שוק המט"ח סוער: הליש"ט משלים זינוק חד ומפיל את הפוטסי
נראה שאין רגע דל בשוק המט"ח. יום המסחר בשוק מאופיין בתנודתיות חזקה על רקע התבטאויות נגידי הבנקים המרכזיים, והתשואות בשוק האג"ח שממשיכות לזנק מחשש שעידן הכסף הזול מגיע לסופו. מי שבולט במיוחד בתנודתיות הוא הלי"שט המזנק 1.5% מול הדולר ומשלים קפיצה של קרוב ל-2.5% ביומיים האחרונים. אתמול הודיע הבנק המרכזי על מדיניות המונטארית לחודש הקרוב. אמנם הבנק בחר להשאיר את הריבית על כנה, אך במסיבת עיתונאים שערך מיד לאחר מכן יו"ר הבנק, קנארי, טען האחרון כי בחודשים הקרובים הבנק יתחיל לצמצם את מדיניותו המוניטרית. נציין כי בנק נמנע לעשות זאת כבר בפגישה הנוכחית למרות נתוני אינפלציה המצביעים על עלייה של 2.9% במדד המחירים לצרכן, גבוה בהרבה מהיעד של הבנק שעומד על קצב של 2% בשנה. הלי"שט במהלך השנה האחרונה, והזינוק השבוע
DoubleLine Capital LP, ומי שמכונה היום מלך האג"ח, ג'פרי גונדלך, וטען כי התשואות בשוקי האג"ח באירופה מגוחכות לנו הורדת התמיכה מצד הבנקים המרכזיים בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה).
מי שמגיב חזק להתחזקות הלי"שט הוא הפוטסי הבריטי שמאבד 1.3% כרגע. נזכיר כי התחזקות המטבע פוגעת אנושות בחברות הייצוא בממלכה. בתוך כך , נראה כי המשקיעים מקשרים את היציאה המתוכננת של הבנק הבריטי מתוכנית התמריצים לתוכניותיו של הבנק המרכזי באירופה (ECB). התשואות בשוק האג"ח באירופה מזנקות היום: הריבית על אג"ח 10 של גרמניה מזנקת בכ-7% לרמת של 0.44%. נציין כי במוקדם יותר השבוע התבטא מנהל קרן- 2.גיל, ברנע 16/09/2017 23:55הגב לתגובה זושיהיה שבוע טוב:}
- 1.שאולי 16/09/2017 06:40הגב לתגובה זוהעסקים באנגליה נהנים מהתחזקות הלירה

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.
ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה
יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.
מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות
בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות.
תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.