זהב
צילום: ISTOCK

הזהב ממשיך לעלות הבוקר: הזדמנות או תמרור אזהרה?

מחיר החוזה על המתכת הזהובה, עולה הבוקר ב-0.8% למחיר של 1,856.6 דולר לאונקיה, ועושה צעד נוסף בדרך לרמת שיא; בבנק השוויצרי לומברד אודייה מאמינים כי מדובר בכלי גידור מומלץ בסביבה הנוכחית, אך מעניקים תחזית מעט נמוכה לטווח הארוך

צחי אפרתי | (4)

על רקע התמשכות משבר הקורונה, מחיר הזהב ממשיך לעלות, כשהבוקר מחיר החוזה עולה בכ-0.8%, למחיר של 1,856.6 דולר לאונקיה. בכך, שובר הזהב שיאים של השנים האחרונות, ומתקרב עוד כמה צעדים לקראת שיא כל הזמנים שנקבע בספטמבר 2011 על 1,911 דולר לאונקיה. הזהב, ידוע כנכס מקלט בעתות משבר, ולאורך פעמים רבות בעבר היווה השקעה טובה בימים סוערים. גם הפעם, בעצמו של משבר הקורונה הזהב שומר על ערכו ומחירו מטפס אט אט. כך, במהלך החודש האחרון עם העלייה בכמות הנדבקים ברחבי העולם, חצה הזה את רף ה-1,800 דולר לאונקיה, כשאתמול טיפס מחירו בכ-1.5% לרמה של כ-1,845 דולר. בבנק השוויצרי לומברד אודייה, סבורים כי הזהב, מהווה כלי לגידור מומלץ בסביבה הנוכחית, וכי הירידה בהיצע לא צפויה להביא לשינוי במחירים. עם זאת, הם מעניקים תחזית שמרנית, לפיה מחיר המתכת היקרה יתייצב בסביבות 1,600 דולר בעוד שנה. בין הגורמים התומכים במחיר הזהב, מציינים בבנק זינוק חד של 600% בביקוש למתכת כמוצר פיננסי. עם זאת הם מדגישים כי, הביקוש הפיזי במגמת דעיכה מאז פרוץ המשבר בזמן שהסינים, הרוסים והבנקים המרכזיים מצמצמים רכישות. ההתפתחות במחיר הזהב ב-10 השנים האחרונות האם להחזיק זהב בתיק?​ לדברי סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייה, "אופי שוק הזהב השתנה כתוצאה מנגיף הקורונה ככל שצרכנים מוציאים פחות והמשקיעים פונים לזהב כגידור. כאשר הפחדים התגברו באמצע מרץ כתוצאה ממגפת הקורונה מחירי הזהב היו מתואמים עם השוק ונפלו גם כן. לאחר שהיה ברור למשקיעים שהעולם מתמודד עם מגפה עולמית המחירים חזרו להתייקר עם תוכניות הרכישה העצומות של הבנקים המרכזיים". "השילוב בין תשואות אג"ח ממשלתיות נמוכות עד שליליות, בתוספת דולר מוחלש תומך בביקוש. הקשר בין זהב לתשואות ריאליות, כפי שנראה בעשור האחרון, והתערבויות הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות חיזקו את מיקומו של הזהב ככלי לפיזור סיכון בתיקים. נוסף על כך, בהסתכלות לטווח הארוך – משקיעים לוקחים בחשבון חשיפה לחובות ממשלתיים וכושר הפירעון שלהם, מה שמגדיל את אטרקטיביות הזהב". עם זאת, לדברי מונייה, "ההסבר לתנודתיות הזהב מגיע ממקורות הביקוש הפיזי – הביקוש לזהב פיזי ירד משמעותית כתוצאה מהמגפה. הביקוש של סין לדוגמא, שהיוותה 28% מהרכישות העולמיות ב-2019, צנח בשני שליש ברבעון הראשון של השנה. בנוסף, בנקים מרכזיים שמהווים כ-45% מהביקוש העולמי האטו את רכישותיהם, כדוגמת רוסיה שהפסיקה את הרכישות לגמרי." למרות זאת, בלומברד אודייה מעריכים כי "עם התשואות הריאליות הנמוכות עד שליליות הביקוש הפיננסי לזהב, שעלה ב600% השנה, יקזז את הביקוש הצרכני החלש לזהב. אנו צופים שמחיר הזהב ימשיך להיתמך ויסחר בסביבות 1600 דולר לאונקיה בעוד שנה מהיום, כתלות באיזון בין הצריכה הפיזית לביקוש הפיננסי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שהנפט הגיע ל 150 $ היו שאמרו שהוא יגיע ל 200 $ לחבית (ל"ת)
    הזדמנות אדירה לשורט 23/07/2020 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פוני 22/07/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    העולם עובר למטבע מגובה זהב וכוחות השוק חזקים מכל הדיבורים הריקים האלה.
  • 2.
    עלק רוסיה לא רוכשת זהב....רק בגלל זה תקנו זהב (ל"ת)
    סאב טקסט 22/07/2020 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החלה הבהלה לזהב. קנו זה הזמן (ל"ת)
    יוסי 22/07/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.