אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק רוצה שטסלה תשקיע בסטארטאפ הבינה מלאכותית שלו

בסקר שערך מאסק ב-X והצביעו בו 750,000 משתמשים, 69% מהם הצביעו בעד ההשקעה ב-xAI. מה היתרון בהשקעה כזו עבור טסלה והאם חברת רכב שמשקיעה בסטארטאפ היא דבר חריג?
אדיר בן עמי | (1)

למנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, יש רעיון חדש. הוא רוצה שיצרנית הרכבים החשמליים שלו תשקיע 5 מיליארד דולר בסטארט-אפ הבינה המלאכותית שגם בבעלותו xAI. על מנת לבדוק את הרעיון, מאסק פרסם סקר ב-X (טוויטר לשעבר) בו הצביעו יותר מ-750,000 אנשים, כאשר 69% מהקולות היו בעד ההשקעה.

מאסק ציין כי על מנת שזה יקרה, נדרש אישור הדירקטוריון כמו גם אישורים רגולטוריים. בנוסף, סביר להניח שרבים מהמשתמשים שהצביעו הם בכלל לא בעלי מניות בטסלה. 

הסטרט-אפ של אילון מאסק גייס לאחרונה 6 מיליארד דולר, מה שנתן ל-xAI שווי של 24 מיליארד דולר. הערכות שווי של חברות פרטיות נוטות לעלות עם כל סבב גיוס. 5 מיליארד דולר שאולי טסלה תשקיע צפויים לתת לה בעלות על בין 10% ל-15% מ-xAI.

 

היתרון בהשקעה 

היתרון העיקרי של טסלה בהשקעה כזו הוא בעלות על חלק מעסק בינה מלאכותית שעושה דברים הקשורים ל-AI שטסלה לא עושה. פרויקט הבינה המלאכותית העיקרי של טסלה קשור למכוניות, כאשר החברה משתמשת במחשוב מבוסס AI על מנת לאמן את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה .השקעה ב-xAI היא פשוט דרך נוספת שבה טסלה יכולה להפיק תועלת מההצלחה הפוטנציאלית של xAI בפיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI).

נושא הבינה המלאכותית בטסלה ובאילו פרויקטים של AI החברה צריכה להמשיך להשקיע, היו במרכז העניינים במשך זמן מה לאחר שמאסק אמר בינואר שהוא רוצה להחזיק במניות טסלה עם זכות הצבעה בשיעור של 25%, מה שיתן לו יכולת לשמר פרויקטים של בינה מלאכותית בתוך יצרנית ה-EV. מאסק שולט כיום בכ-20% ממניות טסלה כולל האופציות שברשותו.

יתכן מאוד שיעד ה-25% של מאסק היה מעט מופרך. היזם כבר הקים את xAI וסיפורים על מהנדסים שבחרו לעבוד בחברת ה-AI שלו על פני טסלה, בנוסף לכך שטסלה העבירה הזמנות שבבים מאנבידיה ל-xAI התרבו מאז. מאסק אף התייחס לכך בשיחת הרווחים של יצרנית הרכבים החשמליים.

לפי מאסק, "המהנדסים רוצים לעבוד על AGI (בינה מלאכותית כללית) ולא על בעיות ספציפיות הקשורות לטסלה. הם לא התכוונו להגיע לטסלה בכל מקרה", אמר היזם. בנוגע לשבבים של אנבידיה, אמר מאסק כי לטסלה אין מקום להפעיל את השבבים ולכן זה היה בזבוז של ההון של החברה. "זה לא היה לבחור את xAI על פני טסלה, מרכזי הנתונים של טסלה היו פשוט מלאים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

השקעות של חברות רכב בסטארטאפים אינן דבר נדיר. לדוגמה, פורד ואמזון השקיעו בסטארטאפ הרכבים החשמליים ריביאן. עם זאת, במקרה של פורד, ההשקעה הייתה הגיונית יותר, מכיוון שמדובר בחברת רכב שהשקיעה בחברת רכבים חשמליים, ולא בחברת רכב שמשקיעה בשירותים כמו ChatGPT.

 

הבינה המלאכותית בחברת ה-EV

טסלה מכנה את עצמה חברת רובוטיקה ו-AI. יחד עם תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה, טסלה מאמנת רובוטים דמויי אדם בעזרת המודלים שלה, אותם היא מתכוונת להתחיל למכור בשנים הקרובות. אנליסט וודבוש, דן איבס, ציין כי פוטנציאל ה-AI של טסלה נאמד בעד טריליון דולר. עם זאת, כיום, חוץ ממכירות של תוכנת הנהיגה האוטונמית, אותן טסלה לא חשפה, רוב ההכנסות של טסלה מגיעות עדיין ממכירת רכבים.

בנוגע לשאלה האם טסלה יכולה להרשות לעצמה את ההשקעה הזו, לפי הדוחות האחרונים שלה נראה שכן. החברה סיימה את הרבעון השני עם יותר מ-30 מיליארד דולר במזומן. האם מדובר בניצול טוב של המזומנים או לא זה כבר המשקיעים ווול-סטריט צריכים להחליט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 25/07/2024 06:09
    הגב לתגובה זו
    רוב השווי של טסלה זה חלומות אז צריך להמשיך למכור חלומות עד שהמציאות תגבר על החלום
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

ג'ון סבינו מנכ"ל לייבפרסון; קרדיט: אתר החברהג'ון סבינו מנכ"ל לייבפרסון; קרדיט: אתר החברה

לייבפרסון מזנקת 20% לאחר שהכתה את הקונצנזוס והעלתה תחזיות

החברה הכתה את התחזיות, הן מבחינת ההכנסות והן מבחינת שיעור ההפסד למניה; המנכ"ל ג'ון סבינו הכריז על הרחבת השימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית ל-20% מהשיחות בפלטפורמה ועל עלייה בתחושת היציבות של לקוחות, והחברה העלתה את תחזית ההכנסות השנתית ל-240 מיליון דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה לייבפרסון

חברת לייבפרסון LivePerson Inc 1.33%   מפתחת פלטפורמות השיחה והבוטים מבוססי בינה מלאכותית, עולה בכ-20% לאחר שהציגה ברבעון השלישי של 2025 תוצאות טובות מהצפוי. לאחר שנה של צעדי התייעלות עמוקים ומיקוד מחודש בפעילות הליבה, החברה דיווחה על הפסד נקי של 2.76 דולר למניה, לעומת צפי להפסד של 3.30 דולר, והכנסות של כ-60 מיליון דולר, ירידה שנתית של 19% אך מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 57 מיליון דולר. הרווח המתואם לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) עמד על 4.8 מיליון דולר, גבוה מהציפיות ומהתחזית הפנימית של החברה לרבעון.

המנכ"ל ג'ון סבינו תיאר את הרבעון כ-"נקודת מפנה" עבור החברה, לאחר השלמת הסכם מימון מחדש של החוב והמשך מהלכי קיצוץ הוצאות. “השלמנו מהלך מימון מחדש ששחרר את החששות מצד לקוחות ושותפים, וההתייעלות כבר ניכרת בשיפור תזרים המזומנים,” אמר סבינו. “הטון בשיחות עם הלקוחות משתנה ואנחנו חוזרים לשולחן כאופציה יציבה ואטרקטיבית.” 

 החברה ציינה כי היא חתמה על 28 עסקאות חדשות במהלך הרבעון, עם עלייה של 14% בערך העסקאות הכולל בהשוואה לרבעון הקודם, תוך גידול ניכר בפעילות במגזרי רגולציה וביטוח. יתרת המזומנים בסוף הרבעון הסתכמה ב־107 מיליון דולר.

התייעלות סביב ה-AI והשקת מוצר חדש

סבינו הדגיש את ההתקדמות ביישום בינה מלאכותית גנרטיבית בפלטפורמת החברה, וציין כי "כמעט 20% מכלל השיחות במערכת כבר מבוצעות כיום באמצעות מודלים גנרטיביים". בנוסף, הכריזה לייבפרסון על השקת Conversation Simulator, מוצר חדש שמאפשר הכשרה ובדיקה של סוכני AI וסוכנים אנושיים לפני כניסתם לפעולה אמיתית. 

 לפי החברה, נתוני השימוש הראשוניים מצביעים על קיצור של 30% בזמן ההכשרה של סוכנים אנושיים ועל צמצום של 50% במשך הזמן הדרוש לבדוק ולכוונן בוטים AI. המוצר החדש משתלב גם במערכת Google Cloud מרקטפלייס של הענן של גוגל, והחברה נמצאת בשותפות מתרחבת עם גוגל, הכוללת אינטגרציה עם שירות RCS והשקת Copilot Translate המבוסס על Gemini 2.5.