קופצים למחוזי: 'ריטייל גרופס' פנתה היום לביהמ"ש בטענה לפגיעה בעובדי 'ג'אמפ'

פגיעה בעובדי 'ג'אמפ' עקב אי קיום הוראות הסדר הנושים כלפיהם - זאת הטענה שעומדת בבסיס הפניה של 'ריטייל גרופס' לבית המשפט המחוזי בתל אביב
אלה ברייר |

כזכור, לפני כשנה רכשה קבוצת ריטייל גרופס את רשת האופנה ג'אמפ והיום (רביעי) פנתה הקבוצה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נוכח פגיעה לכאורה בעובדי הרשת ואי קיום הוראות הסדר הנושים כלפיה.

לטענת ריטייל גרופ, רכישת חברת ג'אמפ הסתמכה על הסדר נושים הבא להעניק הגנה מלאה לעובדים ולזכויותיהם. הסדר הנושים הבטיח כי יחסי עובד המעביד ינותקו ועובדי ג'אמפ יקבלו את מלוא זכויותיהם בדגש על פיצויי הפיטורין בפטור מלא ממס. נקודה זו מהותית לסיפור כיוון שריטייל גרופ רכשה הון אנושי חדש שעליו התכוונה להתבסס בהפעלת הרשת.

לטענת הקבוצה, על פי הסדר הנושים, מס הכנסה היה חלק ממנו ואישר אותו, אולם בפועל, כשבאו העובדים לדרוש את הפטור שהובטח להם בהסדר הנושים, מס הכנסה סרב לתת להם אותו.

בחודשים האחרונים ניהלו העובדים וריטייל גרופ משא ומתן מתמשך עם מס הכנסה. אולם בריטייל גרופס טוענים כי כל ניסיונות העובדים והחברה להסביר למס הכנסה כי פעולתו אינה תואמת את הסדר הנושים - לא צלחו ולדבריהם מס הכנסה התעקש לעמוד בסירובו.

עובדים שהתפטרו מג'אמפ קיבלו מיידית את מלוא הפיצויים שהובטחו להם, אבל דווקא 150 העובדים שהמשיכו לעבוד בחברה לאחר ההקפאה והרכישה וסייעו לכאורה להבראת החברה, לא קיבלו את הפיצויים שהובטחו להם וזאת עד להתערבות בית המשפט בפסיקתו שנעשתה בתחילת אוקטובר.

לטענת קבוצת ריטייל גרופ, בסיטואציה זו - עקב עמדת מס הכנסה, העובדים הוותיקים שהיו כל כך חשובים להצלחת החברה החלו להתפטר בזה אחר זה. עד לחודש ספטמבר 2010 התפטרו כ- 60% מכלל עובדי רשת ג'אמפ, רובם מוכרים ומנהלי חנויות ותיקים ברשת.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב, על ידי כב' סגנית הנשיאה השופטת ורדה אלשיך, פסק אז כי יש לחייב את שלטונות המס להכיר בכך שעובדי ג'אמפ אשר ימשיכו לעבוד ברשת ג'אמפ, יהיו זכאים לקבל פטור ממס בגין פיצויי פיטורים בעבור תקופת עבודתם עד לרכישת ג'אמפ על ידי רייטל גרופ.

עוד טוענת בבקשה שהגישה היום ריטייל גרופ כי: תוצאות פסיקת בית המשפט, הורגשו מיידית ברשת ג'אמפ. גל ההתפטרות של העובדים פסק והחל מחודש נובמבר 2010 חברה החלה מגמת שיפור במכירות הרשת.

אבי מלכה, מנכ"ל ובעלים קבוצת רייטל גרופ מסר כי :"השופטת, ורדה אלשייך, הבינה את המצב ואת הנזק שנגרם לעובדים ולחברה בכל יום שחולף, ובהחלטתה דאגה לעובדים והצילה את החברה".

במסגרת הבקשה שהוגשה היום לבית המשפט תסביר ריטייל גרופ כי עמדת מס הכנסה גרמה לנזקים כבדים לג'אמפ. מלכה מסר עוד כי ריטייל גרופ רכשה כדין את רשת ג'אמפ בהסדר הנושים, כאשר אחד הנכסים העיקריים שלה הוא ההון האנושי. ריטייל גרופ הסתמכה על הסדר הנושים, שנותן הגנה מלאה לעובדים ולזכויותיהם.

מהקבוצה נמסר כי מטרתה הראשונית של הפנייה לבית המשפט היא להורות לנאמן לכנס אסיפת נושים ולאשר תיקון הסדר הנושים המבוסס על התאמת היקף התשלומים להיקף המכירות בפועל.

קבוצת ריטייל גרופ נמצאת בבעלותו של איש העסקים אבי מלכה. הקבוצה מפעילה למעלה מ-140 חניות ברחבי הארץ של הרשתות ml, ml men, mam'z וג'אמפ. כמן כן הקבוצה מחזיקה במותג בגדי ההיריון for2.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.