ליסינג
צילום: FREEPIK

ליסינג או קנייה של רכב – מה עדיף?

לכל אחת מן האלטרנטיבות יש יתרונות וחסרונות. המדריך הבא יאפשר לכם להכיר את שתי שתי הדרכים ויעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם

צילום: Freepik

רכישת רכב חדש היא בחירה מרגשת, אבל היא גם מערבת סכומי כסף גדולים וחשוב לקבל אותה נכון. אנחנו יודעים שההוצאה על הרכישה עומדת ביחס הפוך להוצאות התחזוקה של הרכב החדש לאורך השנים, כלומר – ככל שנבחר רכב זול יותר, כך ההוצאה החודשית עליו עשויה לתפוח. כולנו יכולים להיכנס לכל סוכנות רכב ולהשיג תנאי מימון שיאפשרו להגשים חלום ולהתחדש ברכב החלומות שלנו, אבל לפני שאתם מתחילים בחיפוש אחר הרכב הבא שלכם – כדאי לבדוק, אם האלטרנטיבה של ליסינג תפעולי או מימוני תתאים לכם יותר. בסקירה שלפניכם ניסינו לספק את כל המידע שיעזור לכם להבין – מה עדיף ומה משתלם יותר עבורכם, ליסינג או קניה של רכב?

 

מה זה ליסינג לרכב ואיך ליסינג עובד?

ברכישה של רכב, אתם בוחרים רכב חדש או רכב מיד שניה, מבצעים תהליך של העברת בעלות – ומאותו הרגע והלאה, הרכב הזה הוא שלכם על כל המשתמע מכך. בליסינג, אתם מקבלים "בהשאלה", בתנאי חכירה, רכב שנמצא בבעלות חברת הליסינג, לשימושכם לאורך תקופת הסכם ידועה מראש (בדרך כלל שלוש עד חמש שנים, עם אפשרות להארכת תקופת ההסכם בסופה, עם או ללא החלפת הרכב). בדרך כלל, בתחילת תקופת הליסינג מבוצע תשלום אחד משמעותי בגובה בין 10% ל–15% ממחיר המחירון של הרכב שבחרתם, ולאחר מכן, תשלמו תשלומים חודשיים קבועים עבור השימוש ברכב. הרכב לא יהיה בבעלותכם ובחלק מהסכמי הליסינג מול חברות ישנן עוד הגבלות, כמו למשל הקילומטראז' לנסיעה בשנה ונוספים (כדאי לקרוא היטב את ההסכם לפני שבוחרים).

 

מה זה ליסינג פרטי, מה זה ליסינג תפעולי ומה זה ליסינג מימוני?

כשאתם שואלים את עצמכם מה זה ליסינג לרכב, עולות שתי אפשרויות שונות שתוכלו לבחור מהן: האחת היא ליסינג פרטי או ליסינג מימוני. באפשרות זו מדובר בהסכם מול חברת הליסינג שהיא בעלת הרכב בנוגע לשימוש ברכב בלבד, בתמורה לתשלומים חודשיים בסכום קבוע מראש הסכום הקבוע מכסה גם את עלויות הרכישה של הרכב וגם את אבדן הערך שלו.

האפשרות השנייה היא ליסינג תפעולי. זו אפשרות נפוצה בעיקר בליסינג של חברות עבור העובדים שלהם, אבל ניתן להשיג הסכמי ליסינג תפעולי גם ללקוחות פרטיים. מדובר בהסכם ליסינג שכולל גם את כל היבטי התחזוקה של הרכב - כשאתם בוחרים בליסינג תפעולי, צוות התפעול של חברת הליסינג ידאג להעביר את הרכב טיפולים שוטפים ומבחני רישוי ("טסט"), יעמדו לרשותכם בתיקון כל תקלה וישאו בתשלומי אחזקת הרכב. כמובן – שהתשלום החודשי מהצד שלכם, יהיה גבוה יותר במקרה כזה.

בליסינג, תפעולי או מימוני, אתם לא נדרשים לרכוש רכב, או למכור את הרכב כשאתם מבקשים להחליפו. הסכם החכירה בדרך כלל כולל אפשרות להתחדש בדגם צעיר יותר בתום תקופת החכירה, בתנאים משתנים.

 

רכישת רכב: בדרך כלל האפשרות הזולה יותר

חברות הליסינג מציעות רכבים חדשים במחיר חודשי קבוע, מה שחוסך בעיקר את עניין התשלום הראשון הגבוה בעלות הרכב כמו גם את ההפרשים המתסכלים לעיתים בין עלות הרכב בעת הרכישה לבין המחיר שתוכלו לקבל עבורו כשתמכרו אותו (או במילים אחרות, הפסד הכספים האלטרנטיבי כתוצאה מפחת וירידת ערך). אבל חשוב לזכור שחברות הליסינג מציעות רכבים מפנקים באריזה שיווקית – ומרוויחות מהתהליך, מה שאומר בשורה התחתונה, שהתשלום החודשי מגלם לא רק את עלות ירידת הערך של הרכב אלא גם את האפשרות לנזקים שחברת הליסינג תצטרך לשאת בעלותם עם תום תקופת החכירה.

אם האפשרות של תשלומים חודשיים קבועים במקום תשלום גבוה אחד במעמד רכישת הרכב קורצת לכם, חשוב שתדעו כי ניתן להשיג רכב חדש ב 100% מימון, בתשלומים חודשיים קבועים וללא תשלום ראשוני. ביחד עם זאת, נזכיר כי ברכישת רכב, תשלום ראשוני יפחית את גובה התשלומים החודשיים ואת הסכום הכולל שתשלמו כריבית על ההלוואה.

חשוב לדעת, כי גם לעניין הרכישה והמכירה של רכבים, העשויה להיות תהליך מתסכל שכולל גם אובדן כספים וגם לא מעט ריצות (למשל למכוני בדיקה), יש פתרון במקרה של בחירה לרכוש רכב: סוכנויות רכב כמו קאר אקספרס מציעות לא רק תהליך רכישה קצר, בטוח וקשוב לצרכים שלכם, אלא גם אפשרות של טרייד אין על הרכב הישן במחיר הוגן. המשמעות היא טיפול בכל היבטי החלפת הרכב שלכם תחת קורת גג אחת ובתוך זמן קצר.

 

איך בוחרים – רכישת רכב או ליסינג תפעולי או מימוני?

על מנת לבחור בין שתי האפשרויות, רכישת רכב או ליסינג לרכב, חשוב להבין מה צפויות להיות ההוצאות בכל אחת מהאלטרנטיבות, כלומר: לבחור את סוג הרכב שאתם מעוניינים לרכוש או לחכור, ולהבין מה יהיו העלויות ברכישת רכב כזה מיד ראשונה או שניה וכמה יעלה ליסינג מימוני או ליסינג תפעולי. בתהליך איסוף הנתונים, אל תשכחו להתייחס לבלאי ולהפסד הערך הצפוי – זוהי עלות אלטרנטיבית שהיא פחות מורגשת לאורך השנים אבל בהחלט נוכחת בעת המכירה של הרכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.