תעבורה יוצאת מהשותפות עם דליה במאגר אשכול - טיפסה על עץ גבוה מדי?
לפי הודעת משק אנרגיה, שמחזיקה בדליה - הזוכה במכרז על רכישת תחנת הכוח אשכול, תעבורה, שמחזיקה ב-25% - עשויה לצאת מהמירוץ
אחרי זכייתה במכרז, דליה אנרגיה תנסה לגייס את ההון העצמי, מעל 4 מיליארד שקל, לרכישת תחנת אשכול. ההצעה שלה במכרז עמדה כל כ-12.37 מיליארד שקל, לעומת עידן עופר ואו פי סי או פי סי אנרגיה -0.31% שהציעו כ-7 מיליארד. זה הפרש גדול מאוד. על פי הודעה מהבוקר, ניתן ללמוד כי חברת תעבורה החליטה לא להישאר כשותפה של דליה ברכישה והחליטה לצאת ממנה, בהתאם להסכם. אפשר להבין למה - הסכום שהוצע במכרז היה גבוה מאוד, בערך כפול מההערכה הראשונית של חברת החשמל לגבי שווי התחנה. כך או כך, נראה שבדליה מופתעים מאוד מההצעה של או.פי.סי. מי היה מאמין שההפרש יהיה גדול כל כך? בדליה היו בטוחים שההצעה תהיה עם ספרה אחת יותר - כלומר מעל 10 מיליארד שקל. האם היא טעתה בגדול בתחשיב ותשלם בגדול?
דליה נמצאת בשליטת משק אנרגיה משק אנרגיה -0.18% ותעבורה נשלטת בין היתר על ידי הפניקס, בנק לאומי ומשפחת לבנת. כעת האחרונה רוצה לצאת מחלקה בעסקה - 25% (דליה מחזיקה בשאר - 75%). יחד עם זאת, העסקה כפופה לכך שדליה תשיג את המימון הדרוש ועדיין לא בטוח שהיא עצמה תלך על העסקה, בטח אחרי המחיר הגבוה שהציעה. דליה הפסידה כאן 5 מיליארד שקל והכריזה על ניצחון - השאלה היא מי באמת יפסיד מזה. כנראה שהקיבוצים. ההפסד הזה כבר "גילח" מיליארד משוויה של משק. המנהלים מתעקשים שזו עסקה טובה, אולי עדיף לקיבוצניקים לשלם קנס של 100 מיליון ולברוח מהעסקה. כידוע, בעלי המניות של דליה הם משקי הקיבוצים (50%), ג'ורג' חורש מחזיק ב-25%, ואיתו גם קרן תשי יחד עם צבי ברק בעל חברת הביטוח ווישור, איש העסקים ממכסיקו דניאל חוסידמן, וקרן המורים והגננות שמחזיקות ב-25%. משפחת לבנת וגם חורש נחשבים לזהירים יחסית ולכן יש ספק רב לגבי ההמשך. גם צבי ברק מבין שזו עסקה במחיר גבוה מדי ולכן נתן "ברקס" לתעבורה. "יובהר כי למועד פרסום דוח זה, לא התקבלה החלטה סופית של דליה ביחס לביצוע העסקה וכן לא התקבלה החלטה סופית של דליה או של החברה (בכובעה כבעלת מניות בדליה) ביחס לאופן מימון העסקה אם וככל ותבוצע", נכתב בהודעה של משק אנרגיה הבוקר. "יצוין כי למועד הדוח אין וודאות מלאה ביחס ליכולתן של דליה והחברה לגייס מימון ממקורות שונים לשם ביצוע העסקה וכן ביחס ליכולתה של דליה להגיע לסגירה פיננסית שתאפשר את תשלום התמורה". היא מוסיפה ומזכירה את התוספת להסכם עם תעבורה, לפיה הצדדים ייכנסו למשא ומתן על הרחבת שיתוף הפעולה ביניהם, בין בדרך של השקעה הונית של תעבורה בדליה ובין בדרך אחרת שתוסכם ביניהם. בנוסף, היא מזכירה כי לפי ההסכם אם הצדדים לא יגיעו להסכמות תהא לתעבורה זכות מוגבלת בזמן, להודיע על מכירת חלקה לדליה או לדלל את חלקה. בימים הקרובים התמונה תתבהר יותר. תעבורה תצא ממנה ודליה תלוי בהון העצמי שתשיג וכמובן, בבעלי השליטה שלה שחלקם בטח עוד ישקול לרדת מהעץ.

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%
חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.
מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.
החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.
סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?
הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.
- חג'ג' אירופה תעבור מנדל"ן לגז? - "זה לא 'במקום', זה 'גם וגם'"
- חג'ג' אירופה בפרויקט של 100 מיליון דולר בבוקרשט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".