פסיקה שוחד משפט
צילום: Istock

התיקונים לחוק חדלות פירעון ישפרו את מצב הנושים ועלויות המימון

שי שמש |

תזכיר משרד המשפטים לתיקון חוק חדלות פירעון שצפוי לעבור בכנסת עד סוף השנה, יצמצם משמעותית את יכולתם של החייבים לגרור את הנושים משך שנים בהליכי הקפאת הליכים אינסופיים. השינויים יביאו בסופו של דבר לגידול משמעותי בהליכי הסדר תשלומים מול הנושים ולשיפור הסיכויים לגבות את כל החוב או החלק הארי ממנו. השינויים  ישפיעו לטובה על עליוית המימון קרי, על תנאי המימון שיעניקו הבנקים וחברות אשראי חוץ בנקאית ללווים.

התיקונים יאפשרו עיכוב ההליכים שהתאפשרה זמנית בקורונה, רק למי שיראה שפניו באמת להסדר, מה שבא  בלאזן את מעמדם של הנושים מול החייבים, ולהזיז המטוטלת בין החייב לנושה, מעט לכיוון הנושה. זאת בין היתר על ידי הגבלת תקופת הקפאת הליכים לתאגידים  לחודשיים מקסימום ולחייבים פרטיים עד 4.5 חודשים עד למינוי נאמן. בנוסף לפני שבית המשפט  יוציא צו להקפאת הליכים, החייב יצטרך להציג תמונה ריאלית  והגיונית להסדר עתידי וקרוב מול הנושים שיגובה על ידי דו"ח של רואה חשבון.

התיקונים גם מסייעים לעובדי התאגיד בכך שהחייב צריך להוכיח לבית המשפט שבמסגרת הסדר החוב הצפוי, הוא יוכל לכסות את החובות כלפי עובדיו כדי שאלה לא יצטרכו לקבל את שכרם מהביטוח הלאומי וכך להכביד יותר על קופת המדינה.

התיקונים החדשים יאפשרו למנהל ההסדר -  נציג בית המשפט שלא יוכל להתמנות בעתיד לנאמן לתאגיד החייב - לקבל בשלב מוקדם תמונה כלכלית של החייב על מנת להסיק האם יש סיכוי להבריא את התאגיד או שחייבים להתחיל בהליכי פירוק.  אם התיקונים ייכנסו לתוקף ניתן בפרק זמן קצר ומוגבל יחסית, להבין אם התאגיד או החייב הפרטי נקלעו לקושי תזרימי רגעי או שמא אין סיכוי להצילם.

הגבלת תקופת הקפאת ההליכים גם תמנע מהחייבים להבריח נכסים, למכור התאגיד או נכסי התאגיד במחירי הפסד וכף לפגוע ביכולתם של הנושים לגבות את חובם.  

התיקונים המוצעים מעניקים לנושים ולמנהל ההסדר, סמכויות חקירה נרחבות נגד החייבים ומקטינים את יכולתם של מנהל התאגיד או החייב,  להתנהל עצמאית תוך הסתרת המצב האמיתי של החברה או של החייב בפני הנושים. התיקונים גם מונעים מחייבים סדרתיים,  להגיש כל שנה בקשה חדשה להקפאת הליכים ונבדק  האם הוגשו הליכים כאלה שנה לפני הגשת בקשה חדשה.

מנתוני משרד המשפטים עולה כי במהלך כשנתיים וחצי מאז כניסתה לתוקף של הוראת השעה בעידן הקורונה ועד למלחמת ה-7 באוקטובר, רק כ-40 אחוזים מהתאגידים שהגישו בקשה להקפאת הליכים הגיעו בסופו של דבר להסדר עם הנושים ורק 29% מהחייבים הפרטיים הגיעו להסדר .  כתוצאה מכך החלק העיקרי של החוב 60-70% לא נגבה, מה שהשפיע לרעה על סיכויי הלווים (הבנקים, חברות אשראי חוץ בנקאיות) לגבות ההלוואות ולכסות האשראי, מה שהשליך לרעה על תנאי המימון העתידיים של תאגידים הפרטיים.

מאז חקיקת חוק חדלות הפירעון החייב יכל למשוך הליכי ההקפאה לתקופה בלתי מוגבלת ויכל לאיים על החייבים כי אם לא יסכימו להליך ולהסדר תשלומים חד צדדי לטובת החייבים, הם לא יראו את הכסף ואז הנושה יהיה חייב להגיע להסדר גרוע שטמן בחובו ויתור על חלק גדול מהחוב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

החייבים והנושים מנהלים מלחמת חתול ועכבר:  הנושה רוצה לשים את ידו  על כספי ונכסי החייב ואילו החייב מנסה להעלים הכספים והנכסים,  במטרה להגיע להסדר שיכלול הקטנות החוב. לכן, משרד עורכי דין שיפעל מהר ובחוכמה לטובת הנושה, יצליח לשים יד על אותם כספים ונכסים ויכך יהיה לו מנוף משמעותי על החייב.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.