תם עידן: שי אגסי סיים את דרכו כמנכ"ל בטר פלייס, המחליף - איוון תורנלי
חברת Better Place הודיעה היום כי איוון ת'ורנלי ששימש עד היום כמנכ"ל Better Place אוסטרליה, התמנה לתפקיד מנכ"ל החברה הגלובלית. שי אגסי, מייסד החברה יעזוב את תפקידו כמנכ"ל וישמש כחבר דירקטוריון ובעל מניות בחברה אותה ייסד.
ההישג הגדול של אגסי בחמש השנים האחרונות מאז ייסד את החברה היה הפיכת מה שהחל כחזון על דף נייר, לאפשר למדינות לפעול ללא צורך בנפט, למציאות בישראל ובדנמרק. בשתי המדינות פרשה החברה מאות עמדות טעינה ותחנות החלפת סוללה, שמשמשות מאות לקוחות פרטיים וציי רכב של חברות רבות.
עם זאת נראה שבחברה מקווים לעבור ל'שלב הבא' בעזרת מנכ"ל אחר. החברה דיווחה ברבעון השני על הפסד של כ-64 מיליון דולר ועל המשך שריפת המזומנים שעלולה לגרום לקופתה להתרוקן, בסופו של דבר בתוך מספר רבעונים, באם לא תתחולל תפנית חדה בפעילות החברה. הפסדי החברה נערמו עד היום לכחצי מיליארד דולר ובחברה לישראל עדיין מקפידים לסווג את ההפסד כהשקעה לטווח ארוך.
המנכ"ל היוצא נפרד מעובדיו לשעבר במכתב רשמי בו כתב בין השאר: "במידה לא מבוטלת, כל אחד ואחת מכם עבר את מה שעברתי אני בחמש השנים האחרונות, ולכן יכול להבין כשאני אומר שאין אושר גדול יותר מלראות חלום רחוק שחלמתם קורם עור וגידים והופך למציאות. חלום שמתגשם במכוניות אמיתיות שנוסעות על הכביש, טעונות בחשמל בלבד, וברשת ארצית של תחנות להחלפת סוללות כדי לתמוך במיזם שיגמול את העולם מהתלות בנפט".
אגסי כתב שימשיך ללוות את החברה כבעל מניות וחבר בורד, אבל לא כמנכ"ל החברה, והתייחס למנהלי החברה: "גם אם לא כמנכ"ל, הלב שלי תמיד יהיה כאן, בבטר פלייס, מתוך הזדהות מוחלטת עם החזון, עם האנשים הנפלאים שהלכו איתי את הדרך המרתקת והחדשה הזאת, עוד ממש מהימים שהיתה חלום. אני חייב לכם כל כך הרבה, ולעולם לא אשכח אתכם, לא משנה איפה אהיה אני ואיפה תהיו אתם". לסיום כתב, "מה שבטוח הוא שאחשוב עליכם בכל בקר כשאכנס אל המכונית החשמלית שלי".
עידן עופר, יו"ר דירקטוריון Better Place אמר היום: "תחת הנהגתו של שי אגסי וחזונו החדשני עמדה החברה בהצלחה ביעדי החברה בפרק הראשון לחייה. אנו מוקירים תודה לשי שהצליח את החזון שלו למציאות. הדירקטוריון נערך מבעוד מועד לשינוי זה וכעת, לאחר חמש שנות הקמה, עומדת בראש החברה הנהלה מנוסה וחזקה שתוביל את Better Place למימוש אתגריה הבאים".
"לת'ורנלי מנכ"ל בטר-פלייס אוסטרליה בארבע השנים האחרונות רשימה ארוכה של הישגים ובהם יצירת רשת שותפים עסקיים מרשימה לחברה. אני בטוח ומאמין שהיכולות של אוון בתחום היזמות והניהול יביאו את בטר פלייס בבטחה אל השלב הבא", הוסיף עופר.
אוון תורנלי, מנכ"ל חברת Better Place: "לפני ארבע שנים שי אגסי הציע לי להצטרף אל בטר-פלייס ולהביא את חזון החברה גם אל אוסטרליה. לכבוד הוא לי להיכנס לתפקיד המנכ"ל הגלובלי של החברה ולהנהיג את הקבוצה המצוינת הזאת ברחבי העולם".
"יש לנו תשתית טעינה והחלפה, ראשונה בעולם, שמשרת מאות לקוחות מרוצים, ואנו מתחילים את הפרק הבא בחיי החברה עם המשך תמיכת משקיעים גלובליים והנהלה חדשה. אנחנו נתמקד בראש ובראשונה בלקוחות החברה הפרטיים והעסקיים שמספרם הולך וגדל. אנחנו נמשיך ביצירת שותפויות בקרב יצרני הרכב והאנרגיה".
שי אגסי, חבר הנהלת Better Place: "לפני חמש שנים הלכתי בעקבות חזון של גמילת העולם מנפט והתלות בו, והנה בחודש שעבר הקפתי את מדינת ישראל במכונית חשמלית מדן ועד אילת. מעט מאד אנשים זוכים להפוך חזון מורכב כזה למציאות בחמש שנים מלאות עשייה. אני גאה בצוות האנשים שפיתחו את החזון ובטוח ביכולתו לקחת את החברה לשלב הבא".
- 14.אינהורן יוסי 04/10/2012 12:39הגב לתגובה זוזה הזמן הטוב ביותר לשי אגסי לפרוש מהפרויקט עושה רושם שהמיזם של שי אגסי לא מצליח לטעת שורשים וזה היות והציפיות לא היו ריאליות. פרויקט מסדר גודל זה ראוי שיבחן לא בזמן אמת אלא לאחר כעשר שנות פעילות, כול בחינה מוקדמת יותר תהיה לא אמינה ולא נכונה היות והחדירה לשוק כזה הינה קשה וגם אם היה בז גדול בהתחלה (מה שלא קרה במקרה זה) יתכן ולא יחזיק מעמד. מבחינת שי אגסי הוא הצליח לעשות למען המיזם את המרב האפשרי וקידם אותו עד לשלב המעשי. את שי אגסי יזכרו כמי שהגה מחדש את רעיון הרכב החשמלי ונתן לו את הדחיפה הגדולה ביותר וכרגע אנחנו נמצאים בשלב קריטי אם יצליח אזי הרכב החשמלי יכבוש את השוק ואם לא ישכך לעוד מספר שנים. למרות זאת אם המיזם יצליח או לא מערכות שפותחו ומפותחים עבור רכבים חשמליים והיברידיים ישולבו ברכבים גם בעלי מנוע מכני והרכבים יהיו יותר ויותר חשמליים, וזה תהליך שיכול בעתיד להחזיר אותנו לרכב החשמלי עקב פיתוחים חדשים, הנושא לא ירד יותר מהמודעות הוא יצעד בקטן או בגדול במקביל לשאר הפתרונות עד לנקודה שבה הוא יפרוץ. פרישתו או הפרשתו של שי אגסי מניהול החברה יכולה רק לתרום שלי אגסי, את התהילה על קידום
- 13.והתעשר על חשבון הציבור במיזם שנכשל וימשיך להפסיד (ל"ת)עוד אחד שחלב קופה 03/10/2012 09:07הגב לתגובה זו
- 12.03/10/2012 09:02הגב לתגובה זועצה למשפחת עופר : דחוף להוציא את בטר פלייס מהחברה לישראל .העיקר להעביר את הבעלות בבטר פלייס לציבור ולנכות את הדוחות של החברה לישראל מהצרה הזו. קחו דוגמא מתשובה ודלק נדל"ן
- 11.גל 03/10/2012 06:52הגב לתגובה זורנו +100 ק"מ בלבד + מעט מאוד תחנות החלפה + מעט מאוד נקודות טעינה + מחיר כמו בנזין + התחייבות לגורם קבוע = ישראלים סוף סוף חכמים ולא קונים
- 10.איציק 02/10/2012 18:58הגב לתגובה זוהוא אלוף .הוא יודע מה צריך לעשות. אני סומך עליו.
- 9.רון 02/10/2012 16:13הגב לתגובה זואין ספק שהוא האיש שיכול להוביל אותה מחזון למציאות..
- 8.תורידו מחיר נקנה, נקניקים (ל"ת)משה 02/10/2012 15:24הגב לתגובה זו
- 7.אבי 02/10/2012 14:50הגב לתגובה זואמיתי שיודע לנהל אופרציה בלי לשרוף כסף.
- 6.המנכ"ל הקודם הוא יותר חתיך. החדש סתם שמן (ל"ת)הלוק קובע 02/10/2012 14:39הגב לתגובה זו
- 5.מתי תיפסק שריפת הכספים זה מה שחשוב! (ל"ת)מחזיק חברה 02/10/2012 14:37הגב לתגובה זו
- 4.היה כישלון וטוב שעוזב (ל"ת)משה 02/10/2012 14:25הגב לתגובה זו
- 3.אלפנדרי 02/10/2012 14:10הגב לתגובה זואגסי לפעמים צריך לזכור גם שקשה וכולם "נשמות טוב " בדרך למטרה תמיד יש ירידות כי לכל ירידה יש גם עלייה
- 2.אגסי כשל 02/10/2012 14:08הגב לתגובה זובקיצור היכונו לתספורות והורדת דירוג של החברה לישראל ולתספורות שיבואו, עוד מכה לפנסיה של גברת כהן מחדרה שתמשיך לתמוך בביבי למרות שקיצץ את הפנסיה שלה לבורסא...... מעגל הגיר הקווקזי
- 1.חתיכת 0 02/10/2012 13:39הגב לתגובה זוביבי ודנקנר .איש שווק טוב שמוכר לפריירים מוצרים פגומים
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןטאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
ברק עילם ברח בזמן, על המשבר בנייס והסיכונים והסיכויים; ועל המימוש הצפוי בטאואר אחרי הזינוק המרשים
אולי נייס הגיעה לרצפה? אתמול היא זינקה בוול סטריט וחזרה להיסחר מעל 100 דולר. היא חוזרת למסחר בת"א עם ארביטראז' חיובי של 5%.
אחרי קריסה בשבוע האחרון על רקע הנמכת תחזית, נייס נסחרת במכפיל רווח עתידי של מתחת ל-9. זה מאוד נמוך וזה כנראה משקף שני דברים - את החשש מהנמכת ציפיות בהמשך הדרך ואת חוסר האמון בהנהלה של נייס - לא מפרסמים דוח כספי ואחרי יומיים מנמיכים ציפיות לשנה הבאה. זו התנהלות שוול סטריט לא אוהבת ולא מקבלת.
ועדיין, אולי זה בגלל חוסר הניסיון של סקוט ראסל, הטירון בתפקיד. אולי זאת טעות של מתחילים וזה מזכיר לנו שברק עילם תזמן בצורה מושלמת את העזיבה מנייס. פשוט - ברח בזמן. הוא הבין בשנה האחרונה שלו שמגיעה מהפכה גדולה, הוא לא רצה לעבור עוד מהפכה בחברה במיוחד שהיא איום גדול על הפעילות. 10 שנים הספיקו לו, כשהשנים האלו מחולקות לשתיים - השנים הטובות והשנים הגרועות. ב-5 שנים שווי נייס עלה פי 4, ב-5 שנים הבאות לא היה שינוי. בשנה האחרונה המניה קרסה במעל 50%.
מאז הודעת הפרישה שלו המניה נפלה ב60% - מה זה אם לא בריחה - ברק עילם עוזב את נייס בתזמון בעייתי - ממה מודאגים האנליסטים?
נייס היום מאוד מאוימת על ידי ה-AI ומצד שני מדגישה שה-AI הוא דווקא מנוע הצמיחה העיקרי שלה. חברות תוכנה בכלל מאוימות מאוד כי ניתן לפתח תוכנה במהירות ובזול. נייס פועלת בשוק ה-CRM שעובר טלטלות גדולות - המהפכה משנה אותו לחלוטין.
- טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נייס בנקודת הזמן הזו היא סיכוי גדול וסיכון גדול. היא לכאורה מאוד זולה, אבל זה בגלל החששות של השוק מהמשך הנמכת ציפיות. זו חברה במשבר שהחצי שנה הקרובה מאוד קריטית לעתידה. אם היא תלמד להתמודד מול איום ה-AI ואף להצטרף אליו כפי שהיא מצהירה, השוק יכול לתפוס אותה אחרת. אם היא תפספס תחזיות בהמשך, משבר האמון יכול להתחזק.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: הבנקים, נייס, טאואר ומניות הנדל"ן
מי חושב שיש הזדמנות במניות הנדל"ן היזמי? המניות הדואליות, ההודעה על הריבית ועד כמה המס החדש על הבנקים ישפיע על המניות?
המס המתוכנן על הבנקים הוא לא מס חכם. אם רוצים להעביר מרווח הבנקים לרווחת הציבור אפשר לעשות זאת באלגנטיות דרך הגברת תחרות, הגבלת עמלות וחיוב ריבית על העו"ש. האפקט מיידי וברור. המס יספק לבנקים גושפנקא דווקא להעלאת ריבית - המס יגולגל על הלקוחות. היה מס מיוחד על הבנקים ב-2024-2025 - הוא נכשל. הרגולטור עזב את הבנקים כי הוא הטיל מס והבנקים חגגו על העו"ש שלכם ולקחו מכם ריבית גבוהה על הלוואות ונתנו ריבית נמוכה על פיקדונות.
אבל נראה שהאפקט הנכון מבחינת האוצר ואולי גם מסיבות פוליטיות, מס על הבנקים - עושה יותר רושם ציבורי. לציבור בבנקים זו דווקא בשורה רעה, למשקיעים בבנקים זה עדיף מאשר הטלת הוראות ישירות. חוץ מזה יש עוד זמן עד שזה יקרה, יהיו הסתייגויות ועימותים. על פניו, מניות הבנקים אמורות להיפגע מהמהלך הזה, אבל כשמנתחים את זה לעומק רואים שזה לא יהיה דרמה גדולה בהינתן שתהיה התגמשות על המס העודף ואולי גם על דרך החישוב וההצמדה. כזכור לא נקבע על ידי הצוות מס מתאים אך הם נתנו רמז עבה - מס של 9% בדוגמאות ובעבודת הצוות על גידול של 50% ברווח מהרווח הממוצע ב-2018-2022. הרווח הזה יהיה צמוד. ההשלכה בפועל היא בהערכה גסה הקטנה של הרווח ב-5%, ואחרי כל ההתדיינויות זה עשוי להגיע ל-3%-4%. לא ביג דיל בשביל הבנקים.
בחמישי, מניות הבנקים ירדו ב-1.7%, יש עוד לאן לרדת, אבל ממש "בקטנה". למעשה, מה שישפיע יותר על המניות הוא האי וודאות. הידיעה שיש עוד דרך ודיונים עד לקביעת המס העודף, מייצרת אי וודאות ואי שקט במניות. זה חמור יותר מאשר וודאות אפילו חמורה. אם מחר בבוקר היה נקבע המס, המניות היו אולי מאבדות כמה אחוזים בודדים וזהו. עכשיו יש רעשים מסביב וזה יימשך חודשים.
השוק מעדיף וודאות קשה על אי וודאות אפילו פחות קשה. במקרה של הבנקים זה לא קשה, מה שיקרה לא יהפוך את המצב לקשה. אבל זה לא נוח שיש קצת עננה למעלה.
- הבנקים ירדו 1.7% על רקע כוונת הרגולטור למסות רווחים עודפים; המדדים המובילים איבדו כ-1%
- מימון ישיר זינקה 8.9%; מלם-תים צנחה 9.5%, פולירם 8.2% - נעילה מעורבת בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שער הדולר מזנק בימים האחרונים. בשישי הוא קפץ - שער הדולר מזנק ב-0.7% ל-3.28; מה הסיבה ומה צופים הכלכלנים? כשהשער הרציף של הדולר עומד על 3.29 שקלים לדולר - דולר שקל רציף 0.28%
