אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק רוצה שטסלה תשקיע בסטארטאפ הבינה מלאכותית שלו

בסקר שערך מאסק ב-X והצביעו בו 750,000 משתמשים, 69% מהם הצביעו בעד ההשקעה ב-xAI. מה היתרון בהשקעה כזו עבור טסלה והאם חברת רכב שמשקיעה בסטארטאפ היא דבר חריג?
אדיר בן עמי | (1)

למנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, יש רעיון חדש. הוא רוצה שיצרנית הרכבים החשמליים שלו תשקיע 5 מיליארד דולר בסטארט-אפ הבינה המלאכותית שגם בבעלותו xAI. על מנת לבדוק את הרעיון, מאסק פרסם סקר ב-X (טוויטר לשעבר) בו הצביעו יותר מ-750,000 אנשים, כאשר 69% מהקולות היו בעד ההשקעה.

מאסק ציין כי על מנת שזה יקרה, נדרש אישור הדירקטוריון כמו גם אישורים רגולטוריים. בנוסף, סביר להניח שרבים מהמשתמשים שהצביעו הם בכלל לא בעלי מניות בטסלה. 

הסטרט-אפ של אילון מאסק גייס לאחרונה 6 מיליארד דולר, מה שנתן ל-xAI שווי של 24 מיליארד דולר. הערכות שווי של חברות פרטיות נוטות לעלות עם כל סבב גיוס. 5 מיליארד דולר שאולי טסלה תשקיע צפויים לתת לה בעלות על בין 10% ל-15% מ-xAI.

 

היתרון בהשקעה 

היתרון העיקרי של טסלה בהשקעה כזו הוא בעלות על חלק מעסק בינה מלאכותית שעושה דברים הקשורים ל-AI שטסלה לא עושה. פרויקט הבינה המלאכותית העיקרי של טסלה קשור למכוניות, כאשר החברה משתמשת במחשוב מבוסס AI על מנת לאמן את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה .השקעה ב-xAI היא פשוט דרך נוספת שבה טסלה יכולה להפיק תועלת מההצלחה הפוטנציאלית של xAI בפיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI).

נושא הבינה המלאכותית בטסלה ובאילו פרויקטים של AI החברה צריכה להמשיך להשקיע, היו במרכז העניינים במשך זמן מה לאחר שמאסק אמר בינואר שהוא רוצה להחזיק במניות טסלה עם זכות הצבעה בשיעור של 25%, מה שיתן לו יכולת לשמר פרויקטים של בינה מלאכותית בתוך יצרנית ה-EV. מאסק שולט כיום בכ-20% ממניות טסלה כולל האופציות שברשותו.

יתכן מאוד שיעד ה-25% של מאסק היה מעט מופרך. היזם כבר הקים את xAI וסיפורים על מהנדסים שבחרו לעבוד בחברת ה-AI שלו על פני טסלה, בנוסף לכך שטסלה העבירה הזמנות שבבים מאנבידיה ל-xAI התרבו מאז. מאסק אף התייחס לכך בשיחת הרווחים של יצרנית הרכבים החשמליים.

לפי מאסק, "המהנדסים רוצים לעבוד על AGI (בינה מלאכותית כללית) ולא על בעיות ספציפיות הקשורות לטסלה. הם לא התכוונו להגיע לטסלה בכל מקרה", אמר היזם. בנוגע לשבבים של אנבידיה, אמר מאסק כי לטסלה אין מקום להפעיל את השבבים ולכן זה היה בזבוז של ההון של החברה. "זה לא היה לבחור את xAI על פני טסלה, מרכזי הנתונים של טסלה היו פשוט מלאים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

השקעות של חברות רכב בסטארטאפים אינן דבר נדיר. לדוגמה, פורד ואמזון השקיעו בסטארטאפ הרכבים החשמליים ריביאן. עם זאת, במקרה של פורד, ההשקעה הייתה הגיונית יותר, מכיוון שמדובר בחברת רכב שהשקיעה בחברת רכבים חשמליים, ולא בחברת רכב שמשקיעה בשירותים כמו ChatGPT.

 

הבינה המלאכותית בחברת ה-EV

טסלה מכנה את עצמה חברת רובוטיקה ו-AI. יחד עם תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה, טסלה מאמנת רובוטים דמויי אדם בעזרת המודלים שלה, אותם היא מתכוונת להתחיל למכור בשנים הקרובות. אנליסט וודבוש, דן איבס, ציין כי פוטנציאל ה-AI של טסלה נאמד בעד טריליון דולר. עם זאת, כיום, חוץ ממכירות של תוכנת הנהיגה האוטונמית, אותן טסלה לא חשפה, רוב ההכנסות של טסלה מגיעות עדיין ממכירת רכבים.

בנוגע לשאלה האם טסלה יכולה להרשות לעצמה את ההשקעה הזו, לפי הדוחות האחרונים שלה נראה שכן. החברה סיימה את הרבעון השני עם יותר מ-30 מיליארד דולר במזומן. האם מדובר בניצול טוב של המזומנים או לא זה כבר המשקיעים ווול-סטריט צריכים להחליט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 25/07/2024 06:09
    הגב לתגובה זו
    רוב השווי של טסלה זה חלומות אז צריך להמשיך למכור חלומות עד שהמציאות תגבר על החלום
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 39.36%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


לאי צ'ינגדה נשיא טייוואן (X)לאי צ'ינגדה נשיא טייוואן (X)

טייוואן מגדילה את תקציב הביטחון: 40 מיליארד דולר נוספים בצל האיום הסיני

מהלך היסטורי של הנשיא לאי צ'ינגדה שמבטא חשש גדול מאוד מתקיפה סינית; נראה שלחברות הביטחוניות "אין מה לדאוג" מהסיכוי להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה; וגם - יחסי סין-טייוואן: מאיפה הכל התחיל ולאן זה הולך?

רן קידר |

העולם עמוס בעימותים. קצב ההתחמשות הביטחונית גדל ולמרות הפסקות האש אצלנו וייתכן שבקרוב גם בין רוסיה לאוקראינה, יש זירות נפיצות ומסוכנות מאוד. הזירה שנחשבת הכי רגישה היא סין מול טייוואן. סין טוענת שהאי שלה ולא מקבלת את עצמאותו ושולחת מסרים וגם כוחות לאזור. טייוואן "חיה" תחת החסות האמריקאית. האינטרס האמריקאי באזור, הוא השבבים. טייוואן היא הספקית האיכותית והגדולה בעולם לשבבים שהם חומרי הגלם הכי חשובים לעולם הטכנולוגיה. אבל למרות האינטרס האמריקאי, סין לא מוותרת. בדרך המתיחות מול יפןו גם גוברת -יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין והזירה הזו הופכת לכזו שעלולה להוביל למלחמה גדולה. 

כל העולם במירוץ חימוש גדול, כשתוכנית של טייוואן היא להגדיל את התקציב הביטחוני ב-40 מיליארד דולר שישמשו לחיזוק משמעותי של היכולות ההגנתיות של המדינה. מדובר בתוספת ייעודית שפרוסה על פני שמונה שנים, בין 2026 ל-2033, וצפויה להוות תשתית לתכניות רכש חוץ, פיתוח מערכות מתקדמות. ההחלטה פורסמה היום על ידי נשיא טייוואן, לאי צ'ינג-טה (Lai Ching-te), במסגרת נאום שנשא בפני הפרלמנט, והיא משקפת שינוי אסטרטגי עמוק בהתמודדות עם האיומים הגיאופוליטיים. להרחבה: האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים.

ההחלטה מגיעה בתקופה מתוחה במיוחד, כשהאי הדמוקרטי נמצא במוקד של עימות גיאו-פוליטי הולך ומחריף מול סין, הרואה בטייוואן חלק משטחה הריבוני. הנשיא לי הדגיש כי "שום מדינה לא תהיה מחויבת יותר להגנת טייוואן מאשר טייוואן עצמה", תוך שהוא מדלג על פרטים לגבי מקורות המימון המיועדים. הציטוט הזה משקף גישה של עצמאות אסטרטגית, אך גם תלות מובהקת בשותפויות בינלאומיות, במיוחד עם ארצות הברית, שמספקת את רוב הנשק המתקדם לטייוואן. מאז כהונתו של לי, שהחלה במאי 2024, נרשמה עלייה בפעילות צבאית סינית סביב האי, כולל תרגילים ימיים נרחבים וחדירות תכופות למרחב האווירי.

התקציב החדש אינו מבודד; הוא חלק ממגמה רחבה יותר של חיזוק כוחות המגן. בשנים האחרונות, טייוואן השקיעה בפיתוח יכולות אסימטריות, כמו רחפנים קטנים וטילים נגד אוניות, שמאפשרות התמודדות עם כוח צבאי עליון כמו זה של סין. ההודעה על התקציב מגיעה על רקע דיונים בארצות הברית על סיוע נוסף לטייוואן, כולל חבילות נשק בשווי מיליארדי דולרים, שמטרתן לאזן את הכוחות באזור.

תקציב ביטחוני מורחב ויעדים שאפתניים

התקציב המיוחד יתוסף לתקציב הביטחון השנתי של טייוואן, ויהיה מיועד למימון פרויקטים רבי־שנים, כולל רכישת נשק מארצות הברית ופיתוח מערכת הגנה אווירית מקומית מתקדמת בשם T-Dome. מערכת זו צפויה לשלב שכבות הגנה שונות נגד מטוסים, טילים, רחפנים ואיומים מתקדמים נוספים, ותתבסס על שילוב של אמצעים מקומיים ואמריקאיים. T-Dome, בהשראת מערכת "כיפת ברזל" הישראלית, תשמש כמגן ראשון בקו ההגנה, ותאפשר לטייוואן להגן על נכסים קריטיים כמו מפעלי ייצור השבבים של TSMC, שמהווים כ-90% משוק השבבים העולמי המתקדמים.