אינוויז Innoviz
צילום: יח"צ

יצרניות ה-LiDarים עולות הודות לאפל; האם אינוויז מהווה הזדמנות?

אחרי הדיווח על חזרתה של אפל לשוק הרכב האוטונומי, לומינר קפצה ב-27% לשווי של 12 מיליארד ד'. אינוויז צופה לעצמה שליש מהמכירות של לומינר השנה, ומניית ה-SPAC דרכו תנפיק לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר. שאלת המפתח היא לאיזה שווי עוד תגיע אינוויז?
איתי פת-יה | (14)

מניית Collective Growth (סימול:CGRO), השלד דרכו תונפק יצרנית ה-LiDarים הישראלית אינוויז (Innoviz) סגרה אתמול בנאסד"ק עלייה של כ-13% ומוסיפה לעלות כעת ב-9% נוספים. הדיווח בתקשורת האמריקאית על כך שאפל חוזרת לשוק הרכב האוטונומי הקפיץ את מניות יצרניות הלידארים לומינר (סימול: LAZR) ו-Velodyne (סימול: VLDR) שעלו ב-27% ו-23%, בהתאמה, וגם אינוויז, שאינה נסחרת עדיין מטפסת כאמור. האם המשקיעים יכולים לראות במחיר המניה הנוכחי הזדמנות?

המשקיעים ינסו להשוות בין החברות. לא הכל ידוע, אבל מה שכן מייצר בסיס השוואה מסויים - ההכנסות של לומינר השנה צפויות להיות פי 3 מאינוויז - 15 מיליון דולר לעומת 5 מיליון דולר. בשנת 2024 צופה הנהלת אינוויז להכנסות של 220 מיליון דולר. האנליסטים של דויטשה בנק צופים שלומינר תהיה עם הכנסות כפולות. האם ניתן לגזור מכאן שווי כפול ללומינר- לא בטוח, אבל מנכ"ל איוויז עצמו סבור ששווי של 10 מיליארד דולר הוא ריאלי (השווי הנוכחי של הספאק כבר מבטא שווי של 1.5 מיליארדי דולר). 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

ברבעון הראשון של 2021 אינוויז צפויה להנפיק דרך ספאק ולהיסחר תחת הסימול INVZ. על ההנפקה סיפר המנכ"ל ואחד המייסדים, עומר כילף, בריאיון נרחב לביזפורטל ביום שישי האחרון (מאז הוסיפה 20%).

הנפקה דרך SPAC היא הכנסת פעילות לסוג של שלד עם מזומנים. בספאק יש מזומנים כך שמול כל מניה ישנם 10 דולר בקופת החברה – למעשה גם אם המניה תישחק, המשקיע "מבוטח" בערך של 10 דולר. בתרחיש הגרוע, ולפי מחיר של 14.7 דולר למניה, מדובר בדאונסייד של 30% ( מ-14.7 דולר ל-10 דולר). אבל השאלה הגדולה היא לאיזה מחיר אינוויז עוד עשויה להגיע אם תצלח את ההנפקה. כלומר, צריך לבחון את הדאונסייד לעומת האפסייד. רגע לפני הראיון עם מנכ"ל החברה, המניה נסחרה ב-11.7 דולר כך הדאונסייד היה כ-15% בלבד. כעת, הדאונסייד גדול יותר, אבל, לפחות לפי הערכת הנהלת החברה ותמחור לומינר ובכלל תמחור חברות הרכבים האוטונומיים, השווי עוד יכול לעלות.  

  

נסביר שלידאר הוא החיישן שמודד ברכב האוטונומי את מרחק הרכב מאובייקטים שונים בסביבתו. אינוויז פיתחה LiDar במצב-מוצק שמקבל תמונה של עד 360 מעלות מסביבת הרכב ברזולוציה גבוהה. מדובר בפיתוח מתקדם יותר מלידאר מכני, רכיב גדול יותר ובו חיישן שמסתובב על ציר המוצב על הרכב ופוגע בעיצוב שלו. לחברה חוזה עם BMW שתשלב את הלידארים שלה בקו הרכב האוטונומי שתשיק ב-2021. כמו כן, אינוויז עובדת מול 4 חברות Tier1 המספקות רכיבים למותגי הרכב: Harman, Aptiv, Hirain ומאגנה.

בחברה העריכו שההכנסות ב-2020 יסתכמו ב-5 מיליון דולר ושההפסד התפעולי התזרימי (EBITDA) יעמוד על 65 מיליון דולר. ל-2024 צופה כאמור אינוויז הכנסות של 220 מיליון דולר, אז תעבור גם לרווחיות תפעולית. המתחרה לומינר הנפיקה רק בתחילת החודש, גם היא דרך ספאק, ונסחרת בכ-11 מיליארד דולר, בזמן שההערכות שלה מדברות על הכנסות של 15 מיליון דולר השנה – פי 3 מאינוויז, כפי שצויין.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שיחקתם אותה - מורווח 20% (ל"ת)
    כדורי 24/12/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דורי 23/12/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שהמניה תעלה בטווח הקצר אבל בהמשך תיפול חזק. גם אם תמכור 200 מיליון דולר, וזה אם גדול כי יש המון מתחרות בתחום, מדובר במכפיל מכירות של 60 על מכירות של עוד 3 שנים... בועת הדוט.קום זה משחק ילדים לעומת התמחורים האלו. מה שבטוח, החברה והספונסרים של הspac ירוויחו, המשקיעים כנראה שלא.
  • 11.
    LONDON 23/12/2020 00:58
    הגב לתגובה זו
    תודה מראש על התשובות. שאלתי: אם רכשתי כרגע מניות של Collective Growth Corporation (CGRO) האם בהנפקה הם יומרו למניות של חברת Innoviz?
  • משה 23/12/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
    כן
  • 10.
    משה 22/12/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    אם אפל לימדו אותנו משהו, זה שהם מפתחים לבד, שום חברה לא תרכש ולא תמכור לאפל.
  • 9.
    מכה מהקורונה מכה 2 זה מהדולר נמוךהיצו יפגה (ל"ת)
    חיים 22/12/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חיים 22/12/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    את המפעל מפסיד כסף גם הקורונה וגם הדולר
  • 7.
    מפלים נסגרים בגלל דולר נמוך (ל"ת)
    אבי 22/12/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 22/12/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
    זה שקר בשביל לעלות את הדולר צריך להוריד את האס אס פי אבל יש חזרים בשוק מזרמים כסף שחור לבורסה וכך מפלים את הדולר וגם את הכלכלה מפעלים התחילו לסגר בגלל דולר נמוך
  • 5.
    אתם רוצים לקנות דולר נמוך תחקו שירצו את האס אם פי למעלה (ל"ת)
    vbbnh 22/12/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עובדים על הציבור מעלים את האס אם פי 500הדולר נופל (ל"ת)
    vbbnh 22/12/2020 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    vbbnh 22/12/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    שאס אם פי עולה הדולר נופל אתם רואים אך מנפחים את האס אם פי 500 בלי אפסקה כך הדולר נופל בלי הפסקה הם רוצים דולר נמוך
  • 2.
    דניאל 22/12/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    באינוויז לפני שלב ההנפקה אני משקיע בעצם ב CGRO ובשלב מסוים הם יתמזגו ? איך זה עובד ?
  • 1.
    איזה זדמנות 22/12/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    מכונית אוטונומית לליצנים.שווה אולי רבע ממחיר ההנפקה...רק מזומן
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.