סגירה אדומה באירופה: הדאקס נפל 1.5% בעוד הבנקים צללו
יום המסחר באירופה נסגר בירידות שערים חדות כאשר הדאקס ירד 1.5% והוביל את המגמה. הקאק נפל 0.9% והפוטסי השיל 0.3%. מדד הסטוקס 600, אשר מציג את המומנטום הכללי ביבשת, ירד היום בשיעור של 0.8%. המדדים סגרו היום את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז יוני. התשואה השבועית של הדאקס הינה תשואה שלילית של 2.8%. הקאק איבד 3.5% השבוע והפוטסי ירד כ-0.1%.
את הירידות הובילו היום מניות הבנקים באירופה. האחרונות חטפו לאחר שדויטשה בנק נדרש ממשרד המשפטים האמריקני לשלם פיצויים של 14 מיליארד דולר כפיצוי על פעולותיו במשבר המשכנתאות בעשור הקודם. מניית הבנק צנחה 8.5%. מתוך כך גם מניית RBS נפלה 4.5%, קומרצנבק וברקלי'ס צללו 2.5%.
דאקס
פוטסי
CAC 40 -0.18%
פרט לכך, בשווקים שוררת כעת מתיחות רבה לקראת החלטת הריבית של הפד' האמריקני בשבוע הבא, אם כי יש לציין שהסיכוי להעלאת הריבית ירד ל-12% בלבד, זאת לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אמש, כאשר נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת צפי של ירידה בגובה 0.1% בלבד, ובזמן שמדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט נשאר ללא שינוי לעומת צפי לעליה של 0.1%
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת המט"ח: שער הדולר היציג נקבע על 3.7620 שקלים, האירו היציג על 4.2251, והפאונד על 4.9671.
בברטיסלבה נפגשים היום 27 מנהיגים מהאיחוד האירופי על מנת לדון במספר נושאים, ביניהם השפעות פוטנציאליות שעלולות להיגרם כתוצאה מעזיבת בריטניה את הגוש האירופי, נושאי ביטחון, ואפשרויות לצמיחה כלכלית. כאשר בינתיים שגרירות בריטניה באנקרה נסגרה מסיבות ביטחוניות.
- 8.בועות לפני פיצוץ 16/09/2016 17:15הגב לתגובה זוואמא של כול הבועות זה הנדלן בארץ הנזקים יהיו גדולים מאוד...
- 7.מדד אירופה 16/09/2016 15:17הגב לתגובה זויום למעלה יום למטה
- כנראה ימשיך להיות ככה עד שידעו מה קורה עם הריבית (ל"ת)אורי 16/09/2016 17:01הגב לתגובה זו
- 6.אמיר 16/09/2016 14:53הגב לתגובה זותזכרו שרשמתי, נפילות של 20 אחוז עד סוף השנה
- שמוליק 16/09/2016 18:33הגב לתגובה זוע"פ מה קבעת ? על פי זה שיש היום ירידות ? או ע"פ שזו משאלת ליבך ? צפויה לך אכזבה רבה מכיוון שהשווקים לא ירדו הרבה בגלל הריבית הנמוכה אין מקום אחר חוץ משוק המניות תבין את זה.
- 80% לא מתאים? (ל"ת)20%? אתה צוחק? 16/09/2016 17:27הגב לתגובה זו
- 5.פוטייים 16/09/2016 13:57הגב לתגובה זוזה התחלה של הסוף לעליות עד הבחירות
- 4.מתרחק !!!!!!!!! 16/09/2016 12:38הגב לתגובה זומעניין שכל ההודעות המפחידות על העלאת הריבית בארצות הברית הדולר יורד בחדות צריך לבדוק את הרמאים שגורמים לדולר לרדת.
- 3.אתמול הייתה לכם הזדמנות (ל"ת)משקיע מתמיד 16/09/2016 11:34הגב לתגובה זו
- 2.הרגשה פנימית 16/09/2016 10:33הגב לתגובה זומצב הבריאות של קלינטון מתושתש על ידי המערכת הפוליטית שלה אבל זה מתחיל לחלחל לציבור והוא מעלים עין בשלב זה
- דב 16/09/2016 14:09הגב לתגובה זו"מטושטש" ולא "מתושתש." יש סיבות הרבה יותר טובות מדוע היצור הזה חייבת ללכת הביתה. רבים רואים במשפחה המושחתת הזאת דגם מתקדם ומשוכלל של המפיה.
- מנחם 16/09/2016 17:02לפני שאתה רץ ומתקן אחרים בכל הודעה תתחיל לדאוג קודם כל לעצמך.
- 1.בר 16/09/2016 09:48הגב לתגובה זוכידוע כל הפרמטרים הכלכליים נמצאים בידי הפד או בידי הממשל והם משתמשים בהם לצרכים פוליטיים על מנת לעזור לקלינטון לנצח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
