תחום המחר? בעלי לורדסטאון מכר מניות כדי להשקיע בחוות עופות למאכל
את ריץ' שמידט, בעלי חברת הטנדרים החשמליים LORDSTOWN MOTORS CORP (סימול: RIDA) שנקלעה לקשיים, לא תמצאו מגדיל בעת הזאת החזקות במניה. הבעת אמון? את זה אפשר להשאיר למשקיעים מקרב הציבור אם בא להם להיות אופטימיים כרגע. הוא עצמו אופטימי לגבי מיזם אחר שלו, חווה לגידול תרנגולי הודו למאכל, ובמטרה להשקיע בו הוא מכר מניות לורדסטאון, כך לפי הדיווח בוול סטריט ז'ורנל שאושר על ידי נציג של לורדסטאון. רכב חשמלי? עולם המחר? ESG? שמידט לוטש עיניים לאחד העסקים הכי מסורתיים שאפשר להעלות על הדעת.
שמידט, לצד ארבעה בכירים נוספים, מכרו לאורך שלושה ימים בפברואר מניות לורדסטאון בהיקף 8 מיליון דולר. זאת, לפני שחשפו במרץ את התוצאות הגרועות של החברה ב-2020. בפולו-אפ לסיפור שפורסם בינתיים לורדסטאון מסרו כי "כל אחת מהעסקאות הללו נעשתה מסיבות שאינן קשורות בביצועי החברה".
בכל אופן, מאז העסקאות ההן וכן הדיווח על תוצאות 2020, רק נוספו עוד חדשות שליליות – בדוחות הרבעון הראשון ציינה כי עקב בעיות בהון החוזר היא צפויה לחתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי. זמן לא רב לאחר מכן, האנקדוטה הזאת היה מהותי דיו (ומצב הדברים לא השתנה אם כן) כדי להפוך לדיווח נפרד על כך שלחברה יש "ספק משמעותי" באשר ליכולתה להמשיך לפעול בשנה הבאה בגלל אותן בעיות במימון הייצור.
את הרבעון הראשון של 2021 סגרה עדיין ללא הכנסות ועם הכפלה של פי 9 בההפסד התפעולי, מ-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ל-106 מיליון דולר בתקופה הדוח. ההפסד בשורה התחתונה עמד על 72 סנט למניה, עמוק מציפיות השוק שהיה ברמה של 25 סנט למניה. הוצאות המחקר והפיתוח גדלו לסך של 91 מיליון דולר והשפיעו לרעה על התוצאות. כך, ההון החוזר עמד בסוף התקופה על 546 מיליון דולר.
- הטבעוני מקיבוץ להב שיגדל חיות לטובת תהליך חינוכי-טיפולי עם נוער בסיכון
- חובבי רכיבה? 4 הסוסים שאתם פשוט חייבים להכיר!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בששת החודשים האחרונים נחתך שווי החברה בחצי לכ-1.8 מיליארד דולר. האירוניה היא שבמטרה לעודד את המשקיעים, ממש במקביל לפרסום על שמידט והחווה בטנסי, בלורדסטאון פתחו את מפעל הייצור באוהיו (זה שקנתה מג'נרל מוטורס רגע לפני סגירתו) בפני המשקיעים במהלך שיוחצ"ן בתקשורת האמריקאית. "אנחנו רוצים שתראו את זה בעצמכם ושתחוו את זה", אמרה אנגלה סטראנד, ממלאת מקום המנכ"ל וחברת דירקטוריון, שהוסיפה "אנחנו מחויבים ליעד שלנו להיות הראשון שיוציאו לשוק טנדר חשמלי לגמרי ובגודל מלא".
בלורדסטאון עמלים על 4 דגמי 4X4 חשמליים שונים ויעד הייצור הנוכחי של החברה הוא אלף משאיות בסך הכל עד סוף השנה, כשההשקה מתוכננת לספטמבר. הבעלים שמידט אמר באחרונים כי יש הזמנות "מוצקות" לדגמים שייוצרו השנה וב-2022 – מה שאילץ את החברה לדווח על הבהרה לדבריו. "על אף שהסכמי המכר מספקים לנו אינדיקציה משמעותית לביקושים, הם לא מייצגים הזמנות מחייבות – אלא הם הסכמים שבאופן כללי מציינים תקופת אספקה מתוכננת לאורך שלוש עד חמש שנים, שעשויה להיות מבוטלת על ידי מי מהצדדים בהתראה של 30 יום".
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
