זו המתקפה שעלולה להוביל למפולת חדה בוול סטריט
בשבוע שעבר הסיפור החם ביותר בארה"ב הוא הפריצה ל"ענן" של חברת אפל ופרסום תמונות הערום של כוכבות הוליווד. עם כל הכבוד לחשיבות השמירה על פרטיותן של נשים מפורסמות, הסיפור האמיתי כאן הוא הצורך ההכרחי בעיבוי מערך אבטחת המידע בחברות הגדולות בארה"ב. אחרי הכל, אם באפל נפלה השלהבת, גם חברות קטנות ומתוחכמות פחות חשופות למתקפת סייבר של האקרים שעלולה להוביל למפולת בוול סטריט.
הסיפור הגדול כאן הוא התלות של החברות הגדולות בתחום הפיננסים והטכנולוגיה בהמשך התפתחותו של תחום המסחר האלקטרוני הכולל תשלומים מקוונים המוגנים לכאורה בסיסמאות השומרות על פרטי תשלום של מיליוני לקוחות של החברות הגדולות בעולם. ברמה של שוק ההון, מדובר כאן בסיכון ממשי שעלול לגרור גל של ירידות שערים חדות בדומה לאירועי קיצון אחרים כמו אסונות טבע מהותיים או פיגועי טרור אסטרטגיים או לחלופין משבר האשראי. כל זאת בשל הסיכון לאובדן אמון הצרכנים בשימוש באמצעים אלקטרוניים.
אפל התכוונה להציג השבוע במקביל להשקת האייפון 6 מערכת תשלומים מקוונים באמצעות הסלולאר בשיתוף עם החברות ויזה, מאסטר קארד ואמקס. ההשקה של אפשרות תשלום ישירה באמצעות חשבון אפל העושה שימוש באותו ענן היא כרגע בעייתית בלשון המעטה. באפל יודעים כי חלק מהמשתמשים פשוט יימנעו משימוש באפליקציה הזו שנראה כרגע בצדק כי היא לא מאובטחת מספיק בדיוק כמו התמונות האינטימיות של כוכבות הוליווד.
במאמר מוסגר, המערכת היחידה שטרם הצליחו לפרוץ היא המערכת של בלקברי שנמצאת עדיין בשימוש פעיל בעיקר אצל מנהיגים, פוליטיקאים ואנשי ביטחון ברחבי העולם. לא מן הנמנע כי המשך השימוש במכשירי בלקברי וברשת שלה יזכה לעדנה מחודשת כמכשירים היחידים שאת הרשת שלהם עדיין לא הצליחו לפרוץ.
- מתקפת סייבר משביתה את הייצור במפעלי יגואר-לנדרובר
- חשבון ה-X של מרכז גיוס של המשטרה נפרץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב אבטחת המידע אצל חברות גדולות בוול סטריט לא נראה מעודד - איביי, טארגט, ג'יי פי מורגן והום דיפו כבר דיווחו על פרצות אבטחה חמורות שנוצלו על ידי האקרים. כשאצל כל אחת מהחברות נחשפו פרטיהם האישיים של מיליוני לקוחות. ככלל, חברות גדולות כאלה עם תקציבי ענק לאבטחת מידע אינן מצליחות להתמודד עם האקרים שיכולים מן הסתם לפרוץ ולחבל באתרים של חברות בינוניות וקטנות נוספות, הדבר שקול לתאונת שרשרת רבת משתתפים שבה כל אחד יכול להיפגע.
לפגיעה הישירה של ההאקרים בחברות יש גם השפעה נוספת בדמות ההכרח להעלות את ההוצאות על אבטחת מידע. ב-2013 החברות המובילות בארה"ב השקיעו באבטחת מידע כ-50 מיליארד דולר. ב-2014 הסכום הזה חייב יהיה לעמוד על כ-70 מיליארד דולר כשאת ההפרש הזה, מוטב לחברות שישקיעו בתבונה בטכנולוגיות חדשות על מנת ליצור אתרים בטוחים יותר.
עם זאת, בשלב הנוכחי עלייה בהוצאות האבטחה אינה מהווה משקולת על החברות הגדולות שמחויבות כרגע להציג למשקיעים ולציבור הלקוחות שלהן הגדלה באמצעי הביטחון והאבטחה מפני פריצות סייבר על למנוע הישנות שלהן בעתיד. הפיתרון של הגברת אמצעי האבטחה אינו מספיק. מדינות חייבות להטיל סנקציות ולהגיע להסכמות משותפות על מנת למנוע הישנות של תקיפות כאלה, בינתיים הדבר לא קורה בהתאם למתיחות בין סין, רוסיה וארה"ב אך הלחץ הדיפלומטי חייב להימשיך למניעה של מתקפת סייבר שכל העולם יצא מופסד ממנה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
הכותב הוא מומחה למסחר בוול סטריט ומנכ"ל מוריס גרופ
- 4.האנלייזר 11/09/2014 13:40הגב לתגובה זוהבעיה היא שהשרת של אפל לא חסם את הנסיונות המרובים לפצח את הסיסמה, אנחנו לא מדברים על חשבון אחד. מדובר בפיצוח פשוט למדי שדורש סך הכל פרצת אבטחה פשוטה בה אין מגבלת נסיונות להכנסת הסיסמה. אל תדבר שטויות אם אתה לא מבין מה אתה אומר
- 3.חושב שהוא צודק 11/09/2014 08:39הגב לתגובה זוהוא צודק, לא לוקחים את האיום הזה מספיק ברצינות. מה יעשו בארה"ב אם יקומו בבוקר לחשבונות בנק ריקים? זה יכול ליצור אפקט דומינו
- 2.מהת׳דפוק 09/09/2014 19:25הגב לתגובה זועוד אפס שלא מבין כלום, אף אחד לא פרץ לאפל פרצו לחשבון של איזו בלונדינית סתומה שנתנה את הסיסמא שלה כמו השם של הכלב שלה שזה ממש מצריך להיות מדען אטום לגלות
- 1.נודניק. ואם תיפול פצצת אטום גם תהיה מפולת. מה אמרת (ל"ת)שמעון 09/09/2014 13:24הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
