האוצר מדרג את שירות חברות הביטוח - מי בולטת לחיוב וממי להתרחק?

אגף שוק ההון פרסם לראשונה את מדד שירות שמתייחס לטיב ומהירות השירות של חברות הביטוח. צפו בכל הטבלאות
לירן סהר |

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרסם היום לראשונה מדד שירות ייחודי שמתייחס לטיפול בתביעות של חברות הביטוח. המדד מאפשר למבוטח לבחור את חברת הביטוח המתאימה לו ביותר. המדד שיפורסם אחת לשנה, מדרג את חברות הביטוח על בסיס שני נדבכים עיקריים:

1. טיב השירות - ככל שחברה מאשרת יותר תביעות, ציון זה גבוה יותר.

2. מהירות השירות - טיפול מהיר במבוטח מזכה בציון גבוה יותר.

לפי האוצר, שירות הוא מרכיב מרכזי בפעילותן של חברות הביטוח, יחד עם מחירי המוצרים, המשפיע באופן ישיר על תמורה הוגנת עבור מוצר הביטוח אותו רכש מבוטח. מדד השירות יסייע ביצירת סביבה תחרותית שצפויה להוביל לשיפור מתמשך בהתנהלות חברות הביטוח מול מבוטחיהן בהליך טיפול התביעות.

מדד השירות חושב על בסיס דיווחי חברות הביטוח שנמסרו לפי דרישת אגף שוק ההון. המדד מדרג את תחומי הביטוח השונים - רכב, דירה, סיעודי, תאונות אישיות וכד'. אגף שוק ההון צפוי להעשיר בשנה הבאה את מדד השירות כך שיכלול נתונים של סקרי שביעות רצון של לקוחות, וכן סקרי שירות סמויים הכוללים מדידת זמני מענה, נגישות באתרי האינטרנט ועוד.

להלן פירוט הסטנדרטים שנקבעו בסוגי ביטוח השונים:

בתחום ביטוח הרכב חובה זכתה AIG במקום הראשון עם ניקוד סופי של 84 ואילו מגדל זכתה במקום האחרון עם 60 נקודות (קרנית זכתה ב-43 נקודות, אך מדובר בקרן שמטרתה לפצות נפגעי תאונות כאשר אין באפשרותם לתבוע חברת ביטוח). בביטוח רכב רכוש זכתה שלמה במקום הראשון עם 87 נקודות וביטוח חקלאים עם 62 נקודות. בביטוח דירות זכתה AIG במקום הראשון עם 86 נקודות ומנורה במקום האחרון עם 62 נקודות.

בתחום ביטוח נזקים רפואיים זכתה AIG במקום הראשון עם 81 נקודות ואיילון דורגה במקום האחרון עם 55 נקודות. בביטוח סיעודי ופרט זכתה מגדל במקום הראשון עם 74 נקודות בלבד ודקלה דורגה הרחק מאחור עם 31 נקודות. בביטוח הוצאות רפואיות זכתה מנורה במקום הראשון עם 79 נקודות וביטוח ישיר במקום האחרון עם 71 נקודות. בביטוח נסיעות לחו"ל זכתה AIG במקום הראשון עם ציון של 87 נקודות ומנורה במקום האחרון עם 68 נקודות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".