ה"אד-בלוק" יגרום השנה ל-40 מיליארד ד' הפסדים; איך עולם הפרסום יתמודד עם זה?
עולם השיווק והפרסום בישראל עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. במקום פרסום הצהרות על החשיבות הרבה שבשילוב עולם הדיגיטל, חברות רבות כבר השכילו לשלב בין הטכנולוגיה האנליטית הממוחשבת לבין עולם הפרסום והשיווק האנושי. השיווק הפרסונלי מבוסס הנתונים האישיים מאפשר למפרסם לזהות ולאפיין את הצרכן ובכך להפוך את הפרסום עבורו לממוקד ואפקטיבי. מעבר לכך, השיווק הפרסונלי מקנה ללקוח את התחושה של יחס אישי גם במצב של שיווק המוני.
הממשקים בעולם הדיגיטלי של היום יודעים לעקוב אחרי הצרכן ולסמן את המידע שהוא צורך. למעשה, אפשר היום לדעת לא רק מי הוא האדם ומהו מצבו המשפחתי, אלא גם במה הוא מתעניין, מה הוא נוהג לרכוש ומהם תחביביו. היכולת להצליב את המידע האישי עם בסיס לקוחות החברה, יוצרת היכרות מסוג חדש בין המפרסם לקהל. המערכת המתקדמת יודעת להבדיל בין סוגי הלקוחות השונים ולהציע להם הצעות שונות בהתאם לצרכיהם. השיווק הפרסונלי הופך את הפרסום הקלאסי והכוללני למיושן ולא רלוונטי.
היתרון הגדול ביותר בשימוש בטכנולוגיית השיווק הפרסונלי עבור המפרסם היא בכך שהוא מגדיל משמעותית את אפקטיביות ודיוק הפרסום שלו ומונע בזבוז מיותר של תקציבים על פרסום לא ענייני. בטווח הארוך, ניתן יהיה להשפיע גם על הדרך בה הצרכן תופס את המותג דרך יצירת נתיב תקשורת חדש. ככל שהמידע הנאסף על הצרכן יהיה מקיף ומדויק יותר, כך יגדל הסיכוי לגרום לו לרכוש את המוצרים הרלוונטיים עבורו.
חסימת פרסומות אונליין היא מגמה שהחלה בשנת 2013 וצבירת התאוצה שלה קוראת תיגר על רשת האינטרנט כפלטפורמה לפרסום ושיווק מוצרים. כראייה, על פי נתונים של SAS, חברת האנליטיקה המובילה בעולם, נחשפו נתונים מדוח שנתי שפרסמו לאחרונה PageFair ו-Adobe ובו הוצגו נתונים לגבי השימוש בתוכנות חסימת פרסומות לצד העלויות המוערכות של הצגת פרסומות ברשת. התוצאה היא הערכת הסכומים המושקעים ברחבי העולם בפרסום לא רלוונטי שלעולם לא יגיע ולא יוצג למשתמשים.
מבחינה מספרית, השימוש בתוספים לחסימת פרסומות ברמה הגלובלית הביא בשנת 2015 להפסדי הכנסות של כ-22 מיליארד דולר, והצפי הוא שבשנת 2016 תקציב זה יגדל ליותר מ-40 מיליארד דולר של הפסדים. מספר המשתמשים בתוכנות לחסימת פרסומות בעולם גדל ב-41% בשנת 2015. 16% מכלל הגולשים בארה"ב חסמו פרסומות במהלך הרבעון השני של 2015. השימוש בתוכנות חסימת פרסומות בארה"ב גדל ב-48% בשנה שחלפה והגיע ל-45 מיליון משתמשים מידי חודש ברבעון השני של 2015. באירופה, באותה תקופה, חל גידול של 35% בשימוש בתוכנות אלה והגיע ל- 77 מיליון משתמשים מידי חודש. ברגע שחסימת הפרסומות הפכה זמינה גם במערכת ios9 החדשה, מכשירים ניידים נכנסו אף למשחק ומאפשרים חסימת פרסומות.
האפשרות היחידה העומדת בפני המפרסמים בכדי להתגבר על איום חסימת הפרסומות והגעה לקהל היעד, היא להקים רשת פרסומות פרטית המבוססת על איסוף נתונים מעמיק של הצרכן, שתבטיח את האיכות והרלוונטיות של הפרסומות. שילוב של מערכות טכנולוגיות מתקדמות בעולם השיווק והפרסום יוביל לשיפור ביצועים, חיסכון תקציבי ובסופו של דבר למקסום הפרסום של המוצר.
לצרכן הממוצע נמאס מעומס הפרסומות המאסיבי והמיושן, לכן הוא מעדיף להימנע לחלוטין מפרסומות ורואה בהן מטרד מציק ולא רלוונטי. ברגע שגופי המדיה, משרדי הפרסום והלקוחות המפרסמים יפנימו כי הפרסום הקלאסי ברשת מוביל לתוצאות שליליות ולהגברת השימוש של הצרכנים בחוסמי פרסומות ברשת, יוכל עולם הפרסום להתקדם ולהתפתח אל עבר השיווק הפרסונלי הממוקד והיעיל.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
