יו"ר הבורסה: "חיזרתי אחרי מובילאיי באופן אישי" - איזו תשובה הוא קיבל?

בן אסייג: "חוק שכר הבכירים יאיץ את התהליך של מחיקת חברות". אלטשולר: "שוק קרנות הנאמנות נהיה ג'ונגל" 
גיא בן סימון | (20)
נושאים בכתבה אמנון נויבך

בזמן שהבורסה מתייבשת' החיצים מופנים בעיקר לטענות על רגולציה כבדה בשוק ההון המקומי. בפאנל על השינוי המבני והשלכותיו על תפקוד הבורסה בכנס בקריה האקדמית אונו, בהשתתפות יו"ר הכנסת אמנון נויבך, אלה אלקלעי, פרופ' אמיר ברנע, גלעד אלטשולר, יהודה בן אסייג, אמיר איל ודן גאלי, הושמעו מגוון דעות אבל כל המשתתפים הצביעו על מעבר הבורסה מתאגיד שיתופי לחברה למטרת רווח.

אמנון נויבך, יו"ר הבורסה: "נכון שצריך רגולציה כדי למנוע עוולות' אבל התחושה שלנו שהדבר עומד בסתירה מוחלטת לרעיון של כלכלה חופשית. גם מההיבט הכלכלי והניהולי וגם מהסיבה שמי שעוסק בכלכלה חופשית באמת צריך שהיא תהיה כזו. לגבי שינוי הבעלות, אין ספק שזה תנאי מחייב ומי שמעלה ספק שזה יקרה לא יורד לעומק הדברים. המבנה הנוכחי הוא באמת ארכאי ולא מאפשר להמשיך לפעול. ניגוד האינטרסים מחייב אותי לפעמים להוציא אנשים מהחדר ולכן ההפרדה המבנית נדרשת. השאלה היא מה צריך לעשות כדי שהמהלך יצליח. זה יחייב שינויים בתפיסה הבסיסית. יותר ויותר גופים מצמצמים את הדסק הישראלי ומרחיבים את הדסק חו"ל. הבעיה היא לא המחסור בכסף אלא בסחורה ולכן הא' ב' הוא לייבא. לתפיסתי אנו חייבים לתת מענה למה שהשוק רוצה. החלום של רק חברות ישראליות בבורסה זה נוסטלגיה כי הביקוש הוא למוצרים אחרים".

 

נויבך נשאל לגבי הגדלת כמות החברות, וענה כי "הלכתי באופן אישי לדירקטוריונים בשוק המקומי. אנו מחזרים אחריהם. אנו הולכים לחברות משפחתיות... איזה תשובה אנו מקבלים? 'תעזוב אותי אני לא רוצה רגולציה ושייכנסו לי לשכר. למשל הלכנו למובילאיי, הבחור אמר 'אני לא ארשם אצלכם, אבל תעשו מה שעשו איתנו באסיה - רישום כפוי".

"בסך הכל מחזור ההכנסות של הבורסה זה 250 מיליון שקל, לא מדובר על מיליארדים. ועם זה צריך לממן ולפרנס גם את העובדים עם הפרובלמטיקה וגם לייצר הליכים חדשים. אנו חיים על חולות נודדים והכסף עובר ממקום למקום ומחפש תשואות. המצב הוא לא מה שהיה לפני 7 שנים. אנו צריכים לפעול יחד כדי לעצב את המחר".

פרופ' דן גלאי: "אני חרד מאד למה שקורה. אני לא מסכים עם האוזר שאמר כי אין עודף רגולציה. שליש מהחברה שבראשותי עוסק ברגולציה. יש הוצאות אדירות על עורכי דין ורואי חשבון וזה לאו דווקא מועיל לשוק כאשר 95% מהזמן החברה עוסקת ברגולציה. ההוצאה גדולה, גם ביטוח וגם בבנקים. אני בעד רגולציה אבל לא לזוטי זוטות. לאחר משבר הסאבפרים היה קל לשכנע את הכנסת וזרקו אבן גדולה לבאר, אבל זה לא היה נכון. העלות הפכה להיות בלתי נסבלת". גלאי מדבר לא רק על הרגולציה של רשות ניירות אלא גם של הבורסה.

אמיר איל, אינפיניטי: "כניסתן של חברות שלא היו צריכות להיות בבורסה מעולם, כמו הפארמה למיניהן, עשתה לדעתי 4% נזק למשקיעי מדד ת"א 75. אם היו אלה הגופים כמונו שהיו עושים טעויות היינו חוטפים קנסות של מיליונים. אי אפשר לעשות את הטעויות הללו. הבורסה בתל אביב צריכה לשקף את כלכלת ישראל. הבורסה היא לא מטרה אלא אמצעי. זה כמו שוק של ירקות ובאמת לא מעניינת את הצרכנים מי הבעלים של השוק אלא את טיב הסחורה, אם יש חנייה, אם המחירים טובים. הבעיה היא בעיה של סחורה, וגם של חוסר שיווי המשקל בסחורה שיש בבורסה לבין סחורות מתחרות. אם המיסוי על הבורסה היה 15% והיה מיסוי דומה על שוק המדל"ן  - כל הדיונים הללו לא היו רלוונטים. אם ניקח חלק מהנדל"ן להשקעה לבורסה השיח הזה לא היה מתקיים. השינוי המבני וכל הדיונים הללו שהם אקדמים, זה בטח לא יעשה את השינוי שאליו רוצים לשאוף".

יהודה בן אסייג, מנורה: "כמי שהיה חלק מהוועדה שפרופסור בן חורין ריכז, גילנו כי החברות שרצו לבוא להיסחר בבורסה נמנעו והביעו מגמה הפוכה של להימחק וזה בגלל שהרגולציה הכבידה עליהם. בנוסף לזה, הוסיפו את חוק שכר הבכירים שלדעתי יאיץ עוד יותר את ההליך של מחיקת חברות. הגופים המוסדיים איבדו את העניין במה שנעשה בבורסה הישראלית. יש לי יותר צוותים שמנסים לחפש השקעות בחו"ל מאשר בארץ. גם מתוך ידיעה שעל כל השקעה שנעשה המחיר של טעות בארץ יהיה גבוה הרבה יותר. בעיני הפיתרון הוא קודם לפתוח את הבורסה למשהו הרבה יותר נגיש, עד כדי כך שהצעתי שהבורסה תציע את עצמה לחברות בבורסות העולם. כדי לאפשר את זה, צריך למצוא יישור קו רגולטורי. הרבה פעמים המנהלים מרגישים אשמים עד שלא הוכחה חפותנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גלעד אלטשולר: "צריך שיהיו יותר שחקנים וברגולציה הקיימת לא יהיו יותר שחקנים. מה שקורה בשוק קרנות הנאמנות הוא ג'ונגל. זה מה שאני רואה בשטח. במקום אחד יש עודף רגולציה ובמקום אחר יש חוסר. אני נמצא בהרבה פאנלים עם אותם אנשים מפני שיש 20 חברות שמנהלות כסף ומזמן לא ראינו חברה חדשה. זה בגלל הרגולציה. יזם צעיר לא יוכל לעמוד בדרישות. צריך לעשות רגולציה על קרנות גידור וקרנות השקעה. מאז הסאבפריים אין מוצרים מובנים מפני שאי אפשר לעשות את זה. אז היה מקרה מסוים (הסאבפריים) ומאז סגרו ערוץ שלם. במקרים אחרים יש חוסר רגולציה. עד היום אני לא מאמין שהדח"צים מומלצים על ידי בלי השליטה אני לא מאמין שזה עדיין קורה. בסופו של דבר חלק מהם שמקבלים את השכר מבעל החברה מרגישים מחוייבים. זה ממשל תאגידי מספר אחת ובזה לא מטפילים".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    ע.א 21/09/2016 16:35
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לחפש רחוק התשובה מתחת לפנס. זה רק המס המגוחך א. מס מכנסה לא צריך לעלות על 15% ב. העוות של מס על אג"ח צמוד לאג"ח שקלי. הרי היום אין איפלציה נכון? למה צריך להיות הבדל ? תחשבו על זה רבותי תחשבו.
  • 17.
    ותפסיקו 21/09/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    עדיף שהם ישארו באקדמיה שם הם יגרמו נזקים רק לסטודנטים מסכנים. ראינו את התוצאות של פרופסורים כמו טרטנברג ושישינסקי האוזנר ודומיהם . די לכו לארהב שם יש ביקוש לקשקשת
  • 16.
    חזירים 21/09/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    הם אלה שמסכנים את כ כספם הם אלה שמפסידים בגלל גחמות של פוליטיקאים הם אלה שנעשקים . ואין במה להשקיע הממשלה הרסה את סקטור הגז, כיל, תקשורת,אשראי , נאוי ועוד ובנוסף מתעמרים באזרח עם הגשת דוח מחזור של 811 אלף כנראה לפיד ואנדורן חלמו יחד בלילה על מספרי מזל ויצא להם סכם כזה משונה . שולחים לאנשים מכתבים מאיימים ממס הכנסה בגלל זה כאשר כל חטאו של מי שביקש מהם החזר מס ולצערו עשה מחזור של 816 אלף שח. כלכלת הסקטורים שמתנהלת פה היא רפובליקת בננות. זה מקבל וזה לא . על זה יש מס ועל זה לא וכו. די להתעמר בצבור ועוד מטעמים פופוליסטיים . דוח מחזור אדיוטי כי המס גם ככה יורד ישירות בבנקים. תמשיכו להתעלל בצבור ותצטרכו לחזר אחרי הצבור כמו ששטייניץ מחזר אחרי משקיעי גז בכל העולם . עושה טיולים על חשבון הצבור לאחרונה היה בלונדון וסינגפור חפשו את כספי הצבור גם בלונדון וסינגפור וברלין
  • 15.
    יחיאל צפון 21/09/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    פעם מדד היה מדד והיו מחליפים מניות בתוך המדדים בצורה הוגנת היום מכניסים מניות שסומנו שנה או שנתיים לפני למדדים הכול לפי אינטרסים כך שאם תהיה מפולות היא תתקן מהר מאוד אחרי עדכון מדדים והכול לפי האינטרס ( בורסה - אם ישר בה היא בורסה אם אין יושר בה - הרס בו)
  • 14.
    דוד 21/09/2016 15:20
    הגב לתגובה זו
    והי נפלה מי1440 עד ל580 כול הזמן אייל גרביץ היהה אומר עליות והי רק נפלה מה קורה היום יש פלה בבורסה שלנו בגלל המכונות הי עובדת ולו לפי שוי שוק להריץ זה לו ככמה היום הבורסה היתה בזמן המפולת
  • 13.
    דוד 21/09/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    אני רוצה לשאול אותך אני 40 שנה בבורסה אבל לו היתה דבר כזה במפולת הבורסה נפלה ב1440 ומה קרה זה ארץ הדבש או ארץ הקודש או כסף גדל על העצים בגלל שיש חזרים בשוק כולם בורחים מהבורסה לחול שישארו רק הבנקים שיוכלו אחד עים השני בייחד
  • 12.
    שמוליק 21/09/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    יופי דברו ודברו אבל מה עושים ?
  • 11.
    משקיע וותיק 21/09/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של הבורסה. לרשום חברה בעל כורחה בבורסה רק שיהיה אפשר לסחור במניה מבלי שאין לחברה הזו שום זיקה לישראל ושום מחויבות כלפי הבורסה בארץ זה בסופו של דבר עוול למשקיעים ויותר יזיק מאשר יועיל. יש להוריד את המס על הבורסה , להוריד מס חברות משיעור 25 אחוז ל -20 אחוז על מנת למשוך חברות להשקיע פה. לבטל את מס המחזור על סוחרים בגובה 800 אלף ש"ח בשנה. להוריד את סכום הקניה המינמלי לרכישת נירות ערך, לדוגמא מדוע לרכוש מניית מעוף צריך מינמיום 5000 ש"ח ? מדוע אי אפשר לקנות גם ב -100 ש"ח ? , סכום עסקה מינמאלי יגרום לריבוי עסקאות וכך יגדיל את המחזור , ההפרש בין מחיר ההיצע ולבין מחיר הביקוש יצטמצם ויוריד מכח המכונות שתופסות שורות ומתחרות בך במקום לבצע את התפקיד שלהן שזה לספק נזילות. להוריד את עמלות הקניה ובמיוחד את מחיר המינמום לביצוע עסקה כך שיהיה אפשר לבצע עסקאות גם בסכומים נמוכים יותר. אפשר יהיה לתת זיכוי במס לכמה שנים או הנחות מיוחדות לחברות חדשות שנרשמות בבורסה. לקנוס חברות ישראליות שיוצאות החוצה מתחומי ישראל. בקיצור לעשות פה טוב לחברות ולמשקיעים , זה מה שיביא למהפך.
  • 10.
    מנוסה בשוק ההון 21/09/2016 15:00
    הגב לתגובה זו
    הורדת המס על מניות ל15%.הקטנת שעות המסחר בשעה(חסכון בעלויות לפעילים ולבורסה).צמצום הרגולציה האין סופית של ניירת טפסים קציני ציות ועוד ועוד.הפחתת תדירות עדכוני המדדים והמשקולות שרק גורמים רווח לכמה כרישים עלחן תעודות הסל והציבור.
  • 9.
    רק איל אמיר מדבר לעניין.מתייחס בין המס על הבורסה לנדל״ן (ל"ת)
    אזרח 21/09/2016 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דוד 21/09/2016 14:22
    הגב לתגובה זו
    פעם זה לו היהה שהיה תקרית הבורסה נפלה היום הי רק עולה חייב חקירה
  • אתה לא חכם שנה שעברה היינו במדד 1729 (ל"ת)
    לדוד 21/09/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בגלל קרן נויבך הבת הפסדתי כסף במניות הגז (ל"ת)
    נויבך הבת ואבא הביתה 21/09/2016 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דוד 21/09/2016 14:20
    הגב לתגובה זו
    שהיתה מילחמה בלבנון הבורסה עלתה שהיהה מלחמה בעזה הבורסה עלתה שיורים מיסוריה הבורסה עלתה שהיתה היתפדה הבורסה עלתה שנסדק נופלת פו עולה תגיד לי מי 580 שהיהה מדד 25 בלי אפסקה הבורסה רק עלתה מי מריץ את הבורסה אך יכול הציבור לעבוד אם הרצות הבורסה ולו היהה מימושים לכול הדרך לכן כולם בורחים לחול לו יכולים לעבוד אם בורסה שרק עולה
  • 5.
    simcha markovitz 21/09/2016 14:05
    הגב לתגובה זו
    להוריד את המס על הבורסה ל15%
  • 4.
    דרושה הורדת גובה המס,אין להקטין רגולציה!! (ל"ת)
    שלמה 21/09/2016 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    123 21/09/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
    מי צריך את מובילאיי פה ? צריך שיהיה מסחר בחברות שקיימות פה ולא להביא חברות נוספות כדי לדאוג לעמלות של הבורסה. כל עוד הרגולציה מונעת משחקנים חדשים להיכנס למשחק לא תהיה תקומה לבורסה . גם אם תביאו לפה את גוגל מייקרוסופט ואפל. זה יעזור לי לנפח המסחר בפרטנר או בסלקום ? בדלק רכב או במגדל ? תפסיקו כבר לחפש פתרונות במקומות הלא נכונים ותשימו אנשים שמבינים בשוק ההון ובמסחר בו שינהלו את הבורסה והרשות מריצפת המסחר ולא מהאקדמיה.
  • 2.
    אבי 21/09/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    שהבנקים יורידו בעמלת קניה ומכירה שוחטים אותנו וביגלל העמלות אנו לא מבצעים קניות ומכירות .לא נישאר רווח.
  • 1.
    עגל 21/09/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
    מסחר
  • רן 21/09/2016 14:19
    הגב לתגובה זו
    מסכים איתך הארכת שעות המסחר גרמה נזק רב לתנודתיות ובסוף גם למחזורים בדיוק ההפך ממטרתה ובטח מכונות המסחר שמפרנסות עשרות אנשים על חשבון מיליוני משקיעים
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? האם זה הזמן למניות הנדל"ן?

מניות הבנקים, נובה, אלביט, המניות הדואליות ומניות האנרגיה המתחדשת

מערכת ביזפורטל |


הבורסה צפויה לפתוח את השבוע בירוק. המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי של 0.25%. Elbit Systems Ltd. 2.42%   תעלה בזכות ארביטראז' חיובי כ-1.75%, Nova Lifestyle -1.82%  תוסיף כמעט 2%. הנה רשימת המניות הכבדות (הקליקו לרשימת כל המניות הדואליות ופערי הארביטראז'):



הסיפור של היום יהיה כנראה הבנקים. ביום שישי פרסם הצוות הבין משרדתי שדן במיסוי על הבנקים את ההמלצות שלו. הוא ממליץ על מיסוי יתר בשל רווחי יתר, אך מסביר שמדובר בפעולה שדורשת את הדרג המדיני. הדרך למיסוי יתר היא ארוכה. אבל בהינתן אי הוודאות נראה שהסקור יסבול מתשואת חסר יחסית. 

בינתיים הבנקים, בנק ישראל, משרד התקציבים נגד המהלך. ולכן, לא ברור איך זה ייסגר, אבל זה יכול להעיק את מניות הבנקים בתקופה הקרובה. על פי הצוות,  יש הצדקה למס על רווחי היתר. הצוות קובע כי העלייה החדה בריבית בשנים האחרונות הובילה את הבנקים לרווחיות חריגה, בין היתר בשל מאפיינים מבניים של המערכת הבנקאית בישראל: ריכוזיות, תחרות מוגבלת, חסמי כניסה גבוהים, סיכון עסקי נמוך וסביבה רגולטורית תומכת.

הצוות מדגיש כי ההחלטה בידי הדרג המדיני אם יוחלט, בהתאם להמלצות להעלות את המיסוי, אזי, המודל המועדף הוא מס רווח דיפרנציאלי על רווחים חריגים, כלומר רווחים הגבוהים ביותר מ־50% מהממוצע המתואם של השנים 2018–2022 - תקופה שאופיינה בסביבת ריבית נמוכה. המס, לפי ההצעה, יהיה בהוראת שעה למספר שנים מוגבל. לדברי הצוות, מודל זה מאפשר לאזן בין הרצון למסות רווחי יתר לבין צמצום פגיעה אפשרית בתחרות, ביציבות המערכת ובוודאות העסקית.

בנק ישראל הביע התנגדות נחרצת למסקנות הדו"ח. נציג הבנק בצוות פרסם דעת מיעוט וטען כי מיסוי סקטוריאלי של הבנקים סותר את עקרונות היסוד של מערכת המס, עלול ליצור עיוותים במשק, לפגוע בוודאות העסקית ולהרתיע שחקנים חדשים - בניגוד למטרה של הגברת התחרות. עוד נטען כי אם יוחלט בכל זאת על הטלת מס, אין להחילו לפני ינואר 2027, ויש להגדירו מראש כמס זמני ומוגבל לשנה אחת בלבד.