סגירה באירופה: הפוסטי עלה מעל ל-1% וסגר את השבוע הטוב מאז שנת 2011

המדדים המרכזיים ביבשת אירופה המשיכו לעלות, הפוטסי הגיע לשיא של עשרה חודשים

איתן יונסי | (9)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי ביבשת אירופה, נסגר בעליות שערים נאות. את המגמה הוביל הפוטסי שעלה 1.2%. אחריו נמצא הדאקס שעלה 1%. מדובר על יום רביעי של עליות שערים באירופה שבהם הפוטסי הוסיף כמעט 10%. במתווה שבועי, הפוטסי הוסיף 7% ובתוך כך רשם את השבוע הטוב ביותר שלו מאז שנת 2011. הדאקס באותו הזמן התחזק 5.4%. 

נציין גם כי גם מדד הבנקים האירופי מתקן זה היום הרביעי ברציפות את הירידות החדות שנרשמו בעקבות הברקזיט, ועלה לפי שעה 1.1%. יחד עם זאת, ביחס לשער הסגירה של אתמול, המדד עדיין נמצא כ-16.8% מתחת לרמתו בטרם פרסום תוצאות משאל העם בבריטניה ששלחו את מניות הבנקים לקריסה.

דאקס

CAC 40 1.17%

פוטסי

נציין כי אמש, מארק קרני, נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, אמר כי ככל הנראה יהיה צורך להזרים תמריצים כלכליים לשווקים, כבר בקיץ הקרוב. לכתבה המלאה לחץ כאן. באמירה זו שלח קרני את המדדים המובילים בעולם לעליות שערים יפות, ובינהם את מדד הפוטסי הבריטי לשיא של עשרה חודשים, אך את הליש"ט לירידה נוספת שכת נסחר ברמה של 1.3280 אל מול הדולר.

יומן מאקרו:

לאורך המסחר התפרסמו מספר נתוני מאקרו חיובים ביבשת, בינהם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור באיחוד האירופי שרשם קריאה חיובית של 52.8 לעומת צפי של 52.6, בגרמניה רשם המדד קריאה חיובית של 54.5 לעומת צפי של 54.4, וגם צרפת עלתה על התחזית עם קריאה של 48.3 לעומת צפי של 47.9.

בשעה 11:30 שעון ישראל, פרסמה בריטניה את מדד מנהלי הרכש במדינתה, ורשמה קריאה חזקה של 52.1 לעומת צפי הכלכלנים לקראיה של 49.9. נזכיר כי קריאה של מעל ל-50 נקודות מעידה על התרחבות. השווקים הגיבו בחיוב לנתון זה והעליות במדדים המובילים ביבשת התחזקו מיד עם פרסומו.

בשעה 12:00 התפרסם שיעור האבטלה באיחוד האירופי, שירד ל-10.1% מ-10.2% - זאת בהתאם לציפיות הכלכלנים.

מניות בכותרות 

מניית פולקסווגן עלתה 5% לאחר שרויטרס דיווחו כי בבית המשפט נאמר שיתאפשר לחברה להשיב 85 אלף, רכבים לתיקון רמות הזיהום. מדובר על חלק מהרכבים בהם החברה זייפה דו"חות זיהום בכדי שיעמדו בתקנים בינלאומיים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זמן 01/07/2016 16:37
    הגב לתגובה זו
    אם לא ישארו ביורו נראה לי שיהיה מפולת . מתי הבחירות ?
  • 4.
    י 01/07/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    עוד לא ראיתם מהו זעם אמיתי
  • לאיזה כיווןjQuery2030536701193324443_1467375905000 למטה אז אני איתך (ל"ת)
    לאיזה כיוון 01/07/2016 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כתב מושקע 01/07/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
    רק לפי הכותרת ברור שהכתב עמוס קולים. הכתב מאוד רוצה עליות ביום ראשון לכן מייצר אופוריה שהייתה מוגזמת כי המדד בארהב לא יעלה. חחחחח איזו סיבה טיפשית לעליות. המצב רע , לכן הריבית בארהב לא תעלה לכן יאלה חגיגה בבורסה.
  • אסף 01/07/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    זה לא רציני
  • 2.
    בורסה שמורסה 01/07/2016 12:26
    הגב לתגובה זו
    אתם מאמינים לעליות האלה מה אתם טיפשים? תברחו כל עוד אתם מורווחים בשבוע הבא יצוץ סיפור חדש שיוריד את הבורסה שוב ב 5% משחקים עם הכסף שלנו מתעתעים בנו הכל שקר אחד גדול זה כמו עיוור שרוקד על קצה העמוד ובכל רגע יפול ויתרסק. להתרחק להתרחק
  • יוסף פותר החלמות 01/07/2016 17:05
    הגב לתגובה זו
    מיכוון שזה מערכת כאוטית מורכבת , ולכן נדרש מהמציאות שהיה בא תנודתיות גבוה .מי שלא תפס את זה כנראה לא מבין את המערכת . התמדדות עם אקראיות כזו יכולה להיות רק בהשקעה לטווחים ארוכים מאוד של שנים ולא לטווחים קצרים ולא מלהסתכל על הרעשי הרקע שגורמות לראייה קצרה בשיטה זו ההסתברות להרוויח גבוה מאוד לטווח הארוך זה בתנאי שרוב ההשקעות מושקעות במדדים גאוגרפיים וסקטוראלים במשקל נכון (הקצאת נכסים נכונה ) .
  • 1.
    עודד 01/07/2016 10:04
    הגב לתגובה זו
    כל עוד יש עידן המחשבים תמיד ידפיסו כסף למערכת. הכלכלה תהיה על הפנים, אבל הבורסה תעלה עקב הדפסת כסף לתוכה. עידן הטכנולוגיה רבותיי.
  • בא 01/07/2016 11:01
    הגב לתגובה זו
    חיים קלים , אולי אתה אדםאוטומט 40 אחוז הם כאלה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.