"בית דין שדה": על הזמר שכולם מזמרים עליו בפייסבוק
פרשת הזמר הידוע שקיים על פי החדש יחסי מין בהסכמה עם קטינה, מעלה שוב את הדיון בסוגיית איסור הפרסום, והתאמתה או חוסר התאמתה לעידן הרשתות החברתיות. שעות לאחר פרסום החשדות, נפוץ שמו של הזמר החשוד - שעל שמו ותמונתו (ועל כל שמות המעורבים ופרטי החקירה) הוטלו צו איסור פרסום - במאות סטטוסים ברשתות החברתיות, ומיד אחר כך בבלוגים שונים, בהם גם בלוג רכילות ידוע.
בבוקר שאחרי מתן צו איסור הפרסום, יודעים כבר רוב מוחלט של אוכלוסיית ישראל את שמו של הזמר החשוד. גם מי שאינו פעיל ברשתות החברתיות או נוהג לקרוא רכילויות, יכול לקבל את שמו של החשוד בהקשה של כמה מילות מפתח באלוהי המידע של העידן החדש - גוגל. המלך הוא עירום, ומפורסם.
מהו למעשה צו איסור פרסום? מבחינה משפטית, צו כזה ניתן מ-3 סיבות עיקריות: הגנה על קטינים, פגיעה בביטחון המדינה, חשש לפגיעה בהליכי חקירה של המשטרה, ושמירה על פרטיותו של אדם, במיוחד במקרה בו טרם הוגש נגדו כתב אישום, כמו במקרה דנן.
בשנים האחרונות, למדו הפרקליטים לעשות שימוש נרחב בבקשת צוי איסור פרסום ללקוחותיהם, כמעט בכל עניין ועניין. עו"ד אורי קינן, מבכירי ה"פליליסטים",
- פונקציה חדשה ב-mako: גרי ויתקין מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי
- בכיר בקבוצת קשת עומר ניצני פורש לאחר 22 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כי הוא "מייעץ לכל נאשם שמגיע אליי, להוציא צו איסור פרסום". באותו ראיון גם מודה עו"ד קינן כי "היום, יותר מתמיד, בית המשפט יאפשר בקלות יחסית, להוציא צו איסור פרסום. בתי המשפט מודעים לנזק שעלול להיגרם מחשיפה לא תקינה לתקשורת. כדאי מאוד להפנים מציאות זו".
בתי המשפט אם כן, מסכימים כמעט באורח גורף להוצאת צווי פרסום על מגוון פרשיות ואישים. הם נתלים, בין השאר, בהנחיות פרקליט המדינה (מס' 14.18) על איסור פרסום "לשם מניעת פגיעה חמורה בפרטיות"
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
ובמציאות: הכל פרוץ
אולם כל הדילמות המשפטיות והציבוריות הללו, מתנפצות אל מול המציאות של ימינו, זאת של רשתות חברתיות וסמארטפונים, שהופכות את צווי איסור הפרסום לחוכא ואטלולה, באופן גורף. הפייסבוק כבר מזמן הפך ל"בית דין שדה" של חשדות והאשמות, ועל כל סטטוס מוצדק על פיצרייה שמכרה או לא מכרה למוגבלים, יש 2 סטטוסים אחרים שמוציאים להורג (תקשורתית) אנשים על לא עוול בכפם מפאת מידע חסר או מגמתי (כמו במקרה של נהג האוטובוס והנוסעת עם עגלת הילדים) או מתוך נקמנות לשמה. כך למשל, מספר "המוצאים להורג" תקשורתית של בני זוג שרצו לנקום זה בזו או להפך, עולה מדי יום בטור הנדסי.
המציאות החברתית-מקוונת הזו מחייבת בחינה חדשה של נושא איסור הפרסום בתוך התקשורת החדשה. ביד אחת מקבל עיתונאי צו איסור פרסום גורף על שמו של חשוד מסוים, ובידו השנייה הוא מספר ל"חבריו" בפייסבוק את שמו המלא ופרטיו של החשוד, "בינינו בלבד". גם כלי התקשורת הממוסדים לא נמנעים לפרסם פרשיות ביטחוניות עליהן הוטל איפול, תחת הקריצה המתבקשת "לפי מקורות זרים".
האם צריך לבטל כליל את צווי איסור הפרסום? לא. בנימה אישית, מאוסה עלי גם טענתם של חלק מהבלוגרים לפיה הם למעשה אבירי חופש המידע, ויעשו הכל כדי להגן על הדמוקרטיה. מהיכרות אישית עם חלק מהם, אני יכול להעיד שהעיקרון היחיד המנחה אותם הוא מספר הכניסות לבלוג.
עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה הפשוטה שברוב המוחלט של המקרים, האורווה נסגרת לאחר שכל הסוסים ברחו מזמן. זו המציאות. ובמציאות זו, הסוסים הללו דוהרים באוטוסטראדת המידע ומפיצים מידע שחלקו נכון, חלקו מעוות לחלוטין, וחלקו פוגע בחפים מפשע. במציאות זאת, אין למדיניות מתן צווי איסור פרסום באופן גורף זכות קיום.
המדיניות של מתן צווי איסור פרסום, צריכה להשתנות לא מפני שחל שינוי כלשהו בכבוד האדם וחירותו, או בזכותו של הציבור לדעת או לא. היא צריכה להשתנות כי אנחנו השתנינו. בוקר טוב, התעוררו ותריחו את הקפה, או שפשוט תפתחו את הסמארטפון.
אורי רודריגז-גרסיא הוא יועץ תקשורת ושיווק עצמאי בחברת MEDIA UR
- 1.אורי, אתה יותר מצודק (ל"ת)שירלי 14/11/2013 14:38הגב לתגובה זו

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.