רוי שיינמן
צילום: שלומי יוסף

הישראלית שתרוויח מהתקלה במערכות של קראודסטרייק שמשביתה ארגונים ברחבי העולם

החברה הישראלית שצפויה לקבל הכרה רחבה יותר בזכות הפשלה בקראודסטרייק
רוי שיינמן | (7)

חברת הסייבר המובילה CrowdStrike (קראודסטרייק) פרסמה התרעה על בעיה מהותית במערכות שלה שמשפיעה על מערכות Windows ובמקרים רבים גורמת גם לקריסתה. משתמשים ברחבי העולם וכן בארץ מקבלים הודעת שגיאה על מסך כחול שבו כתוב שצריך לעשות Recovery.

 

תקלה בקראודסטרייק - השבתה של רבבות מערכות בעולם

המערכת פגעה במוסדות וארגונים רבים גם בארץ, לרבות בבנק ישראל. עם זאת, חשוב להדגיש - לא מדובר בהתקפת סייבר, אלא בתקלה במנגנון האבטחה שגרם בעצם להשבתה של המערכות, זה כמו להגיד שהמגן הפך לתוקף. סוג של שער עצמי.

על רקע התקלה, חברות תעופה כמו דלתא יונייטד ואמריקן איירליינס דיווחו על עוצר טיסות; בנקים ברחבי העולם דיווחו על תקלות בשימוש בשירותים ובמערכות שלהם, גם הבורסה בלונדון הושפעה מהתקלה הזו, אתרים ברחבי העולם, גופי שידור ולמעשה בכל תחום, יש תקלות ונפילות של אתרים.

 

האם תהיה קפיצה בביצועים ובמניה של סנטינל וואן?

המתחרה הגדולה של קראודסטרייק שנסחרת בשווי של 84 מיליארד דולר היא סנטינל וואן הישראלית שנסחרת ב-6.3 מיליארד דולר - הדגשנו מספר פעמים בחודשים האחרונים את הפוטנציאל של החברה במיוחד כשמשווים אותה לקראודסטרייק המובילה בתחום. 

הפשלה של קראודסטרייק זו ההזדמנות של סנטינל וואן. קראודסטרייק תסבול מלקוחות כועסים, אולי צורך לפצות אותם ופגיעה קשה באמון של המערכת שנתפסה כמובילה בשוק. ארגונים יעדיפו לפזר סיכונים וסנטינל וואן צפויה ליהנות מכך. 

תומר וינגרטן, מנכ"ל סנטינל וואן - הפשלה של קראודסטרייק היא הזדמנות לסנטינל וואן

סנטינל וואן תעבור, להערכת האנליסטים, תוך רבעון או שניים לרווח. ההכנסות שלה בקצב של חמישית מההכנסות של קראודסטרייק המובילה בתחום והיא צומחת בקצב שעולה על זה של קראודסטרייק. מנגד, היא נסחרת בפחות מעשירית מהשווי של קראודסטייק. אפשר להסתכל על זה אחרת - קראודסטרייק במכפיל מכירות של כ-20 (על מכירות שנה הבאה, סנטינל וואן על כ-5-6.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"סנטינל וואן נסחרת בתמחור חסר עמוק"

דיברנו השבוע עם האנליסט הבכיר אייל שאול מ TD Cowen שהמליץ על סנטינל וואן - "

"סנטינל וואן וקראודסטרייק מתחרות ראש בראש, האסטרטגיה מאוד דומה. אם נסתכל על הרכישות שסנטינל עשתה בשנים האחרונות אפשר לחשוב שקראודסטרייק מחקה אותה, אבל אני לא חושב כך. שתי החברות מנסות לבסס את עצמן כספקיות פלטפורמה. בשוק שעובר קונסולידציה לא מופרך לחשוב שחלק מהשחקניות הגדולות מסתכלות גם על סנטינל. אנחנו חושבים שנכון להיום החברה נסחרת בחסר עמוק".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קצת צניעות 21/07/2024 09:17
    הגב לתגובה זו
    רוצים להגן על תחנות WIN? תתחילו בחיפוש "2FA ארגוני" בגוגל. במקביל יש לנהל גישה והרשאות, כאשר מיקרוסופט עצמה תכבוש את המאוכזבים מקראודסטרייק.
  • 5.
    לא לגעת אחרי הסמטוכה שעשו שם בARR בדיווחים כספיים (ל"ת)
    Bill Hwang 19/07/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה הסימבול של סנסיטל וואן (ל"ת)
    19/07/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
  • S (ל"ת)
    dw 19/07/2024 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בני 19/07/2024 13:43
    הגב לתגובה זו
    מילא בארץ אבל בעולם מאכזב מאד לדעת את העובדה המצערת הזו.
  • 2.
    תודה לכם בזכותכתם התחלתי את היום עם בוטה של כסף (ל"ת)
    בוחטה 19/07/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צחי 19/07/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
    תזמון מושלם לכתבה הקודמת עליהם מה-17 ליולי.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".