השבוע של מיי: כל מה שצריך לדעת על הסכם הברקזיט

ב-25 בנובמבר תתקיים ועידת האיחוד האירופי בה צפויים הצדדים לשבת ולהסכים על הנקודות הסופיות בהסכם. מיי תצליח לשפר עמדות מול אירופה?
נועם בראל | (2)

השבוע החולף היה סוער בכל מה שקשור לגזרת הברקזיט אבל גם לאחר הסערה, העליות והירידות בשווקים והתפטרותם של 7 משרי הקבינט של תרזה מיי, נדמה שלא הרבה השתנה ותהליך הברקזיט ממשיך במסלול הצפוי. הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד, מנתח את המצב.

ב-25 בנובמבר תתקיים ועידת האיחוד האירופי בה צפויים הצדדים לשבת ולהסכים על הנקודות הסופיות בהסכם. מכיוון שהטיוטה הנוכחית חסרת סיכוי לעבור בפרלמנט הבריטי, זו תהיה כנראה ההזדמנות הכמעט אחרונה של מיי לשפר את העמדה של בריטניה מול האירופאים.

ההצבעה בפרלמנט הבריטי על ההסכם תיערך במהלך חודש דצמבר, כנראה לקראת סופו, כאשר במידה וההצבעה תהיה נגד ההסכם, לממשל יינתנו 21 ימים להציג לפרלמנט את התוכנית ליציאה מהאיחוד האירופי, וזאת כאשר ב-29 במרץ יכנס לתוקף הברקזיט.

במידה ויאושר הסכם, תחל תקופת ההסתגלות שבמהלכה הצדדים יחלו לממש את תנאי ההסכם. תקופת ההסתגלות תסתיים בדצמבר 2020 אבל ניתנת להארכה. בתרחיש אחר, אם ההסכם לא יאושר, בריטניה תמצא את עצמה מחוץ לאיחוד האירופי ללא הסכם לגבי תנאי הסחר וההגירה, ללא גבול בין צפון אירלנד לאירלנד וללא מענה לחברות הבינ"ל שיושבות בלונדון בדגש על הבנקים. זהו התרחיש ממנו השווקים צריכים לדאוג.

מכיוון שהעלות של יציאה מהאיחוד ללא הסכם היא גבוהה מדי הפרלמנט הבריטי יאלץ לבלוע את הצפרדע ולהעביר את ההסכם. עם זאת, בשל חוסר הרצון לוותר על הגאווה ומכיוון שהבריטים אוהבים את הדרמה שלהם עמוק בזמן הפציעות, סביר להניח שתרחיש זה יתממש קרוב מאוד לדד-ליין, כלומר לקראת סוף השנה או אפילו בתחילת 2019.

אז מה הם בעצם התרחישים האפשריים?

1. מיי מתפטרת והולכים לבחירות. בחירות בזק בבריטניה בעקבות התפטרות ראש הממשלה יהוו למעשה סוג של משאל עם חוזר לגבי הברקזיט שכן מפלגת הלייבור כבר הודיעה שתרצה לקיים אחד כזה.

2. הצבעת אי אמון מתקבלת, מיי מפוטרת והולכים לבחירות. בדיוק כמו האפשרות הקודמת רק שמיי גם מאבדת את מעט הכבוד שנותר לה.

3. מיי מציעה משאל עם נוסף. מדובר כמובן על תרחיש בו מיי למעשה מודיעה הלכה למעשה שתוצאות משאל העם הקודם לא מקובלות עליה, צעד שהוא לא דמוקרטי באופן ברור. בשל כך ההסתברות לכך נמוכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד, סיבוני 19/11/2018 02:20
    הגב לתגובה זו
    מנהיגה מלידה
  • 1.
    ישראלי וותיק 18/11/2018 19:29
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שאנגליה תצא מהשטחים הכבושים בצפון אירלנד ותפנה את ההתנחלויות שלה בבלפסט, ותחזיר את כל האי האירי לאירלנד! די לכיבוש. צפון אירלנד אף פעם לא היתה שטח אינטגרלי מאנגליה, ואכן הגבול המלאכותי שם עם אירלנד שבאיחוד האירופי זועק לשמים. טוב לא ייצא מהשארות בריטית שם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.