אבן קיסר עוקפת את צפי האנליסטים בהכנסות וברווח הנקי
חברת אבן קיסר, הנסחרת בנאסד"ק (סימול: CSTE), ומפתחת משטחי עבודה מכה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. החברה מדווחת בדוחותיה לרבעון הראשון של 2021 על הכנסות של 146 מיליון דולר, לעומת צפי אנליסטים להכנסות של 133 מיליון דולר. ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הכנסות של כ-126.6 מיליון דולר כך שמדובר בגידול של 15.4% בשורה העליונה. בחברה מסבירים את הגידול בהכנסות בהשלמת הרכישות של אומיקרון וליולי קרמיקה.
ה-EBITDA המתואם עמד ברבעון הראשון של השנה על 20.3 מיליון דולר לעומת כ-13.1 מיליון דולר, שנובע משיפור ברווחיות הגולמית. הרווח התפעולי ברבעון הראשון עמד על 10 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של כ-2.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד שנובע בעיקר מרווח גולמי גבוה יותר והוצאות נמוכות יותר בגין הסכמי פשרה והפסד מותנה.
הרווח הנקי ברבעון הראשון, המיוחס לבעלי המניות, עלה לכ-14.2 מיליון דולר לעומת רווח נקי של כ-2.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי למניה ברבעון הראשון עמד על כ-0.41 דולר, גבוה מצפי האנליסטים ל-0.09 דולר למניה וגבוה משמעותית מהרווח הנקי למניה של כ-0.08 דולר ברבעון המקביל אשתקד.
החברה צופה כי ההכנסות וה-EBITDA יגדלו לעומת 2020, בכפוף ליציאה מהקורונה
החברה ממשיכה לדבוק בתחזיתה לפיה ההכנסות וה-EBITDA המתואם לשנת 2021 יהיו גבוהים יותר לעומת שנת 2020 כאשר קצב הגידול בהכנסות בשנת 2021 יהיה מהיר יותר מקצב הגידול בEBITDA , בעיקר נוכח השפעה שלילית של עלויות שילוח ומחירי חומרי גלם גבוהים יותר. החברה מעריכה בנוסף כי המגבלות העסקיות הקשורות למגפת הקורונה והלחץ על מחירי חומרי הגלם ועלויות השילוח יופחתו ככל שתתקדם השנה.
- אבן קיסר שוקעת מתחת למזומנים - כמה היא צפויה לשרוף השנה?
- מניית אבן קיסר - הזדמנות או סכין נופלת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יובל דגים, מנכ"ל אבן קיסר: "אנו מציגים היום רבעון חזק שמבטא שיפור וצמיחה בהכנסות וברווחיות. בתוך כך, הרכישות של אומיקרון וליולי קרמיקה, מביאות אותנו לרשום הכנסות שיא לרבעון ראשון. תכנית ההאצה הגלובלית מיושמת בנחישות ונותנת תוצאותיה בשיפור של מנגנון התפעול הגלובלי, המתבטא בשיפור בשיעור הרווחיות, מול הרבעון המקביל, זה רבעון שלישי ברציפות. במקביל, אבן קיסר ממשיכה ביישום טרנספורמציה דיגיטלית, אשר כחלק ממנה אנחנו משיקים פלטפורמה חדשנית שתסייע בחיזוק קשרי הלקוח, הגברת המכירות והעצמת המותג הגלובלי."
המאזן של אבן קיסר עומד על כ-118.7 מיליון דולר ולחברה חוב בנקאי בסך של כ-13.4 מיליון דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
