היבשת חתמה את המסחר במגמה מעורבת, הדאקס עלה 0.1%
המסחר באירופה התנהל לאורך היום בעיקר במגמה שלילית. שעה לקראת סוף המסחר הדאקס עבר לכדי עליות קלות ובכך נרשמה בסוף מגמה מעורבת. מדד הסטוקס 600 אשר מציג את הסנטימנט הכללי ביבשת נחלש היום בכ-0.3%. נציין כי האירוע המרכזי בשווקים באירופה היה נאומו של מריו דראגי לאחר ההחלטה על הותרת הריבית כריבית שלילית של 0.4%.
אירו רציף
האירו נחלש היום, ושערו היציג נקבע על 4.262 שקל לאירו. שערו נקבע בשעה 15:30, כך שמעניין יהיה לראות את השינוי במטבע האירופי מול השקל בעקבות מסיבת העיתונאים.
דאקס
CAC 40 0.04%
פוטסי
STOXX EUROPE 600
בנק המרכזי האירופי (ECB) עדכן כי גובה הריבית בגוש האירו לחודש אפריל נותר על כנו - 0%, בעוד זו על הפקדונות נותרה במינוס 0.4% - בהתאם לציפיות. נגיד הבנק האירופי, מריו דראגי מדבר כעת במסיבת העיתונאים: "אנו מצפים להמשיך להישאר ברמות ריבית נמוכות לאורך זמן ממושך. המדיניות המרחיבה תימשך על מנת להתקרב ליעד האינפלציה וליציבות מחירים. נפעל ככל שיידרש בכל האמצעים הדרושים".
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- הסנקציות המתוכננות של אירופה על ישראל: 227 מיליון אירו בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחדשות על חברות פרטיות, מניית אריקסון צנחה 14% לאחר שהודיעה כי תבצע זעזוע במבנה העסקי של החברה. ההודעה הופיעה בעקבות הכשלון של החברה לעמוד בצפי ההכנסות והרווחים לרבעון הראשון של שנת 2016.
ממחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו הבוקר כי אם דראגי אכן ירמוז על נכונות הבנק לבצע תמריצים נוספים במידה והמצב הכלכלי יחייב זאת, האירו עשוי למחוק את העליות האחרונות שלו, למול הדולר ולמול השקל.

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.