תחום המחר? בעלי לורדסטאון מכר מניות כדי להשקיע בחוות עופות למאכל
את ריץ' שמידט, בעלי חברת הטנדרים החשמליים LORDSTOWN MOTORS CORP (סימול: RIDA) שנקלעה לקשיים, לא תמצאו מגדיל בעת הזאת החזקות במניה. הבעת אמון? את זה אפשר להשאיר למשקיעים מקרב הציבור אם בא להם להיות אופטימיים כרגע. הוא עצמו אופטימי לגבי מיזם אחר שלו, חווה לגידול תרנגולי הודו למאכל, ובמטרה להשקיע בו הוא מכר מניות לורדסטאון, כך לפי הדיווח בוול סטריט ז'ורנל שאושר על ידי נציג של לורדסטאון. רכב חשמלי? עולם המחר? ESG? שמידט לוטש עיניים לאחד העסקים הכי מסורתיים שאפשר להעלות על הדעת.
שמידט, לצד ארבעה בכירים נוספים, מכרו לאורך שלושה ימים בפברואר מניות לורדסטאון בהיקף 8 מיליון דולר. זאת, לפני שחשפו במרץ את התוצאות הגרועות של החברה ב-2020. בפולו-אפ לסיפור שפורסם בינתיים לורדסטאון מסרו כי "כל אחת מהעסקאות הללו נעשתה מסיבות שאינן קשורות בביצועי החברה".
בכל אופן, מאז העסקאות ההן וכן הדיווח על תוצאות 2020, רק נוספו עוד חדשות שליליות – בדוחות הרבעון הראשון ציינה כי עקב בעיות בהון החוזר היא צפויה לחתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי. זמן לא רב לאחר מכן, האנקדוטה הזאת היה מהותי דיו (ומצב הדברים לא השתנה אם כן) כדי להפוך לדיווח נפרד על כך שלחברה יש "ספק משמעותי" באשר ליכולתה להמשיך לפעול בשנה הבאה בגלל אותן בעיות במימון הייצור.
את הרבעון הראשון של 2021 סגרה עדיין ללא הכנסות ועם הכפלה של פי 9 בההפסד התפעולי, מ-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ל-106 מיליון דולר בתקופה הדוח. ההפסד בשורה התחתונה עמד על 72 סנט למניה, עמוק מציפיות השוק שהיה ברמה של 25 סנט למניה. הוצאות המחקר והפיתוח גדלו לסך של 91 מיליון דולר והשפיעו לרעה על התוצאות. כך, ההון החוזר עמד בסוף התקופה על 546 מיליון דולר.
- הטבעוני מקיבוץ להב שיגדל חיות לטובת תהליך חינוכי-טיפולי עם נוער בסיכון
- חובבי רכיבה? 4 הסוסים שאתם פשוט חייבים להכיר!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בששת החודשים האחרונים נחתך שווי החברה בחצי לכ-1.8 מיליארד דולר. האירוניה היא שבמטרה לעודד את המשקיעים, ממש במקביל לפרסום על שמידט והחווה בטנסי, בלורדסטאון פתחו את מפעל הייצור באוהיו (זה שקנתה מג'נרל מוטורס רגע לפני סגירתו) בפני המשקיעים במהלך שיוחצ"ן בתקשורת האמריקאית. "אנחנו רוצים שתראו את זה בעצמכם ושתחוו את זה", אמרה אנגלה סטראנד, ממלאת מקום המנכ"ל וחברת דירקטוריון, שהוסיפה "אנחנו מחויבים ליעד שלנו להיות הראשון שיוציאו לשוק טנדר חשמלי לגמרי ובגודל מלא".
בלורדסטאון עמלים על 4 דגמי 4X4 חשמליים שונים ויעד הייצור הנוכחי של החברה הוא אלף משאיות בסך הכל עד סוף השנה, כשההשקה מתוכננת לספטמבר. הבעלים שמידט אמר באחרונים כי יש הזמנות "מוצקות" לדגמים שייוצרו השנה וב-2022 – מה שאילץ את החברה לדווח על הבהרה לדבריו. "על אף שהסכמי המכר מספקים לנו אינדיקציה משמעותית לביקושים, הם לא מייצגים הזמנות מחייבות – אלא הם הסכמים שבאופן כללי מציינים תקופת אספקה מתוכננת לאורך שלוש עד חמש שנים, שעשויה להיות מבוטלת על ידי מי מהצדדים בהתראה של 30 יום".
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי
בעוד ש־xAI מתקרבת לגיוס ענק שמקפיץ את שוויה, טסלה מקבלת אישור להפעלת שירות נסיעות אוטונומי באריזונה - שני מהלכים שמחזקים את האמון של השוק בחזון ה־AI של אילון מאסק
מניית טסלה Tesla -0.19% נסחרת בעליות קלות, כאשר הסיבה לכך לא הגיעה מהמפעלים של החברה או מדוחות מסירה חדשים. הפעם, מדובר בחברה אחרת באקוסיסטם של אילון מאסק - xAI. לפי הדיווחים, xAI נמצאת בשלבים מתקדמים לסגירת סבב גיוס ענק של 15 מיליארד דולר. אם העסקה תושלם כצפוי, שווי החברה יקפוץ לכ־230 מיליארד דולר, נתון מרשים במיוחד עבור חברה שקיימת זמן קצר יחסית ושפועלת בשוק תחרותי במיוחד.
כל מה שנוגע למודלים גדולים ולתשתיות AI מושך כסף במהירות שספק אם נראתה בעבר בענף טכנולוגי. העובדה ש־xAI כמעט הכפילה את שוויה מאז מרץ ממחישה כמה הציפיות גבוהות וכמה מעט נתונים אמיתיים נחוצים כדי לייצר קפיצה בשווי.
המשמעות עבור מאסק עצמו כפולה: מצד אחד, הערכת השווי החדשה עשויה להוסיף לו עשרות מיליארדי דולרים על הנייר. מצד שני, היא מחזקת את התפיסה שהוא הפך לשחקן מרכזי בזירה שבה היו עד לאחרונה רק ענקיות מבוססות כמו OpenAI, אנת'רופיק וגוגל. לא פחות חשוב - ההשפעה על השוק ממשית למרות שמאסק לא ממהר לאשר או להפריך פרטים.
גם הפעם, מיד אחרי שהידיעות על הגיוס נפוצו, מאסק כתב בפשטות שהדיווח “לא נכון”. תגובה שגרתית מצדו, שמייצרת דווקא עוד יותר ספקולציה. בשוק יודעים היטב שהתגובות שלו ברשתות החברתיות הן חלק מהמשחק. התוצאה היא שוק שמנסה לגזור מסקנות מהצהרות חלקיות ומציף את המניה בתנודתיות.
- וול סטריט משדרגת תחזיות, אבל טסלה ממשיכה לרוץ קדימה
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלויות עצומות
החברות בתחום הבינה המלאכותית שורפות הון בקצב מסחרר. התחרות על פיתוח מודלים גדולים דורשת תשתיות שיא, בעיקר רכישת שרתים עתירי יכולת ושבבים שעלותם מרקיעה. גם xAI נמצאת בדיוק במרוץ הזה. בלי גיוסי ענק, היא לא תוכל להתחרות באחרים שמקדימים אותה. הדוגמה הבולטת לעוצמת ההשקעה הייתה סבב הגיוס ביוני, שבו גייסה xAI עוד 10 מיליארד דולר, מחציתם כמניות ומחציתם כחוב, כדי להקים מרכז נתונים עצום בממפיס. אפילו SpaceX, החברה הרווחית ביותר שברשות מאסק, השקיעה בעצמה 2 מיליארד דולר בסיבוב הזה. זה מצביע על כך שמאסק בונה מארג פנימי שבו החברות שלו תומכות זו בזו כדי להאיץ את קצב הפיתוח.
