REE
צילום: יח"צ
דוחות

ריי מכה את התחזיות: עקפה בשורה התחתונה - מתקרבת לשלב הייצור

החברה שרפה 85 מיליון דולר מתחילת השנה ויש לה מזומנים לעוד שנה - תצטרך לגייס כסף כדי לשרוד; האם תצליח לעמוד בתחזיות השאפתניות של עצמה? המניה נסחרת מתחת למזומן, בשווי פעילות אפס, אחרי שהתרסקה ב-96% מההנפקה. האם -אולי- זו הזדמנות לקנות את המניה בזול?
אלירן אלישע | (2)

יצרנית המרכבים התחתונים לכלי רכב REE (סימול: REE) מזנקת ב-4% אחרי דוחות טובים שהציגה הרבעון. ההפסד למניה עמד על כ-0.11 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים שעמד על כ-0.12 דולר למניה.

ריי, אשר מפתחת ומייצרת פלטפורמות לרכבים חשמליים, הציגה הפסד של 33.5 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-414.9 מליון דולר ברבעון אשתקד (בגלל ההנפקה). ברבעון השני של השנה הנוכחית הציגה החברה הפסד של 25.2 מליון דולר אשר נבע משערוך מחדש של כתבי אופציות והוצאות תפעול.  

כחלק מגל ההנפקות הגדול, ביולי שנה שעברה נכנסה REE לוול סטריט לאחר מיזוג עם חברת ספאק, לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר. מאז היא הספיקה לצלול ב-96% לשווי של 148 מיליון דולר. החברה שורפת מזומנים בקצב גבוה וכעת נשארו לה מזומנים של כ-185.1 מיליון דולר. למעשה, היא נסחרת מתחת למזומן: השוק מתמחר את שווי הפעילות שלה כאפס. האם זו דווקא הזדמנות להיכנס לחברה אחרי שמחקה את השווי המנופח? 

שאלה חשובה נוספת היא לכמה זמן הכסף בקופה יספיק. החברה שרפה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 85 מיליון דולר על פעיות שוטפת, כלומר קצב שנתי של 113 מיליון דולר. המשמעות: תוך שנה ייגמר לה הכסף בקופה - והחברה אף רומזת שהיא תצטרך לגייס כסף, שכן תשקיף המדף שלה נכנס לתוקף ומאפשר לה לגייס עד 200 מיליון דולר באג"ח ומניות.

כמו כן, דיווחה החברה על השלמת הקמת מרכז הייצור וההרכבה הראשון באנגליה, שצפוי להגיע לכושר ייצור של 10,000 כלי רכב עד סוף השנה. החברה השלימה את התקנת כלל ציוד הייצור, ומבצעת את הבדיקות וההכנות הנדרשות לתחילת ייצור סדרתי בחציון השני של 2023 .  

  

דניאל בראל, מייסד שותף ומנכ"ל REE: "הזמנות הנוספות שאנו צופים לקבל בחודשים הקרובים, משקפות את אמון מובילי השוק בטכנולוגיה שלנו, ולא פחות חשוב, ביכולתנו לספק את הרכבים שלנו בזמן ובאיכות גבוהה.בימים בהם לאירועים מקרו-כלכליים גלובליים השפעה מהותית על תעשיית הרכב, חשוב להדגיש כי אנו ממשיכים להציג משמעת תפעולית ופיננסית קפדנית. אנו מאמינים כי יצרנו מיצוב חזק בשוק הרכבים המסחריים באמצעות ערוצי שיווק ייחודיים, ואנו צופים המשך ביקוש גבוה לכלי הרכב החשמליים שלנו." 

ומה לגבי התחזיות הגבוהות בצורה קיצונית מאוד של החברה?

היתרון (שבהמשך הפך לחיסרון) הוא שחברות שמתמזגות עם ספאק יכולות לעקוף את הרגולציה ולפרסם תחזיות, מה שחברה שנכנסת לבורסה בדרך המלך, של IPO, לא יכולה לעשות. אז על פי הצפי של REE, היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר בשנת 2023, לא פחות מ-2.7 מיליארד בשנת 2024, סכום מדהים של 5.7 מיליארד בשנת 2025 ואם זה לא מספיק יומרני - אז החברה מדברת על 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזית ה-EBITDA של החברה היא ל-275 מיליון דולר בשנת 2024, המשך זינוק ל-904 מיליון דולר בשנת 2025 ואחר כך 1.7 מיליארד בשנת 2026. מדובר כאן בשיעורי צמיחה של אלפי אחוזים, ויומרנות גבוהה מאוד.

בראיון לביזפורטל ביום ההנפקה התייחס מנכ"ל החברה דניאל בראל לתמיהה שהבענו על התחזיות הגבוהות מאוד של החברה ואמר: "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האויר שנמכר יתגלה כדליל מאוד (ל"ת)
    Lol 19/11/2022 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Pooping PoPo 18/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    הפסידה כמה מיליונים פחות ...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social