פסיקה שוחד משפט
צילום: Istock

התיקונים לחוק חדלות פירעון ישפרו את מצב הנושים ועלויות המימון

שי שמש |

תזכיר משרד המשפטים לתיקון חוק חדלות פירעון שצפוי לעבור בכנסת עד סוף השנה, יצמצם משמעותית את יכולתם של החייבים לגרור את הנושים משך שנים בהליכי הקפאת הליכים אינסופיים. השינויים יביאו בסופו של דבר לגידול משמעותי בהליכי הסדר תשלומים מול הנושים ולשיפור הסיכויים לגבות את כל החוב או החלק הארי ממנו. השינויים  ישפיעו לטובה על עליוית המימון קרי, על תנאי המימון שיעניקו הבנקים וחברות אשראי חוץ בנקאית ללווים.

התיקונים יאפשרו עיכוב ההליכים שהתאפשרה זמנית בקורונה, רק למי שיראה שפניו באמת להסדר, מה שבא  בלאזן את מעמדם של הנושים מול החייבים, ולהזיז המטוטלת בין החייב לנושה, מעט לכיוון הנושה. זאת בין היתר על ידי הגבלת תקופת הקפאת הליכים לתאגידים  לחודשיים מקסימום ולחייבים פרטיים עד 4.5 חודשים עד למינוי נאמן. בנוסף לפני שבית המשפט  יוציא צו להקפאת הליכים, החייב יצטרך להציג תמונה ריאלית  והגיונית להסדר עתידי וקרוב מול הנושים שיגובה על ידי דו"ח של רואה חשבון.

התיקונים גם מסייעים לעובדי התאגיד בכך שהחייב צריך להוכיח לבית המשפט שבמסגרת הסדר החוב הצפוי, הוא יוכל לכסות את החובות כלפי עובדיו כדי שאלה לא יצטרכו לקבל את שכרם מהביטוח הלאומי וכך להכביד יותר על קופת המדינה.

התיקונים החדשים יאפשרו למנהל ההסדר -  נציג בית המשפט שלא יוכל להתמנות בעתיד לנאמן לתאגיד החייב - לקבל בשלב מוקדם תמונה כלכלית של החייב על מנת להסיק האם יש סיכוי להבריא את התאגיד או שחייבים להתחיל בהליכי פירוק.  אם התיקונים ייכנסו לתוקף ניתן בפרק זמן קצר ומוגבל יחסית, להבין אם התאגיד או החייב הפרטי נקלעו לקושי תזרימי רגעי או שמא אין סיכוי להצילם.

הגבלת תקופת הקפאת ההליכים גם תמנע מהחייבים להבריח נכסים, למכור התאגיד או נכסי התאגיד במחירי הפסד וכף לפגוע ביכולתם של הנושים לגבות את חובם.  

התיקונים המוצעים מעניקים לנושים ולמנהל ההסדר, סמכויות חקירה נרחבות נגד החייבים ומקטינים את יכולתם של מנהל התאגיד או החייב,  להתנהל עצמאית תוך הסתרת המצב האמיתי של החברה או של החייב בפני הנושים. התיקונים גם מונעים מחייבים סדרתיים,  להגיש כל שנה בקשה חדשה להקפאת הליכים ונבדק  האם הוגשו הליכים כאלה שנה לפני הגשת בקשה חדשה.

מנתוני משרד המשפטים עולה כי במהלך כשנתיים וחצי מאז כניסתה לתוקף של הוראת השעה בעידן הקורונה ועד למלחמת ה-7 באוקטובר, רק כ-40 אחוזים מהתאגידים שהגישו בקשה להקפאת הליכים הגיעו בסופו של דבר להסדר עם הנושים ורק 29% מהחייבים הפרטיים הגיעו להסדר .  כתוצאה מכך החלק העיקרי של החוב 60-70% לא נגבה, מה שהשפיע לרעה על סיכויי הלווים (הבנקים, חברות אשראי חוץ בנקאיות) לגבות ההלוואות ולכסות האשראי, מה שהשליך לרעה על תנאי המימון העתידיים של תאגידים הפרטיים.

מאז חקיקת חוק חדלות הפירעון החייב יכל למשוך הליכי ההקפאה לתקופה בלתי מוגבלת ויכל לאיים על החייבים כי אם לא יסכימו להליך ולהסדר תשלומים חד צדדי לטובת החייבים, הם לא יראו את הכסף ואז הנושה יהיה חייב להגיע להסדר גרוע שטמן בחובו ויתור על חלק גדול מהחוב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

החייבים והנושים מנהלים מלחמת חתול ועכבר:  הנושה רוצה לשים את ידו  על כספי ונכסי החייב ואילו החייב מנסה להעלים הכספים והנכסים,  במטרה להגיע להסדר שיכלול הקטנות החוב. לכן, משרד עורכי דין שיפעל מהר ובחוכמה לטובת הנושה, יצליח לשים יד על אותם כספים ונכסים ויכך יהיה לו מנוף משמעותי על החייב.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.