אסף דנציגר מנכל נובוקיור
צילום: אלדד רפאלי
דוחות

נובוקיור פספסה בשורה בעליונה והתחתונה - אבל המניה לא ירדה - למה?

החברה רשמה הפסד מתואם של 50 סנט למניה על הכנסות של 122 מיליון דולר לעומת צפי להפסד מתואם של 32 סנט למניה על הכנסות של 127 מיליון דולר; ה-EBITDA הסתכמה ב-18.4 מיליון דולר
דור עצמון | (1)

חברת נובוקיור NOVOCURE המפתחת מכשור רפואי לטיפול בחולי סרטן, פרסמה ביום חמישי את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2023 לפיהם הכנסותיה הסתכמו ב-122.2 מיליון דולר, נמוך מהצפי בשוק להכנסות של 17.37 מיליון דולר.

החברה רשמה הפסד מתואם למניה של 50 סנט, גרוע מצפי האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 32 סנט למניה.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון זה היה 76%. הוצאות המחקר, הפיתוח והמחקרים הקליניים ברבעון זה היו 59.7 מיליון דולר, עלייה של 41% מהתקופה המקבילה ב-2022. הוצאות המכירות והשיווק ברבעון זה היו 51.2 מיליון דולר, עלייה של 35% בהשוואה לתקופה המקבילה ב2022. בחברה אומרים כי עלייה זו משקפת השקעה גוברת הקשורה להתרחבות גיאוגרפית ופעילויות טרום-השקה המיועדות להגביר את המודעות ל-TTFields בציפייה לאישורים עתידיים לטיפול באינדיקציות נוספות.

ה-EBITDA לרבעון זה היה 18.4 מיליון דולר. המזומן, שווה ערך למזומן והשקעות לטווח קצר היו 958 מיליון דולר נכון ל-31 במארס 2023.

עם זאת, מניית החברה לא ירדה ירדה במסחר בוול סטריט ובחברה מסבירים זאת כי מדובר היה ברבעון החזק ביותר של נובוקיור וכי תוצאות מתוך המחקר הקליני מפאזה 3 LUNAR לטיפול בסרטן ריאות של תאים לא קטנים יוצגו במפגש השנתי של ASCO ב-6 ביוני. בנוסף, גיוס המטופלים למחקר הקליני מפאזה 3 METIS הושלם. זהו המחקר הקליני הרביעי מפאזה זו שהשלים את הגיוס ב-18 החודשים האחרונים.

החברה הודיעה בפברואר על השלמת הגיוס לשלב השלישי של המחקר הקליני PANOVA-3 לטיפול בסרטן לבלב מקומי-מתקדם. לאחר השלמת גיוס החולים, המטופלים יהיו תחת מעקב במשך 18 חודשים, כשהתוצאות הסופיות צפויות להתפרסם במחצית השנייה של 2024.

בשנה האחרונה עלתה מניית נובוקיור ב-8% למחיר של 68.2 דולר ושווי שוק של 7.25 מיליארד דולר.

"הרבעון הראשון היה תקופה נוספת של התקדמות יציבה של נובוקיור", אמר אסף דנציגר, מנכ"ל נובוקיור. "מספר המרשמים שקיבלנו בארה"ב היה הגדול בהיסטוריה שלנו, קיבלנו את האפשרות לכיסוי ביטוחי עבור השימוש באופטיון בצרפת והשקנו את הדור הבא של מערך המתמרים שלנו בשוודיה. אנו מצפים לשנת 2023 מבטיחה ולהזדמנות להגיע למספר רב של חולים חדשים שיראו תועלת מהשימוש בשדות טיפול בגידול".

"אנו מצפים לחלוק את תוצאות המחקר הקליני מפאזה 3 LUNAR בחודש הבא בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית בשיקגו (ASCO)", אמר ויליאם דויל, יו"ר מועצת המנהלים של נובוקיור. "LUNAR יהיה המחקר הקליני הראשון מפאזה 3 שהושלם ובדק את יעילות TTFields מחוץ למוח, בשילוב עם אימונותרפיה. LUNAR הוא גם הראשון מבין ארבעה מחקריים קליניים מפאזה 3, שתוצאותיהם צפויות להיות מוצגות עד סוף 2024. הוא מסמן את תחילת הפרק הבא בהיסטוריה של נובוקיור, ואת הפוטנציאל לעזור לעשרות אלפי חולים המאובחנים עם סוגי סרטן קטלניים בשנים הבאות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמיר 07/05/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
    בסרטן הראש זהירות מתבקשת
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.