סיכום הרבעון הראשון בשוק הפרסום: 'מעריב' בירידה, הטלוויזיה מתאוששת
חדשות טובות לא בהכרח תשמעו פה. שוק הפרסום בעיתונות לא מצליח להתאושש, ואף צועד לאחור, לעומת זאת - הפרסום בטלוויזיה מתחיל להראות סימני התאוששות כאשר 3 זכייניות מסחריות רושמות עלייה במכירת דקות הפרסום, לעומת הרבעון המקביל ב-2012. כך עולה מבדיקה שערכה יפעת בקרת פרסום עבור אייס.
מהבדיקה עולה כי עיתון 'מעריב' שהחליף לפני כחצי שנה ידיים לאחר שנרכש על ידי מו"ל 'מקור ראשון' שלמה בן צבי, סובל מהירידה הגדולה ביותר בהיקף האינצ'ים לפרסום. ברבעון הראשון של 2012 הוקצו לפרסום 217,929 אינצ'ים בעיתון מקרליבך, לעומת 181,152 ברבעון המקביל השנה, דהיינו ירידה של 17%. להזכירכם, רק בימים האחרונים, כפי שפורסם לראשונה באייס, הוחלט לחלק את משכורות העובדים ל-2 חלקים, בשל מצוקה תקציבית קשה אצל בעלי העיתון.
יש לציין כי ברבעון הראשון של 2012 עוד הוציא העיתון את מוסף ז'ורנל בכל יום, ואילו ברבעון האחרון המוסף כבר היה שבועי.
אצל המתחרים המרים ב'ידיעות אחרונות', המצב אף הוא רגיש. העיתון הוביל ברבעון הראשון של 2012 באופן ניכר על מתחריו עם 341,844 אינצ'ים, אולם בתוך שנה רשם חדה של 10.5% וברבעון הראשון של השנה הסתפק בקצת יותר מ-306 אלף אינצ'ים.
למרות הקרב בינו לבין 'ישראל היום' בגזרת ה-TGI, שמוכרעת בשנתיים האחרונות לטובת העיתון של שלדון אדלסון, הרי שבגזרת האינצ'ים 'ידיעות' ממשיך להוביל בעיתונות היומית, גם על פני 'ישראל היום', שמצידו ממשיך לדהור עם עלייה של 7% בהיקף האינצ'ים לפרסום ברבעון הראשון של השנה, מול הרבעון המקביל אשתקד. ב-3 החודשים הראשון של השנה פורסמו בו 301,147 אינצ'ים, מול 281,319 לפני שנה.
גם 'הארץ' רשם עלייה, אם כי קלה מאד, בשנה האחרונה. ב-3 החודשים של 2012 פורסמו בו 166,272 אינצ'ים, ב-3 החודשים הראשונים של השנה - 168,546 אינצ'ים. ועדיין, גם בעיתון של עמוס שוקן המצב הכלכלי בכי רע, ובשנה האחרונה פיטר עשרות עובדים.
הגזרה הכלכלית ממשיכה לסעור, כאשר כל 3 המותגים המובילים רשמו ירידה. TheMarker מקבוצת 'הארץ', רשם ירידה של 11.5% בהיקף האינצ'ים לפרסום מ-82 אלף לכמעט 73 אלף. ב'גלובס' הירידה עמדה על 11.3% - מ-236 אלף ל-210 אלף אינצ'ים. 'כלכליסט' מקבוצת 'ידיעות אחרונות' רשם ירידה מינורית של 4% מ-149 אלף ברבעון ההראשון של 2012, ל-143,225 ברבעון הראשון של השנה.
בשוק הטלוויזיה: מגמת עלייה מעודדת
ומה קורה על המסך הקטן? שם המצב כנראה טיפה יותר טוב, אחרי שנתיים קשות במיוחד במדיה המובילה בהוצאה לפרסום בישראל. 3 זכייניות הטלוויזיה - 'ישראל 10' (ערוץ 10), 'רשת' ו'קשת', רשמו עלייה במספר דקות הפרסום ברבעון הראשון של 2013 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בערוץ 10 נרשמה העלייה הגבוהה ביותר, שעמדה על 18%, על רגע יציאתו מהמשבר הקשה בו היה שרוי בחלק האחרון של השנה שעברה. ברבעון הראשון של 2013 ניצל הערוץ 180 דקות ו-31 דקות לפרסום, עלייה של כ-26 שעות, מ-153 שעות ו-57 דקות לפרסום ברבעון הראשון של 2012.
הגידול השני בהיקפו נרשם אצל זכיינית ערוץ 2 'קשת' שרשמה גידול של כ-13%. ברבעון הראשון של 2012 מספר השעות לפרסום ב'קשת' עמד על 79 שעות ו-22 דקות, מול 89 שעות ו-40 דקות ברבעון הראשון של השנה. 'רשת' - הזכיינית שחולקת עם 'קשת' את ימי השידור בערוץ 2, רשמה עלייה קלה של 4% עם ניצול זמן אוויר לפרסום בהיקף של 125 שעות ו-28 דקות השנה, מול 120 שעות ו-50 דקות ב-3 החודשים הראשונים של 2012.
יש לציין כי הזכיינית 'רשת' משדרת 4 ימים ביום, כולל סוף שבוע, ואילו 'קשת' - 3 ימים. כך יוצא שמספר השעות בממוצע לכל יום ב'רשת' לאורך 3 החודשים הראשונים של 2013, עמד על 31 שעות, מול 29 שעות ו-40 דקות ל'קשת'.
כך יוצא בכל אופן, כי בערוץ 2 נרשמו ב-3 החודשים הראשונים של השנה 204 שעות ו-50 דקות ב-2 הזכייניות, מול 180 שעות ו-31 דקות כאמור בערוץ 10.
- 3.פיני 14/04/2013 12:13הגב לתגובה זוהתקשורת
- 2.הכל בידי אדם (ל"ת)שמיים 14/04/2013 10:27הגב לתגובה זו
- 1.הכל בשם שמיים ! (ל"ת)מבין עניין 14/04/2013 09:47הגב לתגובה זו