רכב של לורדס טאון
צילום: אתר החברה

תחום המחר? בעלי לורדסטאון מכר מניות כדי להשקיע בחוות עופות למאכל

ריץ' שמידט וארבעה בכירים נוספים מימשו ב-8 מ' ד' לאורך 3 ימים בפברואר, טרם פרסום התוצאות הגרועות ל-2020. מאז חברת הטנדרים החשמליים חתכה את יעד הייצור בחצי והביעה חשש להמשך הפעילות. הסיפור נחשף במקביל לפתיחת המפעל למשקיעים
איתי פת-יה |

את ריץ' שמידט, בעלי חברת הטנדרים החשמליים LORDSTOWN MOTORS CORP (סימול: RIDA) שנקלעה לקשיים, לא תמצאו מגדיל בעת הזאת החזקות במניה. הבעת אמון? את זה אפשר להשאיר למשקיעים מקרב הציבור אם בא להם להיות אופטימיים כרגע. הוא עצמו אופטימי לגבי מיזם אחר שלו, חווה לגידול תרנגולי הודו למאכל, ובמטרה להשקיע בו הוא מכר מניות לורדסטאון, כך לפי הדיווח בוול סטריט ז'ורנל שאושר על ידי נציג של לורדסטאון. רכב חשמלי? עולם המחר? ESG? שמידט לוטש עיניים לאחד העסקים הכי מסורתיים שאפשר להעלות על הדעת.

שמידט, לצד ארבעה בכירים נוספים, מכרו לאורך שלושה ימים בפברואר מניות לורדסטאון בהיקף 8 מיליון דולר. זאת, לפני שחשפו במרץ את התוצאות הגרועות של החברה ב-2020. בפולו-אפ לסיפור שפורסם בינתיים לורדסטאון מסרו כי "כל אחת מהעסקאות הללו נעשתה מסיבות שאינן קשורות בביצועי החברה".

בכל אופן, מאז העסקאות ההן וכן הדיווח על תוצאות 2020, רק נוספו עוד חדשות שליליות – בדוחות הרבעון הראשון ציינה כי עקב בעיות בהון החוזר היא צפויה לחתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי. זמן לא רב לאחר מכן, האנקדוטה הזאת היה מהותי דיו (ומצב הדברים לא השתנה אם כן) כדי להפוך לדיווח נפרד על כך שלחברה יש "ספק משמעותי" באשר ליכולתה להמשיך לפעול בשנה הבאה בגלל אותן בעיות במימון הייצור.

את הרבעון הראשון של 2021 סגרה עדיין ללא הכנסות ועם הכפלה של פי 9 בההפסד התפעולי, מ-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ל-106 מיליון דולר בתקופה הדוח. ההפסד בשורה התחתונה עמד על 72 סנט למניה, עמוק מציפיות השוק שהיה ברמה של 25 סנט למניה. הוצאות המחקר והפיתוח גדלו לסך של 91 מיליון דולר והשפיעו לרעה על התוצאות. כך, ההון החוזר עמד בסוף התקופה על 546 מיליון דולר.

בששת החודשים האחרונים נחתך שווי החברה בחצי לכ-1.8 מיליארד דולר. האירוניה היא שבמטרה לעודד את המשקיעים, ממש במקביל לפרסום על שמידט והחווה בטנסי, בלורדסטאון פתחו את מפעל הייצור באוהיו (זה שקנתה מג'נרל מוטורס רגע לפני סגירתו) בפני המשקיעים במהלך שיוחצ"ן בתקשורת האמריקאית. "אנחנו רוצים שתראו את זה בעצמכם ושתחוו את זה", אמרה אנגלה סטראנד, ממלאת מקום המנכ"ל וחברת דירקטוריון, שהוסיפה "אנחנו מחויבים ליעד שלנו להיות הראשון שיוציאו לשוק טנדר חשמלי לגמרי ובגודל מלא".

בלורדסטאון עמלים על 4 דגמי 4X4 חשמליים שונים ויעד הייצור הנוכחי של החברה הוא אלף משאיות בסך הכל עד סוף השנה, כשההשקה מתוכננת לספטמבר. הבעלים שמידט אמר באחרונים כי יש הזמנות "מוצקות" לדגמים שייוצרו השנה וב-2022 – מה שאילץ את החברה לדווח על הבהרה לדבריו. "על אף שהסכמי המכר מספקים לנו אינדיקציה משמעותית לביקושים, הם לא מייצגים הזמנות מחייבות – אלא הם הסכמים שבאופן כללי מציינים תקופת אספקה מתוכננת לאורך שלוש עד חמש שנים, שעשויה להיות מבוטלת על ידי מי מהצדדים בהתראה של 30 יום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.