סגירה אדומה באירופה: הדאקס נפל 1.5% בעוד הבנקים צללו

מניית דויטשה בנק נחתכה כ-8%. המדדים סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש יוני
איתן יונסי | (13)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה נסגר בירידות שערים חדות כאשר הדאקס ירד 1.5% והוביל את המגמה. הקאק נפל 0.9% והפוטסי השיל 0.3%. מדד הסטוקס 600, אשר מציג את המומנטום הכללי ביבשת, ירד היום בשיעור של 0.8%. המדדים סגרו היום את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז יוני. התשואה השבועית של הדאקס הינה תשואה שלילית של 2.8%. הקאק איבד 3.5% השבוע והפוטסי ירד כ-0.1%.

את הירידות הובילו היום מניות הבנקים באירופה. האחרונות חטפו לאחר שדויטשה בנק נדרש ממשרד המשפטים האמריקני לשלם פיצויים של 14 מיליארד דולר כפיצוי על פעולותיו במשבר המשכנתאות בעשור הקודם. מניית הבנק צנחה 8.5%. מתוך כך גם מניית RBS נפלה 4.5%, קומרצנבק וברקלי'ס צללו 2.5%. 

דאקס

פוטסי

CAC 40 -0.18%

פרט לכך, בשווקים שוררת כעת מתיחות רבה לקראת החלטת הריבית של הפד' האמריקני בשבוע הבא, אם כי יש לציין שהסיכוי להעלאת הריבית ירד ל-12% בלבד, זאת לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אמש, כאשר נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת צפי של ירידה בגובה 0.1% בלבד, ובזמן שמדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט נשאר ללא שינוי לעומת צפי לעליה של 0.1%

בגזרת המט"ח: שער הדולר היציג נקבע על 3.7620 שקלים, האירו היציג על 4.2251, והפאונד על 4.9671.

בברטיסלבה נפגשים היום 27 מנהיגים מהאיחוד האירופי על מנת לדון במספר נושאים, ביניהם השפעות פוטנציאליות שעלולות להיגרם כתוצאה מעזיבת בריטניה את הגוש האירופי, נושאי ביטחון, ואפשרויות לצמיחה כלכלית.  כאשר בינתיים שגרירות בריטניה באנקרה נסגרה מסיבות ביטחוניות.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בועות לפני פיצוץ 16/09/2016 17:15
    הגב לתגובה זו
    ואמא של כול הבועות זה הנדלן בארץ הנזקים יהיו גדולים מאוד...
  • 7.
    מדד אירופה 16/09/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    יום למעלה יום למטה
  • כנראה ימשיך להיות ככה עד שידעו מה קורה עם הריבית (ל"ת)
    אורי 16/09/2016 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אמיר 16/09/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    תזכרו שרשמתי, נפילות של 20 אחוז עד סוף השנה
  • שמוליק 16/09/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    ע"פ מה קבעת ? על פי זה שיש היום ירידות ? או ע"פ שזו משאלת ליבך ? צפויה לך אכזבה רבה מכיוון שהשווקים לא ירדו הרבה בגלל הריבית הנמוכה אין מקום אחר חוץ משוק המניות תבין את זה.
  • 80% לא מתאים? (ל"ת)
    20%? אתה צוחק? 16/09/2016 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פוטייים 16/09/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    זה התחלה של הסוף לעליות עד הבחירות
  • 4.
    מתרחק !!!!!!!!! 16/09/2016 12:38
    הגב לתגובה זו
    מעניין שכל ההודעות המפחידות על העלאת הריבית בארצות הברית הדולר יורד בחדות צריך לבדוק את הרמאים שגורמים לדולר לרדת.
  • 3.
    אתמול הייתה לכם הזדמנות (ל"ת)
    משקיע מתמיד 16/09/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הרגשה פנימית 16/09/2016 10:33
    הגב לתגובה זו
    מצב הבריאות של קלינטון מתושתש על ידי המערכת הפוליטית שלה אבל זה מתחיל לחלחל לציבור והוא מעלים עין בשלב זה
  • דב 16/09/2016 14:09
    הגב לתגובה זו
    "מטושטש" ולא "מתושתש." יש סיבות הרבה יותר טובות מדוע היצור הזה חייבת ללכת הביתה. רבים רואים במשפחה המושחתת הזאת דגם מתקדם ומשוכלל של המפיה.
  • מנחם 16/09/2016 17:02
    לפני שאתה רץ ומתקן אחרים בכל הודעה תתחיל לדאוג קודם כל לעצמך.
  • 1.
    בר 16/09/2016 09:48
    הגב לתגובה זו
    כידוע כל הפרמטרים הכלכליים נמצאים בידי הפד או בידי הממשל והם משתמשים בהם לצרכים פוליטיים על מנת לעזור לקלינטון לנצח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.