חללית של בלו אוריגין
צילום: Blue Origin

המרוץ להוכחת קיומה של טכנולוגיה חוצנית

ד"ר אדם רויטר | (8)
נושאים בכתבה חלל טכנולוגיה

נתחיל מהסוף. אם יוכח שטכנולוגיה חוצנית כל שכן חוצנים, מבקרים בכדור הארץ תהיה זו המהפכה הגדולה ביותר בתולדות האנושות. אנחנו לא לבד. בסבירות גבוהה צוות בראשות פרופ' מאוד מפורסם לאסטרונומיה מאוניברסיטת הרווארד, הצליח לאחרונה להוכיח שטכנולוגיה חוצנית מבקרת בכדור הארץ. תיכף נגיע לזה.

 

בארה"ב גוברים בשנים האחרונות באופן אקספוננציאלי הדיווחים על עצמים מעופפים בלתי מזוהים (עב"מים). הצטברות מואצת של תצפיות עקשניות וחד משמעיות שהמדע המודרני אינו מסוגל בשלב זה להסביר. מכיוון שבאחרונה מקור התצפיות והאישורים לאמיתותם הוא מצבא ארה"ב בכבודו ובעצמו ולא מכל מיני קבוצות של "משוגעים", ומדובר בתופעות שנקלטו, נעקבו וצולמו במקביל ע"י טכנולוגיות שונות מהחדישות והטובות ביותר שקיימות בארה"ב ובעולם, נשאלת השאלה מה זה?

 

מכיוון שהתצפיות האלו החלו לעלות חשש לביטחון הלאומי האמריקאי, הנושא צובר תאוצה. החשש גובר מכיוון שמתברר שלא מעט מהתצפיות הן סביב כורים גרעיניים או בסיסים של טילים גרעיניים של צבא ארה"ב. הממשל האמריקאי טוען שעדיין אין שום הוכחות לחוצנים אך מדובר בתופעות אמיתיות. יש לומר שנציגי ממשל וצבא בשימועים בקונגרס, הכחישו שהתצפיות קשורות לטכנולוגיות עתידניות שפותחו בארה"ב והם גם שוללים את האפשרות שמדובר בטכנולוגיות שפותחו בסין או ברוסיה. מהצהרות אלו, רק על דרך האלימינציה כמובן, ניתן לכאורה להבין שמדובר בטכנולוגיות שלא האנושות בנתה! על רקע זה, הפנטגון, נאס"א ואפילו אוניברסיטת הרווארד היוקרתית, הקימו כולם צוותי מחקר מדעיים רציניים ביותר, כדי לנסות ולהבין במה מדובר. למסקנות, אם נצליח להבין בכלל מה קורה, תהיינה השלכות מדעיות מעניינות מאד במקרה המינורי, דרך יצירת תחומים מדעיים חדשים ועד הדבר הכי דרמטי שקרה לאנושות.

 

חושף שחיתויות מהדרג הבכיר ביותר יוצא לתקשורת

היתקלויות עם עב"מים הפכו לתופעה שאפילו הדרגים הבכירים ביותר בארה"ב מודים בקיומה. כריסטופר מלון, לשעבר עוזר שר ההגנה ומספר שלוש בהיררכיית המודיעין של הפנטגון, משוכנע שהתופעה אמיתית ואומר שהוא נחשף להוכחות חד-משמעיות לכך במהלך תפקידו. ג'ון ברנן, ראש ה-CIA תחת אובמה, אמר בראיון בדצמבר 2021 כי "יש תופעות לא מוסברות ויש שיאמרו שהן עשויות לייצג צורת חיים אחרת". אדם שיף, ראש ועדת המודיעין של הקונגרס, אמר לאחרונה כי "ברור יותר ויותר שעב"מים אינם תופעה נדירה". אפילו הנשיא לשעבר אובמה הודה: "אנחנו לא יודעים בדיוק מה הם העצמים הללו, ואנחנו לא יודעים להסביר את האופן שבו הם נעים". הנשיא לשעבר קלינטון, בראיון אחר, הודה בכך אף הוא. הסנאטור מיט רומני, שנחשף למידע בנושא, אמר כי לעב"מים "יש טכנולוגיה שנמצאת בספרה שונה לחלוטין מזו שאנחנו מבינים. למען האמת גם רוסיה וסין לא שם, וגם לא אנחנו". "יש מקרים מסוימים שבהם מוצגות יכולות טכנולוגיות שאין לארצות הברית" אמר ג'ון רטקליף, ששירת כראש המודיעין האמריקאי תחת דונלד טראמפ "למען האמת, אין לארצות הברית יכולת להתגונן מפני הטכנולוגיות האלו". מלון למשל משוכנע ש"מדובר בכישלון מודיעיני מזעזע בהיקפו". איש פנטגון אחר סיפר ל"ניו יורקר", ש"היום מתייחסים לנושא ברצינות רבה. באיזשהו שלב היינו צריכים להודות שיש בשמים דברים שאנחנו לא יודעים לזהות".

 

הטענה הפנטסטית ביותר שעוררה ממש זעזוע התפרסמה לפני מספר שבועות. מדובר בקצין מודיעין בכיר מחיל האוויר האמריקאי בשם דיוויד גרושDavid Grusch , שהיה מעורב עד לאחרונה בצוות לבחינת "תופעות אוויריות בלתי מזוהות" UAP - Unidentified Aerial Phenomena והוא בעל דירוג החשאיות הגבוה ביותר בממשל האמריקאי ובמסגרת תפקידו אף דיווח אישית לנשיא ביידן. גרוש טוען שהתוכנית הסודית ביותר של צבא ארה"ב, שקיימת כבר 70 שנה, היא איסוף עב"מים שהתרסקו וניסיון לבצע בהם "הנדסה הפוכה" ושכבר עשרות שנים ממשלים אמריקאים, כולל נשיאי ארה"ב, איבדו שליטה ואינם מודעים כמעט לחלוטין למה בעצם קורה בפרויקטים הסודיים האלו. לטענתו, בתקופת המלחמה הקרה התנהל מרוץ בין הצדדים היריבים על זיהוי אתרי נחיתה או התרסקות של עצמים לא מזוהים כאלה, איסוף החומר, ושימוש בו ובידע האצור בו כדי לזכות ביתרונות ברמת ההגנה הלאומית. הוא הוסיף כי מתוקף תפקידו שמע מאנשים בתחום דיווחים על התנהלות בעייתית ואף פלילית, כמו מכרזים לא חוקיים והסתרת מידע. חשוב להדגיש שגרוש ממש אינו הראשון שטוען כך והיו בכירים נוספים, אך עד כה טענותיהם לא הוכחו.

 

האם יתכן וסוד כה כביר נשמר זמן כה ארוך כאשר יש כה הרבה מעורבים? מסתבר שגם סודות כבירים ניתן לשמור. הוכחה לכך ניתן לראות למשל בתוכנית מנהטן לפיתוח פצצת האטום, שעבדו בה מעל ל-130 אלף אמריקאים במשך 6 שנים והיא נשמרה בסוד עד הטלת הפצצה הראשונה על הירושימה.

 

פרופ' אבי לייב מוכיח כמעט בוודאות קיומה של טכנולוגיה חוצנית

בשנת 2014 מטאוריד בין-כוכבי בשם CNEOS 2014-01-08, הידוע גם כמטאוריד בין-כוכבי IM1 שהגיע מעבר לגבולות החיצוניים של מערכת השמש, חדר במהירות עצומה לאטמוספירה של כדור הארץ והתרסק במעמקי האוקיינוס השקט מזרחית לפפואה גינאה החדשה. העצם שהיה במעקב ע"י לוויינים ותחנות ניטור קרקעיות זוהה בהמשך כעצם בין-כוכבי על ידי פיקוד החלל של ארצות הברית וכבעל מאפיינים חריגים מאד. מתברר שהמטאור הזה היה עשוי מחומרים מתכתיים בעלי חוזק רב יותר משל כל 273 המטאורידים שחדרו לכדור הארץ וידוע עליהם וזאת מאז שהחל מעקב מדעי וצבאי בנושא. השילוב של הגעה מחוץ למערכת השמש יחד עם מהירות חדירה עצומה וקשיחות מבנית הגבוהה ביותר שאותרה עד כה, הפך את המטאור הזה ליצור נדיר. כמה נדיר? הסיכוי שמדובר בגוף מלאכותי הוא 99.999%. זה הספיק לפרופ' אבי לייב מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית בכדי לארגן מסע חיפושים ימי לאיתור שברי הגוף הזה במעמקי האוקיינוס.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לייב הוא פרופסור ישראלי-אמריקאי, מנהל המכון לתיאוריה וחישוב במרכז הרווארד-סמית'סוניאן לאסטרופיזיקה, היו"ר לשעבר של המחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטת הרווארד (2011-2020), חבר לשעבר במועצת היועצים של הנשיא למדע וטכנולוגיה ויו"ר לשעבר של המועצה לפיזיקה ואסטרונומיה של האקדמיה הלאומית האמריקאית. הוא פרסם מאות רבות של מאמרים על נושאים אסטרונומיים שונים ונחשב מומחה גדול מאד בתחומים אלו. ביולי 2021, לייב הקים את פרויקט גלילאו לחיפוש מדעי שיטתי אחר עדויות לממצאים טכנולוגיים מחוץ לכדור הארץ וצירף לפרויקט שבראשו הוא עומד קבוצה שמונה כבר יותר ממאה מדענים.

 

לאחר הכנות מרובות אוניה שעל סיפונה משלחת מצומצמת וציוד מדעי יצאה לעומק האוקיינוס השקט וממש כעת סיימה את פעילותה. האחזור של שרידים מעומקים ניכרים מקרקעית האוקיינוס נעשה באמצעות מזחלת מגנטית שנגררה על קרקעית הים באזור מטרה שסומן ע"י פיקוד החלל של ארצות הברית כאזור המשוער בו אמור היה "המטאוריד" להתרסק.

וכן, למרבה התדהמה המזחלת המגנטית גילתה מחט בערמת השחת. למעשה, אפילו יותר ממחט אחת. התגלו מעל ל-50 שברים זעירים בעלי מבנה כדורי, גולות מתכתיות בגודל תת מילימטר ומסה של מיליגרמים (ראו תמונה של גולה כזו שנמשתה ממעמקי הים). הגולות נמצאו בעיקר לאורך הנתיב הסביר ביותר של אזור ההתרסקות של IM1 ולא באזורי בקרה רחוקים ממנו. ומאלו חומרים מורכבות הגולות?

 

כאשר נבדקו ע"י ספקטרו-מטר התברר שהגולות עשויות בין היתר מחומרים נדירים ביותר, שההרכב שלהן אינו קיים כלל על פני כדור הארץ וגם לא באף מטאוריט מבין עשרות אלפי המטאוריטים שנחקרו ע"י המדע עד כה. למעשה צוות המשלחת של לייב טוען כבר כעת, שתרכובות החומרים האלו כמעט בוודאות מלאה לא יוצרו ע"י האנושות. ומכאן המסקנה היא קצרה - הן נבנו ע"י חוצנים...

 

ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    האוקיאנוס לא בארה"ב, אבל אל תת לעובדות לבלבל אותך :-) (ל"ת)
    מורה לגאוגרפיה 22/08/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    החוצן 06/07/2023 15:28
    הגב לתגובה זו
    שהעב"מים מבקרים רק בארה"ב. אז או שהאמריקאים חיים בסרט או שחייזרים אוהבים מקדונלדס
  • 5.
    אמיתי 03/07/2023 19:23
    הגב לתגובה זו
    מילים כמו חול ואין מה לאכול.
  • 4.
    התנך מלא בסיפורים על חוצנים והחרדים קוראים להם "מלאכים" (ל"ת)
    קשקש 03/07/2023 06:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלדד 03/07/2023 00:57
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזו היא עיוות של הנתונים. ממליץ לא לקבל ממנה אינפורמציה
  • 2.
    פיקארד 02/07/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    חייזרים לא סביר בגלל המרחקים העצומים ויסלחו כל חובבי ה"סטאר גייט"
  • בדיוק מה שרציתי לכתוב. (ל"ת)
    אמיתי 03/07/2023 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וואו איזה כתבה מפתיע (ל"ת)
    והכל נכון 02/07/2023 17:56
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.