עדכון המצב ביוון: הבנק האירופי מסרב להגדיל את הסיוע לבנקים במדינה
24 שעות לאחר היוודע תוצאות משאל העם ביוון, היבשת עדיין מנסה ללמוד ולמדוד את מצבה החדש של המדינה והיבשת. בהודעה שהגיעה מהבנק המרכזי באירופה בשעה האחרונה נודע כי הבנק אינו מתכוון להגדיל את הסיוע לבנקים ביוון ובמובן מסוים אף מהדק את החגורה. המערכת הפוליטית מצדה עדיין מנסה לשדר אופטימיות.
לטענת הבנק המרכזי בראשו של מריו דרגי, הוא מנוע מלהעניק סיוע פיננסי לבנקים ביוון כאשר זה יתפרש במצב הקיים כאקט פוליטי. "המצב הפוליטי ביוון משפיע באופן ברור על מערכת הבנקאות ביוון" כך הודיע. לכן הבנק המרכזי יכול להבטיח שיתוף פעולה מינימלי בלבד עם הבנקים במדינה שנגזר ממצב החירום.
במילים אחרות הבנק המרכזי באירופה משאיר את הסיוע שלו על רמה מינימאלית של 98 מיליארד דולר. במילים אחרות הבנק המרכזי מותיר את הבנקים ביוון סגורים, כאשר אלו הגיעו למצב שבו אינם יכולים עוד לספק מזומן לבעלי הפקדונות. נציין כי הממשלה ביוון הודיע מכבר כי גם מחר הבנקים במדינה יהיו סגורים.
בשעה 20:15 (שעון ישראל) התקיימה מסיבת עיתונאים בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסיס הולנד. לדבריהם, הם מכבדים את תוצאות משאל העם והדרך עדיין פתוחה בפני יוון לחתום עם היבשת על הסכם לקבלת סיוע פיננסי תמורת ביצוע רפורמות במדינה. פרנסואה הולנד מנסה לדחוק ביוון כאשר הוא טוען שהזמן אוזל וככל שהאחרון מתקדם האמינות בין הצדדים נגמרת גם כן.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 2.שמטוב 07/07/2015 00:31הגב לתגובה זויוון פתחה במגעים עם פוטין למציאת פתרון למשבר של יוון. חלק מהפתרון הוא צינור נפט רוסי ליוון. חלק נוסף מהפתרון הוא שיוון תפנה לבנק העולמי החדש רוסי-סיני (כנראה למימון בהלוואות לתקופת המעבר עד התאוששות יוון). ההתנהלות של גרמניה וצרפת מזכירה לי את ההתנהלות המטופשת של בריטניה-צרפת-ארצות-הברית לאחר שעבד אל נאסר הלאים את תעלת סואץ. בגלל ההתנהלות הטיפשית הזו נאסר יצר ברית של 40 שנה עם רוסיה. אם מישהו חשב שיוון פריירית של גרמניה הוא טועה. הכלכלה היוונית חלשה מול גרמניה אבל יכולה לשרוד באופן עצמאי למדי כמו מדינות רבות במזרח אירופה. מה שבטוח, אף מדינה חלשה לא תרצה עכשיו להצטרף לאיחוד האירופי שהתגלה כגוף כלכלי נצלן של כלכלות חלשות (לא רק יוון גם פורטוגל, ספרד, איטליה). לא אתפלא אם יוון תציע לרוסיה בסיס ימי ונמל בים התיכון תמורת סיוע.
- 1.לא מגיע ליוון שקל שחוק! מי שלא משלם (ל"ת)חובות שימות ברעב! 07/07/2015 00:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
