דוחות כספיים
צילום: תמר מצפי

השינוי שיאפשר לכל משקיע ואנליסט לנתח דוחות כספיים בפשטות

רשות ניירות הערך מציעה לשנות את מתכונת הדיווח של הדוחות הכספים כך שכל אנליסט ומשקיע ברחבי העולם יוכל לקרוא ולנתח את תוצאות הפעילות העסקית של התאגידים גם אם אינה נכתבה בשפת האם שלו, אפשרות לתייג את הנתונים על גבי הדוחות עצמם  על מנת לסייע בהגברת אמינות הנתונים וכו'
עדן ספיר | (1)

הרשות לניירות ערך פרסמה הצעה להערות הציבור בעניין מתכונת דיווח iXBRL, אשר תחייב תאגידים גדולים לדווח במתכונת זו 9 חודשים מכניסת התקנות לתוקף, ולאחר מכן באופן מדורג תאגידים בגדלים נוספים. על פי ההצעה, בשלב הראשון תחול חובה לדווח במתכונת החדשה רק את הדוחות הכספיים הראשיים, ובשלב השני, שנתיים לאחר יישום השלב הראשון, ידווחו הביאורים לדוחות הכספיים במתכונת של דיווח בבלוק.

דיווח בטכנולוגיית iXBRL הינה מקובלת בשווקים מפותחים בעולם, בפרט באירופה ובארצות הברית, ועתידה לשים את שוק ההון הישראלי בקו ראשון עם המדינות המובילות בתחום - בזכות דיווח במתכונת iXBRL, כל אנליסט ומשקיע ברחבי העולם יוכל לקרוא ולנתח את תוצאות הפעילות העסקית של התאגידים גם אם אינה נכתבה בשפת האם שלו.

לפי ההצעה, אימוץ השיטה ייעשה באופן הדרגתי בשני היבטים: האחד, התאגידים המדווחים עליהם תחול החובה והשני, היקף התיוגים הנדרשים. חובת הדיווח לראשונה במתכונת הדיווח החדשה תחול על תאגידים גדולים 9 חודשים מכניסת התקנות לתוקף; על יתר התאגידים, שאינם עונים להגדרת תאגיד קטן שבתקנות שנה לאחר מכן; ולבסוף – על תאגידים קטנים בשנה השלישית. בכל שנה הכניסה תהיה הדרגתית אף היא בחלוקה לרבעונים. היבט נוסף להדרגתיות כאמור הוא היקף המידע שעל החברה לתייג בדוחות הכספיים. בשלב הראשון תחול חובה לדווח במתכונת הדיווח החדשה רק את הדוחות הכספיים הראשיים, ובשלב השני, שנתיים לאחר יישום השלב הראשון, ידווחו הביאורים לדוחות הכספיים במתכונת של דיווח בבלוק (Block Tagging). כלומר, תיוג בתגית XBRL בודדת להיקף נרחב יחסית של נתונים תחת אותו ביאור.

למעבר למתכונת iXBRL יתרונות רבים, כך למשל הוא ייתר הגשה של שני קובצי דוחות ויאפשר ליצור מסמך אחד, הניתן לקריאה הן על ידי אדם והן על ידי מכונה, וכן להנגיש כמות גדולה יותר של נתונים בצורה טובה יותר מהמצב הקיים, ללא תלות בשפה בה נכתב הדוח. בנוסף, השיטה מאפשרת לתייג את הנתונים על גבי הדוחות עצמם  ובכך מסייעת להגברת אמינות הנתונים. מעבר לדיווח במתכונת זו, כמידע מובנה ובשפה סטנדרטית, ישפר את יכולת הגישה והניתוח של משתמשי הדוחות הכספיים בנתונים המופיעים בהם וייתן מענה למגוון אתגרים הקיימים באופן בו הדוחות מדווחים כיום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 14/08/2023 12:38
    הגב לתגובה זו
ירידות עליות בשווקים
צילום: דאלי

רמז עבה לסיום העליות בבורסה

האם השוק כבר מגלם את עסקת החטופים והסכם הפסקת האש? מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות?

מנדי הניג |

השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. הרחבה חשובה - למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך

גופים מוסדיים, חשוב להזכיר, הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. ההפסדים ככל שיהיו לא משפיעים עליהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף בתמורה לדמי ניהול (גבוהים בממוצע בכ-60%-80% מדמי הניהול בארה"ב). הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו, ואז השכר והבונוסים שלהם יעלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה. 

התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. האופטימיות יוצרת מצב רוח טוב, צריכה מכל הבחינות - גם צריכה של מניות כשלזה מצטרפת האופטימיות של הכלכלה ושל היום שאחרי עם שלום במזרח התיכון וזה בהחלט תרחיש אפשרי.  

כל פעם מחדש נשברו שיאים בבורסה המקומית שלנו. כאשר היו תקוות הבורסה עלתה. כאשר התקווה התמוססה, חששו לצאת מהשוק כי הרי בסוף ננצח, בסוף יחזרו החטופים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שזה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה. למה נקווה אז? מה יהיה ביום שאחרי? האם לא נתבוסס במלחמה הפנימית, בבחירות, במשברים פנימיים ובמחלוקות? זוכרים מה היה לפני 7 באוקטובר? זוכרים את ההפגנות והמחאות והמלחמה הפנימית בין שני חלקי העם? 

יכול להיות שהשמחה, הסנטימנט החיובי, הצהלות יהיו כאלו שיהיה דלק להמשך העליות בשוק. אין ספק לאף אחד שאירוע כזה הוא הרבה מעבר לכל אירוע כלכלי רגיל, אירוע פוליטי. אין גם ספק שמצב רוח משפיע על הכלכלה ועל הבורסה באופן מאוד חזק. אבל מה יקרה כשנחזור לשגרה. אם תהיה תקווה - תקווה לשלום אזורי, תקווה לשגשוג כלכלי מרשים, הכלכלה והבורסה צפויות לשגשג. אבל בהינתן כל התרחישים, יכול להיות שביום שאחרי אנחנו נפעל לפי - "קנה בשמועות - מכור בידיעה". ביום שאחרי נביט קדימה וניזכר איך נראתה ישראל בשגרה - מלחמה על בחירת השופטים לעליון, מלחמה בין שופטי עליון לשר מפשטים, הפגנות ומחאות. הלוואי שלא נחזור לזה, למדנו לקח גדול על החשיבות באחדות. אבל, משקיעים צריכים להפנים שיש סיכונים. 

אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב

אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו

רן קידר |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון -3.08%  מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות. 

הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.

בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 3.24%   עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire. 

הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS. 

כיצד בנוי מודל ה-CaaS

שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:

מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?