נקודת רתיחה: מהן הנפקות ה-SPAC שכובשות את וול סטריט
איזה חברות ישראליות נכנסו דרך ה-SPAC לבורסה האמריקאית לפי שווי של מיליארדים? ה-SPAC הוא שלד ציבורי חסר תוכן או פעילות עסקית שכל מטרתו היא לצוד חברות פרטיות מבטיחות. האם מדובר בדור הבא של ההנפקות בבורסה?
צ'ק פתוח
דמיינו מנהל השקעות בכיר שמנסה לשכנע אתכם להצטרף להשקעה עימו. הוא אינו יודע בדיוק איזה נכס פיננסי הוא יקנה עם הכסף שלכם, והוא אפילו לא מתחייב להשקיע את הכסף בטווח הזמן הקרוב. הוא דורש מכם מעין צ'ק פתוח. "תנו לי את הכסף שלכם ואני כבר אמצא משהו מעניין לרכוש בשנתיים הקרובות..." האם זה היה משכנע אתכם? מסתבר שזה מצליח לשכנע רבים וטובים. בעגה המקצועית זה נקרא SPAC וזה הכוכב העולה בשוק ההון האמריקאי.
מה זה SPAC?
SPAC הינה "חברה מיוחדת למטרת רכישה" (Special Purpose Acquisition Company), שהיא למעשה חברת קש (ללא פעילות עסקית ממשית), שמהווה צינור השקעה לרכישת חברה פרטית אחרת. על מנת להסביר את הרעיון, נתחיל דווקא מהסוף. שימוש בספאק נעשה גם במיזוג ארקו, טבולה ובהנפקת אינוויז, אחת מההנפקות המסקרנות של העת האחרות.
איך מתבצעת הערכת השווי של הספאק ושלבים בחיי הספאק?
בשלב הראשון, ספאק צובר נכסים נזילים והמחיר שלו מתקבע לפי שווי המזומן. בשלב השני יש הודעה על מיזוג ואז מעריכים לפי איזה שווי החברה תונפק וכמה היא צפויה לעלות בהנפקה, בשלב הזה הספאק מתאים את עצמו לצפי.
השלב השלישי זה המיזוג, הספאק קולט אחוז מסוים מהחברה שמנפיקה לפי שווי, האחוז הזה יהיה לפי שווי ההנפקה ואז יעלה בהתאם לשווי החברה, המחיר של המניה הוא המחיר שנקבע מראש בספאק. לדוגמה, בהנפקה של אינוויז, הספאק צפוי לקלוט אחוז מהחברה לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר במחיר של 10 דולר למניה. כלומר הספאק של אינוויז היום מתמחר שווי של 2.1 מיליארד עד כה.
הנפקה ראשונית לציבור (IPO)
חברה פרטית עם יוזמה חדשנית יכולה לצמוח ולגדול עד גבול מסוים. בשלב כלשהו, היזמים בעסק הצעיר ירצו גישה לשוק ההון, על מנת להכניס בעלים חדשים (הנפקת מניות) או לקחת הלוואות בתנאים מועדפים (הנפקת אג"ח). לצורך כך, החברה הפרטית תפנה לבנקים להשקעות, תעמוד בדרישות רגולטוריות רבות, תציג דוחות כספיים מבוקרים ומפורטים – ותיכנס לתהליך ארוך של הנפקה ראשונית לציבור (IPO). במסגרת זו, החברה תירשם בבורסה לניירות ערך, והמניות שלה יוצעו לציבור. החברה תציג למשקיעים מסמך שנקרא תשקיף ובו היא תפרט את ההיסטוריה הפיננסית שלה ואת התוכניות האסטרטגיות העתידיות שלה. חשוב להדגיש שמדובר על תהליך יחסית ארוך, די יקר ועם הרבה חוסר וודאות. אף פעם לא ברור שהתהליך יסתיים בהצלחה, והערכת השווי של העסק המונפק לציבור, אינה נקבעת במשא ומתן רגיל בין קונים למוכרים.
אקזיט (Exit)
אפשרות נוספת, שיותר מדי פופולרית בישראל, הינה האפשרות האקזיט. כאן היזמים של החברה הצעירה ממתינים עד שחברה גדולה יותר תבוא ותקנה מהם את החברה. הם לרוב לא נשארים בחברה שהקימו לטווח ארוך, והחברה הגדולה לוקחת שליטה מלאה על המיזם הצעיר והמצליח. הדוגמאות המוכרות מאוד של אקזיטים הינם וייז (Waze) שנרכשה בשנת 2013 על ידי גוגל (Google), או וואטסאפ (WhatsApp) שנרכשה בשנת 2015 על ידי פייסבוק (Facebook).
אבל יש עוד דרך ישנה-חדשה להפוך לחברה ציבורית, לבצע מעין אקזיט, ולבצע זאת במהירות ועם פחות סרבול ועלויות עסקה: SPAC.
מנגנון ה-SPAC
חברת "הצ'ק הפתוח" שלנו (SPAC) מגייסת כספים ממשקיעים פרטיים, מהציבור ומקרנות השקעה. היא אוגרת סכום כסף משמעותי של מאות מיליוני דולרים ואפילו מיליארדים, במטרה לבצע רכישה עתידית של חברה פרטית מבטיחה. ה-SPAC הוא שלד ציבורי חסר תוכן או פעילות עסקית שכל מטרתו היא לצוד חברות פרטיות מבטיחות. המשקיעים ב- SPAC סומכים על מנהל ההשקעה (הספונסר) שימצא השקעה אטרקטיבית וטובה, שתניב להם תשואה עודפת ומהירה.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
לאחר שה-SPAC מזהה חברת מטרה פרטית שמתאימה, הם מנהלים משא ומתן ואז רוכשים את החברה הפרטית בכללותה. החברה הפרטית הופכת להיות המהות או הליבה של השלד הבורסאי. ה-SPAC בולע את המיזם העסקי, ואז משנה את שמו לשם חברת המטרה.
כך למשל, ארע עם חברת קוונטומסקייפ QS שהפכה במהירות רבה לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה לניירות ערך בניו יורק (NYSE). קרא עוד: האם קוונטומסקייפ הצעירה מצאה את "הגביע הקדוש" של תעשיית הרכב?
המשקיעים ב-SPAC המקורי מקבלים מניות שמקנות להם בעלות ממשית על הנכס הנרכש (חברת המטרה הפרטית), שהופכת כמעט בן לילה לציבורית לחלוטין.
הספונסר
מי שמנהל את חברת ה-SPAC, מגייס את הכספים ומוצא את חברת המטרה הינו הספונסר. מדובר על מנהל השקעות מוכר שלוקח לעיתים 20% ממניות החברה המוגדלת (לאחר האיחוד והרכישה), על היוזמה שלו. הוא בוחר את מי לרכוש ומתי, ומשתמש בכסף של המשקיעים האחרים (ולעיתים בהלוואות) - על מנת לרכוש את החברה הפרטית. את התמורה הנאה הוא מקבל על כל המאמצים הרבים שלו בהקמה, תפעול וסידור ה- SPAC. לספונסר יש בלעדיות מלאה בהחלטה אודות רכישת חברת המטרה, ולמרות שרשמית בעלי המניות צריכים להצביע ולהסכים להחלטה, בפועל – הם השקיעו את כספם מתוך אמון אישי בו, ולכן הם לא צפויים להטיל ווטו על החלטתו.
המשקיע האגדי ביל אקמן (בעליה של קרן פרשינג סקוור קפיטל) פתח לאחרונה SPAC ענק, המוערך בכ-7 מיליארד דולר ארה"ב, ובו הוא מחפש לקנות את הדבר הגדול הבא. בגלל הגודל האימתני של ה-SPAC שלו, אקמן הודיע כי יסתפק בקצת יותר מ-7% (במקום ה-20% הרגיל).
שוק ענק
הנפקות ה-SPAC עוקפות את מנגנון ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) ומובילות חברות פרטיות לבורסה במהירות רבה. בשנת 2020 צפויות למעלה מ- 180 הנפקות SPAC בהיקף חסר תקדים של מעל 65 מיליארד דולר ארה"ב. SPAC קלאסי (לפי אקרמן) בוצע בסדרי גודל של כ-400 מיליון דולר אמריקאי, והעסקה נסגרה הרבה לפני מגבלת הזמן הקלסית של שנתיים. מה שמפתיע ביותר הוא שבשנת 2020 הנפקות באמצעות SPAC מהוות כ-65% מכלל ההנפקות לציבור בבורסה. זוהי קפיצת מדרגה משמעותית, שנובעת ככל הנראה מהכסף המוזל שהבנק המרכזי האמריקאי זורק על שוק ההון, בעקבות משבר הקורונה.
עבר מפוקפק, עתיד מזהיר?
המבנה הפיננסי / המשפטי של SPAC קיים מאז שנות ה- 90 של המאה הקודמת. עד שנות 2000 היה לעסקאות אלו נופך בעייתי של עסקאות מורכבות שבהם רב הנסתר על גלוי. לאט ובטוח, עסקאות אלו נכנסו לתודעה הפיננסית של שחקנים מרכזיים בשוק ההון, וכיום מדובר על כלי פיננסי מוכר ומקובל מאוד. בנקים מוכרים להשקעות הינן שחקניות מרכזיות והמשקיעים נוהרים לכתוב "צ'קים פתוחים". ישנה אווירה כי הנפקות SPAC הן ה- IPO החדש, שמייצר ערך למשקיעים, לספונסר ולחברת המטרה הנרכשת (שמונפקת בבורסה, והופכת לחברה ציבורית).
החסרונות למשקיעים
אבל לפני שממהרים להוציא את פנקס הצ'קים שלנו, ראוי להבין את החסרונות של מבנה ההשקעה ב-SPAC. המשקיעים נותנים את כספם לחברת קש, וסומכים באופן עיוור על ספונסר אגדי שינהל את הדברים בתבונה. לספונסר יש מבנה תמריצים מורכב. הוא חייב לבחור תוך שנתיים חברת מטרה, אחרת יאלץ להחזיר את הכספים למשקיעים. כמו כן, הוא מקבל החלטת השקעה עם "כסף של אנשים אחרים" (OPM – Other People’s Money) ובו יש אסימטריה בסיכונים: אם יצליח, ירוויח מאוד (20% מכלל ההשקעה)! אם ייכשל, המוניטין האישי שלו ייפגע, אבל ההפסד הישיר הוא של המשקיעים.
בנוסף, תהליך ההנפקה במסגרת ה-SPAC כוללת הרבה פחות בקרה ובדיקות נאותות, ולכן ייתכנו חברות מטרה שהפכו לציבוריות, ורק לאחר זמן התגלתה עננה כבדה של חשדות לאי סדרים פיננסיים.
הנפקות במסגרת SPAC הינן מהירות ויעילות יותר מהמסלול הקלסי של הנפקה ראשונית לציבור (IPO). הן מקנות יתרונות רבים לחברה הנרכשת (IPO בשילוב Exit) וליזמים. אבל אולי מבנה מורכב זה אינו משרת את טובת המשקיעים בכללותם. מבנה ה- SPAC עוקף את המנגנון המוכר והבדוק, את הדרישות הרגולטוריות ובדיקות הנאותות השונות. שמא תהליך חפוז זה יוביל להנפקות בורסאיות של חברות כושלות?
**
הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 7.איך אמר הגשש? "חנות לתחתונים - בוטיק התחת". הבועה הבאה (ל"ת)מושיקו 11/04/2021 23:45הגב לתגובה זו
- 6.ארז 09/02/2021 16:41הגב לתגובה זוולוקח זמן
- 5.אשר 27/01/2021 11:20הגב לתגובה זומי שמשקיע בSPAC בודק את מנהלי הSPAC ומי הם משקיעי הPIPE. אלה לא נולדו אתמול.. אם הם הגיעו לחתימה מול חברה עם פוטנציאל מוכח ודוחות טובים המניה תטוס. הפחד מרשות ההון בארהב SEC זה לא הליצנים בתל אביב.
- 4.שגיא 30/12/2020 09:32הגב לתגובה זוהאים הוא הופך לחברה רגילה אחרי המיזוג שחייבת לעמוד בתנאי הרגולציה?
- 3.בכתבה לא צויין שיש ביטוח על הכסף במשך שנתיים (ל"ת)יאיר 28/12/2020 15:05הגב לתגובה זו
- עידו 28/12/2020 23:07הגב לתגובה זואשמח אם תוכל לפרט
- 2.מה שם ה SPAC של אקמן ? (ל"ת)דניאל 23/12/2020 14:07הגב לתגובה זו
- Google it (ל"ת)יאיר 13/01/2021 03:29הגב לתגובה זו
- 1.אז ניתן לקנות מניות אינוויז דרך השלד שלהם כבר עכשיו? (ל"ת)@@ 23/12/2020 14:00הגב לתגובה זו
- חפש cgro (ל"ת)כן 24/12/2020 00:16הגב לתגובה זו

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.