REE
צילום: יח"צ
ראיון

"אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב"

כך אומר דניאל בראל, מנכ"ל REE שתחל להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק בשווי של כ-3.6 מיליארד דולר. בראיון לביזפורטל הוא מסביר מדוע בחר בספאק "ככה יכולנו לבחור את השותפים שלנו", על היתרון התחרותי "נקים מפעל ב-15 מיליון דולר כשלכולם זה עולה מאות מיליונים", ומתייחס לשאלה שמציקה: האם תחזית הגידול בהכנסות החברה ריאלית?
נתנאל אריאל | (22)

"אנחנו הולכים להיות אינטל של עולם הרכב - לא משנה איזה רכב יש לך, הבסיס שלו יהיה אנחנו. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב, בכל גודל וצורה של רכב, מהר יותר, נמוך יותר והרבה יותר בזול, לעומת כל אחד אחד" כך אומר בראיון לביזפורטל דניאל בראל, מנכ"ל REE אוטומוטיב שמתחילה להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק תחת הסימול REE, לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, לאחר המיזוג עם חברת הספאק 10X Capital Venture Acquisition Corp, כאשר שלשום (21 ביולי) אסיפת בעלי המניות של הספאק אישרה את המיזוג. REE הוקמה ב-2013 ע"י מייסדי סופטוויל, דניאל בראל (כ-10%), המשמש כמנכ"ל ואחישי סרדס (כ-10%), כך שכל אחד מהם שווה על הנייר כ-360 מיליון דולר, והיא מעסיקה למעלה מ-100 עובדים. החברה מייצרת פלטפורמה שעליה כל יצרנית רכב יכולה לעשות שימוש, כאשר רכיבים שונים ברכב משולבים בין השלדה והגלגלים ובהם היגוי, בלימה, מתלה, הנעה ובקרה. צורה "שטוחה" זו משאירה בחלל הרכב יותר גמישות בתכנון הרכב. כך רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים.  לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.  בנוסף למייסדים, אקסלנס של הפניקס מחזיקה ב-10% מהמניות בשווי של כ-360 מיליון דולר. גיל אגמון, בעל השליטה ב דלק רכב 1.57%  שעשתה רווחים נאים בהנפקת אינוויז וכן בהנפקת ורידיס, וזיו אבירם ממייסדי מובילאי - שמחזיקים כל אחד ב-6% מהמניות (216 מיליון דולר). רד ביומד עם 5% (180 מיליון דולר). בנוסף גם מיטב דש וכלל ביטוח מחזיקות כל אחת כ-4% (144 מיליון דולר), הכשרה לביטוח עם 3%, וקבוצת אלייד עם 2.5%. גם NSK America, וגם חברות איתן התקשרה החברה בהסכמים כמו מיצובישי, מוסאשי היפנית מבית הונדה, אמריקאן אקסל, מגנה הקנדית וכן Koch Strategic Platforms מחזיקות באחוזים בודדים לאחר שהשתתפו ב-PIPE. החתמים בהנפקה היו מורגן סטנלי וולס פארגו. אז מה בעצם היתרון התחרותי שלכם? בראל: "היתרון המרכזי שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב – מנוע גיר בולמי זעזועים היגוי ברקסים סוללה שאסים, בכל גודל וצורה שהוא, בין אם אוטונומי ובין אם לא, ויודעים לעשות יותר מהר, ויותר נמוך. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב". תסביר? "בעולם המחשבים יש יצרניות שונות, כמו דל, לנובו, HP ואחרות, אבל לחברת אינטל לא אכפת מי מנצח מבין כל היצרניות. בין אם המסך הגדול ובין אם המכשיר קטן - בסוף יש את אינטל בכולם. יש לנו שת"פ עם הרבה יצרניות מסביב לעולם. כל אחד בונה רכב שונה, או עיצוב שונה או יכולת שונה - אבל בסוף כולם משתמשים בנו. אנחנו בעצם מספקים לכל החברות מבנה מודולארי של רכב, הן יבנו את הרכבים שלהם על בסיס הפלטפורמה שלנו". החברה חתמה על שת"פ עם יצרניות גדולות בעולם, כמו מוסאשי היפנית מבית הונדה, Mahindra & Mahindra ההודית, הינו מוטורס (Hino Motors) - חטיבת המשאיות של טויוטה, נאוויה (Navya) - חברת השאטלים האוטונומיים הגדולה בעולם, מגנה הקנדית (Magna International) העוסקת בניידות טכנולוגית - ספקית חלקי הרכב הגדולה בעולם והיצרנית של יגואר, BMW ומרצדס, ג'יי בי פוינדקסטר (JB Poindexter) האחראית על פי החברה ל-2/3 מהרכבים בארה"ב, אמריקן אקסל  (American Axle) הנחשבת לספקית המובילה בעולם של מערכות הנעה לרכב ופועלת ב17 מדינות ועוד. למה בעצם שהחברות הללו לא יחליפו את הקו שלהם לקו זהה לשלכם? בראל: "חברות הן לא עד כדי כך דינמיות. היום כל אחת מייצרת משהו מאוד לבד, ולשנות את קו הייצור - מדובר בעלות של מיליארדים וזמן של 8-10 שנים".   מתי יחלו מכירות משמעותיות?  "2023". מה יקרה דווקא אז? "נתחיל לייצר ייצור סדרתי. ב-5 שנים הקרובות נבנה 15 מתקנים מפעלים, פסי הרכבה, בכל העולם. שלושת פסי ההרכבה הראשונים יהיו בארה"ב, אחר כך באירופה - כנראה בגרמניה, והשוק השלישי יהיה ביפן".   זה לא יגרור עלויות יקרות? "בתעשיית הרכב מייצרים בכל העולם ולא במזרח. המודל שלנו יעיל מבחינת השקעה בהון. לחברות אחרות עולה מאות מיליונים להקים אותו, והמצאנו יכולת ושיטה להקים רק ב-15 מיליון דולר. העלות התפעולית תהיה דומה אבל הפער הגדול ייווצר מהוזלת עלויות ההקמה".   מי המתחרות שלכם? "אנחנו רואים הרבה פעמים חברה בשם ריבייאן (Rivian), חברת רכבים חשמליים ששווה 50 מיליארד דולר, וגם ארייבל (Arrival) ARRIVAL שגם הונפקה באמצעות ספאק ונסחרת לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, שאנחנו רואים פה ושם נקודות משיקות. בנוסף, יש את לורדסטאון  LORDSTOWN MOTORS CORP  המקרטעת שהציגה ברבעון הראשון של 2021 תוצאות גרועות ונאלצה לחעתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי, וכמובן - ענקיות הרכב המסורתיות פורד  FORD MOTOR CO ו-ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ".   REE החליטה להיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לחברת ספאק (SPAC). מדובר למעשה על חברות ללא פעילות עסקית כלשהי. רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים. למה החלטתם להנפיק באמצעות ספאק ולא דרך IPO רגיל? בראל: "כשהתחלנו להסתכל על השוק נוצר באז סביב מניות הספאק. הרבה אנשים לא יודעים אבל הספאקים נוצרו כדי להיות "IPO 2.0". מיזוג ספאק אמור לתת למשקיע תחושה יותר נוחה, כי יש חברה שבודקת חברות וקובעת את השווי כשהמטרה שלה בסוף היא המשקיע.

"מעבר לכך, מיזוג ספאק זה הרבה יותר מהיר מהנפקה רגילה ובנוסף - כאן אנחנו יכולים לבחור את השותפים שלנו להנפקה. וזה חשוב מאוד. בעיניי, השותפים שלנו מהספאק זה אחד ממכפילי הכח הכי גדולים שלנו, ובהנפקה רגילה אין לך שליטה על זה. מצאנו בספאק הזה יתרונות שלא מצאנו בשום מקום אחר. מדובר בקבוצה של אנשים מאוד מנוסים, שהשקיעו כבר ביותר מ-200 חברות בשנות ה-90, מכירים את השוק הציבורי האמריקאי ואת התעשייה, ומאוד חכמים - זה השותף שאתה רוצה ביציאה למסע כזה".   אבל אתה יודע, לפי הנתונים - חברות שהונפקו בספאק איבדו עשרות אחוזים, כמו איירון סורס שנפלה ב-25%, לעומת חברות שהונפקו בדרך המלך, כמו סנטינל וואן שעלו בעשרות אחוזים? "אני לא חושב שיש קשר לדרך שבה החברות נכנסו לבורסה. החברות נפלו בגלל השוק הספציפי שלהן, התמחור, כמות המניות שיש בשוק, התנודתיות בשוק, נתונים טכניים ועוד. אבל מעבר לכך - כשמסתכלים על חברה שהולכת להיות ציבורית לא נכון להסתכל לטווח הקצר. צריך להמתין כמה רבעונים ולראות את התוצאות שהיא מדווחת, איך היא מוציאה לפועל את התוכנית העסקית שלה. הימים ראשונים של המסחר, לכאן או לכאן, לא אומרים הרבה".   לכמה זמן ישמש הכסף שיגויס? "הכסף ישמש לשנים הקרובות. יש לנו מעל ומעבר למה שאנחנו צריכים כדי לבצע את התוכניות העסקיות שלנו. היה לנו ביקוש גדול והגדלנו אותו באופן מהותי, מעל 30%. ה-PIPE עומד על מעל 300 מיליון דולר, מעל ומעבר למה שרצינו לגייס בהתחלה ומודים למשקיעים ולשוק על האמון".    "אנחנו שמחים שהמוסדיים בארץ השקיעו בנו ועשו מאות אחוזים על ההשקעה שלהם בנו. מיטב דש, כלל, הפניקס, הכשרה ואחרים. אלה גופים נפלאים שהשקיעו לאורך השנים וחלקם הצטרפו בסבב הנוכחי ומודים על התמיכה והאמון שלהם. אנחנו מייצרים ערך מאוד מהותי לחוסכים, לישראלים בעלי הפנסיות ולקרנות ומביאים השבחת ערך".   ב-REE מסבירים כי מדובר בשוק המגלגל 700 מיליארד דולר, כולל כלי רכב חשמליים. אחד היתרונות של מיזוג באמצעות ספאק, בניגוד להנפקת IPO רגילה, הוא שהחברה יכולה להציג תחזית הכנסות ולעורר את התיאבון של המשקיעים. REE מדברת על צמיחה מטאורית מאפס הכנסות להכנסה שנתית של 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026. שאלה לסיום: אתה מאמין שתחזית ההכנסות שלכם לשנים הקרובות ריאלית? היחידה בהיסטוריה שהכניסה יותר מהתחזית שלכם בתקופת זמן קצרה כזו של שנים היא גוגל. בראל: "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא. ולגבי גוגל - היא עשתה את זה לפני 20 שנה. אי אפשר להשוות את זה כי הייתה גם אינפלציה לאורך השנים. וגם אי אפשר להשוות את גוגל של אז להיום. הגידול שלהם וכמות ההכנסות שלהם לא שווה להיום". התהייה הזו שלנו מגיעה מכיוון שכאמור לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.  אבל מה שמעניין הוא היומרה הגדולה קדימה: על פי התשקיף שפרסמה, החברה צופה שתחל להכניס כסף בשנת 2023, אז היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר, שנה אחר כך היא צופה הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, כלומר גידול של 710%. אבל זה לא נגמר כאן: החברה צופה הכנסות של 5.7 מיליארד דולר בשנת 2025, כלומר זינוק נוסף של 1,760%, ובשנת 2026? עוד זינוק מטאורי של 3,250% להכנסות של 10.4 מיליארד דולר. החברה גם צופה EBITDA של 275 מיליון דולר בשנת 2024, שנה לאחר מכן היא צופה EBITDA של 904 מיליון דולר, ובשנת 2026 היא צופה EBITDA של 1.7 מיליארד דולר. לשם השוואה: מה צופות חברות אחרות שמוזגו עם ספאק? האם התחזיות האלה של REE חריגות? בהחלט. לשם השוואה, חברות אחרות שמוזגו או מתמזגות לספאק גם נותנות אמנם תחזיות אופטימיות, אך לא עד כדי כך: איטורו מצפה להכנסות של 2.5 מיליארד דולר בשנת 2025, כשבשנה שעברה הכניסה 605 מיליון דולר. טאבולה מצפה להכנסות של 515 מיליון דולר בשנה הבאה כאשר הכניסה בשנה שעברה 380 מיליון דולר, פיוניר צופה הכנסות של 450 מיליון דולר, אחרי שהכניסה 346 מיליון דולר בשנה שעברה, וגם טוקספייס צופה הכנסות של 285 מיליון דולר ב-2023, אחרי שהכניסה בשנה שעברה 75 מיליון דולר. איירון סורס צופה הכנסות של 188 מיליון דולר בשנה הבאה וזאת לאחר שהכניסה 104 מיליון דולר בשנה שעברה.  כלומר - אין אף חברה שמתיימרת לבצע זינוק עצום שכזה בתקופה כה קצרה. היחידות שאיכשהו מתקרבות ליומרה הזו הן אינוויז שמצפה גם לצמיחה מ-5 מיליון דולר ל-580 מיליון דולר בשנת 2025, אוטונומו שרוצה להגיע להכנסת של 570 מיליון דולר, לעומת הכנסות של פחות מחצי מיליון שקל בשנה שעברה, ו-ARBE שגם רוצה להגיע להכנסות של 310 מיליון דולר. החברה היחידה המתועדת שהגיעה להכנסות כאלה בפרק זמן כה קצר היא גוגל. האם REE מסוגלת לעשות את הבלתי יאומן? נראה בעוד 5 שנים.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אורלב 25/07/2021 09:05
    הגב לתגובה זו
    זה סטרפ טפ בפני עצמו. מאוד מקווה שזה אמיתי ולא קובמינה ישראלית. בכל אופן מאחל לכם המון הצלחה לאור העובדה שחלקנו מושקעים שם דרך המוסדיים.
  • 18.
    שלדות שיכולות להתאים לרכבי שירות איטיים יחסית (ל"ת)
    אוטומביל 25/07/2021 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    שגיא 24/07/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    קודם שימכור ב100 מיליון דולר בשנה השווי של המיזם יהיה שווה בקושי מליארד קצת..אחרי שהבועה הזו תתפוצץ .
  • 16.
    אביהו 24/07/2021 10:55
    הגב לתגובה זו
    קודם כל הגהה דחוף לכתבה. פנינים כמו "לחעתוך" לא צריכות להופיע ובהרבה משפטים חסרות מילים, ממש קשה לקרוא ולהבין ככה. ולגבי החברה - זאת באמת לצערי בדיחה עצובה. מכונית זה לא קורקינט חשמלי. יש המון מערכות נלוות, והמון שיקולים נוספים שנדרש לקחת בחשבון - בטיחות, נוחות, הנאה מנהיגה. כל אלה לא נראה שימצאו מענה בפלטפורמה שטוחה שכזאת. היה פעם קונספט כזה בתעשיית הרכב (עדיין משמש ברכבי שטח) של רצפה ועליה שמים את מרכב הרכב - קראו לו שלדת סולם. כל החסרונות של השיטה קיימות גם ב-REE. תחזית מכירות של 10 מיליארד דולר עוד 4-5 שנים היא לא תחזית אגרסיבית, היא פתח לתביעה נגד בעלי תפקיד עוד 5 שנים, מקווה מאוד עבורם שאכן הם מתקדמים בהכנת מתקני ייצור שיתמכו בתחזית הנ"ל. אחרת ניתן יהיה להוכיח שהם נתנו תחזית שידעו שלא ניתן לעמוד בה. המקום היחיד שהפלטפורמה הזאת עושה שכל - זה ברכבים תפעוליים וכלים למטרות מיוחדות. כלים שהכמות המיוצרת מהם לא מצדיקה פיתוח עצמאי ושלא נדרשים לכל היכולות הנדרשות מרכב פרטי. אולי גם רכבי חלוקה מסחריים, בקיצור שיזכרו שהם מתחרים בשלדת סולם (אבל ללא הגמישות המבנית, אז לא רכבי שטח).
  • 15.
    מ. 24/07/2021 01:54
    הגב לתגובה זו
    כלומר שהמוצרים שלכם יבזבזו כמות אדירה של אנרגיה, על בסיס תהליכי ייצור מיושנים, וכשלון מתמשך לעבור לטכנולוגיה חדישה ביעילות עד כדי הצורך לייצר אצל מתחרים?
  • 14.
    לרוץ לקנות 23/07/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
    בסוף ישאר שלט חלוד..כאן היו הרבה אשליות
  • 13.
    מציע לכם לא להיות אינטל...הם לוזרים. (ל"ת)
    חביב 23/07/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
  • אוהד 24/07/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    עם רווח של מעל 70 מיליארד שליטה של מעל 90 אחוז בשוק אבל אתה ווינר אמיתי מה עשית? מה הקמת בניית תרמת?
  • 12.
    יעקב 23/07/2021 16:23
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא צריך לחכות הרבה זמן כדי לראות את המיליארדים זורמים לחברה
  • כול הבורסה זה משחק אחד גדול של שחקנים גדולים 19/01/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
    מגיב
  • 11.
    אחד שזוכר 23/07/2021 15:59
    הגב לתגובה זו
    נו, המכשיר ההוא מטיולי הסגויי בעיר העתיקה? אה, כן, רכינוע. או סגויי. איזה ישראבלוף מבשלים פה.
  • 10.
    יש כסף כמו זבל אז למה לא ? (ל"ת)
    בן 23/07/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גיל 23/07/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
    קצת צניעות לא תזיק מר דניאל היקר מאחל לכם הצלחה בהמשך
  • 8.
    ענליסט 23/07/2021 13:11
    הגב לתגובה זו
    כמו טויוטה וקטנות וזריזות כמו טסלה. בתכנון מתלים ומערכות בלימה יש מיליון אילוצים הנדסיים שצריך לתפור בינהם בעזרת ידע הנדסי רב שנים והפלטפורמה הזאת היא בדיחה. מתאימה אולי ליצרני מלגזות
  • 7.
    [email protected] 23/07/2021 13:10
    הגב לתגובה זו
    במקום מנוע אחד. ספק רב אם הטכנולוגיה הזאת אכן תעמוד בציפיות
  • 6.
    פנסי 23/07/2021 12:30
    הגב לתגובה זו
    על פי מה שקורה באינטל בשנים האחרונות....... הייתי מחפש השוואה אחרת.
  • 5.
    רועי 23/07/2021 12:24
    הגב לתגובה זו
    כל מי שבעניין יודע שהולכים בכיוון ספאק לכסף קל
  • 4.
    רמבו החולם 23/07/2021 10:51
    הגב לתגובה זו
    מאחל להם בהצלחה . מקווה בשבילם כי החלום והחזון יתממשו בגדול
  • 3.
    רק חברות ללא הכנסות יכולות לספק תחזיות כאלה (ל"ת)
    פופטיץ 23/07/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה עם יכולות טכנולוגיות מדהימות (ל"ת)
    מיכאל 23/07/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
  • גדי אל 19/01/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שהחברה תהיה ריוחית בעתיד
  • 1.
    אבירם 23/07/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    חברה שמפסידה עשרות מיליונים מונפקת בשווי של מיליארדים...
ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

השבוע של אינטל - זינקה ב-20%, ותזנק גם היום; מה דחף אותה למעלה?

הממשל האמריקאי עשוי לרכוש אחזקה באינטל כהבעת תמיכה בפעילות הייצור המתרחבת בארה"ב; והכל התחיל מדרישה של טראמפ לפטר את ליפ בו טאן, בהמשך פגישה ואחריה "חיבוקים ונשיקות"

אדיר בן עמי |

מניית אינטל INTC זינקה מתחילת השבוע ב-20% והיא צפויה לזנק היום ב-5.5% נוספים. סה"כ כ-26% בשבוע לאחת המניות "המוכות" ביותר בוול סטריט בשנים האחרונות. הסיבה - טראמפ. טראמפ לקח וטראמפ נתן. רק לפני שבועיים טראמפ השתולל מכעס ודרש להעיף את ליפ בו טאן, מנכ"ל אינטל מהתפקיד כי הוא מחזיק במניות טכנולוגיה סיניות שקשורות לממשל. הטענה שטאן בעצם משקיע בחברות שפוגעות בחברות אמריקאיות ובארה"ב. 

מאז היתה פגישה ואחרי טראמפ שיבח את טאן ואת אינטל ואמר שבקרוב ישבו שני הצדדים על שיתופי פעולה. מאז המניה כאמור מזנקת והשיא היה אתמול. בצעד חריג ונדיר נודע שממשל טראמפ בוחן רכישת נתח משמעותי באינטלה. ההשקעה הפוטנציאלית, שמטרתה להציל את פרויקט המפעלים העצום באוהיו מסדרה של דחיות ועיכובים, מבטא את חשיבותה של אינטל לארה"ב, אבל במקביל גם סוג של "הלאמה". התערבות ממשלתית ישירה בחברה פרטית זה לא בדיוק קפיטליזם אמריקאי. 

הדיווחים התפרסמו בבלומברג ולאחר מכן במקומות נוספים בתקשורת האמריקאית ומקורות בבית הלבן ובאינטל אשרו כי הדיונים ביניהם כוללים מודלים של השקעות תמורת מניות וכן מתן הלוואות בתנאים נוחים לחברה. בדיונים גם עלה שהחברה תיתן למדינה "מניית זהב" שתיתן לממשל זכויות וטו על החלטות אסטרטגיות.


הזינוק במניה נובע מכך שאינטל נשענת על הממשל האמריקאי. היא טיפחה את פעילות הייצור בגלל הסובסידיות הגדולות שהממשל העניק והרצון שלו להחזיר את הייצור שבבים הביתה. היא לא מצליחה לעשות זאת, אין לה לקוחות גדולים משמעותיים, וההפסדים בתחום הזה אסטרונומיים. על רקע זה, היא חייבת את תמיכת הממשל שמהווה בעצם גושפנקא ליכולתה לשרוד. כשטראמפ דרש את פיטורי טאן, החשש היה שזה שלב לפני פירוק היחסים החמים בין הממשל לאינטל. עכשיו מתברר שהיחסים מצוייים ואלו חדשות טובות לאינטל.

אבל יש כאן שני צדדים - מצד אחד, זה עשוי לבטא תמיכה. אינטל כאמור לא תקרוס. אבל מנגד, מה הפוטנציאל של חברה שנתמכת ומושקעת על ידי הממשל. האם הממשל יכול להביא לקוחות? וגם אם כן - האם אלו לקוחות אמיתיים, או לקוחות שמגיעים אליה מאילוצים - דחיפה של הממשל? האם זה באמת אומר לנו שהייצור של אינטל יהיה טוב וחזק וכלכלי לחברות? 

פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט

חברת המחקר סיטרון ריסרץ’ פותחת פוזיציה נגד פלנטיר, שלדברי המסייד אנדרו לפט נסחרת במחיר מנותק מהמציאות ובשווי הדורש ירידה של יותר מ-70%; המהלך מחזיר את סיטרון לעימות עם המשקיעים הקמעונאיים, אותם משקיעים שהפכו את המניה לאחת המנצחות של השנה האחרונה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פלנטיר שורט

פלנטיר Palantir -2.13%   הפכה בחודשים האחרונים לאחת המניות החמות ביותר בוול סטריט פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות, עם עלייה של כ-135% מתחילת השנה וכמעט 500% ב-12 החודשים האחרונים, ונהנתה מקניות ותמיכה כאשר פלנטיר הפכה למניה היקרה בעולם ולמה אף אחד לא מעז להמר שהיא תרד? אך כעת אחד מהשורטיסטים המפורסמים ביותר בוול סטריט מחליט ללכת נגדה.

אנדרו לפט, מייסד סיטרון ריסרץ’ (Citron Research), הודיע כי פתח לאחרונה פוזיציית שורט על מניית פלנטיר, אותה הגדיר כיקרה מעבר לכל הערכת שווי סבירה. לדבריו, גם אם היה מדובר ב"חברה הטובה ביותר שנוצרה אי פעם" עם מכפיל המכירות הגבוה ביותר בשוק במחיר הנוכחי, כ-178 דולר למניה, עדיין גבוה בהרבה מערכה ההוגן, שלדבריו עומד על 40-50 דולר בלבד, כלומר לפט מצפה לירידה של יותר מ-70% כדי להגיע לשווי ההוגן לטענתו.

פלנטיר נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של מעל 200 ובמכפיל מכירות של כ-80, רמות שלפט טוען שטרם נראו לאורך זמן מבלי שיגיע תיקון של 50% לפחות. "זה הפך להיות כל כך אבסורדי, שאני אפילו מפסיק להסתכל על היחסים הפיננסיים", אמר לפט בראיון ל-Fox Business. הוא הוסיף כי הפופולריות הגדולה של המניה בקרב משקיעים פרטיים דווקא מהווה מבחינתו אינדיקציה שלילית.

פלנטיר היא אחת המניות האהובות ביותר על המשקיעים הקמעונאיים, בדומה לטסלה Tesla -1.5%  ואנבידיה NVIDIA Corp. . לפי נתוני חברת המחקר Vanda, היא דורגה בשלישייה הפותחת של המניות עם רכישות נטו הגבוהות ביותר מצד משקיעים פרטיים. גם בנתוני אינטראקטיב ברוקרס היא נמנית עם המניות הפעילות ביותר בקרב לקוחות פרטיים. הפופולריות הזו יוצרת תופעה שבה זרם הרכישות מצד הציבור מצליח להרים את המניה למרות סקפטיות מצד אנליסטים ומוסדיים, אך היא גם הופכת את המניה לחשופה לתנודתיות חדה במקרה של שינוי במומנטום או באווירת השוק.

מי זו סיטרון ריסרץ'?

סיטרון ריסרץ’ נוסדה ב-2001 ומזוהה עם מחקרים נגד חברות ציבוריות, תוך הימור על ירידות במניותיהן ופתיחת פוזיציית שורט. אחת ההצלחות הבולטות ביותר שלהם הייתה ב-2015, כשהזהירו מפני פעילות לא תקינה בחברת Valeant Pharmaceuticals, פרסום שסייע לקדם חקירות רגולטוריות ותרם לצניחת המניה בכ-90%.