פקיעת האופציות: "עוצמת התנודה בפקיעה הייתה מפתיעה, בהשוואה לתנודתיות שנרשמה כל החודש"
הפקיעה לחודש אוגוסט נסגרה היום בירידה של 1.4%. מחזור הפקיעה היה מעל מיליארד שקל כאשר שיעור הירידה היה מעבר למצופה בהינתן התנהלות המסחר בשבוע האחרון בו הבורסה בת"א, "נותקה" מהירידות החדות שהיו בשווקים בארה"ב ואירופה, אומרים היום בקבוצת אקספרט פיננסים. למעשה הציפיות היום היו לפקיעה סביב מדד 1030 נקודות, תזוזה מינימאלית.
קריפטונייט: "
"פקיעה מפתיעה בעוצמתה", אומר היום איתמר עדן, מנהל ההשקעות הראשי של קרן הגידור קריפטונייט המתמחה בפעילות בנגזרים. "מדד הפקיעה ירד ב- 1.5% מרמה של 1030 נקודות, לרמה של 1015.4 נקודות".
"במהלך חודש אוגוסט, סטיית התקן של תנודות השוק עמדה על כ- 13%, בעוד שסטיית התקן הגלומה באופציות שיקפה תנודה של כ- 20% בממוצע, מה שהניב רווחים יפים למוכרי הפרמיות במהלך החודש. אולם, הפקיעה ככל הנראה הושפעה דווקא מהאופטימיות בחוזים שנרשמה במהלך החודש", אומר עדן.
"שחקני הארביטראז' צברו נכס בסיס כנגד החוזים האופטימיים ומכרו אותו בפקיעה. תעודות הסל לא היו גורם דומיננטי בפקיעה זו בעקבות המחזור הדליל שנרשם במהלך כל החודש. לגבי עוצמת התנודה בפקיעה, הרי שהיא הייתה מפתיעה, בוודאי בהשוואה לתנודתיות שנרשמה כל החודש. מחזור הפקיעה עמד על מיליארד ומאה וחמישים מיליון שקל, מחזור נאה ביחס לפקיעות הקודמות", מסכם עדן.
הפסד של 600 שקל על כתיבת אסטרטגיית אוכף
באקספרט פיננסים מספקים דוגמא שגרמה להרבה שחקני מעו"ף להפסיד כספים: אוכף על מחיר מימוש 1030 נקודות שמחירו בסוף יום המסחר אתמול עמד על כ- 930 שקל, פקע הבוקר בשווי של כ 1500 שקל זאת אומרת שכותב האוכף הפסיד כ- 600 שקל על האסטרטגיה הזאת. "מכיוון שרבים ציפו שהפקיעה תהיה סביב מדד הבסיס לאור המסחר במהלך השבוע, נגרם לאותם כותבי אוכפים מפח נפש וחסרון כיס לאותם כותבי אוכפים".

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
