ליברמן מצטרף למאבק נגד העלאת שווי השימוש ברכב

ליברמן: לא הייתה הסכמה בממשלה להעלאת שווי הרכב; הרפורמה חמורה ואסור שתעבור בוועדת הכספים ותפגע בשליש היצרני של ישראל
סיון איזסקו |

מתרחבת ההתנגדות בממשלה לכוונה להעלות את שווי השימוש ברכב צמוד. השר לעניינים אסטרטגיים, אביגדור ליברמן, הודיע לפורום ה-CFO, המוביל את המאבק ברפורמה, כי הוא מתנגד נחרצות לרפורמה ולכוונת האוצר להגדיל את המיסוי על הנהנים מרכב צמוד. זאת כשבוע לאחר ששר התחבורה הודיע לפורום ה-CFO כי מדובר ברפורמה "צולעת" ו"לוקה בחסר" וכי הוא מתנגד לה.

לדברי השר ליברמן, הרפורמה המתוכננת באוצר היא "חמורה" ופוגעת בשליש היצרני של ישראל. לדבריו, מדובר באותו שליש שעובד, משרת במילואים ומשלם מיסים. בנייר עמדה שהעביר ליברמן לפורום טען השר לעניינים אסטרטגיים כי הרפורמה היא מהלך מוטעה וכי הוא מקווה שתידחה על הסף בוועדת הכספים.

לעמדתו של השר ליברמן כפי שהועברה לפורום ה-CFO ולהתנגדותו למהלך אותו מתכנן האוצר השלכות מכריעות על הסיכוי להעביר את הרפורמה. דבריו מהווים רוח גבית למתנגדים למהלך ובראשם יו"ר וועדת הכספים, סטס מסז'ניקוב, חבר סיעתו של ליברמן וממובילי ההתנגדות הפרלמנטרית לרפורמה.

ליברמן יוצא נגד הטענות שנשמעו ולפיהם הממשלה אישרה את הרפורמה. "נושא העלאת שווי רכב הובא לממשלה במסגרת כוללת של מכלול צעדים לצמצום הפערים החברתיים והגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה" אומר ליברמן. "בממשלה היה עיסוק במס הכנסה שלילי, פנסיה חובה והשתתפות במעונות. לגבי העלאת שווי רכב – הוחלט להעביר את הדיון לקבינט הכלכלי. לא הייתה הסכמה בממשלה להעלאת שווי הרכב ואני מקווה שועדת הכספים תדחה אותו על הסף" אומר ליברמן לפורום ה-CFO.

לדברי נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO, לאור ההתנגדות של שרים בכירים בממשלה לרפומה המוצעת של האוצר, הפורום קורא להחזיר את הדיון ברפורמה לממשלה. "הליך אישור הרפורמה בממשלה, כפי שמעידים השרים, לא היה תקין וכרך את רפורמת שווי הרכב ברפורמות אחרות. ללא ספק בדיון מחודש בממשלה הרפורמה, במתכונתה הנוכחית, לא תעבור".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.