשואות האג"ח עולות שוק המניות נהיה פחות אטרקטיבי וימשוך פחות משקיעים מה שעלול לגרום לירידות שערים, וכן כשהתשואות בשוק הסולידי נמוכות יותר שוק המניות מקבל דחיפה מזרם משקיעים שמואס בתשואות הנמוכות בבנקים. העיקרון הזה בא לידי ביטוי בפסוק אחד בפרשתנו. 

בפרשת עקב ממשיך הנאום השני של משה רבינו לפני מותו. משה מתאר במהלך הנאום את החיים במדבר, כולל הקשיים שבהם, ללא כחל ושרק:

"וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' אלוקיך זה ארבעים שנה במדבר, למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך, התשמור מצוותיו אם לא"

 

משה לא מכחיש את הקשיים ואומר שההליכה במדבר הייתה עינוי וניסיון גדול לעם ישראל. התיאור הזה ממשיך גם בפסוק הבא:

 

"ויענך ויריעבך ויאכילך את המן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם"

התיאור הזה ממשיך את התיאור בפסוק הקודם של חיי המדבר כעינוי והרעבה. אולם המפרשים מתקשים בהבנת הקשר בין העינוי וההרעבה לבין אכילת המן בחלק השני של הפסוק. לפי פשוט הפסוק אכילת המן היא חלק מהעינוי, והרי המן ידוע במסורת כמאכל פלאי וטוב, אז איך המן הפך פתאום לחלק מהעינוי? 

קיראו עוד ב"בארץ"

כך מתארת התורה את המן בספר שמות: "ויקראו בית ישראל את שמו מן והוא כזרע גד לבן וטעמו כצפיחת בדבש". ובספר במדבר:  "שטו העם ולקטו... ועשו אתו עגות והיה טעמו כטעם לשד השמן". מאכל שמן במקרא הוא מאכל טעים ומבריא וכך מתואר המן.

גם בספר תהילים מתואר המן בצורה חיובית. במזמור ע"ח מתוארים קורות עם ישראל במדבר והניסים שליוו אותם שם: נס הבאר הפלאית שליוותה את ישראל במדבר מתואר כך: "יבקע צרים במדבר, וישק כתהמות רבה, ויוצא נוזלים מסלע, ויורד כנהרות מים". ובהמשך מתואר גם נס המן: "ויצו שחקים ממעל, ודלתי שמים פתח, וימטר עליהם מן לאכל, ודגן שמים נתן למו, לחם אבירים אכל איש, צידה שלח להם לשבע". המן מכונה אם כן "דגן שמים, ו"לחם אבירים" שאכלו בני ישראל "לשובע".

מלבד פשוטו של מקרא המדרשים מייחסים למן תכונות מופלאות נוספות: "והיה כל אחד מישראל טועם כל מה שהיה רוצה" ומדרשים נוספים מתארים איך הצדיקים היו מוצאים אותו בפתח אוהליהם ואילו הרשעים היו צריכים לחפש אותו במרחקים. 

בספר אור החיים (ר' חיים בן עטר, 1969 - 1743) מנסח את השאלה הזאת באופן הבא: "לפי משמעות הדברים גנאי המן יגיד (המקרא) שאכילת המן הייתה לצד הרעבון (כלומר שאכילת המן נחשבת כרעב), וזה אינו (כלומר, הפרוש הזה אינו נכון) שמצינו שהתורה הרבה בשבחי המן  כאמור והמן וגו' ואמרו רבותינו ז"ל שכל הכתוב בשבחו מדבר, וגם הוא מזון המלאכים (יומא עה) כאומרו לחם אבירים אכל איש". או בספר תולדות יצחק (רבי יצחק קארו, דודו של מחבר השולחן ערוך וממגורשי ספרד 1458 - 1535): " איך אמר ויענך ויריעבך ויאכילך את המן שנראה מזה שהמן הוא עינוי, ואינו כן אלא עונג שנאמר וטעמו כצפיחית בדבש והיה כטעם לשד השמן?"

חלק מהמפרשים ניסו להפריד בין שני חלקי הפסוק. האבן עזרא אומר: "ויענך - בדרך, וירעיבך - "קודם בוא המן". כלומר העינוי הוא עינוי הדרך והרעב הוא לפני שהיה מן, אבל כשהיה מן אין זה נחשב עינוי. בדרך זו הלכו מפרשים אחרים שניסו להפריד בין חלקי הפסוק. 

אולם כמה מפרשים כן מסבירים שהמן עצמו נחשב כהרעבה או עינוי. כך לדוגמה בפרוש בכור שור (רבי יוסף בכור שור, בן המאה ה-12): "וירעיבך - במן!, שלא היה נותן לו אלא דבר יום ביומו. והיינו וירעיבך, שאינו דומה מי שיש לו פת בסלו, למי שאין לו". הפרוש הזה מבוסס על הגמרא במסכת יומא (עד): המאכילך מן במדבר למען ענותך... אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו". 

פרוש המושג פת בסלו שמופיע בעוד מקומות בתלמוד הוא ביטחון בפרנסה העתידית. אדם שיש לו "פת בסלו" לא מודאג מהשאלה מה יאכל, שהרי יש לו כבר פת בסלו. אדם שאין לו בטחון בארוחה הבאה נחשב רעב כיון שהוא מודאג מהיכן תגיע הארוחה הבאה, גם אם לפני כמה דקות סיים ארוחת מלכים. 

מפרש הבכור שור שייתכן שהמן היה אוכל נפלא, טעים, מזין ומשביע. אוכל חלומי שהיה נוחת בפתח האוהל כל יום ומפרנס את עם ישראל במשך ארבעים שנה. הבעיה איתו הייתה שהוא לא היה בטוח. מי יאמר שמחר ירד המן? והרי השכן שלי (כנראה שהיה רשע) נאלץ אתמול לנדוד שעות ארוכות כדי לחפש אותו? אומר רש"י על הגמרא הנ"ל: "אוכל היום ודואג על למחר". זהו רעב ועינוי תמידי גם אחרי הארוחה הטעימה בעולם, חוסר היכולת לדעת האם עתידי מובטח, ואם אוכל לשים לחם על השולחן גם ביום המחר. המן היה שני ציפורים דשנות ויפות אבל עומדות על ענף מרוחק מבלי יכולת לדעת האם אוכל בסופו של דבר לתפוס אותן. 

המצב הזה, של חוסר וודאות לגבי העתיד, נקרא בפסוק על פי הפרוש הזה "עינוי" ו"הרעבה". אם ניקח את העיקרון הזה אל שוק ההשקעות נראה שזו השאלה שהמשקיע צריך לשאול את עצמו בבואו להחליט מה עדיף לו, האם הציפור ביד של ההשקעות הסולידיות, או שמא פוטנציאל הרווח של שני הציפורים על העץ של ההשקעות היותר מסוכנות. אם הוא מרגיש "עינוי" ו"רעב" וחשש שלא נותן מנוח ולא מאפשר חיים שלווים הרי שכנראה הוא לקח סיכון גדול מדי שלא מתאים לאופיו.

כמו כן, עולה מכאן עיקרון חשוב נוסף. האדם חייב תמיד להישאר עם "פת בסלו". השקעות בשוק ההון לא יכולות לסכן את הארוחה הבאה ואת הבטחון הכלכלי היומיומי. אדם לא יכול להשקיע כסף שאין לו ולא לסכן את כרית הבטחון הכלכלית שלו. התופעה שבה אדם לוקח הלוואות על מנת להשקיע בנכסים ספקלטיביים ש"בטוח יעלו" היא רעה חולה שגרמה ליותר מאדם אחד למשבר כלכלי חריף. הכלל הוא שאפשר להשקיע בשוק המניות רק כסף שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד מבלי לפגוע באופן מהותי ברמת החיים היומיומית שלך.

החזקוני (1250 -1310) הוא מפרש נוסף מאותה תקופה ומאותו אזור של הבכור שור - צרפת של המאה ה-13, והוא מפרש פרוש נוסף עם לקח אחר. תחילה הוא מפרש כמו הבכור  שור, ולאחר מכן מוסיף: "דבר אחר: וירעבך - שאם הוריד לך מן בעוד שהיית שבע מן הצידה שהייתה בידך לא היית משגיח עליו לטעמו, שלא היית מניח לחם שהיית רגיל בו בשביל מן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, ולכך הרעיבך". 

אומר החזקוני, שאילו היה מוריד ה' את המן מיד, אף אחד לא היה טורח לנסות אותו, שכן היה להם מספיק צידה ממצריים עם אוכל מוכר ואהוב. לכן היה צורך בהתחלה בהרעבה ועינוי, ומתוך הכורח והרעב נאלץ העם לטעום את המן, ואז ראה שטעמו כצפיחית בדבש וכטעם לשד השמן. דווקא ההרעבה אם כן הביאה למצב של אכילת המן - לחם אבירים. 

פרוש הדבר הוא שלעיתים קרובות אדם מעדיף את המוכר והידוע, ולא מנסה דברים חדשים מתוך השגרה הנוחה, והדבר גורם לו להפסיד הזדמנויות חדשות. לפעמים דווקא מצוקה ומחסור מאפשרים יציאה מהקופסא והתנסויות חדשות שמביאות לגילוי דברים חדשים ומועילים. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לרון 21/08/2022 12:32
    הגב לתגובה זו
    ואח"כ היישר לקריפטו,קנאביס,3D?
  • 10.
    חיים 21/08/2022 01:18
    הגב לתגובה זו
    היכולת-ועצם הרעיון-לשלב וללמוד מהמקורות לתוך המציאות הכלכלית של שוק ההון, בלי לנסות להמציא דברים בכוח או לזייף, מרשימה מאוד. אישית, זה עוזר לי להבין טוב יותר את המקורות ואת שיק ההון כאחד. כל הכבוד. תודה רבה.
  • 9.
    איש פשוט 20/08/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    מה למדנו ?? איך צריך להתנהל מעתה ואילך ??
  • מישהו 21/08/2022 07:55
    הגב לתגובה זו
    א. אם אתה לא ישן טוב בלילה אז אל תשקיע. ב. אל תשקיע את מי שאתה צריך כדי לחיות בצורה סבירה. תשקיע רק מה שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד.
  • 8.
    מעולה. אהבתי מאוד (ל"ת)
    מייק לבנובסקי, ר''ג 20/08/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מעניין (ל"ת)
    יאיר 20/08/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חי 19/08/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו כך , ביזפורטל
  • 5.
    יה 19/08/2022 14:31
    הגב לתגובה זו
    מצפה ליותר תכלס קשור לעולם הכלכלי .
  • 4.
    הכתבה ארוכה מידי (ל"ת)
    יה 19/08/2022 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד פעם כתבה מטומטמת (ל"ת)
    דולב 19/08/2022 13:34
    הגב לתגובה זו
  • לרון 19/08/2022 13:56
    הגב לתגובה זו
    מצאתי הרבה חכמה בכתוב
  • 2.
    מקסים תודה! (ל"ת)
    אריאל 19/08/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יפה מאוד ומעניין (ל"ת)
    שלומי 19/08/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
  • תודה על הכתבה! (ל"ת)
    יורי 20/08/2022 23:39
    הגב לתגובה זו
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל

תקרת הגרעון בשנת 2026 תהיה בשיעור של 3.9% מהתוצר 

רן קידר |

אושר בממשלה התקציב לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל. מדובר על גירעון של 3.9%, בהחלט סביר. התקציב, מסבירים באוצר, נועד להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ואחריות בצד הוצאות הממשלה, לאחר שלוש שנים של תקציבי מלחמה בהן הכלכלה הישראלית תמכה את המערכה הבטחונית.

במסגרת התכנית הכלכלית תהיה הפתחה במס הכנסה בדרך של ריווח מדרגות המס. תקציב משרד הביטחון יגדל באופן משמעותי על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להתמודד עם האיומים הנשקפים, והוא יעמוד על סך 112 מליארד ש"ח. ערב המלחמה עמד תקציב הבטחון על 65 מליארד ש"ח.


השרים אישרו את הרפורמה בענף החלב שנועדה להתמודד עם המונופולים הגדולים השולטים בשוק החלב ולהביא להוזלת החלב והגבינות. 


עוד מקצה התקציב תוספת משאבים משמעותית לשורת נושאים בעלי חשיבות ציבורית וכלכלית עליונה, ובהם הקצאה של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח לתוכנית לקידום הבינה המלאכותית במשק והטמעתה במשרדי הממשלה, ונושאים רבים נוספים להרחבת ההשקעה בתשתיות והאצת הצמיחה במשק.


בין הרפורמות הנכללות במסגרת התכנית הכלכלית תקודם חבילת צעדים בתחום הפיננסי, החלת מס רכוש על קרקעות פרטיות פנויות שאינן חקלאיות, וכן חבילת תיקוני חקיקה להאצת פרוייקטים של תשתיות לאומיות.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.