הפספוס של פלוג: 2014 צפויה להסתיים עם אינפלציה שלילית - הנה הפרטים

מאז קום המדינה רק פעמיים נרשמה ירידת מחירים שנתית במשק. עפר קליין מהראל: "הירידה בציפיות האינפלציה מוגזמת"
תומר קורנפלד | (6)

ביום חמישי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר - מדד אשר צפוי לסגור את שנת 2014. כבר כעת ברור כי בשנת 2014 לא הצליח בנק ישראל לעמוד ביעד האינפלציוני שהוצב לו על ידי הממשלה - צמיחה של 1%-3% בשנה.

נכון לאתמול, סקר של בלומברג שכולל תשעה כלכלנים מעריך כי מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר עלה בשיעור של 0.1%. חמישה כלכלנים צופים שהמדד עלה ב-0.1%, שני כלכלנים צופים שהמדד עלה ב-0.2%. כמו כן, כלכלן אחד (של מגדל) מעריך כי המדד נותר ללא שינוי וכלכלן אחד (של איילון) מעריך כי המדד ירד בשיעור של 0.1%.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים סיפק התייחסות למדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר וצופה עליית מחירים של 0.1%: "הירידה במחיר הנפט נמשכת ואיתה גם הציפיות לאינפלציה, לאחר עלייה קלה בציפיות במהלך חודש דצמבר. להערכתנו, ירידה זו מוגזמת; ירידה במחיר הנפט אכן מוזילה חלק מהמוצרים, אך מנגד, תורמת לצמיחה מהירה יותר של הכלכלה, ומגבירה את הביקוש למוצרים אחרים כתוצאה מאפקט עליית ההכנסה, הנובעת מהוזלת מחירי הנפט, החשמל המים וכדומה ומותירה לצרכן יותר כסף פנוי לצריכת מוצרים אחרים".

ב-11 החודשים הראשונים מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2%. אם מדד חודש דצמבר יעלה בשיעור של 0.1% - הרי שבשנת 2014 תיסגר בירידת מחירים של 0.1%. לאורך שנות קיומה של מדינת ישראל רק פעמיים נרשמה ירידה שנתית ברמת המחירים. זה קרה בשנת 2003 כשהמחירים במשק ירדו ב-1.9% ובשנת 2006 כשהמחירים ירדו ב-0.1%.

עוד בטרם התחילה שנת 2015 - המשקיעים נערכים לכך שמדד המחירים לצרכן הראשון בשנת 2015 יהיה שלילי חריף ביותר - ירידה של 0.7%-0.8% במחירים. הסיבה לכך היא צניחת מחיר הנפט וההשפעה על מחיר הדלק, הוזלות בתעריפי החשמל ובתחום התחבורה. בשנת 2015 - התחזיות של השוק הן כי מדד המחירים יעלה בשיעור של כ-0.5%. אם אכן זה יקרה - תהיה זו שנה שנייה ברציפות שבה בנק ישראל לא מצליח לעמוד ביעד האינפלציה מהממשלה שעומד כאמור על 1%-3%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    תל אביבי 14/01/2015 08:03
    הגב לתגובה זו
    נו באמת... מי צריך אינפלציה בכלל?
  • 4.
    יש לחקור את חלקה של קרנית פלוג בטיוח פרשת לאומי (ל"ת)
    אורי 13/01/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זו רק ההתחלה. (ל"ת)
    גרי 13/01/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 13/01/2015 16:38
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה של 1%-3% כיעד... עם המחירים ההזויים של המחייה בארץ, היעד של בנק ישראל צריך להיות ירידת מחירים של 3% בשנה במשך חמש השנים הקרובות.
  • 1.
    בא 13/01/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    עלו עוד , כן זה לא התפקיד שלך לטפל במחירי הדירות .
  • צריך להיות ישר ,פישר יצר את בועת הנדל"ן והוריד רבית (ל"ת)
    אנונימי 13/01/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים