ישראל היום
צילום: יח"צ

נקמה בישראל היום? הליכוד מציע להפסיק לפרסם בעיתונים

ח"כ שלמה קרעי הגיש הצעת חוק להפסקת הפרסום הממשלתי בעיתונות המודפסת, ובניית אתר ייעודי לפרסום זה. ההצעה מגיעה בדיוק כשהיחסים בין ישראל היום לליכוד ונתניהו נמצאים בשפל
אלכסנדר כץ | (2)

אחרי הקרע בין הליכוד ובנימין נתניהו לבין ישראל היום, נראה שכעת מוגשת הנקמה. ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיש אמש הצעת חוק לעצירת הפרסום הממשלתי בעיתונים. הצעת החוק קובעת כי על משרד המשפטים יהיה להקים אתר אינטרנט ייעודי אליו יעבור הפרסום הממשלתי.

על פי נתונים של מכון המחקר של הכנסת, המדינה פרסמה ב-11 החודשים הראשונים של 2021 באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) בסכום של 217 מיליון שקלים, מהם הופנו 26 מיליון שקלים לעיתונות. אגב, מדובר על ירידה בפרסום בפרינט - לאחר שב-2017 למשל הושקע בפרסום בעיתונות כ-48 מיליון שקלים.

כמה פרסמה המדינה בשנת 2021 וכמה בעיתונים

הפרסום הממשלתי בעיתונות כולל קמפיינים שונים של משרדי הממשלה, גופים ממשלתיים ויחידות סמך, ובנוסף מודעות סטטוטוריות – כגון אלה של הוועדות המקומיות שפועלות בכפוף למשרד הפנים. על פי חוק, על המדינה לפרסם לציבור מידע בכלי התקשורת.  

באופן רשמי, טוען קרעי כי הפרסום בעיתונות הוא יקר ולא רלוונטי לרוב הציבור, ולכן יש צורך להסיט אותו לכלי אפקטיבי יותר – אתר אינטרנט מיוחד בו ירוכזו הקמפיינים הממשלתיים. בהצעתו של קרעי נכתב כי "ישנן הוראות רבות בחקיקה המטילות חובת פרסום מידע לציבור בכלי התקשורת, בעיקר בעיתונות הכתובה. בבסיס חובת הפרסום עומדת התפיסה שבנושאים מסוימים יש להביא מידע לידיעת הציבור כדי לאפשר לו להביע את עמדתו ולהשתמש במידע לצרכיו. אלא מה, חובה זו עולה לציבור מאות מיליוני שקלים בשנה, ויעילות הפרסום בעיתונות הכתובה על פני חלופות אחרות לא ברורה כלל וכלל. זמנים חדשים דורשים פעולות חדשות, וכיום, רוב ככל הציבור נגיש ונמצא ברשת האינטרנט".

ואולם, הטיימינג של ההצעה מגיע בתקופה רגישה ביחסים בין נתניהו ומפלגתו לבין העיתון בעל החשיפה הגדולה בישראל על פי סקר TGI – ישראל היום. מאז הקמתו של ישראל היום בקיץ 2007, הוא עמד לימינו של נתניהו, הן באופוזיציה עד 2009 והן כשנתניהו שימש כראש ממשלה עד לקיץ 2021. ואולם, היחסים הפכו לעכורים בין הצדדים, העורך הראשי בועז ביסמוט הודח לאחרונה מתפקידו, ובעיתון כבר מציגים חזית יותר לעומתית כלפי נתניהו.

נראה שהקו המערכתי עליו החליטו בעלי ישראל היום, ד"ר מרים אדלסון (אלמנתו של שלדון אדלסון המנוח, א"כ) יהיה הרבה יותר פרו-בנט ותומך בממשלה. הדבר הוביל לביקורת קשה בקרב אנשי תקשורת בולטים בימין, לצד חברי כנסת שהביעו את אכזבתם מכך שהעיתון הפך ל"שמאלני".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ומה היה עד היום? 24/02/2022 20:11
    הגב לתגובה זו
    מכספי המדינה...פלוס הפרסומים של גופים המקורבים לליכוד
  • 1.
    הליכוד זה מפלגת האתמול, שרצים ונוכלים רבים מסתובבים שם. (ל"ת)
    משה - חיפה 24/02/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.