המרכיבים שצריך לקחת בחשבון לפני שמשיקים מיזם אינטרנטי
חושבים לצאת לדרך חדשה בתחום האינטרנט? מזל טוב! אבל רגע אחד לפני שמבצעים החלטות שיגזלו מכם בהמשך משאבים יקרים, עצרו רגע אחד וחשבו האם בחנתם לעומק את כל המרכיבים.
יזמים רבים מאפשרים לרגשות ולהתלהבות טבעית להוביל אותם בתחילת העבודה על מיזם חדש. בהמשך התהליך, לרוב הם מגלים כי לפזיזות מחיר גבוה.
בואו נחשוב על האנלוגיה הבאה:
אתם יזמים העומדים לשכור שטח נדל"ן המיועד למסחר. השאלה הראשונה והחשובה ביותר עליה צריך לענות היא: לאיזו מטרה אתם שוכרים את השטח? בהמשך אתם נדרשים לענות על שאלות נוספות, כגון: מה תהיה הדרך האפקטיבית ביותר לתכנן את השטח? היכן ימוקמו המוצרים? כיצד להבליט את המוצרים החשובים יותר המניבים רווח גבוה בהשוואה למוצרים אחרים המניבים רווח נמוך יחסית? באילו אמצעים שיווקים להשתמש? האם כדאי להיעזר ביועצים מקצועיים המבינים בתחום יותר ממני?
שאלות קריטיות אלו (וישנן שאלות רבות נוספות כמובן) נקראות בשמם המקצועי- "אסטרטגיה". המאמר שלפנינו, העוסק בתכנון אסטרטגיה בתחום האינטרנט (Internet planning), מטרתו לעזור ליזמים חדשים בתחום על ידי הדגשת מספר נקודות חשובות שכדאי להתייחס אליהן:
גיבוש הרעיון
השלב הראשון והקריטי ביותר הוא גיבוש שלב הרעיון למיזם. בקלות אפשר לפזר רעיונות לכל עבר, לתת לדמיון להוביל אותנו לכיוונים מגוונים וחדשים. דמיון היא תכונה חשובה בעולם העסקים. כל תאגידי הענק החלו את דרכן במוחו של יזם שאפתן ובעל מעוף, שחלם על מיזם מיוחד אך יחד עם זאת, חשוב להיות ממוקדי מטרה.
אתם מכוונים לרעיון מסוים? מצוין! נסו להתמקד עוד יותר. בדקו היטב האם מישהו כבר חשב רעיון דומה לשלכם (רוב הסיכויים מראים שכן). אל תתייאשו במידה ומצאתם פרויקט דומה. במקום להרים ידיים, חשבו כיצד אתם יכולים לבצע את המיזם בצורה טובה יותר. זכרו: תמיד ניתן לעשות את הדברים טוב יותר, רק צריך להעיז.
תקציב
גיבשתם רעיון מנצח ואתם כבר מדמיינים כיצד המיזם "עובד בשבילכם". עצרו רק רגע. האם יש לכם מושג לגבי עלות הקמת הפרויקט? האם בניתם תוכנית עסקית מסודרת? האם גיבשתם אסטרטגיה שיווקית העונה על הצרכים, הנורמות והערכים שלכם ברשת? אנו נתקלים יום-יום ביזמים המעוניינים להקים מיזם אינטרנטי, ומבקשים בשיחת הטלפון הראשונה לקבל הצעת מחיר דחופה.
כדאי שנבין כי עלות ותמחור פרויקט הם נגזרת של מרכיבים רבים; היקף פעילות, מטרות עסקיות, טכנולוגיה, סוג קהל היעד ועוד. האם יש בידכם הון התחלתי למימון הפרויקט? האם קיימת "תוכנית מגירה" במקרה שתצטרכו מימון נוסף/ עתידי? אלו הן שאלות קריטיות שאין להקל בהן ראש. עצם הגדרת התקציב יכולה להשפיע על כיוון החשיבה שלכם ושל אנשי המקצוע ואף לשנות את היקף הפעילות שתוכננה בשלב גיבוש הרעיון.
עם מי לעבוד?
אחרי שהסדרתם את נושא התקציב, ולאחר שגיבשתם את הרעיון הכללי, צריך לבחור עם איזו חברה להקים את הפרויקט. רבים אומרים לעצמם: "למה לי לפנות לחברת אינטרנט, אם אפשר לעבוד מול פרילנסרים?" המחשבה העומדת מאחורי גישה זו היא לרוב כלכלית (הפרילנסר עובד מהבית ולרוב הוא זול יותר מעלות העבודה של חברה גדולה). העבודה מול פרילנסרים מתאימה יותר ליזמים השולטים במדיום האינטרנטי, ועקב כך יכולים לכוון את אנשי המקצוע בהתאם לצרכי הפרויקט.
יזמים שזהו הפרויקט הראשון שלהם בעולם האינטרנט ובהתאם לכך גם הידע המקצועי שלהם שמצומצם יחסית, יעדיפו לפנות לחברת אינטרנט שתעניק להם פתרון כולל.
לרוב הם מתחילים בעריכת סקר שוק במנועי חיפוש, ולאחר מכן יוצרים קשר עם אנשי המכירות של אותן חברות. הנורה האדומה שצריכה להידלק לכם היא זו: על פי אילו קריטריונים אתם עורכים את ההשוואה: שם החברה? מחירים? תיק עבודות (פרויקטים קודמים)? המלצות ממכרים? רושם ראשוני של אתר החברה/ קול איש המכירות בטלפון? ותק?
אין ספק שבשנים האחרונות היצע החברות המציעות פתרונות כאלו ואחרים בתחום האינטרנט גדל בהתמדה. לרוב יזמים (או בעלי חברות) המחפשים אחר החברה מתאימה, חסרים הכלים המקצועיים שיעזרו להם לערוך השוואה נכונה עבורם, ולבסוף לבחור בחברה שאיתה הכי כדאי יהיה להקים את הפרויקט.עולם האינטרנט גדל ומתרחב בהתמדה, טרנדים חדשים צצים בכל עבר, ובהתאם מוקמות מחלקות מקצועיות בתוך חברות קיימות המעניקות את השירותים החדשים (או חברות קטנות יותר המתגאות בהימתחות בשירות ספציפי).
המלצתנו היא להתמקד בחברות המסוגלות להעניק שירות מלא לכל צרכי הפרויקט- על כל שלביו:
א. בנית אסטרטגיה ברשת עבור המיזם שלכם: מרכיב זה בפרויקט הינה אבן דרך קריטית להצלחתו! לא כל חברות האינטרנט מבצעות אפיון מסודר למיזם. לגבי החברות שכן יש לשאול מה איכות האפיון? עד לאיזו רמה מוגדרים ומתוכננים כל המרכיבים של המיזם? מה טווח אי הוודאות שאתם נמצאים מולו בעת תחילת העבודה על הפרויקט? המטרה היא כמובן, לצמצמו עד למינימום האפשרי. וודאו כי אתם בוחרים בחברה שיכולה להעניק לכם שקט נפשי זה.
ב. הבנה אמיתית ומקצועית של הצרכים שלכם, מטרות המיזם וכמובן הגדרת השלבים להשגתם.
ג. יכולות מקצועיות: אנשי מקצוע המומחים בתחומם; מעצבי אתרים (להבדיל ממעצבים גרפים המתמחים בדפוס למשל), מתכנתים (השולטים בשפות תכנות רבות וחדשות ולא עובדים בטכנולוגיה מיושנת), אנשי שיווק בעלי ניסיון אמיתי בשיווק בעולם האינטרנט, אנשי קידום אתרים (SEO), בעלי ניסיון ושליטה במרכיבים משלימים כגון: רכישה וניהול דומיינים, אחסנה ותחזוקה וכו'.
ד. שירות: החברה צריכה לכלול פונקציה של שירות שותף מולכם, הלקוחות. האם הפונקציה שהמהווה את החוליה המקשרת ביום-יום היא כזו המיועדת לכך? מה רמת הזמינות? מה מהירות התגובה? מה נוהל הטיפול תקלות שוטפות?
לסיכום, רגע אחד לפני שאתם מתקדמים בהשקעת משאבים יקרים במיזם חדש, הכינו את עצמכם לתהליך מורכב, ארוך אך מהנה. התוצאה העסקית והחוויה שבתהליך קשורים באופן הדוק באנשי המקצוע המלווים אתכם.
המשפט "קונים בזול- משלמים יקר" לרוב נכון, אך יחד עם זאת דאגו לעבוד עם חברת אינטרנט מקצועית, שתעניק לכם פתרון של "360 מעלות" כדי שתשיגו את המטרות העסקיות שהצבתם לעצמכם.

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

ספרד לא רוצה נשק ישראלי - הערכות שתבטל עסקה גדולה עם אלביט
מדריד מבטלת חוזים לרכישת מערכות ארטילריה מאלביט וטילי ספייק מרפאל, במהלך שנועד לצמצם תלות בטכנולוגיה ישראלית על רקע המלחמה בעזה והלחץ הציבורי באירופה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב: "זה איום ג'נוסיידי על המדינה היהודית היחידה. כנראה האינקוויזיציה הספרדית, גירוש יהודי ספרד והרצח השיטתי וההמוני של יהודים בשואה, לא מספיקים לסנצ'ס. מדהים".
כעת נודע שהאמברגו הופך למוחשי. ספרד החליטה לבטל עסקה רחבת היקף לרכישת מערכות ארטילריה מדגם PULS מאלביט מערכות. היקף העסקה הכולל של כל הפרויקט יחד עם ספקיות נוספות הוערך בכ-700-800 מיליון אירו, מתוכם כ-150 מיליון אירו יוחסו לאלביט עצמה. ההודעות על כך התפרסמו בתקשורת הספרדית, כשנזכיר שלאחרונה גם דווח שם על ביטול עסקה לרכישת טילי ספייק LR 2 מרפאל בהיקף של כ-285 מיליון אירו. על כך אמר לנו מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן שהחברה לא קיבלה הודעה רשמית ואלו דיבורים בעיתון, אך מאז היחסים התערערו עוד יותר ונראה שהאמברגו שמגיע מראש הממשלה יחלחל להסכמים רבים בין חברות נשק ישראליות לספרד.
הרצון המוצהר של ספרד הוא להקטין ככל האפשר את ההישענות על טכנולוגיה ישראלית, על רקע המלחמה בעזה והלחץ הציבורי באירופה לצמצום שיתופי פעולה ביטחוניים עם ישראל. ספרד היא שוק חשוב של התעשיות הביטחוניות, והיא כמובן מדינה משמעותית באירופה וחסרונה כלקוח יורגש. עד כה למרות איומים מצד מדינות שונות באירופה, היה נדמה שכשמדובר בנשק הם ירצו את המערכות הטובות מבחינתם, ואם המערכות הישראליות מתאימות להם הם ירכשו למרות האיומים. אלא שהאיומים הופכים למוחשיים והחשש שזה יחלחל למדינות נוספות בעקבות הרחבת הלחימה בעזה.