תם עידן: שי אגסי סיים את דרכו כמנכ"ל בטר פלייס, המחליף - איוון תורנלי

אגסי ימשיך לשמש כחבר הנהלה. עידן עופר: "יכולות אוון יביאו את בטר פלייס אל השלב הבא". אגסי נפרד מהעובדים: "אחשוב עליכם בכל בקר כשאכנס אל המכונית החשמלית שלי"
רקפת סלע | (14)

חברת Better Place הודיעה היום כי איוון ת'ורנלי ששימש עד היום כמנכ"ל Better Place אוסטרליה, התמנה לתפקיד מנכ"ל החברה הגלובלית. שי אגסי, מייסד החברה יעזוב את תפקידו כמנכ"ל וישמש כחבר דירקטוריון ובעל מניות בחברה אותה ייסד.

ההישג הגדול של אגסי בחמש השנים האחרונות מאז ייסד את החברה היה הפיכת מה שהחל כחזון על דף נייר, לאפשר למדינות לפעול ללא צורך בנפט, למציאות בישראל ובדנמרק. בשתי המדינות פרשה החברה מאות עמדות טעינה ותחנות החלפת סוללה, שמשמשות מאות לקוחות פרטיים וציי רכב של חברות רבות.

עם זאת נראה שבחברה מקווים לעבור ל'שלב הבא' בעזרת מנכ"ל אחר. החברה דיווחה ברבעון השני על הפסד של כ-64 מיליון דולר ועל המשך שריפת המזומנים שעלולה לגרום לקופתה להתרוקן, בסופו של דבר בתוך מספר רבעונים, באם לא תתחולל תפנית חדה בפעילות החברה. הפסדי החברה נערמו עד היום לכחצי מיליארד דולר ובחברה לישראל עדיין מקפידים לסווג את ההפסד כהשקעה לטווח ארוך.

המנכ"ל היוצא נפרד מעובדיו לשעבר במכתב רשמי בו כתב בין השאר: "במידה לא מבוטלת, כל אחד ואחת מכם עבר את מה שעברתי אני בחמש השנים האחרונות, ולכן יכול להבין כשאני אומר שאין אושר גדול יותר מלראות חלום רחוק שחלמתם קורם עור וגידים והופך למציאות. חלום שמתגשם במכוניות אמיתיות שנוסעות על הכביש, טעונות בחשמל בלבד, וברשת ארצית של תחנות להחלפת סוללות כדי לתמוך במיזם שיגמול את העולם מהתלות בנפט".

אגסי כתב שימשיך ללוות את החברה כבעל מניות וחבר בורד, אבל לא כמנכ"ל החברה, והתייחס למנהלי החברה: "גם אם לא כמנכ"ל, הלב שלי תמיד יהיה כאן, בבטר פלייס, מתוך הזדהות מוחלטת עם החזון, עם האנשים הנפלאים שהלכו איתי את הדרך המרתקת והחדשה הזאת, עוד ממש מהימים שהיתה חלום. אני חייב לכם כל כך הרבה, ולעולם לא אשכח אתכם, לא משנה איפה אהיה אני ואיפה תהיו אתם". לסיום כתב, "מה שבטוח הוא שאחשוב עליכם בכל בקר כשאכנס אל המכונית החשמלית שלי".

עידן עופר, יו"ר דירקטוריון Better Place אמר היום: "תחת הנהגתו של שי אגסי וחזונו החדשני עמדה החברה בהצלחה ביעדי החברה בפרק הראשון לחייה. אנו מוקירים תודה לשי שהצליח את החזון שלו למציאות. הדירקטוריון נערך מבעוד מועד לשינוי זה וכעת, לאחר חמש שנות הקמה, עומדת בראש החברה הנהלה מנוסה וחזקה שתוביל את Better Place למימוש אתגריה הבאים".

"לת'ורנלי מנכ"ל בטר-פלייס אוסטרליה בארבע השנים האחרונות רשימה ארוכה של הישגים ובהם יצירת רשת שותפים עסקיים מרשימה לחברה. אני בטוח ומאמין שהיכולות של אוון בתחום היזמות והניהול יביאו את בטר פלייס בבטחה אל השלב הבא", הוסיף עופר.

אוון תורנלי, מנכ"ל חברת Better Place: "לפני ארבע שנים שי אגסי הציע לי להצטרף אל בטר-פלייס ולהביא את חזון החברה גם אל אוסטרליה. לכבוד הוא לי להיכנס לתפקיד המנכ"ל הגלובלי של החברה ולהנהיג את הקבוצה המצוינת הזאת ברחבי העולם".

"יש לנו תשתית טעינה והחלפה, ראשונה בעולם, שמשרת מאות לקוחות מרוצים, ואנו מתחילים את הפרק הבא בחיי החברה עם המשך תמיכת משקיעים גלובליים והנהלה חדשה. אנחנו נתמקד בראש ובראשונה בלקוחות החברה הפרטיים והעסקיים שמספרם הולך וגדל. אנחנו נמשיך ביצירת שותפויות בקרב יצרני הרכב והאנרגיה".

שי אגסי, חבר הנהלת Better Place: "לפני חמש שנים הלכתי בעקבות חזון של גמילת העולם מנפט והתלות בו, והנה בחודש שעבר הקפתי את מדינת ישראל במכונית חשמלית מדן ועד אילת. מעט מאד אנשים זוכים להפוך חזון מורכב כזה למציאות בחמש שנים מלאות עשייה. אני גאה בצוות האנשים שפיתחו את החזון ובטוח ביכולתו לקחת את החברה לשלב הבא".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אינהורן יוסי 04/10/2012 12:39
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן הטוב ביותר לשי אגסי לפרוש מהפרויקט עושה רושם שהמיזם של שי אגסי לא מצליח לטעת שורשים וזה היות והציפיות לא היו ריאליות. פרויקט מסדר גודל זה ראוי שיבחן לא בזמן אמת אלא לאחר כעשר שנות פעילות, כול בחינה מוקדמת יותר תהיה לא אמינה ולא נכונה היות והחדירה לשוק כזה הינה קשה וגם אם היה בז גדול בהתחלה (מה שלא קרה במקרה זה) יתכן ולא יחזיק מעמד. מבחינת שי אגסי הוא הצליח לעשות למען המיזם את המרב האפשרי וקידם אותו עד לשלב המעשי. את שי אגסי יזכרו כמי שהגה מחדש את רעיון הרכב החשמלי ונתן לו את הדחיפה הגדולה ביותר וכרגע אנחנו נמצאים בשלב קריטי אם יצליח אזי הרכב החשמלי יכבוש את השוק ואם לא ישכך לעוד מספר שנים. למרות זאת אם המיזם יצליח או לא מערכות שפותחו ומפותחים עבור רכבים חשמליים והיברידיים ישולבו ברכבים גם בעלי מנוע מכני והרכבים יהיו יותר ויותר חשמליים, וזה תהליך שיכול בעתיד להחזיר אותנו לרכב החשמלי עקב פיתוחים חדשים, הנושא לא ירד יותר מהמודעות הוא יצעד בקטן או בגדול במקביל לשאר הפתרונות עד לנקודה שבה הוא יפרוץ. פרישתו או הפרשתו של שי אגסי מניהול החברה יכולה רק לתרום שלי אגסי, את התהילה על קידום
  • 13.
    והתעשר על חשבון הציבור במיזם שנכשל וימשיך להפסיד (ל"ת)
    עוד אחד שחלב קופה 03/10/2012 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    03/10/2012 09:02
    הגב לתגובה זו
    עצה למשפחת עופר : דחוף להוציא את בטר פלייס מהחברה לישראל .העיקר להעביר את הבעלות בבטר פלייס לציבור ולנכות את הדוחות של החברה לישראל מהצרה הזו. קחו דוגמא מתשובה ודלק נדל"ן
  • 11.
    גל 03/10/2012 06:52
    הגב לתגובה זו
    רנו +100 ק"מ בלבד + מעט מאוד תחנות החלפה + מעט מאוד נקודות טעינה + מחיר כמו בנזין + התחייבות לגורם קבוע = ישראלים סוף סוף חכמים ולא קונים
  • 10.
    איציק 02/10/2012 18:58
    הגב לתגובה זו
    הוא אלוף .הוא יודע מה צריך לעשות. אני סומך עליו.
  • 9.
    רון 02/10/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שהוא האיש שיכול להוביל אותה מחזון למציאות..
  • 8.
    תורידו מחיר נקנה, נקניקים (ל"ת)
    משה 02/10/2012 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אבי 02/10/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    אמיתי שיודע לנהל אופרציה בלי לשרוף כסף.
  • 6.
    המנכ"ל הקודם הוא יותר חתיך. החדש סתם שמן (ל"ת)
    הלוק קובע 02/10/2012 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מתי תיפסק שריפת הכספים זה מה שחשוב! (ל"ת)
    מחזיק חברה 02/10/2012 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היה כישלון וטוב שעוזב (ל"ת)
    משה 02/10/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלפנדרי 02/10/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    אגסי לפעמים צריך לזכור גם שקשה וכולם "נשמות טוב " בדרך למטרה תמיד יש ירידות כי לכל ירידה יש גם עלייה
  • 2.
    אגסי כשל 02/10/2012 14:08
    הגב לתגובה זו
    בקיצור היכונו לתספורות והורדת דירוג של החברה לישראל ולתספורות שיבואו, עוד מכה לפנסיה של גברת כהן מחדרה שתמשיך לתמוך בביבי למרות שקיצץ את הפנסיה שלה לבורסא...... מעגל הגיר הקווקזי
  • 1.
    חתיכת 0 02/10/2012 13:39
    הגב לתגובה זו
    ביבי ודנקנר .איש שווק טוב שמוכר לפריירים מוצרים פגומים
אילן רביב
צילום: קובי קנטור
דוחות

מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא

הסדר הפשרה הוסיף 375 מיליון שקל לרבעון, הרווח הנקי זינק ב־57% והנכסים המנוהלים מתקרבים ל־400 מיליארד שקל - לצד שינוי בצמרת הדירקטוריון

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מיטב אילן רביב

מיטב מיטב השקעות 1.88%  הציגה רבעון חזק. אחרי שנים ארוכות שבהן נגררה בתביעות הייצוגיות בבתי המשפט, ההסדר שאושר סופית תרם לרבעון הנוכחי הכנסה חד-פעמית של 375 מיליון שקל וסיים פרק משפטי שארך יותר מעשור. עם הסרת הערפל הזה, התוצאות הכספיות של מיטב מציגות צמיחה מהירה, יציבה ורחבה. במצטבר לתשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק ב-57% בנטרול השפעות משפטיות, וה-EBITDA המנוטרלת עלתה ב-47%. בקצב שנתי, מיטב מתקרבת ל-EBITDA של כ-876 מיליון שקל והכנסות של יותר מ-2 מיליארד שקל. בתוך זה החברה ממשיכה במדיניות חלוקת הדיבידנדים וצפויה לחלק 79 מיליון שקל נוספים לבעלי המניות.


הצמיחה הזו ניכרת גם בנכסים המנוהלים. נכון לנובמבר, מיטב מתקרבת לרף של 400 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים אחרי גיוסים מתמשכים בכל מוצרי החיסכון. במבט מגזרי, שלוש הפעילויות המרכזיות של מיטב רשמו רבעון שיא. מגזר החיסכון לטווח ארוך קפץ ב-55% ברווחיות, חבר הבורסה עלה ב-24%, ומגזר האשראי החוץ בנקאי המשיך להתרחב ורשם עלייה של 33% ברווח המגזרי. תיק האשראי של החברות בקבוצה הגיע ל-3.6 מיליארד שקל.


ברמת המאקרו, מיטב מציגה שיפור רוחבי בהכנסות בכל המגזרים. חיסכון ארוך טווח עלה ל-206 מיליון שקל ברבעון לעומת 161 מיליון שקל אשתקד, בזכות גידול בנכסים ודמי ניהול גבוהים יותר. החיסכון השוטף צמח ל-122 מיליון שקל לעומת 107 מיליון שקל, חבר הבורסה עבר את רף 112 אלף לקוחות והגדיל הכנסות ל-57 מיליון שקל, ואילו מגזר האשראי החוץ בנקאי עלה ל-99 מיליון שקל הודות לתיקי אשראי מתרחבים.


לצד התוצאות, בעלי השליטה הודיעו על רוטציה בהנהלת הדירקטוריון. אבנר סטפק ימונה ליו״ר הדירקטוריון במקום אלי ברקת שיישאר דירקטור פעיל. המהלך מגיע בתקופה שבה החברה נמצאת בעמדת כוח, אחרי הרחבת פעילות, רצף גיוסים ושיפור ניכר ברווחיות.


אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות: "מיטב עומדת באופן עקבי ביעדי הצמיחה השאפתניים שהצבנו לעצמנו. אנחנו ממשיכים להתרחב בכל אחד מתחומי הפעילות שלנו, מנצלים את יתרון הגודל ועל ידי כך משפרים בצורה משמעותית ומתמשכת את התוצאות הכספיות שלנו. אישור הסדר הפשרה בתובענות הייצוגיות על ידי בית המשפט העליון ויישומו על ידי החברה, מסיים הליך משפטי ארוך של למעלה מעשור ומאפשר לראות היטב את התוצאות הכספיות ללא הפרשות והחזרי הפרשות בגין תביעות אלו."


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מימון ישיר זינקה 8.9%; מלם-תים צנחה 9.5%, פולירם 8.2% - נעילה מעורבת בבורסה

בסיומו של יום תנודתי המדדים נעלו במגמה מעורבת עליה בת"א 35 וירידה בת"א 90 מנגד הבנקים וחברות הביטוח התחזקו; עונת הדוחות המשיכה היום במלוא המרץ עם דוחות דלק, ישראכרט, מיטב, מקס סטוק, שפיר, פז ועוד; מימון ישיר זינקה, מלם תים ופולירם צנחו, וביקום מחקה את השורה של בזק
מערכת ביזפורטל |

המדדים נעלו במגמה מעורבת, ת"א 35 עלה 0.28% ות"א 90 סגר ביציבות על שערי הפתיחה עם ירידה קלילה של 0.08%.

התחזקות נרשמה גם במגזר הפיננסים - מדד הבנקים זינק 1.69%, ות"א ביטוח הוסיף 0.63%. ת"א נדל"ן איבד 0.35% ות"א נפט וגז ירד 1% - מחזור המסחר הסתכם היום על 4.304 מיליארד שקל.


סוף של תקופה בבזק. לאחר מכירת מלוא החזקותיה בבזק בזק 2.07%  , חברת האם (עד לאחרונה) בי קום בי קומיוניקיישנס נותרת למעשה כחברת מעטפת עם קופת מזומנים גדולה אך ללא פעילות מהותית. החברה מציגה במצגת האחרונה שווי נכסי נקי (NAV) של כ-2.84 מיליארד שקל, גבוה משווי השוק העדכני שלה שנע סביב 2.65 מיליארד שקל הבוקר, כך שהיא נסחרת מתחת לערך המזומן נטו שלה. מצב כזה אינו נדיר בחברות אחזקה לאחר אקזיט גדול, משום שהשוק נוטה לגלם דיסקאונט מובנה על חברות שאין בהן פעילות שוטפת, ודאי כשקיימת חוסר וודאות לגבי מה יעשה עם הכסף.

מה הלאה? סביר להניח שביקום תפעל בשני צירים: האחד הוא חלוקה של חלק ניכר מהתמורה כדיבידנד לבעלי המניות, צעד מתבקש בחברה שאין לה חוב משמעותי או צרכי השקעה מיידיים, והשני הוא בחינה של השקעות חדשות או הזדמנויות בתחום הליבה של בעלי השליטה, אם יראו בכך פוטנציאל ליצירת ערך. עד אז, ביקום נסחרת בעיקר כ"קופת מזומנים" עם ניהול מצומצם, כשהשאלה העיקרית היא לא כמה כסף יש בקופה, אלא מה ההנהלה והבעלים מתכוונים לעשות איתו.

נייס נייס -4.35%  פתחה את השבוע עם אחת הנפילות החריפות שנראו במניה בשנים האחרונות (וזה שלא שהיו חסרים ימי ירידות), לאחר יום משקיעים שקיימה ב-17 בנובמבר שבו הציגה תחזיות שהמשקיעים ראו כמאכזבות. החברה העריכה כי הרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות עקב האצה משמעותית בהשקעות ב-AI, מהלך שאמנם צפוי להכפיל את הכנסות תחום הבינה המלאכותית למיליארד דולר עד 2028, אך מגיע עם מחיר של ירידה ברווח התפעולי לכ-27% ובתזרים המזומנים החופשי שיהיה בין 20%-21%, נתונים נמוכים בהרבה מהציפיות הקודמות. 2025 עוד מסומנת כשנת שיא ברווחיות (31%), אך כבר ב-2026 צופה החברה ירידה חדה לרמה של 25%-26%, ורק ב-2028 היא מאמינה שהרווחיות תתחיל להתאושש בחזרה. המשקיעים, שהתכוננו למציאות אחרת לחלוטין, פירשו את התחזית כחדה מדי, בעיקר משום שהיא מגיעה דווקא בתקופה שבה ענן ו-AI אמורים לתמוך ברווחיות ולא לשחוק אותה.

על רקע הדברים, המניה קרסה ביותר מ-20% בתוך יומיים, ירידה שנרשמה במקביל בתל אביב ובוול סטריט. אתמול בישראל הקדימו את המסחר האמריקאי. נייס פתחה את יום שני בירידה של כ-10%, וסיימה את היום בירידה של 18%. אבל זה לא הסוף, ושוב חזרה עם ארביטראז' שלילי של 2.5%. מבחינת המשקיעים, הבעיה מעבר לתחזית הוא התזמון והאופי שלה. בדוחות בשבוע שעבר החברה בחרה שלא למסור תחזית ל-2026, מידע שהיה ברשותה, ואז חשפה אותה רק כמה ימים אחר כך בכנס למשקיעים שלא כולם שמים אליו לב. שם החברה בחרה להציג את התחזית שלה, והמשקיעים הענישו את החברה עם תגובה חריפה.