האם העסקים הקטנים יכולים להתמודד עם ריבית הבנקים
ניצן ארליך, יו"ר ועדת עסקים קטנים באיגוד לשכות המסחר, על התנהלות העסקים הקטנים אל מול הבנקים - האם אלה האחרונים יכולים לשרוד את העלת מרווחי הריבית?
לאחרונה פורסמו פרשנויות שהבנקים העלו את מרווחי הריבית למשקי הבית ולעסקים על מנת לפצותם על כך שהם לא מרוויחים בפיקדונות השקליים. כמובן שלעסקים הגדולים העלייה היא הנמוכה ביותר, אך לעסקים הקטנים העלייה היא בשיעורים גבוהים יותר, וברור מאליו שהשפעתה על התנהלותם העסקית גדולה ומשמעותית יותר. השאלה היא, האם יש דרכים להתמודד עם החלטה זו? התשובה היא בהחלט כן.
מניתוח האובליגו בעסקים רבים עולה, כי בעלי עסקים רבים אינם מודעים לכלל הביטחונות וההתחייבויות בחשבונם. בכדי להגן על עצמם, הבנקים מעדיפים לשעבד כמה שיותר בטחונות, ובמקרים רבים אף מעבר להתחייבות של העסק, ולפיכך יש לבצע בדיקה. ייתכן ויתגלה כי השעבודים, קרי הביטחונות, שלכם אכן גבוהים מההתחייבות שלכם לבנק.
כאשר סך הביטחונות של העסק גבוה, יש לנהל משא ומתן על הריביות וגם על היקף הביטחונות, ובמקרים רבים הבנק יעדיף להפחית את שיעור הריבית מאשר לאבד את העסק כלקוח. מומלץ לנהל משא ומתן גם על ריבית ההלוואה כמו גם על הריבית של מסגרת האשראי, שהרי אלו הן העמלות המשמעותיות ביותר בניהול חשבון. אבל יש פתרון נוסף והוא קבלת אשראי דרך קרנות הסיוע לעסקים.
בארץ קיימות כ-50 קרנות סיוע לעסקים. קרן הלוואות ללא ריבית, קרנות הסוכנות היהודית לסוגיהן (פועלות בעיקר בפריפריה בבאוכלוסיות חלשות), קרן קורת ובעיקר הקרן בערבות המדינה. כל הקרנות עובדות עם המערכת הבנקאית. בקרנות אלה הריבית ידועה וברורה. היא זולה באופן משמעותי מהריבית שהבנק גובה באשראי רגיל וישיר. בכלל הקרנות בארץ, הריביות נעות בין פריים 1.5 ועד מקסימום פריים 3.5 . מאחר שריבית הפריים נמוכה מאוד, שיעור הריביות הכולל עדיין נמוך מהריביות המוצעות בבנקים.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך כך, עדיף לעסקים להגיש בקשה לקבל הלוואה מהקרנות ובדרך זו לקבל אשראי, שלרוב הוא זול יותר מאשר האשראי שמציעים הבנקים. נכון שתהליכי הגשת הבקשות לקרנות ארוכות יותר ועלולות לקחת עד חודש וחצי, אבל כאשר מוסיפים למשוואה את עלות הריבית והביטחונות, רואים כי זו דרך מומלצת יותר. להגשת בקשה להלוואה באמצעות הקרנות מספר יתרונות משמעותיים:
- עסקים שיש להם שעבוד שוטף לבנק מסוים, בדרך כלל לא יכולות להגיש בקשת לבנק אחר, אך יכולות להגיש בקשה לקרנות ואף לקבל אישור להלוואה.
- הביטחונות המבוקשים על ידי הקרנות נמוכים עד 25% מגובה האשראי.
- בגלל השילוב שבין ערבות המדינה לפיקדון, החלטות האשראי קלות יותר הן למדינה והן לבנקים.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.