כלכלני לאומי: "רמות המחירים באפיק המנייתי, הן בחו"ל והן בישראל, יקרות בהשוואה היסטורית"

איתן יונסי | (13)
נושאים בכתבה מאקרו

כלכלני מערך הייעוץ בהשקעות של בנק לאומי כותבים בסקירתם כי "נתוני המאקרו בישראל מעידים על התרחבות הכלכלה המקומית, זאת במקביל לעלייה איטית בסביבת האינפלציה, והמשך הלחצים לתיסוף בשער החליפין של השקל. בשלב זה סביבה זו מאפשרת את הותרת הריבית המוניטארית ברמה אפסית על ידי בנק ישראל. כל אלו, עשויים לתמוך בשוק ההון המקומי בתקופה הקרובה".

"גם בכלכלה העולמית נתוני המאקרו מצביעים על המשך שיפור, תוך עליה איטית בסביבת האינפלציה בעולם. מגמות אלו, ככל שימשכו, יתמכו במעבר הדרגתי לסביבה מוניטארית מרחיבה פחות בהשוואה לשנים האחרונות. עליה בסביבת הריבית עשויה להביא לאורך זמן לשינוי באופן התמחור של כלל אפיקי ההשקעה בתיקים. למשקיעים המאופיינים בסיבולת סיכון נמוכה, המלצנו לאחרונה להקטין את רמת הסיכון בתיק ההשקעות באמצעות הקטנת החשיפה המנייתית בחו"ל. זאת, גם מכיוון שרמות המחירים באפיק המנייתי, הן בחו"ל והן בישראל, יקרות בהשוואה היסטורית".

"באפיק האג"חי, אנו ממליצים על תמהיל מאוזן בין חשיפה שקלית לחשיפה צמודת מדד. קצב האינפלציה בישראל צפוי לעלות במתינות בחודשים הקרובים מעל לציפיות השוק. הערכה זו נשענת על סביבת הביקושים המקומית, והתגברות האינפלציה בחו"ל. מנגד, עוצמת השקל והפחתות מיסים אפשריות - עשויים למתן את קצב עליית המדד. המח"מ המומלץ בתיקים הוא בינוני-קצר. זאת, על רקע ההערכה שסביבת הריביות העולמית והמקומית תוסיף לעלות בשנים הקרובות. בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים באפיק זה".

במבט כולל, אנו ממליצים על חשיפה מנייתית ממוצעת. רמת הסיכון בהשקעה באפיק ממשיכה לעלות במקביל לעליות החדות במדדי המניות העיקריים בעולם. בשלב זה, לאור רמת התמחור הגבוהה גם בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. אנו ממליצים על אחזקה מהותית במניות ישראל. רווחי הפירמות המקומיות צפויים לגדול לאור השיפור בקצב ובהרכב הצמיחה בישראל, שוק העבודה החזק, וההערכה שהעלאת ריבית בישראל לא צפויה בחודשים הקרובים. בנוסף, תמחור שוק המניות הישראלי עדיף על שוקי המניות העיקריים בחו"ל. יחד עם זאת, לאור התמחור הגבוה בשווקים - קיימת עדיפות לבחירת מניות באופן סלקטיבי ולא באמצעות רכישת המדדים הכלליים, הן בישראל והן בחו"ל".

"הפער בין הריביות המוניטאריות של ארה"ב ושל ישראל צפוי להמשיך ולהתרחב במהלך שנת 2017. התרחבות זו עשויה להביא בהמשך השנה לעלייה בתנודתיות שער החליפין, ולמתן את הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל. אנו ממליצים על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. זאת, גם בשל אופיה הממתן של חשיפה מטבעית על התנודתיות הכוללת בתיקי ההשקעות".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דודו 08/04/2017 14:33
    הגב לתגובה זו
    בהתחשב בשערי המטבע, SP500 נסחר ב32% מעל לשיא, STOXX600 נסחר ב30% מתחת לשיא של 2007. אם הפופוליסטים יפסידו בבחירות השנה באירופה, אז יש סיכוי שאחרי עשור של דשדוש נראה עשור של צמיחה.
  • 9.
    ביביסי 08/04/2017 12:29
    הגב לתגובה זו
    במכפילי הון של הבנקים זה חצי חינם .מאיפה הביאו נתונים על יוקר מחירי המניות בבורסה ???? ההמלצה שלכם לפני חודש היתה יותר מדויקת .
  • 8.
    מר בין 08/04/2017 09:20
    הגב לתגובה זו
    כנראה האנליסטים של לאומי שכחו שהעולם מתפתח. מה שהיום גבוה מחר לא יהיה יותר נמוך...
  • 7.
    מחיצי 07/04/2017 21:33
    הגב לתגובה זו
    ולא אמינות
  • 6.
    שלום 07/04/2017 18:17
    הגב לתגובה זו
    יועץ בלל משכורת 15000 שח נטו לא יודעים כלום לכל מנהל סניף 3 דירות להשכרה דופקים את הזוגות הצעירים למה איפה כחלון עם מחיר למזדקן עד שיגמור לשלם משכנתא יהיה לו שערות גינגי כמו לביבי חה חה חה תצביעו עוד פעם ליכוד
  • עברית מרשימה!! (ל"ת)
    יד הנפץ 08/04/2017 03:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זיני 07/04/2017 18:03
    הגב לתגובה זו
    תקנו רק מניות כמו שופרסל שיכון ובינוי רק לא בנקים
  • 4.
    יפסיד כספו 07/04/2017 17:29
    הגב לתגובה זו
    השקיעו במניות טובות לתקופה ארוכה , התעלמו מנביאי הבעל והאנ -ליסטים , ותרויחו בגדול !!
  • יוס 07/04/2017 18:14
    הגב לתגובה זו
    תן איזה עשר מניות טובות שארוויח בהם ים חמש שנים קדימה אבל לא כמו אלו שאתה מחזיק ואני משוכנע שהיפסדת כמו כולם 5 שנים אחורה.
  • 3.
    זיני 07/04/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
    ל א יודעים כלום הכל הפוך על הפוך בלל רק עמלות מענין אותם קיבלו בונוס 2 משכורות ומעהק 16 שנה לבלל מחר יעלו עמלת מינימום בנירות ערך איפה בנק ישראל למה לא מוריד מס על הבורסה לדירות להשכרת אין מס למה למה
  • חיים 07/04/2017 18:21
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד כתבת רק אמת לא בלוף תקנו רק מניות או קרן נאמנו שמשקיעה בנדלן מניב
  • 2.
    הטרולים 07/04/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    ברובו לא רוצה להשקיע בבורסה ולשלם מס ללא תמורה לנסוע בכבישים פקוקים . לחכות לאוטובוס שמגיע מפוצץ כל רבע שעה במקרה הטוב. לשלם מע"מ על מים. לשלם דמי שמוש מופרזים על גז שברוב המקרים מנפח את החשבון ולהגיד לנו שהגז יוזיל לנו את הכל . ולגלות שמחיר החשמל עלה לגבהים חדשים. זוג צעיר עם תינוק שנולד בחורף משלם 1200 שח חשבון חשמל. די כבר לבולשיט
  • 1.
    גיל 07/04/2017 13:07
    הגב לתגובה זו
    קלקלני לאומי המליצו למכור לפני שלוש נים את מניית אלקטרה צריכה - כמובן אחרי שמכרו את אחזקתם.המנייה הדרדרה לעשרים של 1500 כיום המנייה בשערים של 7000.זהו אין לי מה להוסיף - חג שמח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.