רונן קרסו רונן
צילום: רונן קרסו ביזפורטל

דייסון שאבה את כל המתחרים; בהתחלה היא כמעט פשטה רגל

אובססיביות כנראה חולנית גרמה לג'יימס דייסון להתעקש במשך שנים על הרעיון שלו ולהיקלע לחובות גדולים. האובססיביות כמעט הביאה אותו לפשיטת רגל, אבל היא זו שהפכה אותו לאחד האנשים העשירים בתבל
רונן קרסו | (21)

תל אביב, סוף שנות השבעים. עיר אפורה שנשפכת אל הים. כנער מתבגר היו שתי מטלות עיקריות  בבית ששנאתי: לשאוב אבק ולצפות סדינים. משימת ניקוי האבק היתה המעיקה ביותר. תמיד הגיע השלב שבו שקית שואב האבק התמלאה, והיה צריך לרוקן או להחליף אותה, בשלב הזה, כל האבק שנאגר היה מתפזר על פני הבית, ואז היה צריך להתחיל מחדש, ממש מלאכה סיזיפית. 

  

באותן השנים בדיוק ג׳יימס דייסון מצא את עצמו מוטרד מאותו העניין. דייסון, ממציא ויזם בריטי, ניסה ליצור שואב אבק שלא ייסתם על ידי האבק, ולא יזדקק לשקיות. במשך חמש שנים שקד על פיתוחו בחצר הבית שלו. עד 1981 דייסון ייצר יותר מ-5,000 סוגי אב-טיפוס לשואב אבק המבוסס על טכנולוגיה שונה לגמרי, המכונה "ציקלון", שיתרונה היה בכך שעוצמת השאיבה לא נחלשה גם כששואב האבק התמלא. 

 ג'יימס דייסון - מחובות להון גדול (קרדיט:ויקיפדיה)

דייסון כלל לא רצה להקים חברה לשואבי אבק, אלא ביקש למכור את המצאתו לאחת היצרניות הגדולות, ובראשן - 'הובר' הבריטית, שהיתה אז השולטת בשוק. אלא שמהר מאד גילה שהובר אינה מעוניינת בשואב אבק נטול שקיות, משום שמכירת השקיות הניבה לה הכנסה שנתית נאה, שהוערכה אז בכ-500 אלף דולר לשנה. 

בספרו כתב דייסון "חשבתי לעצמי: כן, אני קטן, אין לי כסף ואני בחובות, אבל יש לי רעיון". דייסון היה אובססיבי עם הרעיון שלו, נקלע לחוובת גדולים וכמעט פשט רגל. הוא הקים חברת שואבי אבק משל עצמו, שנשאה את שמו, וניסה לשווק את המוצר החדשני שפעל בשיטת הציקלון בחנויות בבריטניה ובשאר העולם. פריצת הדרך התרחשה רק ב-1993, כשרשת חנויות הכלבו היוקרתית ג'ון לואיס השתכנעה לשלב את המוצר בחנויותיה.  

במקביל יזם ישראלי שעבד בחנות חשמל צבי כהן טס לתערוכה בגרמניה אהב את המוצר וחתם הסכם להפצתו בישראל.

פריצת הדרך השנייה התרחשה ב־2002, כאשר דייסון פיתח שואב אבק ראשון ללא שקית החלפה. השואב החדש נגס בנתח השוק של הובר, ועקף אותו ב־2005 כשחצה את 20% מנתח השוק של השואבים בעולם מול 13% של הובר, שהועמדה למכירה, לאחר שאיבדה את מעמדה כמונופול. חברת דייסון כבשה את השוק, קיבעה את מעמדה כהובר החדשה, ובשנת 2020 הוכתר ג'יימס דייסון בידי ה"סאנדיי טיימס" כאדם העשיר ביותר בבריטניה, עם הון מוערך של כ-16.2 מיליארד ליש"ט. 

 

שואבים רובוטיים, שואבים אלחוטיים

מה סוד ההצלחה של דייסון? לפני שלושה עשורים, הכיל תחום שואבי האבק רק שואבים שהיו מחוברים לחשמל, ונגררו מחדר לחדר כשחוט חשמל ארוך נשרך מאחוריהם. בתחילת שנות האלפיים החלו להיכנס לשוק השואבים הרובוטיים, שידעו למפות את איזור השאיבה, לצאת לשאוב במועדים מתוכננים מראש, ולחזור בסיום השאיבה (או הסוללה...) לעמדת הטעינה. המובילה בשוק השואבים הרובוטיים היתה חברת iRobot, שהתמודדה בעיקר מול חיקויים סיניים. 

דייסון לא התמודדה בשוק הזה, אלא פיתחה במקביל מוצר אחר - השואבים האלחוטיים, שנכנסו לשוק לפני כעשור, וכפי שהסתבר – כבשו אותו בסערה. בניגוד לדור הקודם של שואבי האבק, מדובר בשואבים קלי משקל, בתצורת מטאטא (מקל), שקל מאד להשתמש בהם באופן שוטף ויומיומי, גם ללכלוכים קלים, וכך הם הפכו למוצר חיוני בכל בית, לצידו, או במקומו, של שואב האבק המסורתי. 

הבשורה הנוספת היתה הסוללה החדשנית שייתרה את הצורך בחיבור לחשמל בעת השימוש בו. ההצלחה העיקרית של דייסון שייכת למוצר מעולה שהתגבר על בעיות שהיו בתחום  הביא מוצר חדשני ולכן ניצח נצחון מוחץ

 

הצלחה גדולה בישראל

בישראל, מדינה שידועה בכך שהיא מזדרזת לאמץ חידושים טכנולוגיים, כניסת השואבים האלחוטיים היתה מהירה במיוחד. שלוש שנים אחרי ההשקה, בשנת 2018, הפכה קטגוריית השואבים האלחוטיים למובילה עם 65% מהשוק, השואבים החשמליים היו 18% בלבד, והשואבים הרובוטים - הלהיט של תחילת שנות האלפיים - צנחו ל-17% מהשוק. הנתון מדהים אם נזכור כי נתח השוק של השואבים האלחוטיים עמד שנתיים קודם לכן על 20 אחוז בלבד.  

ההצלחה של השואבים האלחוטיים בעולם דחקה מהשוק את השואבים הרובוטיים, והביאה לקריסתה של חברת iRobot שהפסידה 500 מיליון דולר בשנתיים וחצי האחרונות. משווי שוק של 3.4 מיליארד דולר בשנת 2019, ירדה ל-340 מיליון דולר בלבד, כאשר עתידה לוט בערפל, לאחר שבוטלה עיסקת רכישתה בידי אמזון. 

ל-iRobot שהיה המוצר הבולט והחדשני לפני עשור היתה עדנה קצרה מאד. השואבים האלחוטים מחקו כמעט לחלוטין את קטגוריית השאיבה הרובוטית זמן קצר יחסית אחרי הקמתה.

בישראל נמכרים מידי שנה למעלה מ-30,0000 שואבי אבק במחזור כולל של כ 550 מיליון שקל. שוק השואבים האלחוטים מוערך במעל ל-65% ובתוכו יש לדייסון שליטה כמעט מוחלטת. קיימים שואבים אלחוטים שמחירם כמחצית מזה של דייסון ועדיין ,יש מותג ברור ומוביל עם נתח שוק של מעל 60%

 

שואבי האבק של דייסון הם מוצר כה מצליח - בעולם כולו וגם בישראל - עד שבבתים רבים כבר מדובר עליו כשם גנרי לשואב אבק אלחוטי. בבריטניה, למשל, היה נתח השוק של דייסון (לפי מספר משתמשים) הגבוה ביותר בכל הקטגוריות. גם בארץ דייסון שולטת באופן מוחלט בתחום, הרבה יותר מכל מוצר חשמלי אחר.

עשוי טיפה להעליב את מוסד הנישואים אבל במחקרים שנעשו בבריטניה יש לא מעט נשים וגברים שמציינים את דייסון כמוצר שהם לא יכולים בלעדיו, לפני בני הזוג.

 

גם מגיפת הקורונה העלתה את המודעות לשאיבת אבק וממוצר  שעושים בו שימוש אחת לשבוע,הפך הדייסון למכשיר קליל עם שימוש יומיומי לא רק בקרב "חולי הנקיון".

כיאה ליזם שלא נח לרגע, ג'יימס דייסון המשיך ופיתח מוצרים כמו מאווררים, מפשירי חום ומייבשי ידיים. לפני שבע שנים דייסון הציגה את מייבש השיער הראשון מתוצרתה, בעל 13 להבים, חיישן הגנה מכוויות, ופעולה שקטה בהרבה ממייבשי שיער אחרים. המייבש הפך להיט בקרב עשרות מיליוני נשים ברחבי העולם. בשנה שעברה השיקה דייסון גם מחליק שיער מתקדם. כמו בשואבי האבק התצורה מתקדמת והמוצר חדשני ונחשק

 

ההצלחה לא נעלמה מעיניו של ג'ורג' חורש איש עסקים צנוע וחכם בעל חברת יוניון זכיינית לקסוס וטויוטה, סופר פארם, H&M ואימפריית נדלן. לפני כשנה וחצי רכש 45% מחברת ב.נ.ז.כ היבואנית הרשמית של דייסון, לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל. ההצלחה המקומית אגב נבעה בין השאר מטיפוח משווקים מקומיים, כולל תגמול ראוי, וממניעת כניסתו, כמעט לגמרי, של יבוא מקביל.

את ב.נ.ז.כ מנהל אריק בנו של צבי מייסד החברה והוא מקפיד ככל הנראה בקשר ארוך טווח ומיוחד עם הקמעואנים. כך, למשל, קמעונאים גדולים כמו מחסני חשמל, הייטקזון, אפריל, שקם אלקטריק, א.ל.מ, אבי סופר, או סלון חללית, שמרביתם עובדים עם יבואנים מקבילים בתחומי פעילות אחרים, עובדים במוצרי דייסון רק עם היבואן הרשמי. העסקה משתלמת לכולם, משווקים מוצר מצויין ומרוויחים טוב. לכן הרשתות הקמעונאיות מציגות לראווה את מוצרי דייסון ומשקיעות הרבה בנראות בחנויות.

 

לסיכום, מותג חדשני ונהדר, לצד שיווק נכון, הביאו לשינוי דרמטי בקטגוריית השואבים תוך כמה עשורים, ולהובלה מוחלטת של דייסון בשוק החדש. לקוחות דייסון לא זורקים את הדייסון הישן ומעבירים אותם לבני משפחה מה שמבטיח שיצטרפו לקוחות חדשים מידי שנה. הכי חשוב, המותג מתחדש ומשיק מבחר רב של דגמים חדשים מה שמבטיח רכישות מתמשכות ועתיד מבטיח במיוחד.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    פיני 26/02/2024 08:11
    הגב לתגובה זו
    קדימה חברים, יש רק 18 תגובות
  • 18.
    כתבה או פרסומת ? לדעתי פרסומת (ל"ת)
    פיני 26/02/2024 08:11
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    סיני ברבע מחיר. קצת פחות חזק אבל בסדר גמור. (ל"ת)
    קניתי חיקוי דייסון 25/02/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    א 25/02/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    או שלא שכחתם, הם פשוט לא שילמו לכם לפרסם אותם כמו הבחור שמשווק את דייסון בישראל. עלק כתבה כלכלית - פרסומת זולה בהסוואה גרועה. מוצרים של SHARK + NINJA - לא פחות טובים והרבה יותר זולים
  • 15.
    יואב 25/02/2024 09:15
    הגב לתגובה זו
    כיצד כל שוק השואבים השתנה
  • 14.
    טל 24/02/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
    אבל מאד יקרים
  • 13.
    מעוז 24/02/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    לא ידעתי שנתח השוק שלהם כזה גדול
  • 12.
    כתבה שחורגת מהאינפורמטיבי לשיווקי על גבול הפרסומת (ל"ת)
    יוצר אי נוחות 23/02/2024 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    "בישראל נמכרים מידי שנה למעלה מ-30,0000 " מה מה? (ל"ת)
    זיבי 23/02/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    טרף את כול השוק ועל הדרך השמיד "פרות קדושות" (ל"ת)
    דש 22/02/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמואל 22/02/2024 14:43
    הגב לתגובה זו
    זה היה השואב שלי תמיד. התמכרתי לדייסון
  • נו טוף... 22/02/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    ...לשואבת שלי (-: תירגעו, כולה שואב. ואני בחרתי במטאטא.
  • 8.
    נעם 22/02/2024 14:33
    הגב לתגובה זו
    גם לאיירובוט היה מותג חזק מאוד שנמכר בהרבה כסף, כיום רובורוק הסינית משתלמת יותר ונותנת תמורה יותר טובה לכסף. כיום דייסון הוא המותג החזק אבל כבר מזנבים בו, שיאומי הוציאה שואב ברבע מחיר שעדיין לא טוב כמו דייסון אבל הוא משתפר מהר משנה לשנה ובקרוב העתיד של איירובוט יהיה כמו של הדייסון חוץ מזה, דייסון חברה מדהימה עם מוצרים נהדרים אבל אם הם לא יהיו תחרותיים כולם יקנו דייסון של שיאומי )
  • או שהם ישארו האייפון של השואבים (ל"ת)
    רן 23/02/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לא יכולה בלי דייסון (ל"ת)
    סיגל 22/02/2024 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מה הגזענות הזאת נגד האבק. תנו לאבק להתאבק (ל"ת)
    בן 22/02/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 22/02/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
    מותג מופלא. השתלטו על השוק. כל מילה נכונה
  • 4.
    אין על דייסון (ל"ת)
    סהר 22/02/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אופיר 22/02/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    זול בהרבה מדייסון ומומלץ לא פחות. אני אמשיך להשתמש בשואב פשוט שעולה 250 ש"ח , לא אלחוטי ובהחלט יעיל. אלה שאין להם מה לעשות עם הכסף, שימשיכו לקנות דייסונים כדי שה אי רובוט לא יהיה לבד
  • 2.
    טלי 22/02/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    תמיד דייסון לפני כל דבר
  • 1.
    איזה סיפור מקסים (ל"ת)
    עוז 22/02/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

טים ברנרס-ליטים ברנרס-לי

ממציא האינטרנט מזהיר: מודלי הבינה המלאכותית עלולים למוטט את כלכלת הרשת

סר טים ברנרס-לי מתריע שמודלי השפה יחליפו את הגולשים בביקור באתרים והפרסום הדיגיטלי יתמוטט. גוגל, מטא וחברות נוספות כבר נערכות לשינוי עמוק באופן שבו ייראה האינטרנט בעידן הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינטרנט פרסום

סר טים ברנרס-לי, האיש שהמציא את הרשת העולמית, חושש לגבי עתיד הכלכלה הדיגיטלית. בכנס בלונדון על עתיד הבינה המלאכותית, ברנרס-לי הזהיר שמודלי השפה הגדולים עלולים להחליף בני אדם בצריכת תוכן מהרשת. לדבריו, המודל העסקי המבוסס על פרסום, שאיפשר הקמת אימפריות דיגיטליות של מיליארדים, עלול "להתפרק" עם עליית הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.


ברנרס-לי תיאר תרחיש שבו מודלי שפה גדולים קוראים את דפי האינטרנט במקומם של המשתמשים, שמעדיפים לפנות לצ’אטבוטים לקבלת מידע. במצב כזה, לדבריו, המערכת הכלכלית הנוכחית מתחילה להתערער. “אם דפי האינטרנט נקראים על ידי מודלי שפה ולא על ידי אנשים, והמודל מספק תשובה ישירה במקום להפנות למקורות, אז כל מודל הפרסום שעליו נשענת הרשת מתחיל להתמוטט,” אמר.


התרחיש הזה מאיים על הבסיס שעליו נבנו חברות ענק כמו גוגל ומטא. לראשונה זה שנים, הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש נמצאת תחת איום ממשי מאז ש-OpenAI השיקה את ChatGPT בסוף 2022. תגובתה של גוגל לשינוי הייתה השקת “מצב בינה מלאכותית” במנוע החיפוש ובאפליקציות שלה. המערכת מאפשרת למשתמשים לקבל תשובות ישירות ושיחתיות, במקום רשימת קישורים מסורתית. אך דווקא מהלך זה, לפי מומחים, עשוי להרחיק עוד יותר את המשתמשים ממודעות הפרסום ולהעמיק את האתגר הכלכלי של גוגל.


הפרסום תלוי באנשים

ברנרס-לי הדגיש שחלק גדול מהרשת נשען על פרסום, והפרסום תלוי בכך שאנשים אכן מבקרים באתרים וקוראים את התוכן. “הכול בנוי על ההנחה שבן אדם קורא את דף האינטרנט,” הסביר. “אם מודל שפה עושה זאת במקומו, יש כאן בעיה כלכלית עמוקה.” לדבריו, מדובר בשאלה שמגיעה אל לב המבנה של הרשת, לא רק ליכולות הטכנולוגיות שלה. יוצר הרשת העולמית הוסיף כי הוא מבין את התסכול הגובר מהפרסום הממוקד. “יש אנשים שהפרסום העוקב אחריהם מביא אותם לשיגעון,” אמר, וציין שחלקם סבורים שיישומים דיגיטליים “מאזינים לכל מילה”. הוא קרא לפתח מודל חלופי למימון תוכן מקוון, אך נמנע מלפרט כיצד לדעתו צריך להיראות מודל כזה.


עם זאת, בשלב זה אין סימנים ממשיים לקריסה של מודל הפרסום ברשת. בשבוע שעבר דיווחה אלפאבית, החברה האם של גוגל, על הכנסות שיא של 100 מיליארד דולר ברבעון. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ’אי, אמר כי הביקוש לשירותי המחשוב בענן מחזק את העסק. גם מטא הציגה תוצאות חזקות, עם הכנסות של 51.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי - עלייה של 26% לעומת השנה שעברה. למרות זאת, מניית מטא נחלשה לאחר שהחברה הציגה תוכניות להשקעות כבדות בתשתיות בינה מלאכותית. התגובה מצביעה על כך שהמשקיעים מבינים שהחברות האלה נמצאות בעיצומו של מעבר עמוק, וכי ההשקעות בבינה מלאכותית הן הימור על עתיד לא ודאי.