אחרי הספאק: לורדס טאון ללא מכירות והמזומן אוזל; הייצור יחתך בחצי
מניית LORDSTOWN MOTORS CORP (סימול: RIDE) יורדת כעת בכ-7.5% לאחר שהחברה פרסמה את הדוח הכספי שלה לרבעון הראשון של שנת 2021, במהלכו טרם הציגה הכנסות כלשהן - בעוד שהכפילה פי 9 את ההפסד התפעולי, מ-12 מיליון דולר ל-106 מיליון דולר. ההפסד עמד על רמה של 72 סנט למניה, עמוק הרבה יותר מציפיות האנליסטים שחזו הפסד של 25 סנט למניה.
ההרעה נבעה בעיקרה מהוצאות מחקר ופיתוח בהיקף כולל של 91 מיליון דולר. כתוצאה מההפסד ומכך שההון החוזר של החברה עומד כעת על 546 מיליון דולר – הון שצפוי להספיק לשנה ורבעון בהנחה והחברה לא תרחיב את ההוצאות שלה - לורדס טאון הודיעה כי היא צפויה לקצץ בחצי את כמות המכוניות שהיא צפתה שתייצר בשנת 2021.
ללורדס טאון כאמור, אין כעת הכנסות והיא נמצאת בשלבי פיתוח של מכונית 4 על 4 חשמלית משלה. החברה התמזגה במהלך אוקטובר 2020 עם חברת ספאק וקרה לה מה שקורה לחברות סטארט אפ רבות שמקבלות כמות כסף עצומה בבת אחת: ההפסדים גדלו וכעת מאיימים על שאר הפעילות של החברה.
- 3.שרה 29/05/2021 09:30הגב לתגובה זובתנאי שלא יתממש
- 2.דובי 26/05/2021 09:35הגב לתגובה זוהיא קודם כל צריכה להתחיל לייצר ואת זה היא לא עושה. ההודעה אומרת שבמקרה הטוב היא תגיע לחצי מכמות הייצור שהיא צפתה. חבל שגם בתרגום לא הולך לכם
- 1.משקיע 26/05/2021 08:18הגב לתגובה זוהולכת למכור ראשונה בעולם טנדרים חשמליים. תעשו את הבדיקות שלכם לפני שאתם משקיעים..
- שרה 29/05/2021 09:28הגב לתגובה זוראו קרן המשקיעה ברכבים חשמליים בצורה מפוזרת ותבינו שהסיכון בשמים
- דובי 26/05/2021 09:34הגב לתגובה זוהונאה אחת גדולה.. לכאורה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
7 # שווייץ
שווייץ מציגה תוצר לנפש של כ־98 אלף דולר, אוכלוסייתה מונה כ־9.03 מיליון איש ותמ"ג שלה עומד על כ־937 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־4.1%. הכלכלה השוויצרית ידועה בגיוונה: החל משירותים פיננסיים ובנקאות בינלאומית, דרך תעשיית התרופות והביו־טכנולוגיה ועד ייצור שעונים, מכשור מדעי ותיירות. בזכות מערכת חינוך איכותית ותשתיות מתקדמות היא נהנית מיציבות יוצאת דופן, אם כי יוקר המחיה הגבוה מהווה אתגר מתמשך לתושביה. שווייץ היא בית לחברות בינלאומיות ענקיות כמו Nestlé, Novartis, Roche ו־UBS, שהן מהחזקות בעולם בתחומן והמדינה גם נחשבת למובילה עולמית ביצוא תרופות, שעונים, שוקולד ומכשור רפואי. הדיוק, החדשנות והאיכות השוויצרית הפכו למותג גלובלי, אך גם ידועה בשל יוקר המחיה הגבוה.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
