השור בוול סטריט
צילום: Istock

UBS: "הערכות מחדש של השוק השורי, לא הסוף שלו"

בבנק ההשקעות השוויצרי ממליצים על חשיפת יתר לנכסי סיכון, כולל מתן משקל יתר לשווקי המניות הגלובליים וחשיפה לאג"ח ממשלתיות בשווקים המתעוררים
ערן סוקול | (9)

"הערכות מחדש של השוק השורי, לא הסוף שלו", כך מעריכים בבנק ההשקעות השוויצרי UBS שמפרסם התייחסות לירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בוול סטריט והציתו הבוקר גלי הדף בשווקי ההון מסביב לעולם. "אנחנו ממשיכים להמליץ על חשיפת יתר לנכסי סיכון, כולל מתן משקל יתר לשווקי המניות הגלובליים וחשיפה לאג"ח ממשלתיות בשווקים המתעוררים בעלי המטבעות החזקים".

"תנודתיות גבוהה ותיקונים חדים כנראה יהיו יותר נפוצים ככל שהשוק השורי יימשך, אולם להערכתנו התנהגות השוק בשבוע החולף היתה סבירה ו'נורמלית' עבור שלב זה של השוק השורי אשר צפוי להימשך לעוד זמן ממושך", כותבים כלכלני הבנק.

בבנק ההשקעות מייחסים את הגורם לירידות השערים כתגובת השוק לעליית תשואות האג"ח האמריקאיות, ביחד עם תמחור של השפעות מלחמת הסחר על חברות שונות אשר החלו לחשוף את הפגיעה בהתנהלות העסקית שלהן נוכח עלויות גבוהות יותר וירידה בביקושים. בנוסף, עליית התשואות תדלקה חששות בקשר לתחילת סופו של המחזור הכלכלי הנוכחי והאטת הצמיחה.

עם זאת, "מה שלא השתנה בשבוע האחרון הוא איתנותה של הכלכלה האמריקאית והתוצאות הכספיות של החברות. עם תחילת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה, אנחנו צופים צמיחה של כ-24%-23% ברווח למניה (EPS), בדומה לשני הרבעונים הראשונים של השנה" מציינים ב-UBS. "בטוח שהפוקוס בעונת הדוחות הנוכחית יהיה על תחזיות החברות לעתיד, אולם עבור מרבית הסקטורים, המכסים שהוכרזו עד כה לא צפויים להשפיע מהותית והמגמות הנוכחיות, אפילו הסקטורים אשר יושפעו ביותר (כגון חומרי גלם, תעשייה וטכנולוגיה) עדיין נראים איתנים".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    UBS =אינטרס (ל"ת)
    שלומי 11/10/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גם עצים אינם צומחים לשמיים עד אינסוף (ל"ת)
    פ. עממי 11/10/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 11/10/2018 15:10
    הגב לתגובה זו
    לא יסתיים אף פעםםפפפ
  • 3.
    מה יותר רציני כלכלנים או אייל גורביץ שהוא מנתח טכני חחח (ל"ת)
    עמית 11/10/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 11/10/2018 14:25
    הגב לתגובה זו
    אף יצור אנוש לא יכול לדעת מה יהיה .אפילו הכלכלן הבכיר ביותר.העבר הוכיח שהמומחים הכי גדולים בשוק ההון לא מסוגלים לנכא מה יהיה
  • אבל הכלכלנים צודקים יותר מגורביץ אבל ממש הרבה יותר (ל"ת)
    עמית 11/10/2018 15:05
  • 2.
    דעה 11/10/2018 14:11
    הגב לתגובה זו
    ב2020 יגיע המפולת. מה שיקרה בשנה הקרובה זה רק סידור ידיים, והתחלה של יציאה (שילווה בעצבנות אך עדיין בשוק שורי). מה שאני מת למצוא זה אג'ח- סל אגח של מדינות הבריק, משהוא יש סימול לדבר כזה?
  • 1.
    משקיע וותיק 11/10/2018 14:09
    הגב לתגובה זו
    פאניקה כזו היא מתנה למשקיעי ערך , אנחנו נאסוף מניות איכותיות וטובות במחירי סוף עונה. תודה למוכרים :-)
  • לרון 11/10/2018 14:55
    הגב לתגובה זו
    מנער את הידיים החלשות והמבין יבין
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".