אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק רוצה שטסלה תשקיע בסטארטאפ הבינה מלאכותית שלו

בסקר שערך מאסק ב-X והצביעו בו 750,000 משתמשים, 69% מהם הצביעו בעד ההשקעה ב-xAI. מה היתרון בהשקעה כזו עבור טסלה והאם חברת רכב שמשקיעה בסטארטאפ היא דבר חריג?
אדיר בן עמי | (1)

למנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, יש רעיון חדש. הוא רוצה שיצרנית הרכבים החשמליים שלו תשקיע 5 מיליארד דולר בסטארט-אפ הבינה המלאכותית שגם בבעלותו xAI. על מנת לבדוק את הרעיון, מאסק פרסם סקר ב-X (טוויטר לשעבר) בו הצביעו יותר מ-750,000 אנשים, כאשר 69% מהקולות היו בעד ההשקעה.

מאסק ציין כי על מנת שזה יקרה, נדרש אישור הדירקטוריון כמו גם אישורים רגולטוריים. בנוסף, סביר להניח שרבים מהמשתמשים שהצביעו הם בכלל לא בעלי מניות בטסלה. 

הסטרט-אפ של אילון מאסק גייס לאחרונה 6 מיליארד דולר, מה שנתן ל-xAI שווי של 24 מיליארד דולר. הערכות שווי של חברות פרטיות נוטות לעלות עם כל סבב גיוס. 5 מיליארד דולר שאולי טסלה תשקיע צפויים לתת לה בעלות על בין 10% ל-15% מ-xAI.

 

היתרון בהשקעה 

היתרון העיקרי של טסלה בהשקעה כזו הוא בעלות על חלק מעסק בינה מלאכותית שעושה דברים הקשורים ל-AI שטסלה לא עושה. פרויקט הבינה המלאכותית העיקרי של טסלה קשור למכוניות, כאשר החברה משתמשת במחשוב מבוסס AI על מנת לאמן את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה .השקעה ב-xAI היא פשוט דרך נוספת שבה טסלה יכולה להפיק תועלת מההצלחה הפוטנציאלית של xAI בפיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI).

נושא הבינה המלאכותית בטסלה ובאילו פרויקטים של AI החברה צריכה להמשיך להשקיע, היו במרכז העניינים במשך זמן מה לאחר שמאסק אמר בינואר שהוא רוצה להחזיק במניות טסלה עם זכות הצבעה בשיעור של 25%, מה שיתן לו יכולת לשמר פרויקטים של בינה מלאכותית בתוך יצרנית ה-EV. מאסק שולט כיום בכ-20% ממניות טסלה כולל האופציות שברשותו.

יתכן מאוד שיעד ה-25% של מאסק היה מעט מופרך. היזם כבר הקים את xAI וסיפורים על מהנדסים שבחרו לעבוד בחברת ה-AI שלו על פני טסלה, בנוסף לכך שטסלה העבירה הזמנות שבבים מאנבידיה ל-xAI התרבו מאז. מאסק אף התייחס לכך בשיחת הרווחים של יצרנית הרכבים החשמליים.

לפי מאסק, "המהנדסים רוצים לעבוד על AGI (בינה מלאכותית כללית) ולא על בעיות ספציפיות הקשורות לטסלה. הם לא התכוונו להגיע לטסלה בכל מקרה", אמר היזם. בנוגע לשבבים של אנבידיה, אמר מאסק כי לטסלה אין מקום להפעיל את השבבים ולכן זה היה בזבוז של ההון של החברה. "זה לא היה לבחור את xAI על פני טסלה, מרכזי הנתונים של טסלה היו פשוט מלאים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

השקעות של חברות רכב בסטארטאפים אינן דבר נדיר. לדוגמה, פורד ואמזון השקיעו בסטארטאפ הרכבים החשמליים ריביאן. עם זאת, במקרה של פורד, ההשקעה הייתה הגיונית יותר, מכיוון שמדובר בחברת רכב שהשקיעה בחברת רכבים חשמליים, ולא בחברת רכב שמשקיעה בשירותים כמו ChatGPT.

 

הבינה המלאכותית בחברת ה-EV

טסלה מכנה את עצמה חברת רובוטיקה ו-AI. יחד עם תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה, טסלה מאמנת רובוטים דמויי אדם בעזרת המודלים שלה, אותם היא מתכוונת להתחיל למכור בשנים הקרובות. אנליסט וודבוש, דן איבס, ציין כי פוטנציאל ה-AI של טסלה נאמד בעד טריליון דולר. עם זאת, כיום, חוץ ממכירות של תוכנת הנהיגה האוטונמית, אותן טסלה לא חשפה, רוב ההכנסות של טסלה מגיעות עדיין ממכירת רכבים.

בנוגע לשאלה האם טסלה יכולה להרשות לעצמה את ההשקעה הזו, לפי הדוחות האחרונים שלה נראה שכן. החברה סיימה את הרבעון השני עם יותר מ-30 מיליארד דולר במזומן. האם מדובר בניצול טוב של המזומנים או לא זה כבר המשקיעים ווול-סטריט צריכים להחליט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 25/07/2024 06:09
    הגב לתגובה זו
    רוב השווי של טסלה זה חלומות אז צריך להמשיך למכור חלומות עד שהמציאות תגבר על החלום
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?

המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא לקראת סיום השנה, ה-S&P 500 מתקרב ל-7,000 נקודות, והמשקיעים בוחנים את המשך מדיניות הריבית של הפד לצד מעבר הדרגתי מהובלת מניות הטכנולוגיה לסקטורים אחרים

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית. 


מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.


מדיניות הפד במוקד

על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.


נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.


למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת

בריז'יט בארדו, שחקנית, זמרת ופעילה למען בעלי חיים, נפטרה בגיל 91 בביתה בטולון שבצרפת, לאחר אשפוז ממושך בשל מחלה קשה. הון אישי מוערך בכ-65 מיליון דולר בסמוך למותה, בעיקר מקריירת קולנוע, מוזיקה, ספרים והשקעות נדל"ן כמו וילה לה מדראג בסן-טרופז ולה קסטלה בקאן שנמכרה ב-2020 תמורת 6 מיליון אירו. מוסד בריז'יט בארדו אישר את פטירתה, וציין כי היא נותרה פעילה עד ימיה האחרונים בקידום הגנת בעלי חיים, כולל קמפיין נגד ציד צבאים באירופה.

בארדו נולדה ב-28 בספטמבר 1934 בפריז למשפחה בורגנית קתולית שמרנית, עם אב שהיה מהנדס ובעל מפעל. ילדותה עברה בדירה מרווחת בת שבעה חדרים באזור ה-16, אך כללה קשיים כמו אמבליופיה בעין שמאל שפגעה בראייתה. היא למדה ריקוד בלט בקונסרבטוריון של פריז משנת 1949 תחת בוריס קניאזב, והחלה לדגמן בגיל 15 במגזינים כמו "אל" ו"ג'רדן דה מוד", מה שהוביל לכריכה ראשונה ב-1950.

קריירת המשחק שלה התחילה ב-1952 בתפקידים קטנים בסרטים כמו "משוגע על אהבה" ו"מנינה, הנערה בביקיני", אך הפריצה הגיעה ב-1956 עם "והאל ברא את האישה" בבימויו של בעלה הראשון רוג'ר ודים. הסרט, שהציג דמות נשית עצמאית ומשוחררת מינית בעיירה שמרנית, הרוויח 4 מיליון דולר בארצות הברית בלבד – הסכום הגבוה ביותר לסרט זר עד אז – ו-8.5 מיליון דולר בעולם כולו. בארדו קיבלה עבורו שכר של כ-75 אלף דולר, סכום נכבד לתקופה בה שחקניות מובילות הרוויחו פחות מ-100 אלף דולר לסרט. הסרט נאסר בכמה מדינות ונגנה על ידי ועדה קתולית, אך הפך אותה לכוכבת בינלאומית והוביל להצלחות נוספות. ב-1957 כיכבה ב"לה פריזיאן" שהכניס 2 מיליון דולר, וב-1958 ב"לילה שמיים נפלו" וב"במקרה של צרה" שהגיעו יחד ל-13 מיליון צופים בצרפת.

בשיאה, בשנות ה-50 וה-60, בארדו השתתפה ב-47 סרטים, בהם "בבט הולכת למלחמה" מ-1959 שהיה הרביעי הנצפה ביותר בצרפת עם 4 מיליון כרטיסים, ו"האמת" מ-1960 שהגיע למועמדות לאוסקר לסרט זר והכניס 3 מיליון דולר. עבור "רקדו איתי" ב-1959 קיבלה 200 אלף דולר, שיא אישי באותה תקופה. סרטים כמו "ויווה מריה!" מ-1965, בבימויו של לואי מאל, זכו להצלחה מסחרית עם 5 מיליון צופים בצרפת והכנסות של 6 מיליון דולר, והובילו למועמדות לפרס באפט"א. בסך הכל, קריירת הקולנוע שלה הניבה לה הכנסות מצטברות של כ-10 מיליון דולר עד פרישתה ב-1973 בגיל 38, כולל חוזים עם אולפנים כמו MGM וקולומביה. היא הופיעה גם בסרטים אמריקאים כמו "שאלאקו" מ-1968 לצד שון קונרי, שהכניס 2.5 מיליון דולר, אך סירבה להצעות מהוליווד כדי להישאר בצרפת.

בריז'ט בארדו, מתוך עמוד היוטיוב הרשמי של השחקנית/זמרת
בריז'ט בארדו, בשיא הקריירה - קרדיט: מתוך עמוד היוטיוב הרשמי של השחקנית/זמרת

במקביל למשחק, בארדו פיתחה קריירת שירה שהוסיפה להכנסותיה. היא הוציאה מעל 60 שירים, כולל אלבומים כמו "בריז'יט בארדו שרה" מ-1963 שמכר 200 אלף עותקים בצרפת, ו"בוני וקלייד" מ-1968 עם סרז' גינסבורג שהגיע למקום ראשון במצעדים והכניס כמיליון דולר ממכירות. סינגלים כמו "לה סוליי" מ-1966 ו"נואה או סוליי" מ-1970 מכרו מאות אלפים, והיא המשיכה להקליט עד 1986, כולל גרסה מחודשת ל"ז'ה ט'יים... מואה נון פלו" שמכרה 500 אלף עותקים ב-2006. הכנסותיה ממוזיקה הסתכמו בכ-5 מיליון דולר, בעיקר משיתופי פעולה עם מלחינים צרפתים ואיטלקים.