הסטורי של אווה מול אברט
צילום: צילום מסך

היה כבר? "הסטורי של אווה" דומה למהלך "אברט" שזכה בקאן

2 המהלכים עושים שימוש בפלטפורמות חדשות כגון יוטיוב ואינסטגרם כדי להנגיש תוכן היסטורי מימי מלחמת העולם ה-2 לבני נוער. ההבדל, עם זאת נעוץ בתוכן ובנקודת המבט
משה בנימין | (2)
הפעם במדורנו המתגלגל ששואל את השאלה הנצחית המנקרת במוחם של אנשי קריאייטיב "היה כבר?" אנחנו שמים במוקד את "הסטורי של אווה" הפרויקט היומרני, המושקע וכן, המרגש, של מתי כוכבי ובתו מיה, יחד עם משרד הפרסום ליאו ברנט ומשווים אותו ל-Evert_45 - סיפורו של אברט, נער הולנדי בשנת 1945 המסופר כולו באמצעות VLOG ביוטיוב, מאחוריו עומדת חברת התקשורת ההולנדית KPN וסוכנות הקריאייטיב N=5.  "הסטורי של אווה" הוא מהלך תוכן אינסטגרמי מבוסס סטורי שבמסגרתו יונגש סיפורה של אווה היימן, ילדה יהודייה שגרה בעיר נאגיוואראד בהונגריה, וכתבה יומן אישי בשנת 1944, בתקופת שואת יהודי הונגריה. כמו שמכריז שילוט החוצות שקידם את המהלך שיעלה בערב יום השואה - סיפורה של אווה מוצג תחת ההנחה: "אם היה אינסטגרם לילדה בשואה". המהלך כולל סדרה בת עשרות פרקים - סרטוני וידאו - שיועלו באינסטגרם על פי היומן אותו כתבה, מבוימים ומשוחזרים באמצעות שחקנים, צוותי הפקה ואפילו ציוד צבאי שצולמו באוקראינה.  הדמיון בין שני המהלכים רב, אך עם זאת ל"סטורי של אווה" עדיין חיים משלו. Evert_45 לא מוכר מספיק לקהל הישראלי אך מדובר במהלך זוכה פרס הגראנד פרי בקטגוריית הבידור בפסטיבל קאן ליונס 2018 - תחנה שאליה מכוון גם המהלך של אווה - שעשוי להיתקל בקשיים מבחינת סיכויי הזכייה בגלל האופי הדומה.  בבסיסו, הרעיון בשני המהלכים, פועל תחת אותו הרציונל - להנגיש נושאים היסטוריים "כבדים" וכאובים לקהל הצעיר, הדור החדש, כדי לשמר את הזיכרון בתודעה באמצעים שבהם אותו קהל מכיר ואוהב - דיגיטל, מדיה חברתית, אינסטגרם וסטורי. בסיפורו של אברט, הנער ההולנדי יוצא עם אחיו קלאס לחפש אחר אחיהם הבכור יוריס. הדגש הוא על יוטיוב ולצידו חשבון אינסטגרם כמדיה משנית (על כך יעיד גם מספר העוקבים הנמוך). מסעם של שני האחים מצולם לכאורה כמעין יומן וידאו-סלפי של אברט, שבמהלכו הם נתקלים בחיילים גרמנים, מפציצים אוויריים, צנחנים ועוד.   
יומן היוטיוב של אברט מתוך האתר שהוקם עבור Evert_45 מן ההיבט הטכנולוגי של המדיה, שני המהלכים דומים במהותם. הסטייל דומה גם הוא, בכך שגם ב"אברט" וגם ב"אווה" הצילום והעריכה מתכתבים עם הדרך שבה נערים מעלךים תוכן בימים אלו, עם שילוב של שכבות טקסט, עריכה קליפית מהירה, שימוש פיצ'רים ייחודיים לפלטפורמה ועוד. עם זאת, ההבדל, וכשמדובר ביהודים זהו לא עניין קוסמטי, הוא בתוכן ובנקודת המבט. הסטורי של אווה מבוסס על סיפור אמיתי, כפי שנכתב ביומנה של הילדה. מנגד אברט הוא דמות בדיונית שנוצרה עבור המהלך וסיפוריו הם שילוב של עדויות של ותיקי מלחמת העולם השנייה ההולנדיים. אווה, לעומת אברט הנוצרי, היא יהודייה שמתארת את זוועות השואה ומציגה בסטורי שלה תסריט מתגלגל שחושף את השינויים בחייה, מנערה חופשיה עם שאיפות וחלומות למי שחייה הידרדרו באופן דרמטי עם הכיבוש הגרמני עד למותה באושוויץ.  

Eva.Stories Official Trailer

A post shared by Eva (@eva.stories) on

השיח סביב "הסטורי של אווה" עוד בטרם עלה לאוויר כבר מרקיע שחקים, תודות לחשיפה הרבה בעיתונות ובמדיה החברתית שהובילה ל-116 אלף עוקבים באינסטגרם. המהלך של אברט, שכאמור, כבר זכה בפרס הנחשב ביותר בקאן - גראנד פרי - הסתכם ב-1.3 מיליון דקות צפייה על ידי הקהל הצעיר בטווח זמן של 3 שבועות - כך על פי קייס סטאדי של סוכנות הקריאייטיב. בנוסף המהלך של אברט שולב באופן רשמי וממוסד בתכנית הלימודים ההולנדית במהלך 2018.   בשורה התחתונה, אם מסירים את הכובע הקטנוני שמחפש בציציות הקמפיין, דומה יותר או פחות, עצם העובדה שמהלך כזה נעשה לראשונה בישראל ומנגיש לראשונה את נושא השואה וזוועותיה לילדים שמבלים את זמנם בצפייה והעלאת סרטוני סטורי לאינסטגרם, בכלי המדיה שבהם הם "שורצים", היא דבר מבורך.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רחלי 01/05/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
    לדעתי
  • 1.
    מהלך ציני 29/04/2019 12:52
    הגב לתגובה זו
    מזלזלים בבני נוער שלא יכולים להתמודד עם מסר קצת יותר מורכב מאינסטוש ומזלזלים גם בשואה כי כל המהלך מכוון על ידי משרד הפרסום כדי לזכות בפרסים רק שעשו את זה כבר. באסה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.