הכלכלן הראשי של סיטי: זה כיוון הריבית של הפד' אחרי הבחירות

גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה וול סטריט
מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב מגיע לישורת האחרונה כאשר המועמד השנוי במחלוקת דונאלד טראמפ סופג נפילה בסקרים, מה שמאלץ אותו לשנות את הטון. בינתיים הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות סיטיגרופ מספק תחזית לפיה הפד' צפוי לזנוח את תכנית העלאת הריבית בה החל בדצמבר אחרון במידה וטראפ ייבחר לנשיאות. וכך כותב הכלכלן הראשי של סיטי, וויליאם בויטר: "הציפיות שלנו כעת עומדות על העלאת ריבית עוד השנה בפעימה אחת. הדעה האישית שלי היא שנראה העלאת ריבית רק אם המועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון תיבחר. לדעתי, אם טראמפ ייבחר אז המהלך הבא של הפד' יהיה הפחתת ריבית". לדבריו, ארה"ב תחת טראמפ תביא את הפד' להוריד סיכון, ואף להיערך לאפשרות של בעיות סחר ו"הלם אספקה מאסיבי" לשוק העבודה כתוצאה ממדיניות ההגירה המוצעת של טראמפ. נזכיר כי טראמפ אמר במהלך הקמפיין כי הוא יפעל לגירוש מהגרים ממקסיקו ויטיל איסור כניסה של מהגרים מוסלמים לארה"ב. לדברי בויטר, חוסר הוודאות הכללי בנוגע למדיניות של טראמפ פוגעת בהוצאות ההוניות של עסקים שתוצאה מישיבה על הגדר. בויטר לא חסך ביקורת גם על קלינטון ואמר ששני המועמדים נפלו בפך כאשר יצאו נגד סחר חופשי, ובכל מקרה ארה"ב לא תצא נשכרת מסיבוב הבחירות הנוכחי. כך למשל, טראמפ אמר כי הוא יפתח את הסכמי הסחר עם סין בטענה כי היא "אונסת" את ארה"ב (סין אחראית לגניבה הגדולה ביותר בתולדות העולם"). וקלינטון לעומתו, שתמכה בעבר בהסכמי הסחר הטראנס-פסיפיק, שינתה עמדה ואמרה כי היא חולקת עליהם וכי היא תסיים הסכמי סחר ש"הורגים" משרות אמריקאיות. על כך אמר בויטר: "אם טראמפ ייבחר תיפתח מלחמת סחר באופן ודאי, ואם קלינטון תיבחר תיפתח מלחמת סחר באופן כמעט ודאי, כך שלא זה ולא זה יהיו טובים לכלכלה האמריקאית או לכלכלה העולמית". עם זאת, בויטר מסייג את דבריו ומביא לדוגמא את אובמה שהיה נגד סחר חופשי עת רץ לנשיאות, אך התנהג אחרת בתור נשיא. או במלים אחרות: דברים שרואים מכאן לא רואים משם והפופוליזם תופס מקום מרכזי ביותר לפני הבחירות.  בכל אופן, לפי הסקרים, רוב האמריקאים לא יצביעו לטראמפ. כך למשל, סקר של Wall Street Journal ,NBC News, Marist poll מצא כי קלינטון פותחת פער על טראמפ. בקולורדו קלינטון מובילה ב-14% על טראמפ. בפלורידה קלינטון מובילה עם 44% לעומת 39% תמיכה לטראמפ. סקר של NBC מצא כי קלינטון זכתה ל-51% תמיכה לעומת  41% לטראמפ, שכבר תלה את האשמה בקמפיין והודה: "יש בעיה".  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אין שום קשר בין מה שטראמפ אומר למה שיעשה אם יבחר. (ל"ת)
    כמו ביבי למשל 16/08/2016 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גינגי 15/08/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    בגלל חוסר הודאות שצפוי בשוק ההון האמרקאי. וכאשר אדם מהישוב אוחז במניות טובות בשוק האמרקאיץ האם כדאי לצאת /למכור לפני נובמבר. ולהכנס חזרה בינואר פברואר 2017?? דילמה לא קלה.
  • 3.
    אזרח 14/08/2016 15:34
    הגב לתגובה זו
    זה ניצחון ודאי לטראמפ
  • 2.
    ישראלי 14/08/2016 14:18
    הגב לתגובה זו
    צריך להיות מטורף או בעל נטיות אובדניות בשביל להצביע לטראמפ גם הדפוקים בארצות הברית שנוהים אחריו בעיוורון מתחילים לאט לאט להתפקח ולהבין שטראמפ יביא שואה כלכלית על ארצות הברית וכנראה על כל העולם .
  • שמטוב 18/08/2016 15:15
    הגב לתגובה זו
    קלינטון היא המשך המצב הקיים שהוא דישדוש ושקיעה של אמריקה. מה שאומרת התישקורת זו תעמולה. טראמפ לא מופרע, הוא סתם לא סובל השתלטות הטייקונים על הכלכלה בארצות הברית וסיבסוד מיעוטים נחשלים. אובמה והקלינטונית הם עבדים נירצעים של הטייקונים, וכן משחדים מיעוטים כדי שיבחרו נהם מחדש (השיחוד הוא על חשבון המעמד העובד והייצרני). אני מהמר שמיגזר העובד במעמד נמוך עד בינוני יעדיף את טראמפ שרוצה רפורמות על פני קלינטון שתמשיעך את הדישדוש והשקיעה של ארצות הברית.
  • טראמפ הוא התקווה היחידה שיהיה סדר (ל"ת)
    בארה"ב והעולם כולו 14/08/2016 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מקבלים המשך שלטון אובמה. כלום לא ישתנה שם (ל"ת)
    האמריקאים 14/08/2016 12:47
    הגב לתגובה זו
  • וטוב שכך (ל"ת)
    בני 14/08/2016 14:25
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.