לא רוצים חתול בשק: 6 טעויות נפוצות בבחירת משפיעני רשת
בטח יצא לכם לשמוע על קמפיינים של משפיעני מדיה חברתית. על הנייר, זה נשמע נפלא: הדור הצעיר הזה נמצא כל הזמן באינסטגרם ובפייסבוק, אז מה טוב יותר מאשר לתת קצת כסף למפורסמים שיכולים לייצר חשיפה להרבה מאוד קהל במעט מאוד כסף?
כך התאוריה. אחרי למעלה מ-400 פרויקטים בהם עסקתי, אני יכול לשתף שהפרקטיקה "קצת" יותר מורכבת. אחת התקלות הנפוצות ביותר, היא כשמנהל השיווק או המותג לא ממש יודע מה הוא קונה כשהוא מקבל רשימה של "משפיענים". קצת כמו מישהו שקונה מכונית מסוחר מכוניות משומשות, ולא טורח לבדוק מה יש מתחת למכסה המנוע. איך בודקים? אנחנו משתמשים במערכת לאיסור דאטה של עולם המשפיענים. אני למשל עושה שימוש ביומנז (Humanz), חברה שהוקמה על ידי צוות מפתחים בוגרי יחידת 8200.
אז אספנו לכם כמה טעויות קלאסיות של בבחירה של משפיענים.
1. גיאוגרפיה לא נכונה: הציעו לכם משפיען עם 70 אלף עוקבים. נפלא. אבל מאיפה העוקבים? אם המותג שלכם ישראלי ו"דחפו" לכם מישהו שרוב העוקבים שלו הם מארה"ב, כנראה שלא עשיתם עסקה ממש טוב.
2. מגדר לא נכון: דרך מצוינת עבור נשים, בעיקר נשים יפות, כדי לאסוף הרבה אוהדים, היא למשל הרבה תמונות עם ביקיני. אבל אז אתם צריכים לוודא מה המגדר של העוקבים. אם המוצר שאתם רוצים לקדם הוא מוצר לנשים, יכול להיות שכאשר אתם משלמים על "משפיענית" עם 70% אוהדים גברים, אתם קונים הרבה חשיפה לאנשים לא רלוונטיים.
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
70K עוקבים, קהל עוקבים ראשי באיטליה. ופה למשל 70% מהעוקבים גברים
3. גיל: להיות צעיר זה נפלא אבל לא כל המוצרים מכוונים לקהל צעיר. חשוב מאוד לבדוק מה הגיל של העוקבים, לראות שיש הלימה בין המותג לבין הקהל.
4. מעורבות: מעורבות, או בז'רגון המקצועי engagement, היא עדות לאיכות התוכן והחיבור עם הקהל. אם הקהל של "משפיען" לא מגיב לו - לייקים, תגובות, שיתופים וכו', רוב הסיכויים שהוא לא באמת משפיע עליהם.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
רוב העוקבים בגילאי 19-35. וגם: 50K עוקבים, רק 1% אנגייג'מנט
5. אוהדים מזויפים: אחת הבעיות הקשות של מנהלי שיווק היא שהם קונים סחורה פגומה. יש לא מעט "משפיענים" שמגדילים את כמות האוהדים שלהם באמצעות רכישת אוהדים פיקטיביים (לכאורה, לכאורה). אם יש למישהו אחוזים גבוהים של משתמשים פיקטיביים לכאורה (או חשודים ככאלה), זהו דגל אדום.
אחוז גבוה של עוקבים חשודים
6. מפרסם מותגים ללא אבחנה: איך מבדילים בין "משפיען" לבין מישהו שסתם מנסה להרוויח כסף על הגב של העוקבים שלו? שימו לב מה הוא מפרסם. למשל, אמא "משפיענית" שמפרסמת באותו החודש 3 מותגים שונים של תחליף מזון לתינוקות, היא מישהי שנהנית לקבל תשלום + מוצרים חינם. הרבה סלבס, למרות שהם מוכרים ופעמים רבות אהודים, נתפסים כלא אמינים כשזה מגיע לפרסום מוצרים. שווה לכם להציץ בתגובות של עוקבים ואוהדים על פוסטים קודמים שמכילים מסרים פרסומיים.
המהות של שיווק באמצעות אנשים, היא לשווק כמו פעם, מפה לאוזן, רק בכמויות גדולות. הסיבה ששיווק מפה לאוזן עובד, היא כי אנחנו מאמינים למי שמעביר לנו את המסר הפרסומי. קמפיינים באמצעות אנשים, אם נעשים טוב, יכולים לייצר תוצאות עסקיות נפלאות. אבל אם אין אמון מצד הלקוחות, מצד הקהל, מה הפואנטה? אם הקהל שלך מבין שעושים עליו סיבוב, על מה בעצם שילמת?
בעידן שבו יש הרבה טריקים ושטיקים דיגיטליים, חשוב לא לתת למספרים הגדולים לבלבל אותנו. 200 אנשים עם 5,000 חברים כל אחד, נשמע כמו חשיפה למיליון איש. המציאות יכולה להיות מאד שונה.
מה צריכים לעשות? לבחון לעומק האם האדם שמציעים לנו כדי לפרסם את המוצר שלנו באמת...
1. אוהב את המוצר - האם הוא משתמש בו ביום-יום או שזה עוד מוצר בשלל המוצרים שהוא מפרסם, לפעמים מבלי לדעת (הסוכן שלו מטפל בזה).
2. באמת אמין בעיני הקהל שלו, או שבכל פעם שהוא מעלה פוסט מסחרי, הקהל קופץ "אה, זו פרסומת! שילמו לך!"
3. רלוונטי לנו מבחינת הקהל שלו, כמו למשל גיל, מגדר, גיאוגרפיה, וכמובן, לא פיקטיבי.
אליאב אללוף הוא שותף בסוכנות המשפיענים 'לייק אנד שר מדיה אנושית'. בעבר הקים וניהל את רהב מדיה חברתית מקבוצת רן רהב יחסי ציבור וליווה כיועץ שיווק דיגיטלי למעלה מ-100 מותגים מובילים בישראל ובחו"ל. כיום כותב את הטור '3 דברים שלמדתי השבוע' שבקרוב יהפוך לספר. הרצאתו "מוח קונה, מוח מוכר" מסייעת לארגונים וחברות להבין איך צרכנים באמת חושבים.
- 6.מאיה 25/07/2019 00:11הגב לתגובה זוכתבה מעולה!! אין ספק שהתחום הזה פרוץ וחייבים להשתמש בבקרות כדי להבין אפקטיביות ורלוונטיות של המשפיענים למוצר ולקהל היעד
- 5.מויישלה 24/07/2019 16:47הגב לתגובה זולא עניין אותי שום דבר אחר. בטח לא השטויות שרשומות פה. אחלה בזזיים
- 4.מעניין 23/07/2019 16:08הגב לתגובה זולא פעם בחרתי משפענים שמכרו לי שלא ענו על הצורך שלי וראו את זה בחשיפה הנמוכה מסכימה שצריך לבדוק טוב לפני שבוחרים ובאמת לראות שעובדים עם מערכת עם מידע (כמו יומנז) ולא סתם כאלה שמוכרים בלי מידע שמגבה אותם
- 3.דניאל 23/07/2019 16:02הגב לתגובה זועם כמה שחופרים על התחום ועל הבעיתיות שלו, יש מקום לשיפור וצודק לגמרי
- 2.איש לא רלוונטי 23/07/2019 15:45הגב לתגובה זועסוק רק בלברבר ובחיים לא ניהל קמפיין בעצמו hands on
- בשיט הוא דווקא כן מבין (ל"ת)שירלי 25/07/2019 14:48הגב לתגובה זו
- 1.מיכאלה 23/07/2019 13:29הגב לתגובה זומציעה לבדוק טוב טוב מי המשפיעניות של לייק אנד שר ולברר על מי הן באמת משפיעות
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקוהאם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?
בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים
במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה.
מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו
חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.
פריים טיים ועוד
ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה
רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על
רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
