בצל המלחמה: ירידה מתמשכת בצריכת הדלקים בשנת 2024
במהלך השנה החולפת חלה ירידה משמעותית בצריכת הדלקים בארץ על רקע, מלחמת "חרבות ברזל" והחזית שנפתחה בצפון מול חיזבאללה; עם זאת, בחודש דצמבר חלה התאוששות מסויימת במכירה של בנזין וסולר
על אף שבמהלך שנת 2024 חל קיטון מתמשך בהיקף צריכת הדלקים בארץ, בסוף השנה נרשמה התאוששות משמעותית בנתונים, כך עולה מנתונים שמפרסם היום מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה. ברקע, מלחמת "חרבות ברזל" והחזית שנפתחה בצפון מול חיזבאללה, והחזרה של חלק מהמפונים לבתיהם בסוף השנה.
על פי הנתונים, המתפרסמים כחלק מדו"ח צריכת הדלקים בישראל לשנת 2024, הירידה הגדולה ביותר נרשמה בצריכת הדלק הסילוני (דס"ל) לתעופה האזרחית, שם חלה ירידה של כ-31% בהשוואה ל-2023, וזאת בעקבות צמצום כמות הטיסות הבינלאומיות במהלך השנה עקב המלחמה. בנוסף, בהמשך למגמה מהשנים הקודמות, חלה ירידה של כ-5% בצריכת הגפ"מ (גז פחמימני מעובה), כאשר הלחימה השפיעה על הפעילות העסקית ומקומות עבודה.
כמו כן, נרשמה ירידה של כ-5% בצריכת הסולר בהשוואה לשנת 2023. זאת, משום שבעקבות השפעת המלחמה על הפעילות העסקית ופינוי התושבים בדרום ובצפון, חלה ירידה בצריכת הסולר בתחבורה הכבדה ובתעשייה המקומית ברחבי הארץ. בנוסף, נרשמה ירידה של כ-14% בצריכת המזוט בתעשייה ובמשק, וזאת בשל העלייה בשימוש בגז טבעי בסקטור זה ולייצור חשמל. במקביל, חלה עלייה של כ-9% בצריכת המזוט לתדלוק אניות.
בחודש דצמבר 2024, בעקבות הפסקת האש עם לבנון, נרשמה התאוששות קלה במשק, שהתבטאה בעלייה של כ-9% בצריכת הבנזין וכ-13% בצריכת הסולר בהשוואה לדצמבר 2023. ההערכה היא שהעלייה היא בעקבות חזרה של מפונים לחלק מהיישובים בדרום ובעקבותיה, עלייה בשימוש בתחבורה הפרטית.
- ירידה של 16.6% בתגמולי הגז הטבעי והמחצבים
 - בקרוב: אנרגיה מתחדשת וכדורגל בגשם ובלילה - ביחד
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות: "בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', החל מאוקטובר 2023 ולאורך שנת 2024 חווינו ירידה מתמשכת בצריכת הדלקים, שהסתכמה בשיעור שנתי של 4% בשנה החולפת. ירידה זו הושפעה במיוחד ממגמת הירידה בצריכת הדלק הסילוני בעקבות הפסקות מתמשכות של טיסות בינלאומיות של חברות תעופה זרות לארץ וממנה. על אף המגמות בשנת 2024, ניכר כי בחודשיים האחרונים, משק הדלק חוזר לשגרת צריכה טרם המלחמה וישנה מגמת עליה".
נפט; קרדיט: Unsplashלאור מהלכי אופק+ מורגן סטנלי מעלה תחזית למחיר הנפט
בעקבות עצירת העלאות התפוקה של אופ"ק+, הבנק מצביע על איתות של יציבות מצד הקרטל, אך מציין פער גובר בין מכסות לתפוקה בפועל
מורגן סטנלי מעלה את תחזיתו למחיר חבית נפט מסוג ברנט במחצית הראשונה של 2026 ל-60 דולר, לעומת תחזית קודמת שעמדה על 57.5 דולר לחבית. מדובר בעדכון שמגיע זמן קצר לאחר הודעת אופ"ק+ על עצירה זמנית של תוכנית העלאת התפוקה לרבעון הראשון של 2026, עצירה ראשונה מאז שהקבוצה החלה להשיב לשוק את ההיצע שהופסק באפריל.
בנק ההשקעות מדגיש כי ההחלטה של אופ"ק+ אמנם לא משנה מהותית את ההערכות לגבי קצב הייצור הכולל, אך היא מהווה מסר לשוק על מחויבות ליציבות מחירים ונכונות לניהול אקטיבי של רמות ההיצע.
המסר המרכזי: פחות תנודתיות במחיר
לדברי צוות האנליסטים של מורגן סטנלי, ההתערבות של אופ"ק+ "מפחיתה תנודתיות", גם אם לא מביאה לשינוי משמעותי בכמות התפוקה בטווח המיידי. לדבריהם, קיים "פער משמעותי" בין המכסות הרשמיות שהוכרזו לבין היקף הייצור בפועל, מה שמצביע על בעיות בביצוע או אף ייתכן שעל מגבלות מצד מדינות החברות עצמן.
כך למשל, בין מרץ לאוקטובר השנה, תפוקת הנפט של חברות אופ"ק+ עלתה רק בכ-500 אלף חביות ליום, לעומת תוספת מכסה כוללת של 2.6 מיליון חביות ליום שהוכרזה לתקופה זו. המשמעות בפועל: שוק הנפט קיבל הרבה פחות מהתוספת שעליה סוכם.
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
 - קרטל אופ"ק שומר על קצב זהיר ומגביל את הייצור ברבעון הראשון
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
מחירים יורדים למרות ריסון היצע
המחירים עצמם עדיין לא משקפים זינוק. ברנט עלה ביום שני לסביבת 65 דולר לחבית, אך מדובר עדיין בירידה של כ-13% מתחילת השנה, על רקע חששות מהיצע עודף בשוק. במורגן סטנלי מעריכים כי עודפי ההיצע אמנם ילחצו את המחיר בטווח הקצר, אך המאזן יחזור לאיזון במחצית השנייה של 2027, אז צפויים המחירים לשוב ולהתקרב לרמה של 65 דולר.
נפט; קרדיט: Unsplashלאור מהלכי אופק+ מורגן סטנלי מעלה תחזית למחיר הנפט
בעקבות עצירת העלאות התפוקה של אופ"ק+, הבנק מצביע על איתות של יציבות מצד הקרטל, אך מציין פער גובר בין מכסות לתפוקה בפועל
מורגן סטנלי מעלה את תחזיתו למחיר חבית נפט מסוג ברנט במחצית הראשונה של 2026 ל-60 דולר, לעומת תחזית קודמת שעמדה על 57.5 דולר לחבית. מדובר בעדכון שמגיע זמן קצר לאחר הודעת אופ"ק+ על עצירה זמנית של תוכנית העלאת התפוקה לרבעון הראשון של 2026, עצירה ראשונה מאז שהקבוצה החלה להשיב לשוק את ההיצע שהופסק באפריל.
בנק ההשקעות מדגיש כי ההחלטה של אופ"ק+ אמנם לא משנה מהותית את ההערכות לגבי קצב הייצור הכולל, אך היא מהווה מסר לשוק על מחויבות ליציבות מחירים ונכונות לניהול אקטיבי של רמות ההיצע.
המסר המרכזי: פחות תנודתיות במחיר
לדברי צוות האנליסטים של מורגן סטנלי, ההתערבות של אופ"ק+ "מפחיתה תנודתיות", גם אם לא מביאה לשינוי משמעותי בכמות התפוקה בטווח המיידי. לדבריהם, קיים "פער משמעותי" בין המכסות הרשמיות שהוכרזו לבין היקף הייצור בפועל, מה שמצביע על בעיות בביצוע או אף ייתכן שעל מגבלות מצד מדינות החברות עצמן.
כך למשל, בין מרץ לאוקטובר השנה, תפוקת הנפט של חברות אופ"ק+ עלתה רק בכ-500 אלף חביות ליום, לעומת תוספת מכסה כוללת של 2.6 מיליון חביות ליום שהוכרזה לתקופה זו. המשמעות בפועל: שוק הנפט קיבל הרבה פחות מהתוספת שעליה סוכם.
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
 - קרטל אופ"ק שומר על קצב זהיר ומגביל את הייצור ברבעון הראשון
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
מחירים יורדים למרות ריסון היצע
המחירים עצמם עדיין לא משקפים זינוק. ברנט עלה ביום שני לסביבת 65 דולר לחבית, אך מדובר עדיין בירידה של כ-13% מתחילת השנה, על רקע חששות מהיצע עודף בשוק. במורגן סטנלי מעריכים כי עודפי ההיצע אמנם ילחצו את המחיר בטווח הקצר, אך המאזן יחזור לאיזון במחצית השנייה של 2027, אז צפויים המחירים לשוב ולהתקרב לרמה של 65 דולר.
