הלחץ של התמ"ת עזר: ה-EU ימשיך לכבות שריפות בברום

עשרות מקומות עבודה בנגב ניצלו, כך מוסרים במשרד התמ"ת, לאחר שיוזמת חקיקה באיחוד האירופאי, להוריד מעכבי בעירה מהמדפים ברחבי היבשת, נפלה - הרבה בזכות פעלתנות של השר אולמרט
חזי שטרנליכט |

בשבוע החולף אישרה נציבות האיחוד האירופי את המשך השימוש במעכב השריפה מבוסס הברום, ה- Deca BDE, בכך נכשלה יוזמת החקיקה להכניס התרכובות לרשימת החומרים האסורים.

הצלחת מהלך זה משתרעת מעבר ליצוא התרכובות באירופה ופירושה שימור יכולת יצור ויצוא הברום, אשר לחברת הברום מעמד עולמי מוביל בתחום. הצלחת המהלך פירושה שמירת מאות מקומות עבודה בנגב, במפעל הברום עצמו ובספקים הקשורים אליו וכן בשמירת יצוא בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

תרכובת זו מיוצרת ע"י מפעל תרכובות ברום במשך הרבה שנים ועמדה תחת וזמת חקיקה אירופית, אשר מטרתה הייתה איסור השימוש בתרכובת במוצרים אלקטרונים.

במשרד מוסרים כי שר התמ"ת, אהוד אולמרט פעל רבות באיחוד האירופי למניעת איסור שימוש בתרכובת DECA הן למול נציבי האיחוד האירופי והן בפגישותיו למול מקביליו בממשלות אירופה. מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת ומערך הנספחים המסחריים באירופה, בשיתוף פעולה עם חברת הברום פעל בשנים האחרונות לקבלת האישור לשימוש בתרכובת.

עמדת משרד התמ"ת הייתה כי אין לאשר פסילת חומר אשר אושר לשימוש ולא נמצא כל צורך בנקיטת אמצעים נוספים להפחתת סיכון, וזאת לאחר תהליך הערכת סיכונים אשר בוצע ע"י רשויות אירופיות מדעיות ועצמאיות במשך כעשור. בהחלטה חד משמעית נקבעה שהשימוש במעכב הבעירה DECA בטוח לסביבה ולמשתמשים בכל מחזור החיים של החומר.

רונית קן מנהלת מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, ציינה כי מדובר בשיתוף פעולה מוצלח בין התעשייה הישראלית ומשרד התמ"ת, ומערך הנספחים המופעל על ידו אשר הביא להחלטה בעלת חשיבות ליצוא התעשייה הכימית לגוש הסחר הגדול בעולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.