לא רוצים חתול בשק: 6 טעויות נפוצות בבחירת משפיעני רשת
בטח יצא לכם לשמוע על קמפיינים של משפיעני מדיה חברתית. על הנייר, זה נשמע נפלא: הדור הצעיר הזה נמצא כל הזמן באינסטגרם ובפייסבוק, אז מה טוב יותר מאשר לתת קצת כסף למפורסמים שיכולים לייצר חשיפה להרבה מאוד קהל במעט מאוד כסף?
כך התאוריה. אחרי למעלה מ-400 פרויקטים בהם עסקתי, אני יכול לשתף שהפרקטיקה "קצת" יותר מורכבת. אחת התקלות הנפוצות ביותר, היא כשמנהל השיווק או המותג לא ממש יודע מה הוא קונה כשהוא מקבל רשימה של "משפיענים". קצת כמו מישהו שקונה מכונית מסוחר מכוניות משומשות, ולא טורח לבדוק מה יש מתחת למכסה המנוע. איך בודקים? אנחנו משתמשים במערכת לאיסור דאטה של עולם המשפיענים. אני למשל עושה שימוש ביומנז (Humanz), חברה שהוקמה על ידי צוות מפתחים בוגרי יחידת 8200.
אז אספנו לכם כמה טעויות קלאסיות של בבחירה של משפיענים.
1. גיאוגרפיה לא נכונה: הציעו לכם משפיען עם 70 אלף עוקבים. נפלא. אבל מאיפה העוקבים? אם המותג שלכם ישראלי ו"דחפו" לכם מישהו שרוב העוקבים שלו הם מארה"ב, כנראה שלא עשיתם עסקה ממש טוב.
2. מגדר לא נכון: דרך מצוינת עבור נשים, בעיקר נשים יפות, כדי לאסוף הרבה אוהדים, היא למשל הרבה תמונות עם ביקיני. אבל אז אתם צריכים לוודא מה המגדר של העוקבים. אם המוצר שאתם רוצים לקדם הוא מוצר לנשים, יכול להיות שכאשר אתם משלמים על "משפיענית" עם 70% אוהדים גברים, אתם קונים הרבה חשיפה לאנשים לא רלוונטיים.
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
70K עוקבים, קהל עוקבים ראשי באיטליה. ופה למשל 70% מהעוקבים גברים
3. גיל: להיות צעיר זה נפלא אבל לא כל המוצרים מכוונים לקהל צעיר. חשוב מאוד לבדוק מה הגיל של העוקבים, לראות שיש הלימה בין המותג לבין הקהל.
4. מעורבות: מעורבות, או בז'רגון המקצועי engagement, היא עדות לאיכות התוכן והחיבור עם הקהל. אם הקהל של "משפיען" לא מגיב לו - לייקים, תגובות, שיתופים וכו', רוב הסיכויים שהוא לא באמת משפיע עליהם.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
רוב העוקבים בגילאי 19-35. וגם: 50K עוקבים, רק 1% אנגייג'מנט
5. אוהדים מזויפים: אחת הבעיות הקשות של מנהלי שיווק היא שהם קונים סחורה פגומה. יש לא מעט "משפיענים" שמגדילים את כמות האוהדים שלהם באמצעות רכישת אוהדים פיקטיביים (לכאורה, לכאורה). אם יש למישהו אחוזים גבוהים של משתמשים פיקטיביים לכאורה (או חשודים ככאלה), זהו דגל אדום.
אחוז גבוה של עוקבים חשודים
6. מפרסם מותגים ללא אבחנה: איך מבדילים בין "משפיען" לבין מישהו שסתם מנסה להרוויח כסף על הגב של העוקבים שלו? שימו לב מה הוא מפרסם. למשל, אמא "משפיענית" שמפרסמת באותו החודש 3 מותגים שונים של תחליף מזון לתינוקות, היא מישהי שנהנית לקבל תשלום + מוצרים חינם. הרבה סלבס, למרות שהם מוכרים ופעמים רבות אהודים, נתפסים כלא אמינים כשזה מגיע לפרסום מוצרים. שווה לכם להציץ בתגובות של עוקבים ואוהדים על פוסטים קודמים שמכילים מסרים פרסומיים.
המהות של שיווק באמצעות אנשים, היא לשווק כמו פעם, מפה לאוזן, רק בכמויות גדולות. הסיבה ששיווק מפה לאוזן עובד, היא כי אנחנו מאמינים למי שמעביר לנו את המסר הפרסומי. קמפיינים באמצעות אנשים, אם נעשים טוב, יכולים לייצר תוצאות עסקיות נפלאות. אבל אם אין אמון מצד הלקוחות, מצד הקהל, מה הפואנטה? אם הקהל שלך מבין שעושים עליו סיבוב, על מה בעצם שילמת?
בעידן שבו יש הרבה טריקים ושטיקים דיגיטליים, חשוב לא לתת למספרים הגדולים לבלבל אותנו. 200 אנשים עם 5,000 חברים כל אחד, נשמע כמו חשיפה למיליון איש. המציאות יכולה להיות מאד שונה.
מה צריכים לעשות? לבחון לעומק האם האדם שמציעים לנו כדי לפרסם את המוצר שלנו באמת...
1. אוהב את המוצר - האם הוא משתמש בו ביום-יום או שזה עוד מוצר בשלל המוצרים שהוא מפרסם, לפעמים מבלי לדעת (הסוכן שלו מטפל בזה).
2. באמת אמין בעיני הקהל שלו, או שבכל פעם שהוא מעלה פוסט מסחרי, הקהל קופץ "אה, זו פרסומת! שילמו לך!"
3. רלוונטי לנו מבחינת הקהל שלו, כמו למשל גיל, מגדר, גיאוגרפיה, וכמובן, לא פיקטיבי.
אליאב אללוף הוא שותף בסוכנות המשפיענים 'לייק אנד שר מדיה אנושית'. בעבר הקים וניהל את רהב מדיה חברתית מקבוצת רן רהב יחסי ציבור וליווה כיועץ שיווק דיגיטלי למעלה מ-100 מותגים מובילים בישראל ובחו"ל. כיום כותב את הטור '3 דברים שלמדתי השבוע' שבקרוב יהפוך לספר. הרצאתו "מוח קונה, מוח מוכר" מסייעת לארגונים וחברות להבין איך צרכנים באמת חושבים.
- 6.מאיה 25/07/2019 00:11הגב לתגובה זוכתבה מעולה!! אין ספק שהתחום הזה פרוץ וחייבים להשתמש בבקרות כדי להבין אפקטיביות ורלוונטיות של המשפיענים למוצר ולקהל היעד
- 5.מויישלה 24/07/2019 16:47הגב לתגובה זולא עניין אותי שום דבר אחר. בטח לא השטויות שרשומות פה. אחלה בזזיים
- 4.מעניין 23/07/2019 16:08הגב לתגובה זולא פעם בחרתי משפענים שמכרו לי שלא ענו על הצורך שלי וראו את זה בחשיפה הנמוכה מסכימה שצריך לבדוק טוב לפני שבוחרים ובאמת לראות שעובדים עם מערכת עם מידע (כמו יומנז) ולא סתם כאלה שמוכרים בלי מידע שמגבה אותם
- 3.דניאל 23/07/2019 16:02הגב לתגובה זועם כמה שחופרים על התחום ועל הבעיתיות שלו, יש מקום לשיפור וצודק לגמרי
- 2.איש לא רלוונטי 23/07/2019 15:45הגב לתגובה זועסוק רק בלברבר ובחיים לא ניהל קמפיין בעצמו hands on
- בשיט הוא דווקא כן מבין (ל"ת)שירלי 25/07/2019 14:48הגב לתגובה זו
- 1.מיכאלה 23/07/2019 13:29הגב לתגובה זומציעה לבדוק טוב טוב מי המשפיעניות של לייק אנד שר ולברר על מי הן באמת משפיעות
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
