השור בוול סטריט
צילום: Istock

UBS: "הערכות מחדש של השוק השורי, לא הסוף שלו"

בבנק ההשקעות השוויצרי ממליצים על חשיפת יתר לנכסי סיכון, כולל מתן משקל יתר לשווקי המניות הגלובליים וחשיפה לאג"ח ממשלתיות בשווקים המתעוררים
ערן סוקול | (9)

"הערכות מחדש של השוק השורי, לא הסוף שלו", כך מעריכים בבנק ההשקעות השוויצרי UBS שמפרסם התייחסות לירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בוול סטריט והציתו הבוקר גלי הדף בשווקי ההון מסביב לעולם. "אנחנו ממשיכים להמליץ על חשיפת יתר לנכסי סיכון, כולל מתן משקל יתר לשווקי המניות הגלובליים וחשיפה לאג"ח ממשלתיות בשווקים המתעוררים בעלי המטבעות החזקים".

"תנודתיות גבוהה ותיקונים חדים כנראה יהיו יותר נפוצים ככל שהשוק השורי יימשך, אולם להערכתנו התנהגות השוק בשבוע החולף היתה סבירה ו'נורמלית' עבור שלב זה של השוק השורי אשר צפוי להימשך לעוד זמן ממושך", כותבים כלכלני הבנק.

בבנק ההשקעות מייחסים את הגורם לירידות השערים כתגובת השוק לעליית תשואות האג"ח האמריקאיות, ביחד עם תמחור של השפעות מלחמת הסחר על חברות שונות אשר החלו לחשוף את הפגיעה בהתנהלות העסקית שלהן נוכח עלויות גבוהות יותר וירידה בביקושים. בנוסף, עליית התשואות תדלקה חששות בקשר לתחילת סופו של המחזור הכלכלי הנוכחי והאטת הצמיחה.

עם זאת, "מה שלא השתנה בשבוע האחרון הוא איתנותה של הכלכלה האמריקאית והתוצאות הכספיות של החברות. עם תחילת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה, אנחנו צופים צמיחה של כ-24%-23% ברווח למניה (EPS), בדומה לשני הרבעונים הראשונים של השנה" מציינים ב-UBS. "בטוח שהפוקוס בעונת הדוחות הנוכחית יהיה על תחזיות החברות לעתיד, אולם עבור מרבית הסקטורים, המכסים שהוכרזו עד כה לא צפויים להשפיע מהותית והמגמות הנוכחיות, אפילו הסקטורים אשר יושפעו ביותר (כגון חומרי גלם, תעשייה וטכנולוגיה) עדיין נראים איתנים".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    UBS =אינטרס (ל"ת)
    שלומי 11/10/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גם עצים אינם צומחים לשמיים עד אינסוף (ל"ת)
    פ. עממי 11/10/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 11/10/2018 15:10
    הגב לתגובה זו
    לא יסתיים אף פעםםפפפ
  • 3.
    מה יותר רציני כלכלנים או אייל גורביץ שהוא מנתח טכני חחח (ל"ת)
    עמית 11/10/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 11/10/2018 14:25
    הגב לתגובה זו
    אף יצור אנוש לא יכול לדעת מה יהיה .אפילו הכלכלן הבכיר ביותר.העבר הוכיח שהמומחים הכי גדולים בשוק ההון לא מסוגלים לנכא מה יהיה
  • אבל הכלכלנים צודקים יותר מגורביץ אבל ממש הרבה יותר (ל"ת)
    עמית 11/10/2018 15:05
  • 2.
    דעה 11/10/2018 14:11
    הגב לתגובה זו
    ב2020 יגיע המפולת. מה שיקרה בשנה הקרובה זה רק סידור ידיים, והתחלה של יציאה (שילווה בעצבנות אך עדיין בשוק שורי). מה שאני מת למצוא זה אג'ח- סל אגח של מדינות הבריק, משהוא יש סימול לדבר כזה?
  • 1.
    משקיע וותיק 11/10/2018 14:09
    הגב לתגובה זו
    פאניקה כזו היא מתנה למשקיעי ערך , אנחנו נאסוף מניות איכותיות וטובות במחירי סוף עונה. תודה למוכרים :-)
  • לרון 11/10/2018 14:55
    הגב לתגובה זו
    מנער את הידיים החלשות והמבין יבין
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.