הסטורי של אווה מול אברט
צילום: צילום מסך

היה כבר? "הסטורי של אווה" דומה למהלך "אברט" שזכה בקאן

2 המהלכים עושים שימוש בפלטפורמות חדשות כגון יוטיוב ואינסטגרם כדי להנגיש תוכן היסטורי מימי מלחמת העולם ה-2 לבני נוער. ההבדל, עם זאת נעוץ בתוכן ובנקודת המבט
משה בנימין | (2)
הפעם במדורנו המתגלגל ששואל את השאלה הנצחית המנקרת במוחם של אנשי קריאייטיב "היה כבר?" אנחנו שמים במוקד את "הסטורי של אווה" הפרויקט היומרני, המושקע וכן, המרגש, של מתי כוכבי ובתו מיה, יחד עם משרד הפרסום ליאו ברנט ומשווים אותו ל-Evert_45 - סיפורו של אברט, נער הולנדי בשנת 1945 המסופר כולו באמצעות VLOG ביוטיוב, מאחוריו עומדת חברת התקשורת ההולנדית KPN וסוכנות הקריאייטיב N=5.  "הסטורי של אווה" הוא מהלך תוכן אינסטגרמי מבוסס סטורי שבמסגרתו יונגש סיפורה של אווה היימן, ילדה יהודייה שגרה בעיר נאגיוואראד בהונגריה, וכתבה יומן אישי בשנת 1944, בתקופת שואת יהודי הונגריה. כמו שמכריז שילוט החוצות שקידם את המהלך שיעלה בערב יום השואה - סיפורה של אווה מוצג תחת ההנחה: "אם היה אינסטגרם לילדה בשואה". המהלך כולל סדרה בת עשרות פרקים - סרטוני וידאו - שיועלו באינסטגרם על פי היומן אותו כתבה, מבוימים ומשוחזרים באמצעות שחקנים, צוותי הפקה ואפילו ציוד צבאי שצולמו באוקראינה.  הדמיון בין שני המהלכים רב, אך עם זאת ל"סטורי של אווה" עדיין חיים משלו. Evert_45 לא מוכר מספיק לקהל הישראלי אך מדובר במהלך זוכה פרס הגראנד פרי בקטגוריית הבידור בפסטיבל קאן ליונס 2018 - תחנה שאליה מכוון גם המהלך של אווה - שעשוי להיתקל בקשיים מבחינת סיכויי הזכייה בגלל האופי הדומה.  בבסיסו, הרעיון בשני המהלכים, פועל תחת אותו הרציונל - להנגיש נושאים היסטוריים "כבדים" וכאובים לקהל הצעיר, הדור החדש, כדי לשמר את הזיכרון בתודעה באמצעים שבהם אותו קהל מכיר ואוהב - דיגיטל, מדיה חברתית, אינסטגרם וסטורי. בסיפורו של אברט, הנער ההולנדי יוצא עם אחיו קלאס לחפש אחר אחיהם הבכור יוריס. הדגש הוא על יוטיוב ולצידו חשבון אינסטגרם כמדיה משנית (על כך יעיד גם מספר העוקבים הנמוך). מסעם של שני האחים מצולם לכאורה כמעין יומן וידאו-סלפי של אברט, שבמהלכו הם נתקלים בחיילים גרמנים, מפציצים אוויריים, צנחנים ועוד.   
יומן היוטיוב של אברט מתוך האתר שהוקם עבור Evert_45 מן ההיבט הטכנולוגי של המדיה, שני המהלכים דומים במהותם. הסטייל דומה גם הוא, בכך שגם ב"אברט" וגם ב"אווה" הצילום והעריכה מתכתבים עם הדרך שבה נערים מעלךים תוכן בימים אלו, עם שילוב של שכבות טקסט, עריכה קליפית מהירה, שימוש פיצ'רים ייחודיים לפלטפורמה ועוד. עם זאת, ההבדל, וכשמדובר ביהודים זהו לא עניין קוסמטי, הוא בתוכן ובנקודת המבט. הסטורי של אווה מבוסס על סיפור אמיתי, כפי שנכתב ביומנה של הילדה. מנגד אברט הוא דמות בדיונית שנוצרה עבור המהלך וסיפוריו הם שילוב של עדויות של ותיקי מלחמת העולם השנייה ההולנדיים. אווה, לעומת אברט הנוצרי, היא יהודייה שמתארת את זוועות השואה ומציגה בסטורי שלה תסריט מתגלגל שחושף את השינויים בחייה, מנערה חופשיה עם שאיפות וחלומות למי שחייה הידרדרו באופן דרמטי עם הכיבוש הגרמני עד למותה באושוויץ.  

Eva.Stories Official Trailer

A post shared by Eva (@eva.stories) on

השיח סביב "הסטורי של אווה" עוד בטרם עלה לאוויר כבר מרקיע שחקים, תודות לחשיפה הרבה בעיתונות ובמדיה החברתית שהובילה ל-116 אלף עוקבים באינסטגרם. המהלך של אברט, שכאמור, כבר זכה בפרס הנחשב ביותר בקאן - גראנד פרי - הסתכם ב-1.3 מיליון דקות צפייה על ידי הקהל הצעיר בטווח זמן של 3 שבועות - כך על פי קייס סטאדי של סוכנות הקריאייטיב. בנוסף המהלך של אברט שולב באופן רשמי וממוסד בתכנית הלימודים ההולנדית במהלך 2018.   בשורה התחתונה, אם מסירים את הכובע הקטנוני שמחפש בציציות הקמפיין, דומה יותר או פחות, עצם העובדה שמהלך כזה נעשה לראשונה בישראל ומנגיש לראשונה את נושא השואה וזוועותיה לילדים שמבלים את זמנם בצפייה והעלאת סרטוני סטורי לאינסטגרם, בכלי המדיה שבהם הם "שורצים", היא דבר מבורך.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רחלי 01/05/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
    לדעתי
  • 1.
    מהלך ציני 29/04/2019 12:52
    הגב לתגובה זו
    מזלזלים בבני נוער שלא יכולים להתמודד עם מסר קצת יותר מורכב מאינסטוש ומזלזלים גם בשואה כי כל המהלך מכוון על ידי משרד הפרסום כדי לזכות בפרסים רק שעשו את זה כבר. באסה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.