REE
צילום: יח"צ
דוחות

ריי מכה את התחזיות: עקפה בשורה התחתונה - מתקרבת לשלב הייצור

החברה שרפה 85 מיליון דולר מתחילת השנה ויש לה מזומנים לעוד שנה - תצטרך לגייס כסף כדי לשרוד; האם תצליח לעמוד בתחזיות השאפתניות של עצמה? המניה נסחרת מתחת למזומן, בשווי פעילות אפס, אחרי שהתרסקה ב-96% מההנפקה. האם -אולי- זו הזדמנות לקנות את המניה בזול?
אלירן אלישע | (2)

יצרנית המרכבים התחתונים לכלי רכב REE (סימול: REE) מזנקת ב-4% אחרי דוחות טובים שהציגה הרבעון. ההפסד למניה עמד על כ-0.11 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים שעמד על כ-0.12 דולר למניה.

ריי, אשר מפתחת ומייצרת פלטפורמות לרכבים חשמליים, הציגה הפסד של 33.5 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-414.9 מליון דולר ברבעון אשתקד (בגלל ההנפקה). ברבעון השני של השנה הנוכחית הציגה החברה הפסד של 25.2 מליון דולר אשר נבע משערוך מחדש של כתבי אופציות והוצאות תפעול.  

כחלק מגל ההנפקות הגדול, ביולי שנה שעברה נכנסה REE לוול סטריט לאחר מיזוג עם חברת ספאק, לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר. מאז היא הספיקה לצלול ב-96% לשווי של 148 מיליון דולר. החברה שורפת מזומנים בקצב גבוה וכעת נשארו לה מזומנים של כ-185.1 מיליון דולר. למעשה, היא נסחרת מתחת למזומן: השוק מתמחר את שווי הפעילות שלה כאפס. האם זו דווקא הזדמנות להיכנס לחברה אחרי שמחקה את השווי המנופח? 

שאלה חשובה נוספת היא לכמה זמן הכסף בקופה יספיק. החברה שרפה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 85 מיליון דולר על פעיות שוטפת, כלומר קצב שנתי של 113 מיליון דולר. המשמעות: תוך שנה ייגמר לה הכסף בקופה - והחברה אף רומזת שהיא תצטרך לגייס כסף, שכן תשקיף המדף שלה נכנס לתוקף ומאפשר לה לגייס עד 200 מיליון דולר באג"ח ומניות.

כמו כן, דיווחה החברה על השלמת הקמת מרכז הייצור וההרכבה הראשון באנגליה, שצפוי להגיע לכושר ייצור של 10,000 כלי רכב עד סוף השנה. החברה השלימה את התקנת כלל ציוד הייצור, ומבצעת את הבדיקות וההכנות הנדרשות לתחילת ייצור סדרתי בחציון השני של 2023 .  

  

דניאל בראל, מייסד שותף ומנכ"ל REE: "הזמנות הנוספות שאנו צופים לקבל בחודשים הקרובים, משקפות את אמון מובילי השוק בטכנולוגיה שלנו, ולא פחות חשוב, ביכולתנו לספק את הרכבים שלנו בזמן ובאיכות גבוהה.בימים בהם לאירועים מקרו-כלכליים גלובליים השפעה מהותית על תעשיית הרכב, חשוב להדגיש כי אנו ממשיכים להציג משמעת תפעולית ופיננסית קפדנית. אנו מאמינים כי יצרנו מיצוב חזק בשוק הרכבים המסחריים באמצעות ערוצי שיווק ייחודיים, ואנו צופים המשך ביקוש גבוה לכלי הרכב החשמליים שלנו." 

ומה לגבי התחזיות הגבוהות בצורה קיצונית מאוד של החברה?

היתרון (שבהמשך הפך לחיסרון) הוא שחברות שמתמזגות עם ספאק יכולות לעקוף את הרגולציה ולפרסם תחזיות, מה שחברה שנכנסת לבורסה בדרך המלך, של IPO, לא יכולה לעשות. אז על פי הצפי של REE, היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר בשנת 2023, לא פחות מ-2.7 מיליארד בשנת 2024, סכום מדהים של 5.7 מיליארד בשנת 2025 ואם זה לא מספיק יומרני - אז החברה מדברת על 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזית ה-EBITDA של החברה היא ל-275 מיליון דולר בשנת 2024, המשך זינוק ל-904 מיליון דולר בשנת 2025 ואחר כך 1.7 מיליארד בשנת 2026. מדובר כאן בשיעורי צמיחה של אלפי אחוזים, ויומרנות גבוהה מאוד.

בראיון לביזפורטל ביום ההנפקה התייחס מנכ"ל החברה דניאל בראל לתמיהה שהבענו על התחזיות הגבוהות מאוד של החברה ואמר: "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האויר שנמכר יתגלה כדליל מאוד (ל"ת)
    Lol 19/11/2022 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Pooping PoPo 18/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    הפסידה כמה מיליונים פחות ...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.