אנבידיה בשיא חדש - הביקוש לשבבי AI ממשיך לזנק
ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA CORP עולה ב-3% וממשיכה ליהנות מהציפיות לדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית. בכירים בטסלה וב-HP Enterprise תרמו גם הם לעליות היום וציינו את יצרנית השבבים כספקית הדומיננטית בשיגעון הבינה המלאכותית.
מניית אנבידיה עולה למחיר של 1,200 דולר, לאחר שסיימה גם את יום המסחר אמש (שלישי) בעליות של 1.3%. החברה צפויה להשלים את פיצול המניה שלה של 1 ל-10 ביום שישי הקרוב, דבר שצפוי לדחוף גם כן את המניה מעלה.
יצרנית השבבים קבעה שיאים חדשים בימים האחרונים לאחר שהמנכ"ל ג'נסן הואנג הכריז בסוף השבוע על תוכניות עבור שבב ה-Blackwell Ultra בשנת 2025 ופלטפורמת הדור הבא Rubin שתושק ב-2026. קיימים עדיין סימנים רבים לביקוש החזק לשבבים של אנבידיה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, סיפק לאחרונה פרטים נוספים עבור הרכישה המתוכננת של שבבי אנבידיה על ידי יצרנית הרכבים החשמליים. לפי הדיווחים, מאסק ביקש מאנבידיה להעביר שבבים חדשים קודם לרשת החברתית שבבעלותו X ולסטרטאפ הבינה המלאכותית שלו xAI לפני טסלה.
בפוסט שפרסם ב-X ציין מאסק כי לטסלה לא היה שום מפעל שהיה צריך את השבבים בזמן המשלוחים ואמר כי הוא מצפה שטסלה תרכוש השנה שבבים נוספים מאנבידיה בשווי של בין 3 ל-4 מיליארד דולר, וכי עלות השבבים מייצגת כשני שלישים מהעלות של בניית תשתית לאימון מודלים של בינה מלאכותית עבור רכבים חשמליים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוול-סטריט חוששים מהתחרות הגוברת
חדשות טובות עבור תחום הבינה המלאכותית ואנבידיה הגיעו גם מ-HP Enterprise, שציינה בדוחותיה האחרונים ביקוש חזק לשרתי AI המופעלים על ידי שבבי H100 מהדור הנוכחי של אנבידיה. בנוסף, כשנשאל מנכ"ל HP, אנטוניו נרי, האם הוא צופה כי מתחריה של אנבידיה יקחו ממנה נתח שוק משמעותי בעתיד, הוא נשמע סקפטי.
"היום, בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, המובילה בשוק היא אנבידיה. על סמך זה בנינו את האסטרטגיה שלנו ואת מה שאנחנו מציעים", אמר נרי. "יש מערכות חדשות שיגיעו ב-2025 ואולי יהיו להן סוגים שונים של שבבים, אבל נכון לעכשיו אנחנו עובדים רק עם אנבידיה."
בכל זאת, נדמה כי התחרות של אנבידיה רק גדלה. האחרונה היא החברה הטייוואנית Kneron, סטארט-אפ שבבי בינה מלאכותית בתמיכת קוואלקום, שהשיקה ביום רביעי את מוצר ה-KNEO 330 שלה. המוצר החדש עובד באופן שונה ממודלי AI מבוססי ענן, המופעלים לרוב על ידי שבביה של אנבידיה עתירי האנרגיה. ה-KNEO 330 עוצב בצורה כזו שהוא צורך פחות חשמל בהרצת מודלים של בינה מלאכותית.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד לפני החברה הטייוואנית, לאחרונה דווח גם כי סופטבנק היפנית נמצאת במגעים לרכישת מפתחת שבבי הבינה המלאכותית הבריטית Graphcore. חברת Graphcore מכרה בעיקר חומרה לסטארט-אפים של בינה מלאכותית המעוניינים לאמן מודלים בעלות נמוכה יותר. החברה הוערכה בעבר ב-2.8 מיליארד דולר, אך עסקה עם מיקרוסופט נפלה וגרמה לחברה להתמודד עם הפסדים הולכים וגדלים. רכישת מפתחת השבבים הבריטית עשויה להיות הצעד הראשון בתוכנית גדולה יותר. מייסד סופטבנק שקל לייצר מיזם שבבים של 100 מיליארד דולר שיתחבר עם מעצבת השבבים שבבעלות החברה - Arm.
בגולדמן זקס ציינו אז כי הם לא מתרגשים מהתגברות התחרות וסבורים כי אנבידיה תישאר המובילה הברורה בעתיד הנראה לעין כשהם מציינים את יכולות החומרה והתוכנה המשולבות של החברה, כמו גם את קצב החדשנות שלה. בבנק העלו את מחיר היעד שלהם ל-1,100 דולר מ-1,000 דולר לפני כן ושמרו על דירוג הקנייה שלהם.
הדוחות האחרונים
בתוצאותיה לרבעון הראשון של 2024 רשמה ענקית השבבים רווח למניה של 6.12 דולר על הכנסות של 26 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 5.59 על הכנסות של 24.51 מיליארד דולר. החברה מכריזה גם על ספליט למניה של 1 ל-10 והגדלת הדיבידנד ב-150%.
לרבעון השני החברה צופה הכנסות של 28 מיליארד דולר, עם סטייה של 2% למעלה או למטה. טוב מצפי האנליסטים ל-26.62 מיליארד דולר. ההכנסות ממרכזי הנתונים הסתכמו ל-22.6 מיליארד דולר, עלייה של 23% מהרבעון הרביעי של 2023 ו-427% משנה קודם לכן. תזרים המזומנים החופשי עומד על 14.94 מיליארד דולר, עלייה של 466% משנה לשנה.
"המהפכה התעשייתית הבאה החלה - חברות ומדינות משתפות פעולה עם אנבידיה על מנת להעביר את מרכזי הנתונים המסורתיים בשווי של טריליון דולר למחשוב מואץ ולבנות סוג חדש של מרכזי נתונים - מפעלי בינה מלאכותית", אמר ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה. "הבינה המלאכותית תביא רווחי פרודוקטיביות משמעותיים לכמעט כל תעשייה ותעזור לחברות להיות חסכוניות יותר בעלויות ובאנרגיה, תוך כדי הגדלת ההכנסות."
בעקבותיה של אנבידיה עולות גם AMD ADVANCED MICRO DEVICES עם 3.8%, אינטל INTEL CORPORATION עם 2.4% ומיקרון MICRON TECHNOLOGY עם 3%.
- 4.ע 06/06/2024 14:43הגב לתגובה זולכל מי שמעריץ אותו. אחרי שהוא יקח לכם את העבודה נראה אתםכם גיבורים
- 3.ה AI מחליף הודי ב2$ליום. (ל"ת)עושה חשבון 06/06/2024 07:03הגב לתגובה זו
- 2.טוסי טוסי ספינתי (ל"ת)חמסה חמסה 05/06/2024 21:40הגב לתגובה זו
- תעבור למטוסים (ל"ת)עושה חשבון 06/06/2024 09:37הגב לתגובה זו
- 1.האמיתי 05/06/2024 21:40הגב לתגובה זוחולי נפש כל האמרקאים חזירי הבר הכל יתפוצץ להם בפנים
- בדוק (ל"ת)ארץ 08/06/2024 03:41הגב לתגובה זו
- חמסה חמסה 06/06/2024 07:15הגב לתגובה זותן לי עוד בועה כזו ואני מסודר ??
- מאיר 05/06/2024 23:53הגב לתגובה זולמה חבר מקנה שהוא לא בפנים....החלטה אותה
- או שלא (ל"ת)שי 05/06/2024 22:54הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
