מהלך מפתיע: גוגל עובדת על ad blocker משלה למובייל

גוגל הבינה שחוסמי הפרסומות אינם צפוים להיעלם, אלא להפך, והיעד הבא הוא מנגנון חסימת פרסומות בשליטתה שיסופק לגולשים המשתמשים בכרום במובייל, כך על פי הוול סטריט ג'ורנל
משה בנימין |
נושאים בכתבה גוגל פרסום

"אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". האם זה הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי התכנון של גוגל להשיק מערכת ad blocker משלה עבור גוגל כרום? על פי דיווחים בעולם, שמקורם בעיתון וול סטריט ג'ורנל, ענקית האינטרנט שבעצמה משמשת כחברת מדיה שבערוציה עובר רוב הפרסום הדיגיטלי בעולם, מפתחת מנגנון סינון וחסימת פרסומות עבור גרסת המובייל החדשה של גוגל כרום.

אמנם גוגל לא הובסה על ידי מערכות ה-ad blocker אך השימוש הגובר של מאות מיליונים מסביב לעולם במערכות חוסמות פרסום, לרבות פרסומות גוגל באתרים היא נושא שכל אתר תוכן מוביל בעולם נותן עליו את הדעת, יחד עם הפרטנרית המובילה של כל האתרים הללו - גוגל.

בשנים האחרונות המגמה בעולם אתרי התוכן התאפיינה בסוג של שקיפות עם תוקפנות - מסבירים לגולש שאתרי תוכן שמספקים תוכן בחינם, מתבססים כלכלית על פרסומות ולמעשה, חוסמי פרסומות, "הורגים" את המודל - מצב שלא יכול להימשך מבחינת הפאבלישרים. הפתרון המוצע הוא תוכן בתשלום במסגרת של מנוי חודשי או פר כתבות או הכנסת האתר לרשימה לבנה - Whitelist - מין הסכם בין הגולש לאתר שבמסגרתו הגולש מוכן לצפות בפרסומות באתר זה ללא חסימה בתמורה לתוכן.

כעת נראה שגוגל הבינה שחוסמי הפרסומות אינם צפוים להיעלם, אלא להפך, והיעד הבא הוא מנגנון חסימת פרסומות בשליטתה שיסופק לגולשים המשתמשים בכרום במובייל. המטרה של גוגל ברורה, כמו גם היתרונות הרבים שיש למהלך שכזה. בראש ובראשונה היא תוכל לחסום את זרימת הגולשים לחוסמי פרסומות שאינם בשליטתה ומנגד תוכל לשלוט בזרם הפרסומות שיופנו לגולשים וכך לחזק את כוחה מול האתרים - כוח, כוח ועוד כוח, וכסף, הרבה כסף. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.